Poselski projekt ustawy o Krajowej Radzie Prokuratury
- uregulowanie ustroju, zakresu działania i postępowania przed Krajową Radą Prokuratury;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4002
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie:
4002
bez oznaczania okresu kadencji i może być odwołana w każdym czasie.
Art. 7.
1. Sejm i Senat powinien dokonać wyboru nowych członków Rady najpóźniej na
30 dni przed upływem kadencji członków wybranych uprzednio.
2. Wybory przedstawicieli zebrania prokuratorów Naczelnej Prokuratury
Wojskowej, zebrania prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji cigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zebrania prokuratorów Prokuratury Generalnej
oraz zgromadzeń prokuratorów w prokuraturach apelacyjnych przeprowadza się najpóźniej
na 30 dni przed upływem kadencji członków Rady.
Art. 8.
W przypadku niedokonania wyborów, o których mowa w art. 7 do czasu
zakończenia kadencji dotychczasowych wybieralnych członków Rady, ich kadencja ulega
przedłużeniu do czasu wyboru nowych wybieralnych członków Rady.
Art. 9.
Prokurator nie może być wybrany do Rady na więcej niż dwie kadencje.
Art. 10.
1. Mandat wybieralnego członka Rady wygasa przed upływem kadencji z chwilą:
1) śmierci;
2) zrzeczenia się mandatu;
3) wygaśnięcia mandatu posła albo senatora;
4) wygaśnięcia albo rozwiązania stosunku służbowego prokuratora;
5) przejścia lub przeniesienia prokuratora w stan spoczynku;
6) odwołania przez organ, który dokonał wyboru.
2. Zrzeczenie się mandatu w Radzie jest skuteczne z chwilą powiadomienia o tym
na piśmie przewodniczącego Rady.
3. Wybór nowego członka Rady powinien być dokonany w ciągu 60 dni od dnia
wygaśnięcia mandatu.
Art. 11.
Rada przedstawia Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej,
nie później niż do 31 maja roku następnego, informację z rocznej działalności Rady oraz
postulaty dotyczące aktualnych problemów i potrzeb prokuratury. Nad informacją
w Sejmie i Senacie nie przeprowadza się głosowania.
Art. 12.
Rada używa pieczęci z wizerunkiem orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej
Polskiej.
Rozdział 2
Zasady działania Rady
Art. 13.
1. Rada powołuje i odwołuje ze swego grona przewodniczącego, dwóch
wiceprzewodniczących i sekretarza, którzy stanowią Prezydium Rady.
2. Kadencja każdego z członków Prezydium Rady trwa cztery lata. Członkowie
Prezydium Rady nie mogą sprawować swoich funkcji dłużej niż dwie kadencje.
3. Prezydium Rady kieruje pracami Rady oraz zapewnia właściwe funkcjonowanie
Rady między posiedzeniami.
Art. 14.
1. Przewodniczący Rady reprezentuje Radę, organizuje jej pracę, zwołuje jej
posiedzenia oraz wykonuje czynności zlecone przez Radę.
2. Wiceprzewodniczący Rady zastępują przewodniczącego podczas jego
nieobecności oraz wykonują czynności zlecone przez Radę lub przewodniczącego.
3. Sekretarz organizuje prace Prezydium Rady oraz wykonuje czynności zlecone
przez przewodniczącego i wiceprzewodniczących.
Art. 15.
Wybór przewodniczącego, wiceprzewodniczących i sekretarza Rady przeprowadza
się oddzielnie, przy nieograniczonej liczbie kandydatów.
Art. 16.
1. Kadencja przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub sekretarza wygasa
przed jej zakończeniem z dniem:
1) śmierci,
2) wygaśnięcia mandatu członka Rady,
3) rezygnacji z funkcji,
4) odwołania przez Radę,
5) posiedzenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2.
2. Odwołanie przez Radę z funkcji wymienionych w ust. 1 może nastąpić
bezwzględną większością głosów, na wniosek co najmniej jednej trzeciej liczby członków
Rady.
3. W razie wcześniejszego wygaśnięcia kadencji osób wymienionych w ust. 1 Rada
dokonuje wyboru uzupełniającego na najbliższym posiedzeniu.
Art. 17.
1. Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz na 60 dni
przez przewodniczącego Rady. Posiedzenie jest również zwołane na wniosek jednej
trzeciej liczby członków Rady albo Prokuratora Generalnego w terminie nie później niż 14
dni od chwili złożenia wniosku.
2. Prokurator Generalny w terminie 14 dni od dnia zakończenia kadencji
wybieralnych członków Rady, z wyłączeniem tych, których kadencja została przedłużona
na podstawie art. 8, zwołuje posiedzenie, któremu, do czasu wyboru przewodniczącego,
przewodniczy najstarszy wiekiem członek Rady.
Art. 18.
1. Rada powołuje ze swego składu komisje:
1) komisję do spraw opiniowania projektów aktów normatywnych dotyczących
prokuratury, opiniowania projektów wytycznych i zarządzeń Prokuratora
Generalnego oraz oceny zgodności z Konstytucją aktów normatywnych w
zakresie, w jakim dotyczą one niezależności prokuratury i prokuratorów;
2) komisję do spraw etyki zawodowej prokuratorów, której zadaniem jest
przygotowywanie projektów uchwał dotyczących zasad etyki zawodowej
prokuratorów oraz czuwanie nad przestrzeganiem tych zasad;
3) komisję do spraw wizytacji i lustracji, której zadaniem jest przygotowanie
projektów uchwał w sprawach przeprowadzenia wizytacji, o której mowa w
art. 28 ust. 1 pkt 1 oraz lustracji o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 i 3;
4) komisję budżetową, której zadaniem jest coroczne opracowywanie projektu
uchwały zawierającej plan dochodów i wydatków Rady.
2. Pracami komisji kierują przewodniczący wybrani przez Radę.
3. Rada może powoływać inne komisje problemowe.
Art. 19.
1. Rada wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rady, zwanego dalej
„Biurem”.
2. Biurem kieruje dyrektor, którego powołuje i odwołuje przewodniczący Rady po
zasięgnięciu opinii Rady.
3. Organizację i tryb działania Biura określa regulamin uchwalany przez Radę.
4. Do pracowników Biura stosuje się przepisy o pracownikach urzędów
państwowych.
Art. 20.
1. Przewodniczący Rady może wystąpić do Prokuratora Generalnego
o delegowanie prokuratora do wykonywania pracy w Biurze, za jego zgodą. Delegowanie
następuje na czas nieokreślony.
2. Dodatki funkcyjne i specjalne, o których mowa w art. 50 ust. 7-8 ustawy z dnia
20 czerwca 1985r. o prokuraturze, wypłacane są z budżetu Rady, a ich wysokość określa
przewodniczący Rady.
Rozdział 3
Budżet i zasady finansowania Rady
Art. 21.
1. Koszty działalności Rady są pokrywane z budżetu państwa.
2. Dochody i wydatki Rady stanowią odrębną część w budżecie państwa.
3. Dysponentem części budżetowej odpowiadającej Radzie jest przewodniczący
Rady.
4. Plan dochodów i wydatków uchwalony przez Radę przewodniczący Rady
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, w celu włączenia go
do projektu ustawy budżetowej na podstawie art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.4)).
Art. 22.
Członkowie Rady w związku z pełnieniem obowiązków w Radzie otrzymują:
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620,
Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.
1) diety za każdy dzień udziału w posiedzeniach i innych pracach Rady
w wysokości 20 % podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego
prokuratora, o której mowa w art. 61a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca
1985r. o prokuraturze;
2) zwrot kosztów według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych.
Rozdział 4
Postępowanie przed Radą
Art. 23.
W postępowaniu przed Radą nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Art. 24.
1. Uchwały są przyjmowane przez Radę w drodze uzgodnienia lub głosowania.
2. Przedmiotem uchwały może być opinia, stanowisko, wniosek lub decyzja.
3. Rozstrzygnięcia dotyczące przebiegu postępowania przed Radą nie wymagają
podjęcia uchwały i zapadają w drodze uzgodnienia, chyba że przewodniczący Rady
z urzędu lub na wniosek członka Rady zarządzi inaczej.
Art. 25.
1. Rada podejmuje uchwały względną większością głosów, chyba że ustawa
stanowi inaczej.
2. Uchwały Rady zapadają w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej
lub Rada podejmie decyzję o głosowaniu tajnym.
3. Do ważności uchwał Rady potrzebna jest obecność co najmniej połowy jej
składu.
Art. 26.
1. O ile nie narusza to przepisów innych ustaw, właściwe organy i instytucje,
będące w posiadaniu dokumentów lub informacji niezbędnych do rozpatrzenia sprawy
osobowej, na żądanie Rady zobowiązane są do ich niezwłocznego udostępnienia.
2. Postępowanie w sprawach rozpoznawanych przez Radę prowadzi się
z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych
osobowych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4002
› Pobierz plik
-
4002-002
› Pobierz plik
-
4002-001
› Pobierz plik
-
4002-003
› Pobierz plik
-
4002-004
› Pobierz plik