Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
projekt dotyczy przesunięcia terminu wydawania nowych dowodów osobistych na 1 stycznia 2013 r. z uwagi na wydłużenie organizacyjnych i technicznych procedur wydawania nowych dokumentów m.in. certyfikacja poziomu bezpieczeństwa a także konieczności notyfikowania rozporządzeń wykonawczych do Komisji Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4202
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 133, poz. 768
4202
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Uwzględniając przewidywany zakres regulacji, podmiotami, na które będzie oddziaływała
nowelizacja ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności, będą Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy gmin, które uzyskają niezbędny czas
na wdrożenie nowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych. Biorąc pod uwagę,
że projektowana ustawa przedłuża okres obowiązywania aktualnie obowiązujących aktów
prawnych, a zmiana w zakresie warstwy elektronicznej nowego dowodu osobistego nie
powoduje dodatkowych obciążeń, jej uchwalenie przez Sejm będzie neutralne z punktu
widzenia innych podmiotów.
Nowy dowód osobisty został zaprojektowany, w znacznej mierze, jako element otwierający
możliwości szerokich zastosowań metod e-administracji. W tym rozumieniu brak dostępności
jego funkcjonalności mógłby spowodować opóźnienie wdrażania w administracji publicznej
nowoczesnych narzędzi technologii informacyjnych. Jednakże w połowie bieżącego roku
zaplanowane jest zainicjowanie innego narzędzia informatycznego o funkcji bardzo zbliżonej
do nowego dowodu osobistego – profilu zaufanego na platformie ePUAP. W wypadku zbiegu
rozpoczęcia funkcjonowania obydwu rozwiązań w tym samym czasie, jedno z nich okazałoby
się nadmiarowe i prawdopodobnie profil zaufany przegrałby konkurencję z podpisami
elektronicznymi w dowodzie osobistym jako narzędziem nowocześniejszym i o szerszym
obszarze zastosowań. W nowej sytuacji profil zaufany odegra rolę skutecznego rozwiązania
tymczasowego. Dzięki jego funkcjonowaniu możliwe będzie oferowanie usług elektronicznej
administracji identycznych jak te, które planowano budować na bazie dowodu osobistego.
Ponieważ platforma ePUAP jest już dostosowana do wykorzystania różnych metod
10
uwierzytelniania użytkowników (w tym profilu zaufanego oraz podpisu z dowodu
osobistego), późniejsze przejście do rozwiązania opartego na dowodzie osobistym dokona się
w sposób całkowicie naturalny. W związku z powyższym, przesunięcie daty wejścia w życie
nowych przepisów nie wywrze znaczącego, negatywnego wpływu na funkcjonowanie
systemów informatycznych administracji publicznej.
2. Przeprowadzenie konsultacji
Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414), w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji; w tym trybie nie zgłoszono uwag.
Ponadto projekt skierowano do zaopiniowania przez Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych, który nie zgłosił do niego uwag.
Projekt ustawy nie został skierowany do konsultacji z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Zmiany zaproponowane w ustawie o dowodach osobistych i ustawie
o ewidencji ludności dotyczą, przede wszystkim, przesunięcia terminów wejścia w życie tych
aktów prawnych oraz kwestii technicznych. Zarówno ustawa o dowodach osobistych, jak
i ustawa o ewidencji ludności, jako mające wpływ na funkcjonowanie jednostek samorządu
terytorialnego, były przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego
i zostały przez tę Komisję przyjęte.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych
W budżecie państwa na rok 2011 nie ma wystarczających środków na zabezpieczenie procesu
wydawania dowodów osobistych obowiązującego wzoru do końca bieżącego roku.
W związku z tym wejście w życie projektowanej ustawy powoduje konieczność dokonania
zmiany przeznaczenia środków pierwotnie przyznanych na proces związany z rozpoczęciem
wydawania dowodów osobistych według nowego wzoru, zabezpieczonych w budżecie
państwa na rok 2011 r. w wysokości 61 990 000 zł., które miały być przeznaczone na zakup
blankietów dowodów osobistych. W obecnej sytuacji, w związku ze zmianą daty wejścia
w życie ustawy o dowodach osobistych, należy przeznaczyć część powyższych środków
na pokrycie, w bieżącym roku, kosztów zakupu blankietów dowodów osobistych
wynikających z wydłużenia okresu wydawania obowiązującego obecnie wzoru dowodu
osobistego. Kwota niezbędna do wydawania dowodu osobistego obecnego wzoru
11
w drugim półroczu 2011 r., która zostanie przeznaczona na zakup blankietów, wynosi
38 531 496, 60 zł.
Ponadto w związku ze zmianą terminu wejścia życie ustawy o dowodach osobistych z dnia
1 lipca 2011 r. na dzień 1 stycznia 2013 r. rezerwa celowa ujęta w ustawie budżetowej na rok
2011 w części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 63 – Uzupełnienie wydatków na realizację
ustawy o dowodach osobistych w kwocie 41 326 000 zł nie zostanie uruchomiona na cel,
na jaki została utworzona.
Przyjęcie projektowanej nowelizacji nie będzie, w stosunku do obowiązujących przepisów,
skutkowało zwiększeniem wydatków ani zmniejszeniem przychodów jednostek sektora
finansów publicznych. Co za tym idzie, nie znajdzie zastosowania art. 50 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, określający wydatkową regułę dyscyplinującą.
Proponowana nowelizacja przewiduje wprowadzenie w przepisach ustawy o dowodach
osobistych zmian, które wynikają z doświadczeń dotychczasowej realizacji projektu pl.ID,
w tym w szczególności dialogu konkurencyjnego na dostawę blankietów. Rozwiązania
techniczne przewidziane w pierwotnie uchwalonej wersji ustawy, jakkolwiek niezwykle
interesujące z technicznego i użytkowego punktu widzenia, stanowiły w kilku aspektach
propozycje pionierskie w skali globalnej. Oznacza to, że od dostawców blankietów
wymagano by dostarczenia rozwiązań o prototypowym lub nawet eksperymentalnym
charakterze. W obszarze wysokozabezpieczonych dokumentów tożsamości rozwiązania
prototypowe są szczególnie kosztowne (a także czasochłonne) ze względu na konieczność
prowadzenia audytu bezpieczeństwa opracowanego rozwiązania w jednym z certyfikowanych
laboratoriów badawczych. Koszt opracowania nietypowego rozwiązania oraz certyfikacji jego
bezpieczeństwa wykonawca karty przerzuciłby na zamawiającego, co skutkowałoby
znaczącym wzrostem ceny blankietu. W ramach nowelizacji ustawy proponuje się eliminację
prototypowych rozwiązań technicznych i oparcie struktury polskiego dowodu osobistego na
powszechnie akceptowanych, międzynarodowych standardach. Odpowiadające im
rozwiązania techniczne są dostępne w bieżącej ofercie potencjalnych dostawców blankietów,
a znaczna skala ich produkcji skutkuje niższą ceną. Z informacji rynkowych zebranych
w związku z trwającym przetargiem wynika, że oszczędności będące skutkiem zmiany
wymogów technicznych mogą przyczynić się do redukcji kosztu zakupu blankietów nawet
o połowę.
12
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana ustawa nie będzie wywierać wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie wywierać wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
05/27rch
13
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia
w sprawie wymagań technicznych oraz procedury zamieszczania w dowodzie osobistym
danych służ cych do składania informacji uwierzytelniaj cej weryfikowanej za pomoc
certyfikatu dowodu osobistego, danych służ cych do składania podpisu osobistego,
danych służ cych do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego
za pomoc kwalifikowanego certyfikatu,
danych lub aplikacji służ cych do wykorzystania dowodu osobistego, jako karty
ubezpieczenia zdrowotnego oraz innych danych lub aplikacji
Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.
U. Nr 167, poz. 1131) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania techniczne zamieszczania w dowodzie osobistym danych służących do
składania informacji uwierzytelniającej weryfikowanej za pomocą certyfikatu dowodu
osobistego;
2)
procedury zamieszczania w dowodzie osobistym danych, określonych w pkt 1;
3)
wymagania techniczne zamieszczania w dowodzie osobistym danych służących do
składania podpisu osobistego;
4)
procedury zamieszczania w dowodzie osobistym danych, określonych w pkt 3;
5)
wymagania techniczne zamieszczania w dowodzie osobistym danych służących do
składania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą
kwalifikowanego certyfikatu;
6)
procedury zamieszczania w dowodzie osobistym danych, określonych w pkt 5;
7)
wymagania techniczne zamieszczania w dowodzie osobistym danych lub aplikacji
służących do wykorzystania dowodu osobistego, jako karty ubezpieczenia
zdrowotnego;
8)
procedury zamieszczania w dowodzie osobistym danych lub aplikacji, określonych
w pkt 7;
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej — sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4202
› Pobierz plik