Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r.
projekt dotyczy wprowadzenia mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy najemnej oraz emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizycznej pracujące w relacjach Rzeczpospolitą Polską-Wyspa Man
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4220
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r.
- data uchwalenia: 2011-06-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1057
4220
Man.
Na Wyspie Man występują dwie formy podatku lokalnego pobieranego u źródła:
(i)
tzw. „pay as you earn”, zwanego także jako Income Tax Instalment Payment – jest
on potrącany z wypłat dokonywanych przez pracodawców oraz
(ii)
18 % podatek od dochodów wypłacanych na rzecz osób niebędących rezydentami
Wyspy Man (nie jest potrącany w przypadku odsetek bankowych, odsetek
towarzystw budowlanych, dywidend pochodzących od określonych notowanych
spółek).
Dyrektywa dotycząca opodatkowania oszczędności (Eurepean Savings Tax Directive)
obowiązuje na Wyspie Man, z możliwością wystąpienia o opcję sumy zwolnionej
z opodatkowania/potrącenia podatku u źródła. Dyrektywa ta ma zastosowanie do osób
fizycznych będących rezydentami UE, w zakresie dochodów osiągniętych z oszczędności
posiadanych w innych krajach UE.
– opodatkowanie dochodów osób prawnych, w tym przedsiębiorstw
W zakresie opodatkowania dochodów osób prawnych, w tym prowadzących działalność
gospodarczą, Wyspa Man przyjęła stawkę podatkową 0 %. Wyższa stawka podatkowa 10 %
ma zastosowanie do określonych przedmiotów działalności gospodarczej, w szczególności
w zakresie działalności bankowej.
W ustawie budżetowej z 2005 r. ogłoszono wprowadzenie stawki 0 % w odniesieniu do
np.: zakwaterowania turystycznego, produkcji filmowej i telewizyjnej, rolnictwa,
rybołówstwa oraz produkcji przemysłowej. Ponadto stawka podatkowa 0 % obowiązywała
już wcześniej w zakresie: działalności ubezpieczeniowej, w przemyśle okrętowym, usługach
zarządzania funduszami i działalności lotniczej.
Ustawa budżetowa z 2006 r. wprowadziła od dnia 1.04.2006 r. zasadę stosowania stawki
podatkowej 0 % do dochodów wszystkich rezydentów oraz nierezydentów, w zakresie
nieuregulowanej odrębnymi przepisami prawnymi działalności handlowej – zgodnie ze
Zmodyfikowaną Strategią Podatkową.
Ponadto w 2006 r. została przeprowadzana największa od 75 lat zmiana prawa spółek
(Company Law), która wprowadziła nowy instrument tzw. Manx Corporate Vehicle –
4
nowoczesny, elastyczny kosztowo-efektywny instrument do tworzenia gospodarczych
podmiotów prawnych. Nowoczesny system rejestracji przedsiębiorstw umożliwia szybki
i efektywny dostęp do danych firm lokalnym oraz międzynarodowym użytkownikom.
Otoczenie podatkowe dla podmiotów prawnych stworzyło opinię Wyspie Man jako
doskonałego globalnego centrum zarządzania przedsiębiorstwami oraz centrum usług dla
firm.
– opodatkowanie zakładów ubezpieczeniowych
Od kwietnia 2007 r. firmy ubezpieczeniowe są opodatkowane wg stawki 0 %.
– opodatkowanie szczególnego typu przedsiębiorców – fundusze powiernicze
W zakresie opodatkowania funduszy powierniczych (trusts) – jeżeli zarówno ustanawiający
fundusz (settlor), jak i beneficjent, mają status rezydenta Wyspy Man, są zobowiązani do
zapłacenia podatku w wysokości 18 % dochodu, który nie jest przekazywany beneficjentowi.
Natomiast jeżeli settlor i beneficjent mają status nierezydenta Wyspy Man, powiernik nie ma
obowiązku podatkowego, w przypadku uzyskania dochodów innych niż: (i) z tytułu
zaakceptowanych odsetek oraz (ii) dywidend powstałych ze źródeł poza Wyspą Man.
Generalnie opiera się to na zasadzie, że nierezydent nie ma zobowiązań podatkowych na
Wyspie Man związanych z dochodami powstałymi poza Wyspą Man.
Dla przedsiębiorców Wyspa Man ma szeroki zakres pakietów finansowych dostępnych w
zakresie działalności korporacyjnej, jak i powiernictwa – korzystnych z punktu widzenia
zobowiązań podatkowych.
– inne podatki
Brak jest na Wyspie Man opodatkowania spadków, dochodów kapitałowych oraz podatku
majątkowego, a także premii ubezpieczeniowej.
Zwalczanie przestępstw finansowych
Dla zabezpieczenia wiarygodności jako globalnego centrum finansowego, Wyspa Man
szczególną wagę przykłada do sprawnego funkcjonowania systemu zwalczania przestępstw
5
finansowych. Działa tam specjalny departament rządowy – Financial Crime Unit. Jest to
jednostka bardzo dobrze wyposażona technicznie, z najwyższej klasy analitykami,
księgowymi oraz personelem wspierającym. Obsługa prawna tej jednostki jest zapewniana do
Biuro Prokuratora Generalnego (Attorney General’s Office). Departament ten ma wydzielony
budżet na prowadzenie statutowej działalności.
Departament ten ściśle współpracuje zarówno z lokalnymi regulatorami, jak
i międzynarodowymi agencjami.
Współpraca międzynarodowa organów nadzoru finansowego Wyspy Man
Organy nadzoru finansowego na Wyspie Man blisko współpracują z międzynarodowymi
instytucjami do zwalczania przestępstw finansowych, w tym Offshore Group of Banking
Supervisors czy Offshore Group of Insurance Supervisors.
Wyspa Man blisko współpracuje z United Nations Office for Drug Control and Crime
Prevention, w szczególnosci wspierając Offshore Initiative.
W zakresie standardów bankowości FSC współpracuje z międzynarodowymi organizacjami
ustalającymi takie standardy – Wyspa Man jest członkiem Offshore Group of Banking
Supervisors of the Basel Commitee on Banking Supervision oraz IOSCO.
System ochrony danych osobowych
Na Wyspie Man działa specjalny urząd ochrony danych – Office of Data Protection
Supervision oraz obowiązuje szczególny reżim prawny – Data Protection Act z 2002 r.
Przepisy te weszły w życie z dniem 1.04.2003 r., zastępując obowiązujące wcześniej
ustawodawstwo z 1986 r.
Obowiązujące obecnie przepisy w zakresie ochrony danych osobowych spełniają kryteria
określone dyrektywą dotyczącą ochrony danych (European Data Protection Directive
95/46/EC), a także późniejszych regulacji wspólnotowych.
Przepisy te są też zasadniczo zgodne z regulacją brytyjską – UK’s Data Protection Act
z 1998 r.
6
IV. Krótka charakterystyka przepisów Umowy
Projekt Umowy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man został przygotowany
w oparciu o wybrane postanowienia Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od
dochodu i majątku.
Podatki, których dotyczy Umowa
W przypadku Polski są to: podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek dochodowy
od osób fizycznych.
W przypadku Wyspy Man: podatki od dochodu lub zysku.
Odesłanie do przepisów wewnętrznych umawiających się Stron
Treść artykułu 3 ust. 2 jest uregulowaniem funkcjonującym zarówno w Modelowej Umowie
OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych, jak i Modelowej Konwencji OECD
w sprawie dochodu i majątku (odpowiednik artykułu 3 ust. 2), a także jest zamieszczany
w zdecydowanej większości zawieranych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania. Powyższe uregulowanie odnosi się do ogólnych zasad interpretacji określeń
stosowanych w Umowie, które nie są w niej zdefiniowane. Z uwagi na fakt, iż umowy
podatkowe zawierane są przez jurysdykcje o różnych systemach podatkowych, ich treść jest
swoistym kompromisem, zawieranym przy uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia.
Konieczność uwzględnienia w umowie podatkowej definicji każdego z terminów w niej
występujących doprowadziłaby prawdopodobnie do braku możliwości jej zawarcia z uwagi
na duże różnice w systemach prawnych obu stron umowy. Z tego względu, umowy
podatkowe delegują definiowanie większości pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to
jedyna możliwość uwzględnienia jego specyfiki. Należy również wspomnieć, iż odesłanie
w zakresie definicji pojęć do prawa wewnętrznego obu stron jest uzasadniona długotrwałą
procedurą zmiany umowy międzynarodowej. redni okres funkcjonowania takiej umowy
wynosi ok. 30 lat. Przy ciągłej ewolucji systemów podatkowych, zmiany w prawie
wewnętrznym mogłyby spowodować brak możliwości efektywnego stosowania umowy
międzynarodowej, z uwagi na funkcjonowanie sprzecznych lub różnych definicji w obu
aktach prawnych. Mimo prymatu umowy nad prawem wewnętrznym, definicja zawarta
w umowie, odnosząca się do nieistniejących już w praktyce rozwiązań, nie spełniłaby
zamierzonej funkcji. Zatem międzynarodowe umowy podatkowe definiują wyłącznie pojęcia
o charakterze fundamentalnym, niezbędne dla ich funkcjonowania i zachowania intencji
umawiających się stron.
7
Miejsce zamieszkania lub siedziba (rezydencja podatkowa)
Określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie”
oznacza każdą osobę, która wg prawa tego państwa podlega tam opodatkowaniu ze względu
na:
– jej miejsce zamieszkania,
– miejsce stałego pobytu,
– siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze.
Termin ten powinien obejmować także to państwo oraz każdą jednostkę jego podziału
terytorialnego lub organ władzy lokalnej.
Praca najemna
Uposażenia pracowników najemnych mających miejsce zamieszkania w jednym państwie
i zatrudnionych w drugim państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie, jeżeli
zatrudnienie trwa dłużej niż 183 dni w okresie 12 miesięcy rozpoczynającym się lub
kończącym w danym roku podatkowym.
Wynagrodzenia uzyskane w związku z wykonywaniem pracy na pokładzie statku morskiego
lub statku powietrznego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym podlegają
opodatkowaniu wyłącznie na terytorium umawiającej się Strony, jeżeli miejsce faktycznego
zarządu przedsiębiorstwa znajduje się na tym terytorium. Określenie „transport
międzynarodowy” oznacza wszelki transport statkiem morskim lub statkiem powietrznym,
eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się na terytorium
umawiającej się Strony, z wyjątkiem przypadku, gdy taki statek morski lub statek powietrzny
jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi na terytorium drugiej
umawiającej się Strony.
Artyści i sportowcy
Umowa zawiera odrębny przepis adresowany do tej grupy zawodowej. Zasadą ogólną jest, iż
dochód z pracy wykonywanej przez artystę lub sportowca na terytorium drugiej umawiającej
się Strony może być tam opodatkowany zgodnie z jej prawem wewnętrznym. Kraj rezydencji
zobowiązany jest natomiast do usunięcia podwójnego opodatkowania przy zastosowaniu
metody unikania podwójnego opodatkowania (metody odliczenia proporcjonalnego).
Wyjątkiem od powyższej zasady jest zwolnienie z opodatkowania u źródła działalności
wykonywanej w ramach wymiany kulturalnej pomiędzy umawiającymi się Stronami.
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4220
› Pobierz plik