Poselski projekt ustawy o Krajowej Radzie Prokuratury
- uregulowanie ustroju, zakresu działania i postępowania przed Krajową Radą Prokuratury;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4002
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie:
4002
o prokuraturze wynika z potrzeby jego doprecyzowania poprzez wskazanie, iż do
przekazywanego Prezesowi Rady Ministrów przez Prokuratora Generalnego rocznego
sprawozdania z rocznej działalno ci prokuratury powinna być dołączona opinia
Krajowej Rady Prokuratury. Dotychczas pomimo istnienia uprawnienia Rady do
wyrażania takiej opinii nie było wprost okre lonego obowiązku jej przekazywania
Prezesowi Rady Ministrów.
Proponowane nowe brzmienie art. 50 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1985r.
o prokuraturze jest wynikiem regulacji zawartej w art. 20 ust. 2.
7.3. Ustawa w art. 47 ust. 5 w zakresie postępowania dyscyplinarnego przyznaje
KRP – na wzór Krajowej Rady Sądownictwa - prawo złożenia wniosku o wznowienie
postępowania. W przedmiocie wznowienia postępowania orzekałby sąd dyscyplinarny
drugiej instancji, za w przedmiocie wznowienia postępowania tego sądu lub Sądu
Najwyższego - Sąd Najwyższy w składzie trzech sędziów. W związku z powyższym
należało dokonać zmiany art. 83 ustawy z dnia 20 czerwca 1985r. o prokuraturze,
poprzez dodanie ust. 7 i 8.
Proponowana zmiana brzmienia art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r.
o finansach publicznych jest wynikiem unormowania zawartego w art. 21 ust. 4, za
w przypadku nowego brzmienia art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1997r. o zmianie
ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, tre ci
art. 46.
W przypadku projektowanych zmian art. 43 ust. 4a, art. 60 ust. 1 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomo ciami celem regulacji jest wyłączenie KRP
ze sfery działania starosty, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej.
Przesłanką takiego rozwiązania jest doniosło ć funkcji i zadań wykonywanych przez
Radę.
Wpisanie KRP do katalogu podmiotów, w przypadku których nie jest
wymagana zgoda organu nadzorującego na dokonanie okre lonych w ustawie
czynno ci w odniesieniu do nieruchomo ci oddanych tym podmiotom w trwały zarząd
jest spowodowane brakiem organu nadzorującego o jakim mowa w art. 43 ust. 2 pkt 2
i 3 oraz w ust. 4 a także w art. 47 ust 1 i art. 48 ust. 1 ustawy.
ń
8.1. W rozdziale 7, uregulowano kwestie dotyczące kadencji członków Rady
i Prezydium Rady wybranych na podstawie dotychczasowych przepisów. Przyjęto, że
ich kadencja trwa do końca okresu, na który zostali wybrani. Do obliczania czasu
trwania kadencji dotychczasowych członków Rady i członków Prezydium Rady,
stosuje się odpowiednio art. 4 ust. 2 i art. 13 ust. 2 projektu.
8.2. Nadto niezbędnym było odniesienie się do problematyki spraw w toku.
W tym zakresie przyjęto zasadę działania ustawy nowej, jako regulującej postępowanie
przed Radą w sposób cało ciowy i wyczerpujący.
Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414 oraz Dz.U. z 2009r. Nr 42, poz.
337) projekt ustawy zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji
zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz.U. Nr 239, poz. 2039 oraz Dz.U. z 2004r. Nr 65, poz. 597).
ł
Przedmiotowa regulacja będzie oddziaływać na prokuratorów powszechnych
i wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury, prokuratorów Instytutu Pamięci
Narodowej – Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz osoby
ubiegające się o pełnienie tych stanowisk. Nadto ustawa oddziaływać będzie na
Prokuratora Generalnego, Sąd Najwyższy, Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury
oraz podmioty przygotowujące projekty aktów normatywnych dotyczących
prokuratury i związanych z jej działalno cią.
ł
Projekt zmiany ustaw zostanie przedstawiony do zaopiniowania Krajowej
Radzie Prokuratury, Krajowej Radzie Sądownictwa, Prokuratorowi Generalnemu
i podległym mu jednostkom organizacyjnym prokuratury, Prezesowi Sądu
Najwyższego, sądom powszechnym i wojskowym, Związkowi Zawodowemu
Prokuratorów i Pracowników Prokuratury RP, NSZZ „Solidarno ć” Ogólnopolskiemu
Porozumieniu Związków Zawodowych oraz Forum Związków Zawodowych,
Stowarzyszeniu Prokuratorów RP, Niezależnemu Stowarzyszeniu Prokuratorów „Ad
vocem” oraz Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”.
ł
ż
ń
ż
ą
Projektowana ustawa spowoduje skutki finansowe dla Skarbu Państwa,
wynikające z konieczno ci poniesienia wydatków rzeczowych i osobowych
niezbędnych dla funkcjonowania Krajowej Rady Prokuratury.
W zakresie wydatków osobowych, planuje się zatrudnienie w KRP 14 osób.
Będą to:
1. główny księgowy — z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie 8.500 zł, co
daje rocznie kwotę 102.000 zł,
2. księgowy — z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie 6.500 zł, co daje
rocznie kwotę 78.000 zł,
3. pracownik kancelarii tajnej — z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie
6.100 zł, co daje rocznie kwotę 73.200 zł,
4. pięciu sekretarzy — każdy z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie 5.000
zł, co daje rocznie kwotę 300.000 zł,
5. trzech kierowców — każdy z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie
1.700 zł, co daje rocznie kwotę 61.200 zł,
6. pracownik administracyjny — z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie
4.500 zł, co daje rocznie kwotę 54.000 zł,
7. pracownik techniczny — z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie 3.200 zł,
co daje rocznie kwotę 38.400 zł,
8. informatyk — z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie 6.000 zł, co daje
rocznie kwotę 72.000 zł.
Kwoty powyższe mają charakter przybliżony i są kwotami brutto.
Ponadto dodatki funkcyjne, specjalne i dodatek mieszkaniowy dla prokuratora
delegowanego — Dyrektora Biura Rady mogą wynie ć łącznie 7.437 zł miesięcznie, co
daje rocznie kwotę 89.244 zł brutto, za dodatki funkcyjne, specjalne i dodatek
mieszkaniowy dla prokuratora delegowanego — Rzecznika Prasowego mogą wynie ć
łącznie 4.841 zł miesięcznie, co daje rocznie kwotę 58.092 zł brutto.
Łącznie szacowane wydatki osobowe wyniosą w przybliżeniu 926.136 zł brutto.
Ponadto przewiduje się następujące wydatki rzeczowe:
1. diety — 959.355 zł,
2. zwrot kosztów z tytułu noclegów i przejazdów — 237.600 zł (w tym noclegi
79.200 zł, przejazdy 158.400 zł)
3. zakup trzech samochodów — 360.000 zł (w tym: samochód osobowy 80.000
zł, bus na więcej niż 9 osób — 200.000 zł, samochód transportowy — 80.000 zł),
4. roczne utrzymanie samochodów — 45.000 zł,
5. utworzenie 13 stanowisk pracy, w tym zakup mebli i komputerów
stacjonarnych — 195.000 zł,
6. zakup 10 laptopów — 50.000 zł,
7. zakup 15 telefonów komórkowych — 30.000 zł,
8. zakup sprzętu biurowego (niszczarki, artykuły biurowe, kserokopiarki,
bindownice itp.) — 200.000 zł,
9. pozostałe wydatki związane z bieżącą działalno cią (koszty ekspertyz, opinii
itp.) — 350.000 zł,
10. zakup energii, usług telekomunikacyjnych itp. — 100.000 zł.
Szacowane wydatki rzeczowe wyniosą łącznie 2.526.955 zł.
Orientacyjne wydatki osobowe i rzeczowe razem wyniosą 3.453.091 zł.
Ustawa nie wywrze wpływu na wydatki samorządu terytorialnego.
Przedmiotowa regulacja stworzy 14 dodatkowych miejsc pracy.
ę
ę
Projektowana ustawa nie wpłynie na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt ustawy zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej,
stosownie do postanowień ustawy z 7 lipca 2005r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz.U. z 2005r. Nr 169, poz. 1414 oraz Dz.U. z 2009r. Nr
42, poz. 337).
Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4002
› Pobierz plik

-
4002-002
› Pobierz plik

-
4002-001
› Pobierz plik

-
4002-003
› Pobierz plik

-
4002-004
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei