Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.
projekt dotyczy ratyfikowania Konwencji, która ma na celu aktywizację wzajemnej współpracy gospodarczej tym samym usprawnienie handlu zagranicznego pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4195
- Data wpłynięcia: 2011-05-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.
- data uchwalenia: 2011-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 999
4195
skryptami dłużnymi.
Odsetki powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie będącej rezydentem
drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu w
państwie miejsca
powstawania odsetek – wg stawki od 5 % kwoty brutto odsetek.
Należności licencyjne
Należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie będącej
rezydentem drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu w państwie
miejsca powstawania należności licencyjnych – wg stawki od 10 % kwoty brutto tych
należności.
Zyski majątkowe
Zyski osiągane przez rezydentów Umawiających się Państw tytułem przeniesienia własności
nieruchomości położonych na terytorium drugiego z tych Państw mogą być opodatkowane
w państwie miejsca położenia tych nieruchomości.
Zyski osiągane przez rezydentów Umawiających się Państw z tytułu przeniesienia własności
akcji lub innych porównywalnych praw, których więcej niż 50 % wartości pochodzi
z nieruchomości położonych w drugim Państwie – mogą być opodatkowane w tym drugim
Państwie.
Zyski z przeniesienia własności majątku innego niż ww. podlegają opodatkowaniu
w państwie rezydencji podatkowej zbywcy.
Praca najemna
Uposażenia pracowników najemnych mających miejsce zamieszkania w jednym Państwie
i zatrudnionych w drugim Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie, jeżeli
zatrudnienie trwa dłużej niż 183 dni w okresie 12 miesięcy rozpoczynającym się lub
kończącym w danym roku
podatkowym. Wynagrodzenia otrzymane w związku
z wykonywaniem pracy na pokładzie statku morskiego lub statku powietrznego, mogą być
opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego
zarządu przedsiębiorstwa.
Inne dochody
9
Dochody nieobjęte postanowieniami poprzednich zapisów Konwencji podlegają
opodatkowaniu w kraju rezydencji podatkowej osoby je otrzymującej.
Metoda unikania podwójnego opodatkowania
Konwencja wprowadza, dla rezydentów obu Umawiających się Państw, jako metodę ogólną
unikania podwójnego opodatkowania, metodę zaliczenia proporcjonalnego.
Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatków od dochodu i majątku, przewiduje dwie
alternatywne metody unikania podwójnego opodatkowania – proporcjonalnego zaliczenia
oraz wyłączenia z progresją. Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że podatek
zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego
w kraju rezydencji podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej
dochód ze ródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Metoda
wyłączenia z progresją polega na tym, że dochód osiągnięty za granicą jest zwolniony
z podatku w kraju rezydencji podatkowej, natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy
obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek
od dochodów uzyskanych w kraju rezydencji podatkowej.
Powszechnie w praktyce międzynarodowej (również w Komentarzu do Modelowej
Konwencji OECD) prezentowany jest pogląd, że obie metody w równym stopniu prowadzą
do usunięcia podwójnego opodatkowania. Metoda wyłączenia z progresją nie dotyczy
wyłącznie dochodów osób fizycznych, natomiast jest stosowana także w stosunku do
dochodów transgranicznych osób prawnych.
Wymiana informacji
Konwencja przewiduje pełną klauzulę wymiany informacji, opartą na art. 26 Modelowej
Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Klauzula ta umożliwia
uzyskanie informacji niezbędnych do weryfikacji prawidłowości deklarowanej podstawy
opodatkowania w stosunkach polsko-saudyjskich, również w przypadku gdy informacje te są
chronione tajemnicą bankową.
Pomoc w poborze podatków
Wynegocjowana wersja umowy z Arabią Saudyjską nie zawiera przepisów dotyczących
pomocy w poborze podatków. Jest to spowodowane faktem, że system prawny Arabii
Saudyjskiej oraz administracja podatkowa nie są przygotowane do świadczenia tego typu
10
pomocy, zatem przepisy o pomocy w poborze podatków nie są zamieszczane w umowach
tego kraju.
Moc obowiązująca Konwencji
Konwencja będzie obowiązywać w odniesieniu do podatków pobieranych „u ródła” –
z dniem 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym
Konwencja wejdzie w życie (tj. zostanie ratyfikowana zgodnie z wymogami właściwymi dla
każdego z Umawiających się Państw, oraz zostaną wymienione noty dyplomatyczne
zawierające informacje o zakończeniu procesu ratyfikacyjnego).
W odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu i zysków majątkowych oraz należnych
za rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu – w roku
kalendarzowym następującym po roku, w którym Konwencja wejdzie w życie.
Protokół do Konwencji
Protokół do Konwencji przewiduje zapisy mające na celu uwzględnienie specyfiki prawa
wewnętrznego Arabii Saudyjskiej. Z tego względu, dla uniknięcia wątpliwości podczas
stosowania Konwencji, stwierdzono, że określenie „osoba” odnosi się również do Państwa,
jego jednostek terytorialnych i organów władz lokalnych, natomiast określenie „osoba mająca
miejsce zamieszkania lub siedzibę” odnosi się również do osób prawnych prowadzących
wyłącznie działalność religijną, charytatywną itp., lub prowadzących działalność mającą na
celu zapewnienie świadczeń emerytalnych.
Również ustęp 3 Protokołu jest wynikiem wątpliwości wewnętrznych Arabii Saudyjskiej
w stosowaniu prawa w zakresie działalności eksportowej. W Protokole zamieszczono
postanowienie w brzmieniu „zyski osiągane przez przedsiębiorstwo Umawiającego się
Państwa z eksportu towarów do drugiego Umawiającego się Państwa, nie podlegają
opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie. W przypadku, gdy umowa
eksportowa obejmuje inne czynności podejmowane w drugim Umawiającym się Państwie
poprzez zakład, zyski osiągnięte z takiej działalności mogą być opodatkowane w drugim
Umawiającym się Państwie”. Niezależnie od zamieszczenia ww. postanowienia w Protokole
strona polska stosowałaby przepisy umowne w identyczny sposób.
IV. Skutki wejścia w życie nowej Konwencji
11
Szacuje się, że wejście w życie Konwencji nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów
sektora finansów publicznych w zakresie wpływów z podatku dochodowego od osób
fizycznych lub prawnych. Polskie przepisy wewnętrzne zawierają jednostronną metodę
unikania podwójnego opodatkowania, tj. metodę zaliczenia proporcjonalnego, zatem w tym
zakresie sytuacja podatników nie ulegnie zmianie. Natomiast można spodziewać się wzrostu
dochodów Skarbu Państwa z uwagi na ożywienie wzajemnej wymiany inwestycyjnej,
związanej z wejściem w życie Konwencji.
Wpływ wejścia w życie Konwencji na prawo wewnętrzne
Postanowienia Konwencji i Protokołu nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej.
V. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Konwencją
Zgodnie z artykułem 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z 2002 r. Nr 216, poz. 1824 oraz z 2010 r.
Nr 213, poz. 1395) związanie Konwencją nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą
wyrażoną w ustawie, ponieważ dokument ten spełnia przesłanki określone w artykule 89
ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r. Nr 114,
poz. 946).
Postanowienia Konwencji określają bowiem stawki i zasady opodatkowania dochodu
i majątku w stosunkach dwustronnych z Arabią Saudyjską, a ta dziedzina, zgodnie z art. 217
Konstytucji, powinna być regulowana ustawowo.
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Konwencja
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Konwencji.
Przepisy Konwencji będą miały zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw i osób
fizycznych uczestniczących w dwustronnych stosunkach między Rzecząpospolitą Polską
a Arabią Saudyjską oraz do organów polskiej administracji podatkowej stosujących
postanowienia Konwencji w polsko-saudyjskich stosunkach gospodarczych i kulturalnych.
Sposób w jaki Konwencja dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Z Konwencją powiązane są następujące akty prawa krajowego:
12
– ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 51, poz. 307, z pó n. zm.),
– ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r.
Nr 74, poz. 397),
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60,
z pó n. zm.),
– ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U.
z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z pó n. zm.).
rodki prawne jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Konwencji
Wejście w życie Konwencji nie spowoduje konieczności dokonania zmian w ustawodawstwie
wewnętrznym.
13/04/BS
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4195
› Pobierz plik