Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
projekt dotyczy: wprowadzenia waloryzacji zasiłku rodzinnego: kwota nie niższa niż równowartość 50% lub w stosunku do osób z orzeczeniem niepełnosprawności 60% minimalnego wynagrodzenia za pracę
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3914
- Data wpłynięcia: 2011-02-08
- Uchwalenie:
3914
Warszawa, 18 lutego 2011 r.
BAS-WAPEiM-356/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Elżbieta Rafalska)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 5 oraz uchylenie art. 18 i art. 19
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 139, poz. 992, ze zmianami). Zmiana polega na zmianie sposobu obliczania
podstawy ustalania prawa do świadczeń rodzinnych, tj. na zastąpieniu podstawy
kwotowej podstawą procentową (i odniesienie do minimalnego wynagrodzenia
za pracę). Wiąże się to z uchyleniem przepisów (art. 18 i 19 ustawy)
przewidujących weryfikację kwot, na podstawie których ustala się prawo do
świadczeń rodzinnych.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W prawie Unii Europejskiej w dziedzinie świadczeń rodzinnych należy
wskazać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z
dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego (Dz. Urz. UE L 166 z 30.4.2004 r., str. 1, Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdz. 5, t. 5, str. 72). Rozporządzenie nie reguluje
zagadnienia, o którym mowa w projekcie ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 18 lutego 2011 r.
BAS-WAPEiM-357/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Elżbieta Rafalska) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 5 oraz uchylenie art. 18 i art. 19
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 139, poz. 992, ze zmianami). Zmiana polega na zmianie sposobu obliczania
podstawy ustalania prawa do świadczeń rodzinnych, tj. na zastąpieniu podstawy
kwotowej podstawą procentową (i odniesienie do minimalnego wynagrodzenia
za pracę). Wiąże się to z uchyleniem przepisów przewidujących weryfikację
kwot, na podstawie których ustala się prawo do świadczeń rodzinnych.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski