eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia rozwiązań prokonsumenckich oraz usprawnienia rynku ubezpieczeń obowiązkowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3960
  • Data wpłynięcia: 2011-03-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1210

3960


F.
rodki pieniężne na początek okresu

G.
rodki pieniężne na koniec okresu (F±D), w tym:
- o ograniczonej możliwości dysponowania


Dodatkowe informacje i objaśnienia rocznego sprawozdania z działalności Funduszu

Dodatkowe informacje i objaśnienia obejmują w szczególności:

I. Przedstawienie:
1) informacji o znaczących w Funduszu zdarzeniach, które wystąpiły po dniu
bilansowym i nie zostały uwzględnione w rocznym sprawozdaniu z działalności
Funduszu;
2) informacji o znaczących w Funduszu zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych, które
zostały ujęte w rocznym sprawozdaniu z działalności Funduszu roku obrotowego;
3) informacji o znaczących zdarzeniach dotyczących roku obrotowego, mających wpływ
na istotna zmianę struktury pozycji bilansowych oraz wyniku finansowego;
4) informacji liczbowych zapewniających porównywalność danych rocznego
sprawozdania z działalności Funduszu za rok poprzedzający ze sprawozdaniem za rok
obrotowy.

II. Dane uzupełniające o aktywach i pasywach, pozycjach pozabilansowych, elementach
rachunku zysków i strat, informacje w zakresie niezbędnym do lepszego zrozumienia sytuacji
finansowej i majątkowej, a także wyniku finansowego Funduszu, w szczególności:
1) informacje o wartościach niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywach
majątku:
a. w podziale na wartość brutto i umorzenie
b. informacje o zwiększeniach i zmniejszeniach w okresie sprawozdawczym
2) informacje o działalności lokacyjnej:
a. klasyfikacji i wyceny lokat zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z
dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod
wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych
(Dz. U. Nr 149, poz. 1674, z późn. zm.)
b. wskazanie wartości godziwej, ceny nabycia oraz wartości bilansowej lokat
3) informacje dotyczące struktury należności wykazywanych w pozycji D aktywów:
a. z wyodrębnieniem kwot brutto i kwot odpisów aktualizujących ;
b. z wyodrębnieniem terminów wymagalności
4) dane o źródłach zwiększenia i sposobie wykorzystania funduszy: funduszu
statutowego, zapasowego, funduszu pomocowego, funduszu z aktualizacji wyceny;
5) informacje dotyczące struktury zobowiązań wykazanych w pozycji 1.2 pasywów
bilansu;
6) strukturę zrealizowanych przychodów ze wskazaniem ich źródeł:
a. przychody określone w pkt A.I. rachunku zysków i strat Funduszu w rozbiciu
na ubezpieczenia, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, i w rozbiciu na
zakłady ubezpieczeń,
b. przychody określone w pkt A.II. rachunku zysków i strat Funduszu w rozbiciu
na zakłady ubezpieczeń,
c. przychody określone w pkt A.III. rachunku zysków i strat Funduszu w rozbiciu
na ubezpieczenia, o których. mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,

13
d. przychody określone w pkt A.IV.1. rachunku zysków i strat Funduszu w
rozbiciu na zakłady ubezpieczeń,
e. przychody określone w pkt A.IV.2. rachunku zysków i strat Funduszu w
rozbiciu na ubezpieczenia, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
7) strukturę kosztów administracyjnych z wyodrębnieniem kosztów prowadzenia
ośrodka informacji, o którym mowa w ustawie;
8) informacje o łącznej kwocie wynagrodzeń wypłaconych przez Fundusz z podziałem
na wynagrodzenia pracowników, członków Zarządu i Rady;
9) liczbę oraz wartość zlikwidowanych szkód i wypłaconych odszkodowań i świadczeń
w podziale na lata zaistnienia szkody, zgłoszenia szkody do zakładu ubezpieczeń w
związku z upadłością zakładu ubezpieczeń lub w związku z niezawarciem umów
ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, przez podmioty
do tego obowiązane, bądź wypłaconych świadczeń za szkody wyrządzone przez
posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem mechanicznym, których
tożsamości nie ustalono;
10) liczbę oraz wartość zlikwidowanych szkód i wypłaconych odszkodowań i świadczeń
w podziale na okresy (3 miesiące, 6 miesięcy, 12 miesięcy, 2 lata i powyżej) przekazania
szkody do Funduszu w związku z upadłością zakładu ubezpieczeń lub w związku z
niezawarciem umów ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2
ustawy, przez podmioty do tego obowiązane, bądź wypłaconych świadczeń za szkody
wyrządzone przez posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem
mechanicznym, których tożsamości nie ustalono;
11) koszty likwidacji szkód poniesione w związku z likwidacja szkód wymienionych w
pkt 9), w tym koszty zewnętrzne (z wyodrębnieniem kosztów usług obcych dot.
likwidacji szkód) oraz koszty wewnętrzne ponoszone przez Fundusz;
12) koszty windykacji regresów i opłat z tytułu szkód związanych z niezawarciem umów
ubezpieczenia;
13) liczbę stwierdzonych przypadków niedopełnienia obowiązku zawarcia umów
ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, przez podmioty
do tego obowiązane;
14) liczbę prowadzonych i zakończonych postępowań regresowych;
15) informacje o liczbie spraw sądowych przeciwko funduszowi oraz z powództwa
Funduszu oraz wielkości roszczeń zgłoszonych;
16) analizę stanu finansów Funduszu będącą podstawą do określenia przez ministra
właściwego do spraw instytucji finansowych procentu składki wnoszonej przez
członków Funduszu;
17) inne informacje, które należy uznać za istotne dla zrozumienia rocznego
sprawozdania z działalności Funduszu, w tym podstawowe informacje dotyczące
pracowników i organów Funduszu.




14

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy z dnia ........................... 2010 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ........, poz. ..........),
wprowadziły m.in. zmiany do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.).
W wyniku nowelizacji ww. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych /.../ zmianie uległ
przepis art. 119 ust. 4 tej ustawy, zawierający delegację ustawową dla ministra właściwego do
spraw instytucji finansowych, do wydania aktu wykonawczego.

Na podstawie tego przepisu, minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po
zasięgnięciu opinii Komisji Nadzoru Finansowego, określa, w drodze rozporządzenia,
szczególne zasady rachunkowości Funduszu, w tym zakres informacji wykazywanych w
informacji dodatkowej oraz szczegółowe warunki i tryb składania sprawozdań, o których mowa
w ust. 1 i w art. 98 ust. 5, w tym terminy ich składania oraz niezbędne dane, jakie powinny
zawierać te sprawozdania, uwzględniając w szczególności zapewnienie prawidłowości i
przejrzystości sporządzanych sprawozdań.

Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienie ww. delegacji ustawowej.
Projektowane rozporządzenie określa szczególne zasady rachunkowości Ubezpieczeniowego
Funduszu Gwarancyjnego, w tym zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej
sprawozdania z działalności Funduszu, szczegółowe warunki i tryb składania rocznego
sprawozdania z działalności Funduszu oraz sprawozdania z działalności Funduszu w przypadku
ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, w tym terminy ich składania oraz niezbędne dane,
jakie powinny zawierać te sprawozdania.

Przepisy rozporządzenia będą zawierały regulacje dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych,
ewidencji i wyceny lokat, wyceny niektórych aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku
finansowego, a także informacje dotyczące roczne sprawozdania z działalności Funduszu oraz
kwartalnych sprawozdań z działalności Funduszu w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu
ubezpieczeń. Z kolei załącznik do przedmiotowego projektu rozporządzenia będzie określał
zakres informacji wykazywanych w rocznym sprawozdaniu z działalności Funduszu. Informacje
te będą dotyczyły m.in.: wprowadzenia do rocznego sprawozdania z działalności Funduszu,
bilansu Funduszu, rachunku zysków i strat Funduszu, rachunku przepływów pieniężnych
Funduszu, dodatkowych informacji i objaśnień do rocznego sprawozdania z działalności
Funduszu.

Przepisy rozporządzenia będą wchodziły w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. i będą miały
zastosowanie po raz pierwszy do rocznego sprawozdania z działalności Funduszu
sporządzonego za rok obrotowy 2012.

Projekt rozporządzenia z chwilą przekazania go do uzgodnień międzyresortowych zostanie
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.

Informacja o podleganiu notyfikacji.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania

15
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).

Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny:

Projektowany akt normatywny będzie oddziaływał w głównej mierze na Ubezpieczeniowy
Funduszu Gwarancyjny.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Konsultacje społeczne w sprawie projektu zostaną przeprowadzone z Ubezpieczeniowym
Funduszem Gwarancyjnym, z przedstawicielami rynku ubezpieczeń reprezentowanego przez
Polską Izbę Ubezpieczeń, a także z organem właściwym w sprawach nadzoru nad rynkiem
finansowym - Komisją Nadzoru Finansowego.


3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:

- sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków lub zmniejszenia
dochodów w sektorze finansów publicznych (w tym w budżecie państwa i budżetach jednostek
samorządu terytorialnego).
- rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
- konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie
gospodarki.
- sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.

4. Wskazanie źródeł finansowania:

Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.
17-02-dg

16
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: