Poselski projekt ustawy o Krajowej Radzie Prokuratury
- uregulowanie ustroju, zakresu działania i postępowania przed Krajową Radą Prokuratury;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4002
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie:
4002
Art. 27.
1. Sprawy są przygotowywane w zespołach w składzie od trzech do pięciu
członków.
2. Przewodniczący Rady wskazuje kierownika zespołu, który wyznacza referentów
poszczególnych spraw.
3. Członkami zespołu nie mogą być prokuratorzy tej jednostki, z której
działalnością sprawa jest związana lub jednostki działającej w tym samym okręgu
apelacyjnym.
4. Wyznaczony członek Rady może zostać wyłączony ze składu zespołu.
O wyłączeniu decyduje Rada na wniosek członka zespołu. Przepis art. 35 ust. 3 stosuje się
odpowiednio.
Art. 28.
1. Rada w celu wykonania ustawowych zadań może zarządzić w drodze uchwały
przeprowadzenie:
1) wizytacji jednostki organizacyjnej prokuratury lub jej części oraz oddziałowych
i Głównej Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Instytutu
Pamięci Narodowej;
2) lustracji w jednostce organizacyjnej prokuratury oraz w oddziałowych
i Głównej Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Instytutu
Pamięci Narodowej w określonym zakresie;
3) lustracji pracy prokuratora, którego sprawa osobowa podlega rozpatrzeniu przez
Radę.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, mogą być przeprowadzane przez członków
Rady lub przez prokuratorów delegowanych do Biura Rady.
3. W uchwale o przeprowadzeniu wizytacji lub lustracji określa się zadania, zakres
kontroli i termin jej przeprowadzenia oraz skład zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego,
ze wskazaniem prokuratora - przewodniczącego zespołu.
4. O zamierzonej wizytacji lub lustracji zawiadamia się kierownika jednostki
organizacyjnej w terminie umożliwiającym przygotowanie żądanych materiałów i akt
spraw – nie krótszym niż 14 dni przed planowanym ich rozpoczęciem.
Art. 29.
1. Wizytację przeprowadza się, gdy rozpatrzenie sprawy wymaga sprawdzenia, czy
w działalności danej jednostki organizacyjnej dochodzi lub doszło do nieprawidłowości.
Wizytację przeprowadza się w zakresie koniecznym dla rozpatrzenia sprawy.
2. Wizytacja jednostki organizacyjnej może objąć:
1) zgodność ukształtowania wewnętrznej struktury jednostki organizacyjnej
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
2) prawidłowość podziału czynności prokuratorów i pozostałych pracowników
jednostki organizacyjnej;
3) prawidłowość kierowania podległymi komórkami organizacyjnymi, formy
i organizację nadzoru wewnętrznego;
4) sposób planowania zadań i realizacji harmonogramu pracy;
5) prawidłowość prowadzenia działalności wizytacyjnej i lustracyjnej;
6) organizację i poziom prowadzenia wewnętrznej działalności szkoleniowej;
7) organizację wewnętrznego obiegu informacji i systemu zapoznawania
pracowników z obowiązującymi w prokuraturze poleceniami i wytycznymi;
8) prawidłowość załatwiania spraw kadrowych, w tym udzielania kar
porządkowych i inicjowania postępowań dyscyplinarnych;
9) organizację kontaktów z mediami;
10) prawidłowość postępowania w sprawach skarg i wniosków;
11) organizację zabezpieczenia tajemnicy państwowej i służbowej;
12) wykonywanie zadań związanych z administrowaniem danymi w systemach
informatycznych;
13)
sposób i metody sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego przez
prokuratora nadrzędnego i sprawowania wewnętrznego nadzoru służbowego
przez bezpośredniego przełożonego;
14) sposób sprawowania nadzoru instancyjnego przez prokuratora nadrzędnego;
15) prawidłowość prowadzenia postępowań przygotowawczych;
16) poziom i sprawność postępowań przygotowawczych w badanych sprawach;
17) działalność w zakresie postępowania sądowego w sprawach karnych;
18) działalność pozakarną w pozostałych sprawach;
19) funkcjonowanie i organizację sekretariatu.
3. Wizytacja nie może trwać dłużej niż 14 kolejnych dni roboczych.
Art. 30.
1. Lustrację przeprowadza się w celu kontroli prawidłowości praktyki na
wybranych odcinkach pracy kontrolowanej jednostki albo jeżeli wymaga tego
rozpoznawana przez Radę sprawa osobowa dotycząca konkretnego prokuratora.
2. Zakresem lustracji obejmuje się okres niezbędny dla rozpoznania przez Radę
sprawy osobowej dotyczącej pracy prokuratora albo dokonania ocen prawidłowości
praktyki na określonym odcinku pracy.
Art. 31.
1. Z przebiegu wizytacji i lustracji sporządza się sprawozdanie.
2. Sprawozdanie z wizytacji powinno zawierać:
1) określenie celu i zakresu wizytacji;
2) poczynione ustalenia oraz, w razie potrzeby, zalecany sposób usunięcia
przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości;
3) oceny badanych odcinków pracy i ogólną ocenę kontrolowanej jednostki,
określenie poziomu pracy prokuratorów i pracowników prokuratury oraz
odrębną ocenę pracy kierownika kontrolowanej jednostki i jego zastępców;
4) wnioski końcowe.
3. Sprawozdanie z lustracji powinno zawierać dane dotyczące zakresu
poczynionych ustaleń, ujawnionych uchybień i ich przyczyn oraz wynikające z nich
wnioski.
4. W sprawozdaniu z wizytacji i lustracji należy wskazać zakres badań
dokonywanych przez poszczególnych członków zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego,
a w załączniku do sprawozdania - wykaz zbadanych spraw.
5. Sprawozdanie z wizytacji oraz z lustracji, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i
2, przesyła się kierownikowi kontrolowanej jednostki w terminie 14 dni od dnia
sporządzenia.
6. Sprawozdanie z lustracji, o której mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3, przesyła się
prokuratorowi, którego praca została objęta lustracją oraz jego bezpośredniemu
przełożonemu, w terminie 14 dni od dnia sporządzenia.
7. Kierownik kontrolowanej jednostki oraz prokurator, o którym mowa w ust. 6
może zgłosić uwagi do sprawozdania w terminie 14 dni od daty jego otrzymania. W razie
potrzeby do uwag tych ustosunkowuje się zespół wizytacyjny lub lustracyjny.
Art. 32.
1. Rada określa w regulaminie szczegółowy tryb swojego działania.
2. Regulamin Rady podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”.
Rozdział 5
Postępowanie w sprawach osobowych
Art. 33.
Postępowanie Rady w sprawach osobowych dotyczy w szczególności:
1) wyboru kandydata na stanowisko Prokuratora Generalnego;
2) wniosku do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o odwołanie ze stanowiska
Prokuratora Generalnego w wypadku wskazanym w art. 10d ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 20 czerwca 1985r. o prokuraturze;
3) wystąpienia do sądu dyscyplinarnego z wnioskiem o pociągnięcie Prokuratora
Generalnego do odpowiedzialności karnej lub dyscyplinarnej;
4) wyrażania opinii w wypadkach wskazanych w art. 3 pkt 6, pkt 13 oraz pkt 21-
23;
5) wskazywania członków Rady Programowej Krajowej Szkoły Sądownictwa
i Prokuratury;
6)
udzielania zezwolenia na odwołanie przed upływem kadencji
z pełnienia funkcji prokuratora apelacyjnego, prokuratora okręgowego
i prokuratora rejonowego oraz ich zastępców z powodów określonych
w art. 13c ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1985r. o prokuraturze;
7) rozpatrywania i oceny kandydatur do pełnienia stanowisk prokuratorskich oraz
przedstawiania Prokuratorowi Generalnemu wniosków o powołanie
prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury,
prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz
prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu;
8) przeniesienia prokuratora w stan spoczynku w wypadkach wskazanych w art.
62a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985r. o prokuraturze w zw. z art. 70 i art.
71 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych;
9) występowania z wnioskiem o wznowienie postępowania dyscyplinarnego do
Odwoławczego Sądu Dyscyplinarnego lub Sądu Najwyższego;
Art. 34.
1. Osoba, której praw lub obowiązków dotyczyć ma rozstrzygnięcie Rady, jest
uczestnikiem postępowania przed Radą.
2. Uczestnika postępowania zawiadamia się o terminie posiedzenia, na którym
będzie rozpatrywana jego sprawa oraz o sposobie rozpatrzenia sprawy.
3. Uczestnik postępowania może przeglądać akta spraw oraz sporządzać odpisy lub
wyciągi z tych akt. W uzasadnionych wypadkach, na wniosek uczestnika postępowania
można mu wydać uwierzytelnione odpisy lub kserokopie dokumentów zawartych w
aktach.
Art. 35.
1. Członek Rady jest wyłączony z mocy prawa od udziału w sprawie osobowej:
1) która go dotyczy;
2) swego małżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej, a w linii bocznej
krewnych do czwartego stopnia i powinowatych do drugiego stopnia;
3) osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
4) osób, w postępowaniu wobec których brał udział jako prokurator, sędzia,
obrońca, pełnomocnik, członek sądu dyscyplinarnego lub rzecznik
dyscyplinarny.
2. Powody wyłączenia trwają także po ustaniu uzasadniającego je małżeństwa,
przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Rada wyłącza członka na jego żądanie, a może go wyłączyć na wniosek
uczestnika postępowania lub członka Rady, jeżeli istnieje okoliczność tego rodzaju,
że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności.
Art. 36.
1. W sprawach osobowych Rada rozstrzyga w drodze głosowania po
wszechstronnym rozważeniu sprawy na podstawie udostępnionej dokumentacji oraz
oświadczeń uczestników postępowania lub innych osób, jeżeli zostały złożone.
2. Głosowanie na posiedzeniu Rady w sprawach osobowych jest tajne.
3. W uzasadnionych przypadkach Rada może zaprosić na posiedzenie uczestnika
postępowania lub wystąpić o złożenie przez niego pisemnego oświadczenia, jak również
przesłanie dodatkowych dokumentów.
4. W razie stwierdzenia braku dokumentów uniemożliwiającego rozpatrzenie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4002
› Pobierz plik
-
4002-002
› Pobierz plik
-
4002-001
› Pobierz plik
-
4002-003
› Pobierz plik
-
4002-004
› Pobierz plik