eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze i ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze i ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze i ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3940
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze i ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 142, poz. 828

3940

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Wejście w życie projektowanej regulacji nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Projektowane podwyższenie wynagrodzenia o kwotę podatku VAT:
syndyka, zarządcy, tymczasowego nadzorcy sądowego i zarządcy przymusowego spowoduje
zwiększenie obciążenia finansowego masy upadłości; nadzorcy sądowego spowoduje
zwiększenie obciążenia finansowego przedsiębiorcy poddanego postępowaniu naprawczemu;
kuratora ustanowionego przez sąd rejestrowy spowoduje zwiększenie obciążenia finansowego
solidarnie osoby prawnej, dla której został ustanowiony, oraz członków jej organu pełniącego
funkcję zarządu.
Wpływ regulacji na rynek pracy, sytuację i rozwój regionów oraz sektor finansów
publicznych
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
Wprowadzone w wyniku przedmiotowej nowelizacji regulacje nie będą skutkowały – co do
zasady – obciążeniem budżetu państwa. Wynagrodzenie syndyka, nadzorcy sądowego,
zarządcy, tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, w wielu przypadkach
także kuratora, jest wypłacane z masy upadłości, a wynagrodzenie nadzorcy sądowego
ustanowionego na czas postępowania naprawczego wypłaca przedsiębiorca. Z kolei koszty
działalności kuratora, ustanowionego przez sąd rejestrowy, obciążają solidarnie osobę
prawną, dla której został ustanowiony, oraz członków jej organu pełniącego funkcję zarządu.
Nie jest możliwe podanie kwot związanych z koniecznością opłacenia podatku VAT od
niektórych czynności syndyka, zarządcy lub nadzorcy, gdyż ich wynagrodzenie nie jest
naliczane i przyznawane za poszczególne czynności, ale za całokształt wykonywanych
czynności. Ponadto w związku z
tym, że przyznawane wynagrodzenie jest
zindywidualizowane, a zatem w każdym przypadku inne, podanie kwot, o które wzrośnie
wynagrodzenie syndyka i innych osób sprawujących funkcje w postępowaniu, także nie jest
możliwe. Skutki dla budżetu państwa mogą powstać tylko w sytuacji, o której mowa w art. 32
ust. 2 in fine ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, gdy sąd przyzna kuratorowi zaliczki ze
środków Skarbu Państwa i egzekucja tych kosztów w stosunku do osób zobowiązanych
będzie bezskuteczna. W 2008 r. łączna wysokość zaliczek wypłaconych kuratorom na
podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, których egzekucja okazała
 
7
się bezskuteczna, wyniosła 1 100 zł, a w 2009 r. 3 467 zł. Realizacja celów proponowanej
nowelizacji nastąpi w ramach środków dotychczas przeznaczonych na ten cel w budżecie na
rok 2011 i lata następne w części 15 „Sądy powszechne”.
Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt założeń ustawy został przesłany organizacjom
pozarządowym zrzeszającym syndyków oraz Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”.
Przedstawiony był także do zaopiniowania Sądowi Najwyższemu i Krajowej Radzie
Sądownictwa. Uwagi do projektu nadesłały: Krajowa Izba Syndyków i Ogólnopolska
Federacja Stowarzyszeń Syndyków i Likwidatorów, ponadto opinię przedstawił Sąd
Najwyższy. Krajowa Izba Syndyków, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Syndyków
i Likwidatorów oraz Sąd Najwyższy w swoich opiniach zaakceptowały co do zasady
proponowane w projekcie rozwiązania, przy czym Sąd Najwyższy zaproponował
zastosowanie innego rozwiązania legislacyjnego w odniesieniu do kuratorów wyznaczanych
i powoływanych na podstawie przepisów ustawy PUiN, natomiast Krajowa Izba Syndyków
zgłosiła propozycję przyjęcia innej terminologii na określenie sytuacji uwzględniania
w przyznawanym wynagrodzeniu kwot podatku VAT oraz szerszego zakresu przepisów
przejściowych (podobną propozycję, ale dalej idącą, zawarła w swojej opinii Ogólnopolska
Federacja Stowarzyszeń Syndyków i Likwidatorów). Uwzględniona została propozycja Sądu
Najwyższego. Projekt założeń został przekazany również Krajowej Izbie Gospodarczej,
Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiemu Stowarzyszeniu rednich i Małych
Przedsiębiorców, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN oraz
Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Z wymienionych organizacji
przedsiębiorców opinię wyraziły Krajowa Izba Gospodarcza, Konferencja Przedsiębiorstw
Finansowych w Polsce oraz Stowarzyszenie Małych i rednich Przedsiębiorstw. Organizacje
te poparły projektowane rozwiązania.
Projekt ustawy pozostaje bez wpływu na wzrost albo ograniczenie biurokracji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. aden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów wymienionej
ustawy.
7‐02‐tg  
 
8
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: