eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r.

projekt dotyczy wprowadzenia mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy najemnej oraz emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizycznej pracujące w relacjach Rzeczpospolitą Polską-Wyspa Man

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4220
  • Data wpłynięcia: 2011-05-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r.
  • data uchwalenia: 2011-06-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1057

4220

Emerytury i renty
Emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce
zamieszkania na terytorium umawiającej się Strony ze względu na uprzednie zatrudnienie,
podlegają opodatkowaniu tylko na terytorium tej Strony. Powyższe oznacza, iż takie płatności
podlegają zwolnieniu z opodatkowania w państwie źródła.

Zapisy Umowy dotyczące wynagrodzeń dyrektorów, dochodów studentów i dochodów
z pełnienia funkcji publicznych są standardowymi zapisami opartymi na zapisach Modelowej
Konwencji OECD.

Metoda unikania podwójnego opodatkowania
Umowa wprowadza, dla rezydentów obu umawiających się państw, jako metodę ogólną
unikania podwójnego opodatkowania, metodę zaliczenia proporcjonalnego.

Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatków od dochodu i majątku, przewiduje dwie
alternatywne metody unikania podwójnego opodatkowania – proporcjonalnego zaliczenia
oraz wyłączenia z progresją. Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że podatek
zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego
w kraju rezydencji podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej
dochód ze źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Metoda
wyłączenia z progresją polega na tym, że dochód osiągnięty za granicą jest zwolniony
z podatku w kraju rezydencji podatkowej, natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy
obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek
od dochodów uzyskanych w kraju rezydencji podatkowej.
Powszechnie w praktyce międzynarodowej (również w Komentarzu do Modelowej
Konwencji OECD) prezentowany jest pogląd, iż obie metody w równym stopniu prowadzą do
usunięcia podwójnego opodatkowania.

Procedura Wzajemnego Porozumiewania się
W przypadku powstania problemów lub wątpliwości pomiędzy umawiającymi się Stronami
dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy, właściwe organy dołożą
wszelkich starań aby rozwiązać problem w drodze wzajemnego porozumienia. Analogiczna
procedura przewidziana jest w przypadku, jeżeli osoba fizyczna jest zdania, że działania
jednej lub obu umawiających się Stron powodują lub spowodują jej opodatkowanie niezgodne

9
z postanowieniami niniejszej Umowy. Oprócz powyższego porozumienia, właściwe organy
Stron mogą uzgodnić procedury, które będą użyte w przypadkach zastosowania przepisów
Umowy dotyczących wymiany informacji na wniosek, automatycznej wymiany informacji,
dochodzenia podatkowego za granicą oraz kosztów związanych z udzieleniem pomocy. W
każdym przypadku procedura wzajemnego porozumiewania się jest procedurą szczególną,
pozostającą poza prawem wewnętrznym. Artykuł 11 daje stronom umowy możliwość
rozwiązania sporów na szczeblu międzynarodowym.

V. Skutki wejścia w życie Umowy

Skutki finansowe
Wejście w życie Umowy nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów sektora finansów
publicznych. Umowa w znacznej części jest odzwierciedleniem jednostronnych
mechanizmów przewidzianych przez polskie prawo wewnętrzne dla celów unikania
podwójnego opodatkowania.

Skutki społeczne i gospodarcze
Umowa zostanie z pewnością pozytywnie przyjęta przez polskich obywateli pracujących na
terytorium Wyspy Man. Jak wspomniano na wstępie, jej wejście w życie pośrednio umożliwi
skorzystanie z odliczenia przewidzianego w artykule 27g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych, co jest rozwiązaniem korzystnym dla
podatników.

Skutki polityczne
Zawarcie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów
osób fizycznych z Wyspą Man może być ważnym krokiem w kierunku rozwoju dwustronnej
współpracy podatkowej. Efektywne funkcjonowanie takiej umowy, w powiązaniu z umową o
wymianie informacji podatkowych, w następnych latach może stanowić podstawę do podjęcia
rozmów zmierzających do zawarcia pełnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z
Wyspą Man.

VI. Tryb związania się przez Rzecząpospolitą Polską Umową
Umowa ma rangę umowy międzypaństwowej.

10
Zgodnie z artykułem 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) związanie Umową nastąpi w drodze
ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta spełniać będzie
przesłanki określone w artykule 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200,
poz. 1471 oraz z 2009 r. Nr 114, poz. 946).

Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy.
Przepisy Umowy będą miały zastosowanie do organów polskiej administracji podatkowej
stosujących postanowienia Umowy w stosunkach gospodarczych pomiędzy Rzecząpospolitą
Polską a Wyspą Man.

Umowa ma bezpośredni związek z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania, źródła przychodów, zwolnienia przedmiotowe, podstawa obliczenia
i wysokość podatku, pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników, szczególne
zasady ustalania dochodu osób fizycznych zostały określone w niniejszej ustawie.


Ponadto następujące akty prawne są związane z przedmiotowym projektem:
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, z późn. zm.) – informacje podatkowe, kontrola podatkowa, tajemnica
skarbowa, wymiana informacji podatkowych z innymi państwami,
– ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41,
poz. 214 i Nr 53, poz. 273) – postępowania kontrolne,
– ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r.
Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) – przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe
przeciwko obowiązkom podatkowym.

Skutki prawne wejścia w życie umowy
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów usuwania podwójnego
opodatkowania dochodów osób fizycznych. Po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie

11
zakres terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska zawarła umowy międzynarodowe wyraźnie
rozgraniczające prawa do opodatkowania danych kategorii dochodów.

Postanowienia projektu Umowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem, ani z prawem Unii Europejskiej.


04/60rch

12
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: