eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o nasiennictwie

Rządowy projekt ustawy o nasiennictwie

projekt dotyczy zgłaszania i rejestracji odmian roślin uprawnych przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, obejmuje także przepisy dotyczące wytwarzania i oceny materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, materiału szkółkarskiego oraz rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4114
  • Data wpłynięcia: 2011-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o nasiennictwie
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny:

4114-II

udziałem materiału siewnego gatunków innych niż pastewne. Mieszanki pastewne z
przeznaczeniem na cele inne niż pastewne są sporządzane z materiału siewnego
gatunków roślin pastewnych albo z materiału siewnego gatunków roślin pastewnych z
udziałem materiału siewnego gatunków roślin innych niż pastewne, w tym z gatunków,
do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia ….. o nasiennictwie.
Podmiot prowadzący obrót materiałem siewnym, przed przystąpieniem do
sporządzenia mieszanki pastewnej z przeznaczeniem na cele pastewne, obowiązany
jest do opracowania opisu sposobu jej sporządzania oraz pisemnego poinformowania
wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa właściwego ze względu na
miejsce sporządzania mieszanki, o zamiarze jej sporządzenia, podając procentowy
udział poszczególnych składników w sporządzanej mieszance i nazwę mieszanki, jeżeli
zostanie ona umieszczona na etykietach tej mieszanki.
W przepisach rozporządzenia wdraża się następujące przepisy prawa Unii
Europejskiej:
1) dyrektywę Rady 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu
materiałem siewnym roślin pastewnych (Dz. Urz. WE L 125 z 11.7.1966, str. 2298,
z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 1, str. 55, z późn. zm.),
2) dyrektywę Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu
materiałem siewnym roślin zbożowych (Dz. Urz. WE L 125 z 11.7.1966, str. 2309,
z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 1, str. 66, z późn. zm.),
3) dyrektywę Rady 2002/55/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem
siewnym warzyw (Dz. Urz. WE L 193 z 20.7.2002, str. 33, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 36, str. 313, z późn. zm.),
4) decyzję Komisji 2004/371/WE z dnia 20 kwietnia 2004 r. w sprawie warunków
wprowadzenia do obrotu mieszanek materiału siewnego przeznaczonych do użytku
jako rośliny pastewne (Dz. Urz. UE L 116 z 22.4.2004, str. 39; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 44, str. 133).
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym projekt
rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr
65, poz. 597).
6
Projekt rozporządzenia został umieszczony w Programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na okres styczeń - czerwiec 2007 r. dotyczącym
projektów rozporządzeń. Ponadto stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
projekt rozporządzenia został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Stosownie do art. 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zostały udostępnione wszelkie
dokumenty dotyczące prac nad projektem. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem rozporządzenia.



Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać rozporządzenie
Rozporządzenie będzie oddziaływać na przedsiębiorców zajmujących się
wytwarzaniem mieszanek materiału siewnego oraz na Państwową Inspekcję Ochrony
Roślin i Nasiennictwa.

2. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie skutkować zmianą limitów wydatków
jednostek sektora finansów publicznych, określonego w projekcie ustawy o
nasiennictwie, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

3. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

7
5. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

6. Konsultacje społeczne
W ramach prowadzonych konsultacji, projekt rozporządzenia zostanie
skierowany do organizacji społeczno-zawodowych i związków zawodowych,
działających w obszarze regulowanym rozporządzeniem, a w szczególności do:
Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowej Komisji NSZZ
„Solidarność”, Sekcji Krajowej Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej
NSZZ „Solidarność”, NSZZ „Solidarność” Rolników Indywidualnych, Rady Krajowej
Związku Zawodowego Rolników „Samoobrona”, Krajowej Rady Izb Rolniczych,
Stowarzyszenia Polskich Szkółkarzy, Polskiej Izby Nasiennej oraz Związku Twórców
Odmian Roślin Uprawnych.



04_02zb
8
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia …………….
w szczegółowych wymagań dotyczących wytwarzania i jakości mieszanek dla
ochrony środowiska oraz wzoru świadectwa mieszanki dla ochrony środowiska

Na podstawie art. 63 ustawy z dnia ………. o nasiennictwie (Dz. U. Nr ….., poz.
……) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania dotyczące wytwarzania mieszanek dla ochrony środowiska
zbieranych bezpośrednio oraz składników uprawianych mieszanek dla ochrony
środowiska,
2) szczegółowe wymagania dotyczące jakości mieszanek dla ochrony środowiska
zbieranych bezpośrednio oraz składników uprawianych mieszanek dla ochrony
środowiska,
3) wzór świadectwa mieszanki dla ochrony środowiska.
§ 2. Mieszanki dla ochrony środowiska sporządza się w sposób umożliwiający
odtworzenie rodzaju siedliska występującego w miejscu zbioru.
§ 3. Mieszanki dla ochrony środowiska zbierane bezpośrednio zbiera się na
obszarze źródłowym znajdującym się w regionie pochodzenia, który nie był obsiewany
przez okres 40 lat poprzedzających rok złożenia wniosku o wyrażenie zgody na
wprowadzenie do obrotu mieszanki dla ochrony środowiska przez prowadzącego obrót
tą mieszanką.
§ 4. Składniki mieszanki dla ochrony środowiska powinny posiadać zdolność
kiełkowania umożliwiającą odtworzenie rodzaju siedliska występującego w miejscu
zbioru.
§ 5. Zawartość składników mieszanki nie związanych z rodzajem siedliska
występującym w miejscu zbioru nie może przekroczyć wagowo 1 % mieszanki.
§ 6. Mieszanka dla ochrony środowiska zbierana bezpośrednio:
1) nie może zawierać nasion Avena fatua, Avena sterylis i Cuscuta spp., oraz,
2) maksymalna zawartość nasion Rumex spp. innych niż Rumex acetosella i
Rumex maritimus nie może przekroczyć wagowo 0,05 % mieszanki.
§ 7. Składniki uprawianych mieszanek dla ochrony środowiska wytwarza się z
materiału siewnego, zbieranego na obszarze źródłowym, który nie był obsiewany
przez okres 40 lat poprzedzających rok złożenia wniosku o wyrażenie zgody na
wprowadzenie do obrotu mieszanki dla ochrony środowiska przez prowadzącego
obrót tą mieszanką.
§ 8. Składniki uprawianych mieszanek dla ochrony środowiska, które należą do
gatunków wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 3 ustawy
z dnia .... o nasiennictwie, powinny spełniać wymagania dotyczące ich wytwarzania
i jakości.
§ 9. Maksymalna liczba rozmnożeń składników uprawianych mieszanek dla
ochrony środowiska nie może przekroczyć 5.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
W porozumieniu:
Minister rodowiska
______
1)Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2)Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają następujące przepisy dyrektywy Komisji 2010/60/WE z dnia 30
sierpnia 2010 r. przewidującej pewne odstępstwa dotyczące wprowadzania do obrotu mieszanek
pastewnych materiału siewnego przeznaczonych do wykorzystania w celu ochrony środowiska
naturalnego (Dz. Urz. UE L 228 z 31.08.2010).


2
strony : 1 ... 40 ... 48 . [ 49 ] . 50 ... 60 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: