Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.
projekt dotyczy ratyfikowania Konwencji, która ma na celu aktywizację wzajemnej współpracy gospodarczej tym samym usprawnienie handlu zagranicznego pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4195
- Data wpłynięcia: 2011-05-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r.
- data uchwalenia: 2011-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 999
4195
rocznie. Można prognozować wzrost polskiego eksportu w następujących grupach
towarowych:
– produktów drzewnych i papierniczych, m.in. płyt pilśniowych i wiórowych dla przemysłu
budowlanego i meblarskiego, paneli drewnianych oraz parkietu naturalnego; papieru
gazetowego i opakowaniowego oraz artykułów higienicznych z papieru i celulozy,
– artykułów plastycznych, wyrobów szklanych i ceramicznych, materiałów i stolarki
budowlanej, w tym okien i drzwi, szkła budowlanego oraz paneli podłogowych i płytek
ceramicznych,
– włókien syntetycznych, wyrobów chemicznych i kauczukowych, m.in. opon
samochodowych oraz kosmetyków samochodowych i dla gospodarstw domowych, w tym
perfum i wód toaletowych,
– mebli biurowych i domowych oraz dla wyposażenia hotelowego i szpitalnego.
Ze względu na realizowane nakłady inwestycyjne w sektorze infrastruktury w wysokości
400 mld USD w latach 2009 – 2014 – można wskazać na następujące możliwości współpracy
dwustronnej:
– dostawy produktów stalowych i wyrobów z metali kolorowych, zwłaszcza miedziowych
oraz konstrukcji przemysłowych, w tym kątowników, kształtowników i profili stalowych oraz
rur stalowych i żeliwnych dla saudyjskiego przemysłu naftowego i gazowego, jak również
szyn kolejowych i tramwajowych (w związku z planowaną budową nowych linii kolejowych
i sieci transportu miejskiego w Arabii Saudyjskiej),
– tworzenie joint ventures w zakresie dystrybucji i sprzedaży artykułów hutniczych.
Sektory energii elektrycznej oraz gospodarki wodnej i ochrony środowiska. Nakłady
inwestycyjne w tych sektorach gospodarki Arabii Saudyjskiej w najbliższych 20 latach są
planowane w wysokości 88,9 mld USD. Zdolności produkcyjne energetyki Arabii Saudyjskiej
wynoszą obecnie 23 400 MW. Z zakresu gospodarki wodnej w trakcie realizacji znajdują się
projekty o łącznej wartości 7,73 mld USD w tym budowa zbiorników wodnych, stacji
uzdatniania wody i linii wodociągowych oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnych.
Istnieją szerokie możliwości dla polskiego eksportu towarowego i usługowego w zakresie:
– projektowania i wykonawstwa obiektów energetycznych, linii transmisyjnych energii
elektrycznej i stacji transformatorowych,
4
– dostaw
wyposażenia energetycznego: kotłów, turbin, transformatorów, kabli, silników
oraz innego sprzętu elektrycznego, w tym oświetleniowego,
– budowa sieci wodno-kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków,
– dostawy technologii i urządzeń ochrony środowiska, w tym filtrów przemysłowych,
– usługi softwarowe (oprogramowanie) dla sektora energetycznego i gospodarki wodnej.
Inne potencjalne dziedziny rozwoju polskiego eksportu:
– przemysł maszynowy i górnictwo – dostawy pojazdów samochodowych i silników
wysokoprężnych; dostawy lekkiego sprzętu pływającego, m.in. jachtów i łodzi motorowych;
dostawy maszyn, urządzeń i sprzętu górniczego oraz usługi techniczne,
– budownictwo drogowe i kolejnictwo – udział firm polskich (jako podwykonawców)
w budowie sieci transportu miejskiego; projektowanie i budowa linii kolejowych w Arabii
Saudyjskiej (w ramach konsorcjów międzynarodowych) oraz dostawy sprzętu kolejowego:
lokomotyw, wagonów i sprzętu utrzymania ruchu,
– lotnictwo cywilne – dostawy samolotów i helikopterów dla celów rolniczych, sanitarnych
i pożarniczych oraz usługi w zakresie ochrony przeciwpożarowej i opylania pól,
– gospodarka morska – dostawy statków handlowych oraz rybackich i baz przetwórczych;
projektowanie, budowa i rozbudowa portów handlowych i rybackich; budowa i wyposażenie
stoczni morskich; współpraca przy projektowaniu nowych jednostek; usługi w zakresie
szkolenia średniego i wyższego personelu pływającego,
– telekomunikacja i IT – dostawy sprzętu i oprogramowania IT dla sektora
telekomunikacyjnego oraz organizacja szkoleń zawodowych w Polsce,
– usługi techniczne – geodezyjne i kartograficzne w dziedzinie ochrony zabytków;
doradztwo i projektowanie w zakresie urbanistyki i architektury; usługi przemysłowe (w tym
konserwacyjno-modernizacyjne),
– ochrona zdrowia – dostawy sprzętu szpitalnego, diagnostycznego i laboratoryjnego;
współpraca naukowo-badawcza oraz szkolenie personelu medycznego (podstawowe oraz
specjalistyczne – m.in. w dziedzinie kardiochirurgii, ortopedii i rehabilitacji); zatrudnienie
– w tym w celach dydaktycznych – polskich lekarzy i pielęgniarek w szpitalach saudyjskich;
odpłatne leczenie i rehabilitacja pacjentów saudyjskich w polskich ośrodkach ochrony
zdrowia,
5
– turystyka – współpraca między polskimi i saudyjskimi biurami podróży; inwestycje
saudyjskie (pośrednie i bezpośrednie) w polskie hotele, sanatoria, domy wczasowe itp.
III. Krótka charakterystyka Konwencji
Nowa polsko-saudyjska Konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania oparta jest
o aktualną wersję Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.
Podatki objęte Konwencją
Konwencja przewiduje, że w przypadku Polski jej postanowieniami objęte zostaną podatki
dochodowe od osób prawnych oraz osób fizycznych. W przypadku Arabii Saudyjskiej,
umową objęto Zakat oraz podatek dochodowy włącznie z podatkiem od działalności
inwestycyjnej w gaz ziemny.
Zakres podmiotowy Konwencji
Konwencja będzie miała zastosowanie do osób fizycznych i osób prawnych mających miejsce
zamieszkania lub siedzibę w Polsce, w
Królestwie Arabii Saudyjskiej lub w obu
Umawiających się Państwach. Termin „miejsce zamieszkania lub siedziba” definiuje art. 4
Konwencji.
Definicje
Termin „Polska” – oznacza Rzeczpospolitą Polską, a użyty w znaczeniu geograficznym
oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz każdy rejon przyległy do wód
terytorialnych Rzeczypospolitej Polskiej, w którym na podstawie ustawodawstwa Polski
i zgodnie z prawem międzynarodowym, Polska może wykonywać prawa odnoszące się do
badań i wykorzystywania zasobów naturalnych dna morskiego i jego podglebia.
Termin „osoba” – oznacza: osoby fizyczne, spółki i inne zrzeszenia osób (w tym spółkę
cywilną jako „inne zrzeszenie osób”).
Termin „spółka” – oznacza wszelkie osoby prawne lub podmioty, które są traktowane jak
osoby prawne dla celów podatkowych (termin ten nie obejmuje zatem spółki cywilnej).
Miejsce zamieszkania lub siedziba (rezydencja podatkowa)
Określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie”
oznacza każdą osobę, która wg prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu ze względu
na:
– jej miejsce zamieszkania,
6
– miejsce stałego pobytu,
– siedzibę zarządu.
Termin ten powinien obejmować także to Państwo oraz każdą jednostkę jego podziału
terytorialnego lub organ władzy lokalnej.
Zakład
Określenie to obejmuje stałą placówkę, przez którą całkowicie lub w części prowadzona jest
działalność przedsiębiorstwa, w szczególności: siedzibę zarządu, filię, biuro, fabrykę,
warsztat oraz każde miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Dochód z majątku nieruchomego
Konwencja przewiduje możliwość opodatkowania dochodu z majątku nieruchomego (w tym
także majątku przedsiębiorstwa) również przez państwo miejsca położenia nieruchomości.
Powyższe dotyczy także dochodu z gospodarstw rolnych i leśnych.
Zyski przedsiębiorstw
Konwencja przewiduje możliwość opodatkowania zysków osiąganych przez zakład
prowadzony przez przedsiębiorstwo jednego z Umawiających się Państw na terytorium
drugiego Państwa – przez to drugie Państwo, ale tylko w takiej mierze, w jakiej zyski mogą
być przypisane temu zakładowi.
Przypisywanie zysków zakładowi – przypisuje się mu takie zyski, które osiągnąłby, gdyby
zamiast prowadzenia działalności na rzecz siedziby głównej swojego przedsiębiorstwa,
prowadził działalność samodzielnie, na wolnym rynku.
Transport morski i lotniczy
Zyski osiągane z eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków
powietrznych podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym
znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.
Określenie „Zyski osiągane z eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków morskich
lub statków” zostało rozszerzone o zyski z czarteru statków morskich i powietrznych, zyski
z dzierżawy tych statków bez załogi i wyposażenia, zyski z używania lub dzierżawy
kontenerów.
Przedsiębiorstwa powiązane
7
Konwencja zawiera przepis umożliwiający dokonanie tzw. korekty wtórnej, w przypadku
zakwestionowania przez jedno z Umawiających się Państw stosowanych cen transakcyjnych
między przedsiębiorstwami powiązanymi. Zapis ten umożliwia usunięcie tzw.
ekonomicznego podwójnego opodatkowania.
Opodatkowanie dochodów z dywidend
Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie
mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być
opodatkowane w tym drugim Państwie.
Jednakże dywidendy te mogą być opodatkowane także w tym Umawiającym się Państwie
i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę,
ale – jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem – podatek ten nie może przekroczyć 5 %
kwoty dywidendy brutto.
Określenie „dywidendy” obejmuje dochód z udziałów (akcji), akcji gratisowych, praw do
udziału w zysku, akcji górniczych, akcji założycieli lub innych praw do udziału w zyskach,
jak również dochód z innych praw w spółce, który zgodnie z prawem podatkowym Państwa,
w którym spółka wypłacająca te dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym
traktowany jak dochód z udziałów (akcji). Pojęcie to nie będzie obejmowało dochodu
z wierzytelności.
Jeżeli rezydent jednego Umawiającego się Państwa uprawniony do dywidend prowadzi
działalność w drugim Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy
ma siedzibę przez zakład tam położony i gdy udział, z tytułu którego dywidendy są
wypłacane wiąże się z działalnością tego zakładu – wówczas powinny być stosowane
przepisy dotyczące zakładu.
Dochody z odsetek
Z uwagi na uwarunkowania religijne, strona saudyjska wnioskowała podczas negocjacji
o zastąpienie standardowo stosowanego terminu „odsetki” określeniem „dochód
z wierzytelności”. Zmiana terminologii nie ma żadnego wpływu na zastosowanie przepisu.
Termin „dochód z wierzytelności” oznacza dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności
zabezpieczonych bąd niezabezpieczonych hipoteką i zarówno zawierających bąd nie prawo
do udziału w zyskach osiąganych przez dłużnika, a w szczególności dochody z państwowych
papierów wartościowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4195
› Pobierz plik