Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym
projekt dotyczy dostosowania niektórych przepisów ustawy o VAT do rozporządzenia Rady UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, doprecyzowania katalogu odpadów przetwarzalnych, które są objęte tzw. mechanizmem odwróconego obciążenia, uproszczenia rozliczeń dokonywanych w walucie obcej (tj. zasady dot. sposobu przeliczania kursów walut obcych) przez podatników świadczących usługi wstępu na imprezy masowe, np. Euro 2012; uproszczenia rejestracji i rozliczania podatku VAT przez podmioty zagraniczne świadczące w Polsce okazjonalne przewozy drogowe osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4201
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 780
4201
1. Analiza wpływu projektowanej ustawy, w szczególności na
1.1
Sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na wzrost wydatków lub zmniejszenie
dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
1.2
Rynek pracy
Realizacja projektowanego aktu nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
1.3 Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Z uwagi na doprecyzowujący charakter zmian przepisów ustawy VAT nie przewiduje się
wpływu projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw, z wyjątkiem przepisów upraszczających rejestrację
i rozliczanie podatku w odniesieniu do podmiotów świadczących usługi międzynarodowego
przewozu drogowego polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami
zarejestrowanymi na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego.
Zmiany te są korzystne dla podmiotów świadczących ww. usługi – mają charakter
upraszczający i zmniejszający obowiązki administracyjne. Zmiany (oprócz zmian
o charakterze doprecyzowującym) polegające na objęciu mechanizmem odwróconego
obciążenia (ang. reverse charge) szerszego katalogu odpadów przetwarzalnych w porównaniu
ze stanem obecnym będą również miały wpływ na przedsiębiorstwa uczestniczące
w transakcjach na rynku surowców wtórnych. Przedsiębiorcy ci zyskają pewność prawną,
w przypadku których dostaw, osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku VAT będzie nabywca
a nie sprzedawca. W odróżnieniu od stanu prawnego obowiązującego przed wejściem w życie
proponowanej zmiany, katalog ten jest szerszy i nie dotyczy tylko złomu metali. Ujęto w nim
m.in. takie odpady, których odzysk i przetwarzanie stwarza ryzyko wystąpienia nadużyć
podatkowych. Podmioty dokonujące obrotu towarami, które zostaną objęte mechanizmem
odwróconego obciążenia, zyskują również na poprawie płynności finansowej (brak
konieczności angażowania środków pieniężnych na pokrycie podatku VAT).
1.4
Sytuacja i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wpłynie na zmianę sytuacji i rozwój regionów.
11
1.5 Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Zaproponowane w projekcie ustawy zmiany nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Proponowane zmiany wpływają na podatników podatku od towarów i usług. Przewidziane
zmiany o charakterze upraszczającym, w szczególności wpłyną na rozliczenia dokonywane
przez następujące podmioty:
a) przedsiębiorców zagranicznych wykonujących okazjonalne przewozy autokarowe na
terytorium Polski,
b) podatników
świadczących usługi wstępu na imprezy masowe w rozumieniu ustawy
z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504
oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857 i Nr 152, poz. 1021),
c) dokonujące dostaw i zakupu towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do projektu
ustawy.
3. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym równolegle z uzgodnieniami
zewnętrznymi. Projekt przesłano m.in. do następujących organizacji: Business Centre Club,
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Naczelna Rada Adwokacka, Krajowa Rada
Notarialna, Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP, Stowarzyszenie Kupców
i Przedsiębiorców Polskich „Razem”, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
Lewiatan, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Polska Federacja Producentów ywności.
Do projektu uwagi zgłosiły Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz
Polska Federacja Producentów ywności. Uwagi w większości nie zostały uwzględnione.
Przygotowany w Ministerstwie Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz
ustawy o transporcie drogowym został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
(BIP) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), zgodnie z ustawą
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337, z późn. zm.).
Zainteresowanie pracami nad projektem ww. ustawy zgłosiła Izba Gospodarcza Metali
Nieżelaznych i Recyklingu. Zgłoszone uwagi zostały uwzględnione.
05/30rch
12
TABELA ZBIE NO CI
1. Nr celex/ Nr rozporządzenia (wraz ze zmianami)
32011R0282/282/2011
2. Tytuł rozporządzenia
Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r.
ustanawiające rodki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego
systemu podatku od warto ci dodanej
3. Instytucja odpowiedzialna za wdro enie dyrektywy
Ministerstwo
Finansów
4. Akt prawny na mocy którego wdra ane są przepisy dyrektywy
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym
5. Artykuł rozporządzenia
Przepis polski
Instytucja
nr 282/2011
/akt prawny/ artykuł polskiego aktu
odpowiedzialna
prawnego/
za realizację
art. 47
art. 2 pkt 8 lit. b
MF
art. 7
art. 2 pkt 26
MF
rozdział V sekcja 1
art. 3 ust. 3 pkt 2
MF
art. 4
art. 10 ust. 6 i 7
MF
rozdział V sekcja 1
art. 12a ust. 1
MF
rozdział V sekcja 1
art. 15 ust. 7 i ust. 10
MF
rozdział V sekcja 1
art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5, ust. 1a, ust. 5 pkt 1 MF
rozdział V sekcja 1
art. 22 ust. 1 pkt 5 i 6
MF
art. 17 ust. 2
art. 28a pkt 1 lit. b
MF
rozdział V sekcja 1
art. 28b
MF
art. 19 akapit 3
art. 28b ust. 4
MF
rozdział V sekcja 1
art. 28c
MF
art. 59a dyrektywy
art. 28f dodanie ust. 2a
MF
2006/112/WE – przepis
dodany celem kompleksowego
uregulowania w ustawie o
VAT miejsca świadczenia
usług transportu towarów
rozdział V sekcja 1
art. 28k
MF
rozdział V sekcja 1
art. 28l
MF
rozdział V sekcja 1
art. 28m
MF
rozdział V sekcja 1
art. 28n
MF
rozdział V sekcja 1
art. 89 ust. 1 pkt 3
MF
rozdział V sekcja 1
art. 96 ust. 14
MF
rozdział V sekcja 1
art. 100 ust. 10 pkt 1 i 2
MF
rozdział V sekcja 1
art. 119 ust. 3 pkt 1
MF
rozdział V sekcja 1
art. 126 ust. 2
MF
rozdział V sekcja 1
art. 131 pkt 2
MF