Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o drogach publicznych
projekt dotyczy umożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz postępowań administracyjnych w sprawach poboru opłaty elektronicznej za przejazd pojazdu po drodze krajowej przez pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, doprecyzowania uprawnień inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego,
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4101
- Data wpłynięcia: 2011-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o drogach publicznych
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 159, poz. 945
4101
I
Potrzeba i cel wydania ustawy
Rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana
Różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
1. Z dniem 1 lipca 2011 r. zostanie uruchomiony w Polsce system poboru
opłaty elektronicznej za przejazd pojazdem po drodze krajowej. Organem kontroli uiszczenia
ww. opłaty jest Główny Inspektor Transportu Drogowego. W związku
z powyższym istnieje potrzeba dostosowania uprawnień Głównego Inspektora, inspektorów
transportu drogowego oraz pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego do
nowych zadań. Zmiany w tym zakresie zawiera art. 1 pkt 1 do 4 projektu.
2.
Projektowany art. 1 pkt 4 zawiera nowe brzmienie art. 51 ustawy o transporcie drogowym.
Zmiany zawierają sprostowanie oczywistej omyłki literowej w tym artykule. W związku
z uruchomieniem w Polsce systemu poboru opłaty elektronicznej za przejazd pojazdu po
drodze krajowej, projektowana w art. 1 pkt 8 zmiana dotychczasowego art. 76a ustawy
o transporcie drogowym zapewni możliwość prowadzenia kontroli oraz postępowań
administracyjnych w tych sprawach również przez pracowników Głównego Inspektoratu
Transportu Drogowego, pod warunkiem spełnienia przez nich wymogów formalnych takich
jak dotyczące inspektorów transportu drogowego. Projektowany art. 1 pkt 6 przewiduje,
iż inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrudnieni w Głównym Inspektoracie
Transportu Drogowego posługiwać się będą legitymacją służbową o wzorze analogicznym
jak inspektorzy zatrudnieni w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego.
3. Projektowany art. 1 pkt 5 zawiera doprecyzowanie uprawnień inspektorów Inspekcji
Transportu Drogwego w zakresie kierowania do sądów powszechnych wniosków o ukaranie
oraz udziału w rozprawach przed tymi sądami w charakterze oskarżyciela publicznego
w sprawach o wykroczenia z zakresu działania Inspekcji Transportu Drogowego.
4. W
związku z uruchomieniem w Polsce z dniem 1 lipca 2011 r. systemu elektronicznego
poboru opłat oraz systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym , projektowany
art. 1 pkt 7 przewiduje wyodrębnienie w Inspekcji Transportu Drogowego trzech rodzajów
służb: kontroli transportu drogowego, nadzoru nad ruchem drogowym oraz kontroli opłat
drogowych i – odpowiednio – dywersyfikację programów szkolenia zawodowego inspektorów.
5.
Projektowany art. 1 pkt 9 doprecyzowuje zasady prowadzenia przez Głównego Inspektora
Transportu Drogowego centralnej ewidencji naruszeń w sposób zapewniający ochronę danych
zgromadzonych w ewidencji.
6. Projektowany art. 1 pkt 10 stanowi urealnienie poziomu kar za wykonywania
międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy bez wymaganego zezwolenia do wysokości
zapewniającej odpowiednie oddziaływanie prewencyjne zagrożenia karą.
7.
Projektowany art. 2 stanowi zmianę redakcyjną mającą na celu usunięcie braku jednolitości
nowelizowanego przepisu z przepisem art. 20b ust. 1 tej ustawy.
5
8. Projektowany art. 3 zawiera przepis przejściowy stanowiący konsekwencję nowelizacji
delegacji do wydania rozporządzenia w art. 76 ust. 4 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym.
9. Projektowane
wejście w życie ustawy jest skorelowane z uruchomienie elektronicznego systemu
poboru opłat.
II
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Źródła finansowania
Ocena zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej
Wyniki przeprowadzanych konsultacji
1. Przewiduje
się, iż projektowane zmiany wpłyną na zwiększenie skuteczności egzekucji
obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg w systemie elektronicznym,
w tym w szczególności przez przedsiębiorców dokonujących przewozów tranzytowych,
co w konsekwencji podniesie konkurencyjność polskich przedsiębiorców oraz - poprzez
uszczelnienie systemu - skutkować będzie wzrostem wpływów z tytułu opłat za przejazdy
po drogach.
2.
Projektowane zmiany nie rodzą skutków budżetowych po stronie wydatków i nie wpłyną
na koszt budowy, uruchomienia, utrzymania systemu poboru oraz kontroli uiszczania opłat
elektronicznych. W dalszej perspektywie czasowej uproszczenie i większa automatyzacja
systemu powinny skutkować brakiem liniowego wzrostu kosztów wraz ze wzrostem sieci
drogowej objętej obowiązkiem uiszczania opłaty elektronicznej.
3. Projektowany przepisy są zgodne z dyrektywą 2006/38/We Parlamentu Europejskiego
i Rady z 17 maja 2006 r. zmieniającą dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat
za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe
(Dz. Urz. UE serii L Nr 157 z dnia 9 czerwca 2006, str. 8).
4.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), z chwilą skierowania projektu ustawy do prac w komisji
zostanie on opublikowany na stronach internetowych Sejmu.
III
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Na podstawie artykułu w art. 76 ust. 4 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym minister właściwy
do spraw transportu określi w drodze rozporządzenia:
1) programy ramowe kursów specjalistycznych dla poszczególnych rodzajów służb Inspekcji
Transportu Drogowego
2)
programy ramowe kursów uzupełniających
3)
minimalne liczby godzin zajęć na poszczególnych kursach
4)
kryteria oceny i sposoby przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych oraz wzór zaświadczenia
o złożeniu egzaminu kwalifikacyjnego z wynikiem pozytywnym.
Wydając przedmiotowe rozporządzenie minister właściwy do spraw transportu uwzględni wiedzę
niezbędną do wykonywania czynności inspektora w ramach danego rodzaju służby.
Zakres przedmiotowej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6
Warszawa, 13 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-855/11
Tryb pilny
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym
oraz ustawy o drogach publicznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Jacek Krupa)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
I.1. Projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, ze zm.) oraz ustawy o
drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zm.) przewiduje
zmiany w zakresie przyznawania prowizji organizacjom, które mogą zostać
upoważnione do wydawania zezwoleń zagranicznych, rozszerzenie zadań
Inspekcji Transportu Drogowego, nowe określenie organów wykonujących
zadania Inspekcji Transportu Drogowego, dodanie przepisów dotyczących
posługiwania się legitymacją służbową przez pracowników Głównego
Inspektoratu Transportu Drogowego, nowe określenie zakresu szkoleń
pracowników Inspekcji Transportu Drogowego, rozszerzenie uprawnień
pracowników Głównego Inspektoratu Drogowego, nowe określenie danych
gromadzonych w centralnej ewidencji naruszeń stwierdzonych w wyniku
przeprowadzanych kontroli, zmiany wysokości kar pieniężnych.
Projekt ustawy zawiera przepis przejściowy. Ustawa ma wejść w życie z
dniem 2 lipca 2011 r., z wyjątkiem części zmian, które mają wejść w życie z
dniem ogłoszenia.
I.2. Projekt
zawiera
niezrozumiały przepis. W art. 1 pkt 3 projektu
przewiduje się uchylenie nieistniejącego art. 50 pkt 9 ustawy o transporcie
drogowym. Ponieważ nie można ustalić intencji projektodawców, niemożliwa
jest pełna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot ustawy należy uwzględnić następujące akty
prawa Unii Europejskiej:
1. postanowienia art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(TfUE),
2
2. rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r, w
sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985 r. s. 8, ze zm., Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdział t, tom. 1, s. 227, ze zm.),
3. rozporządzenie Rady (EWG) nr 684/92 z dnia 16.3.1992 r. w sprawie
wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i
autobusem (Dz. Urz. WE L 374 z 20.3.1992 r. , s. 1, ze zm., Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne rozdział 6, tom 1, s. 306, ze zm.),
obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
4. rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26.3.1992 r. w sprawie
dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie , na lub z
terytorium państwa członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub
więcej państw członkowskich (Dz. Urz. WE z 9.4.1992 r. s. 1, ze zm., Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 7, tom 1, s. 370, ze zm.),
obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
5. rozporządzenie Rady (EWG) nr 3118/93 z dnia 25.10.1993 r.
ustanawiające warunki wykonywania w państwie członkowskim usług
krajowego transportu drogowego rzeczy przez przewoźników nie
mających siedziby w tym państwie (Dz. Urz. WE L 279 z 12.11.1993 r., s.
1, ze zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 7, tom 2, s.
103, ze zm.), obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
6. rozporządzenie Rady (WE) nr 12/98 z dnia 11.12.1997 r. ustanawiające
warunki dostępu przewoźników nie mających stałej siedziby w Państwie
Członkowskim do transportu drogowego osób w Państwie Członkowskim
(Dz. Urz. WE L 4 z 8.1.1998 r. s. 10, ze zm., Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdział 7, tom 3, s. 501, ze zm.), obowiązujące do
dnia 3 grudnia 2011 r.,
7. rozporządzenie Komisji (WE) nr 2121/98 z dnia 2.10.1998 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń Rady (EWG)
nr 684/92 i (WE) nr 12/98 w zakresie dokumentów dla przewozu osób
autokarem i autobusem (Dz. Urz. WE L 268 z 3.10.1998 r. , s. 10, ze zm.,
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 7, tom 4, s. 142, ze zm.),
obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
8. rozporządzenie (WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 15.7.2003
r. w
sprawie transgranicznego przemieszczania
organizmów genetycznie zmodyfikowanych (Dz. Urz. UE L 287 z
5.11.2003 r., s. 1; Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne rozdział 15, tom 7,
s. 650),
9. rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22.12.2004 r. w sprawie
ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz
zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenia
(WE) nr 1255/97 (Dz. Urz. L 3 z 5.1.2005 r., s. 1),
3
10. rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 15.3.2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów
socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające
rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również
uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102,
z 11.4.2006 r., s. 1, ze zm.),
11. rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 14.6.2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L
190 z 12.7.2006 r., s. 1, ze zm.),
12. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 z
dnia 21.10.2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków
wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę
Rady 96/26/WE (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009 r., s. 31), które będzie
stosowane od dnia 4 grudnia 2011 r.,
13. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z
dnia 21.10.2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku
międzynarodowych przewozów drogowych (Dz. Urz. UE L 300 z
14.11.2009 r., s. 72, ze zm.), które będzie stosowane od dnia 4 grudnia
2011 r.,
14. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z
dnia 21.10.2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do
międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz. Urz. UE L 300 z
14.11.2009 r., s. 88, ze zm.), które będzie stosowane od dnia 4 grudnia
2011 r.,
15. dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
17.6.1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów
infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20.7.1999
r., s. 42, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 7, tom 4,
s. 372, ze zm.).
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
III.1.
Projekt (art. 1 pkt 8) uzależnia przysługiwanie uprawnień
inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego pracownikom Głównego
Inspektoratu Drogowego m.in. od posiadania obywatelstwa polskiego.
Przepis ten należy ocenić pod kątem zgodności z art. 45 TfUE, który
ustanawia swobodę przepływu pracowników wewnątrz Unii Europejskiej.
Swoboda ta obejmuje m.in. zniesienie dyskryminacji ze względu na
przynależność państwową między pracownikami państw członkowskich w
zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy. Postanowienia
art. 45 TfUE nie mają jednak zastosowania do zatrudnienia w administracji
publicznej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4101
› Pobierz plik