Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939-czesc-II
Realizacji prac likwidacyjnych nie można rozpocząć przed uzyskaniem
zatwierdzenia końcowego programu likwidacji obiektu przez Prezesa Agencji.
Wszelkie zmiany w programie likwidacji obiektu podlegają również zatwierdzeniu
przez Prezesa Agencji.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej zobowiązany jest zapewnić utrzymanie obiektu
jądrowego w bezpiecznym stanie do czasu zatwierdzenia programu jego likwidacji.
§ 15. W przypadku demontażu obiektu jądrowego odłożonego w czasie, kierownik
jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na eksploatację lub likwidację
obiektu jądrowego obowiązany jest zapewnić doprowadzenie obiektu jądrowego do
stanu bezpiecznego oraz utrzymanie go w stanie bezpiecznym, tak aby obiekt ten
można było właściwie zlikwidować w przyszłości. Celem zapewnienia
bezpieczeństwa w okresie przed rozpoczęciem likwidacji opracowuje się odpowiedni
program utrzymania i nadzoru, który podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji.
§ 16.
Z wyprzedzeniem co najmniej 6 miesięcy przed planowanym terminem
rozpoczęcia realizacji określonego etapu likwidacji, kierownik jednostki
organizacyjnej posiadającej zezwolenie na likwidację obiektu jądrowego przedkłada
Prezesowi Agencji wniosek o zgodę na realizację tego etapu, załączając do tego
wniosku zaktualizowany zgodnie z końcowy program likwidacji.
§ 17. Dla zapewnienia odpowiedniego poziom bezpieczeństwa, kierownik jednostki
organizacyjnej posiadającej zezwolenie na likwidację obiektu jądrowego obowiązany
jest w szczególności:
1) przygotować i wdrożyć odpowiednie procedury bezpieczeństwa;
2) stosować właściwe i sprawdzone metody techniczne;
3) zapewnić właściwe szkolenia, kwalifikacje i kompetencje personelu;
4) sporządzać oraz utrzymywać odpowiednią dokumentację z prac likwidacyjnych
i przedkładać ją Prezesowi Agencji na jego żądanie.
§ 18. 1. Wybiera się takie metody dezaktywacji i demontażu, aby zminimalizować
zagrożenia dla pracowników, ludności i środowiska, oraz zminimalizować ilości
wytwarzanych odpadów.
2. W odniesieniu do czynności likwidacyjnych takich jak dezaktywacja, cięcie i
przemieszczanie dużych urządzeń, postępujący demontaż lub usuwanie układów
bezpieczeństwa mogących potencjalnie stwarzać zagrożenia ocenia się wpływ tych
czynności na bezpieczeństwo i prowadzi je w taki sposób, aby ograniczyć te
zagrożenia, utrzymując je w akceptowalnych granicach. Dotyczy to zwłaszcza
zachowania funkcji obudowy bezpieczeństwa i związanych z nią układów w
zapobieganiu niekontrolowanemu przedostawaniu się do środowiska substancji
promieniotwórczych podczas prowadzonych prac demontażowych.
3. Zapewnia się aktualizację procedur kontroli prac - w systemie pisemnych poleceń
wykonania prac - w miarę postępujących zmian w obiekcie podczas jego likwidacji.
Nie wolno podejmować żadnych operacji likwidacyjnych bez odpowiednich
pisemnych procedur prowadzenia prac.
4. Przed zastosowaniem jakichkolwiek nowych lub niesprawdzonych metod wykazuje
się, że ich zastosowanie jest zasadne oraz uwzględnia w analizie optymalizacyjnej
załączonej do programu likwidacji.
7
§ 19. Opracowuje się i wdraża plan awaryjny odpowiadający potencjalnym
zagrożeniom jakie przewiduje się w procesie likwidacji obiektu, a wszelkie incydenty
istotne dla bezpieczeństwa niezwłocznie zgłasza się Prezesowi Agencji.
§ 20. 1. Określa się właściwe sposoby zagospodarowania dla wszystkich odpadów
powstających podczas wykonywania prac likwidacyjnych.
2. Jeśli dla określonych rodzajów odpadów nie podjęto ostatecznej decyzji co do ich
usunięcia, to kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenia na
likwidację zobowiązany jest zapewnić bezpieczne składowanie tych odpadów do
czasu ich przeniesienia do ostatecznego składowiska.
3. Jeśli po trwałym wyłączeniu obiektu jądrowego z eksploatacji na jego terenie
pozostają odpady wytworzone podczas eksploatacji i paliwo jądrowe, to materiały te
należy usunąć i przewieźć do odpowiedniego obiektu składowania, zgodnie z
przepisami wydanymi na podstawi art. 51 i art. 55 ustawy, albo - w przeciwnym razie
- problem postępowania z nimi należy rozwiązać i przedstawić końcowym programie
likwidacji obiektu przekładanym Prezesowi Agencji do zatwierdzenia.
§ 21. 1. Po zakończeniu czynności demontażowych i dezaktywacji przeprowadza się
kompleksowe pomiary stanu radiologicznego obiektu jądrowego i jego terenu, w tym
określenie aktywności resztkowych radionuklidów pozostałych po likwidacji, celem
wykazania, że wypełnione zostały odpowiednie kryteria ochrony radiologicznej
ustalone w zezwoleniu na likwidację i w przepisach ustawy oraz osiągnięte zostały
cele likwidacji.
2. Dane z pomiarów dozymetrycznych dokumentuje się w postaci końcowego raportu
z kontroli dozymetrycznej, który zawiera:
1) Wyszczególnienie zastosowanych kryteriów ochrony radiologicznej;
2) Opis metod i procedur do zastosowania celem spełniania tych kryteriów;
3) Dane pomiarowe wraz z ich analizą statystyczną, oraz opisem systematycznego
podejścia w wykonaniu pomiarów dozymetrycznych.
3. Wyniki tych pomiarów dozymetrycznych włącza się do raportu z likwidacji obiektu
jądrowego.
§ 22. Do czasu zakończenia likwidacji obiektu jądrowego, po której następuje jego
zwolnienie z kontroli dozorowej i przekazanie terenu do nieograniczonego
użytkowania, prowadzi się okresowe przeglądy bezpieczeństwa - nie rzadziej jak raz
na 10 lat. Zakres tych ocen obejmuje co najmniej:
1) określenie rzeczywistego stanu technicznego konstrukcji, systemów i urządzeń
obiektu poprzez analizę danych z monitoringu i pomiarów oraz doświadczeń
eksploatacyjnych;
2) zaktualizowanie danych o ilościach substancji promieniotwórczych znajdujących
się w obiekcie;
3) aktualne analizy bezpieczeństwa;
4) zagadnienia organizacyjne;
5) zagadnienia ochrony radiologicznej;
6) wypełnienie wymagań bezpieczeństwa oraz ocenę efektywności zarządzania na
rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i jakości;
8
7) obsadę personelem i kwalifikacje personelu;
8) przygotowania awaryjne;
9) oddziaływanie radiologiczne na ludność i środowisko;
10) warunki składowania odpadów;
11) starzenie się ważnych dla bezpieczeństwa konstrukcji, systemów i urządzeń
obiektu;
12) postęp naukowo-technologiczny w odniesieniu do metod likwidacji obiektów
jądrowych;
13) zmiany w otoczeniu obiektu, z uwzględnieniem zagrożeń naturalnych
i powodowanych przez człowieka;
14) zmiany stosownych wymagań zawartych w obowiązujących przepisach;
15) wnioski wynikające z doświadczeń z prac likwidacyjnych wykonanych w danym
obiekcie lub w obiektach podobnych.
Rozdział 5
Zakończenie likwidacji i zawartość raportu z likwidacji obiektu j drowego
§ 23. Niezwłocznie po zakończeniu prac likwidacyjnych kierownik jednostki
organizacyjnej posiadającej zezwolenie na likwidację obiektu jądrowego:
1) zawiadamia Prezesa Agencji o zakończeniu likwidacji obiektu;
2) przedkłada Prezesowi Agencji do zatwierdzenia raport z likwidacji obiektu
jądrowego.
§ 24. Raport z likwidacji obiektu jądrowego stanowi potwierdzenie wykonania prac
likwidacyjnych i zawiera:
1) opis obiektu;
2) opis celów likwidacji;
3) kryteria radiologiczne stanowiące podstawę do całkowitego zwolnienia z kontroli
dozorowej urządzeń, budynków lub terenu lokalizacji obiektu albo do
zastosowania ograniczonego reżimu kontrolnego;
4) opis wykonanych prac likwidacyjnych;
5) opis wszelkich pozostających budynków lub urządzeń, które nie zostały
zlikwidowane lub zostały zlikwidowane częściowo;
6) końcowy raport z pomiarów dozymetrycznych terenu obiektu;
7) inwentaryzację substancji promieniotwórczych, obejmująca dane o ilościach
i
rodzajach odpadów wytworzonych podczas likwidacji oraz miejscach ich
składowania lub usunięcia;
8) inwentaryzację materiałów, urządzeń, pomieszczeń i nieruchomości na terenie
obiektu zwolnionych z kontroli dozorowej;
9) opis konstrukcji, rejonów lub urządzeń obiektu wyznaczonych do ograniczonego
użytkowania lub objętych odpowiednimi ograniczeniami własnościowymi;
9
10) zbiorczy opis wszelkich anormalnych zdarzeń i incydentów jakie wystąpiły
podczas likwidacji;
11) zbiorczy opis dawek promieniowania otrzymanych przez pracowników i ludność
podczas likwidacji, oraz
12) opis nabytych doświadczeń z procesu likwidacji obiektu.
§ 25. Obiekt jądrowy lub teren obiektu jądrowego po zakończeniu likwidacji może
być zwolniony do:
1) nieograniczonego użytkowania, albo
2) ograniczonego użytkowania.
§ 26. 1. Jeśli zlikwidowany obiekt jądrowy, lub teren na którym się on znajduje, nie
może zostać zwolniony do nieograniczonego użytkowania, to utrzymuje się
odpowiednie środki kontroli dostępu do obiektu i jego monitorowania celem
zapewnienia ochrony zdrowia publicznego i środowiska.
2. rodki kontroli dostępu i monitorowania, o których mowa w ust. 1, określa
jednostka organizacyjna posiadająca zezwolenie na likwidację, zgodnie z
wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25 pkt 2
ustawy, oraz podlegają one zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji. W szczególności
jednoznacznie określa się odpowiedzialność za wdrożenie i utrzymywanie tych
środków kontroli.
§ 27. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na likwidację
obiektu jądrowego zapewnia przechowywanie dokumentacji z likwidacji obiektu
zgodnie z:
1) wymaganiami dotyczącymi archiwizacji dokumentów określonymi w ramach
zintegrowanego systemu zarządzania;
2) wymaganiami określonymi w zezwoleniu na likwidację;
3) przepisami o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 28. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów
10
Uzasadnienie
Przedstawiony projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia
zawartego w art. 38c ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz.
U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm).
Do tej pory w zakresie regulowanym niniejszym projektem rozporządzenia nie
obowiązywały w Rzeczypospolitej Polskiej żadne przepisy szczegółowe.
Projekt rozporządzenia podlega notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 z
późn. zm.).
Projekt rozporządzenia podlega obowiązkowi przedstawienia, na podstawie
art. 33 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Traktat
Euratom), do zaopiniowania Komisji Europejskiej.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik