Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
projekt dotyczy precyzyjniejszego określenia praw i obowiązków podmiotów wykonujących nadzór nad nieletnimi, w tym podmiotów będących organizacjami młodzieżowymi lub innymi organizacjami społecznymi, zakładami pracy lub osobami godnymi zaufania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4171
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
- data uchwalenia: 2011-07-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 191, poz. 1134
4171-s
5
będą znaczne i będą mogły być pokryte z bieżących środków, pozostających do
dyspozycji sądów. Podobnie założyć można brak dodatkowych kosztów związanych
z wydawaniem opinii przez biegłego lub biegłych, nie tracąc z pola widzenia
oszczędności wynikających z wprowadzanej jednocześnie możliwości korzystania
w sprawach nieletnich z opinii wydanych w innych, wcześniejszych sprawach.
W związku z wprowadzeniem możliwości zlecania przez sąd sporządzenia
opinii w zakresie kompleksowej diagnozy osobowości nieletniego innym podmiotom
niż rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne nie przewiduje się dodatkowych
kosztów, zaś w perspektywie czasowej, w związku z przewidywanym wskutek
projektowanych zmian zmniejszeniem ilości spraw nieletnich, kierowanych do tych
ośrodków, możliwe będzie zmniejszenie zatrudnienia w rodzinnych ośrodkach
diagnostyczno-konsultacyjnych.
Jak się wydaje, koszty związane z przewidywanym zwiększeniem ilości
orzeczeń przyznających sprawowanie nadzoru organizacjom społecznym zostaną
pokryte z przesunięć między środkami związanymi ze stosowaniem przez sądy
nadzoru kuratora.
Wydatki budżetu państwa na utrzymanie nieletnich w hotelach społecznych
będą mogły być pokryte z kwot, jakie corocznie zyska budżet w związku
z
przeniesieniem nieletniego do hostelu (obniżenie kosztów pobytu nieletniego
w strukturach zakładu). Wydaje się przy tym, że tworzenie hosteli społecznych,
których cechą jest niepozostawanie w strukturze zakładu poprawczego, jako
rozwiązanie dające nieletnim szansę na łatwiejszy powrót do społeczeństwa, stanie się
zasadą i hostele te będą zastępować dziś funkcjonujące hostele, wchodzące w skład
zakładów poprawczych. Należy też zauważyć, że zgodnie z projektem, warunkiem
niezbędnym do utworzenia hostelu społecznego jest porozumienie, zawarte między
Ministrem Sprawiedliwości i organizacją społeczną. Mechanizm ten pozwala na
dostosowanie ilości i zasad funkcjonowania hosteli do realnych potrzeb,
z jednoczesnym uwzględnieniem każdorazowych możliwości budżetu państwa.
Rada Ministrów zwraca uwagę na konieczność uwzględnienia w toku dalszych
prac nad tym projektem zmian wynikających z przepisów ustawy z dnia 9 czerwca
2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (druk sejmowy nr 3378).
6
Ustawa ta przewiduje wyłączenie z systemu środków stosowanych wobec nieletnich
umieszczenia w młodzieżowym ośrodku socjoterapii, co winno znaleźć wyraz w treści
projektowanych zmian art. 25 § 2 i art. 40 § 7 ustawy o postępowaniu w sprawach
nieletnich.
W ocenie Rządu, projektowana ustawa powinna uwzględniać rozwiązania
wynikające z ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.). Z obecnego brzmienia art. 90b § 1 wynika, że
stowarzyszenia, fundacje lub inne organizacje społeczne prowadzące hostele
otrzymują środki finansowe z budżetu państwa. Z treści tego przepisu nie wynika, czy
środki z budżetu państwa są przeznaczone na finansowanie czy dofinansowanie
pobytu nieletnich w hostelu. Zgodnie z art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o finansach
publicznych dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub
dofinansowanie m.in. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym.
Ponadto przepis art. 151 ustawy o finansach publicznych stwarza jedynie możliwość,
a nie jest zobowiązaniem zlecania organizacjom pozarządowym przez dysponentów
części budżetowych realizacji ich zadań na podstawie zawartych z tymi organizacjami
umów, które określać muszą m.in. wysokość udzielonych dotacji i tryb ich płatności.
W związku z powyższym przepis art. 90b § 1 powinien wskazywać, że na
finansowanie lub dofinansowanie wydatków związanych z pobytem nieletnich
w
hostelu prowadzonym przez stowarzyszenia, fundacje lub inne organizacje
społeczne, podmioty te mogą otrzymywać środki finansowe w formie dotacji celowej
na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. W art. 90 b § 3 wyraz
„porozumienie” należy zastąpić wyrażeniem „umowa, o której mowa
w art. 151 ustawy o finansach publicznych”, a w § 4 tego artykułu wyraz
„porozumienia” należy zastąpić wyrazem „umowy”.
W toku prac parlamentarnych nad senackim projektem ustawy o zmianie
ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich dokonano w projekcie zmian, które są
zgodne z propozycjami Rządu.
7
Projekt uwzględnia obecnie zmiany wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca
2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która została podpisana
przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 4 lipca 2011 r.
W toku dotychczasowych prac parlamentarnych dokonano również zmian
w projektowanym art. 90b ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich przez
dostosowanie przepisów objętych tym artykułem do regulacji wynikających z ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn.
zm.).
Mając na uwadze powyższe, Rada Ministrów opowiada się za kontynuacją prac
legislacyjnych nad senackim projektem nowelizacji ustawy o postępowaniu
w sprawach nieletnich.