eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym

- znowelizowanie przepisów dotyczących wyznaczania osoby przejmującej zadania i kompetencje wójta w sytuacji, gdy wójt doznał przemijającej przeszkody w sprawowaniu swojej funkcji;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3907
  • Data wpłynięcia: 2011-02-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o samorządzie gminnym
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 117, poz. 679

3907


Druk nr 3907

Warszawa, 22 lutego 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o zmianie ustawy o samorządzie
gminnym.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Adama ylińskiego.


(-) Tadeusz Arkit; (-) Andrzej Biernat; (-) Bogdan Bojko; (-) Renata
Butryn; (-) Janusz Chwierut; (-) Barbara Czaplicka; (-) Artur Dunin;
(-) Krzysztof Gadowski; (-) Artur Gierada; (-) Roman Kaczor; (-) Józef
Piotr Klim; (-) Tadeusz Kopeć; (-) Robert Kropiwnicki; (-) Stanisław
Lamczyk; (-) Tomasz Lenz; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Beata Małecka-
Libera; (-) Aldona Młyńczak; (-) Marzena Okła-Drewnowicz; (-) Maciej
Orzechowski;
(-) Konstanty
Oświęcimski;
(-) Agnieszka
Pomaska;
(-) Sławomir Preiss; (-) Norbert Raba; (-) Jakub Rutnicki; (-) Sławomir
Rybicki; (-) Witold Sitarz; (-) Bożena Sławiak; (-) Michał Szczerba;
(-) Cezary Tomczyk; (-) Tomasz Tomczykiewicz; (-) Krzysztof Tyszkiewicz;
(-) Robert Węgrzyn; (-) Monika Wielichowska; (-) Renata Zaremba;
(-) Ryszard Zawadzki; (-) Jacek alek; (-) Adam yliński.











Projekt
Ustawa

z dnia ……………………. 2011 r.

o zmianie ustawy o samorządzie gminnym

Art. 1. W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr
142, poz. 1591, z późn. zm. 1) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 28f otrzymuje brzmienie:
„Art. 28f. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji
jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni
osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
2. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta w czasie pełnienia funkcji przez
osobę o której mowa w art. 28h, osoba ta pełni funkcję wójta do czasu objęcia
obowiązków przez nowo wybranego wójta.”;
2) w art. 28g po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku gdy przemijająca przeszkoda w wykonywaniu zadań
i kompetencji wójta spowodowana przez jedną z okoliczności, o których mowa
w ust. 1, zaistnieje przed złożeniem ślubowania, kompetencje wójta przejmuje
osoba, o której mowa w art. 28h.”;
3) art. 28h otrzymuje brzmienie:
„Art. 28h. W przypadkach, o których mowa w art. 28g ust. 2, 3 i 3a, Prezes
Rady Ministrów na wniosek wojewody przekazany niezwłocznie za
pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
wyznacza osobę, która przejmie wykonywanie zadań i kompetencji wójta.”;
4) w art. 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Po upływie kadencji wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia
obowiązków przez nowo wybranego wójta albo osobę, którą Prezes Rady
Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji wójta.”;
5) art. 29a otrzymuje brzmienie:
„29a. 1. Objęcie obowiązków przez wójta następuje z chwilą złożenia wobec
rady gminy ślubowania o następującej treści:
"Obejmując urząd wójta (burmistrza, prezydenta) gminy (miasta),
uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62,
poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz.
1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006
r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r.
Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28,
poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675.

2
sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców
gminy (miasta)." lubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi
dopomóż Bóg".
2. W celu złożenia przez wójta ślubowania przewodniczący rady zwołuje
sesję rady na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia wyników
wyborów wójta. Przepisy art. 20 ust. 2a i 2b stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku nie złożenia przez wójta ślubowania na sesji rady gminy
zwoływanej w trybie określonym w ust. 2, wójt składa ślubowanie na piśmie.
Informację o dacie złożenia ślubowania na piśmie oraz o jego treści wójt podaje
do publicznej wiadomości mieszkańców gminy w drodze obwieszenia lub w
inny sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
4. Nie złożenie przez wójta ślubowania w terminie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia wyników wyborów wójta jest równoznaczne z odmową złożenia
ślubowania.”.

Art. 2. W przypadku zaistnienia przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i
kompetencji wójta, a przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się
przepisy art. 28g, 28h i 29 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejsza ustawą.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.















Uzasadnienie

3
Przepis art. 28g ustawy o samorządzie gminnym w brzmieniu obecnie
obowiązującym wskazuje osoby, które przejmują zadania i kompetencje wójta w
sytuacji gdy wójt doznał przemijającej przeszkody w sprawowaniu swojej funkcji.

Celem tej regulacji jest wyeliminowanie sytuacji w której w gminie nie będzie
osoby legitymowanej do kierowania jej bieżącymi sprawami, stąd też, co do zasady,
przepis ten należy ocenić pozytywnie. Jednakże należy zauważyć, że omawiany tu
przepis w obecnym brzmieniu w ogóle nie normuje szczególnej sytuacji, gdy
przemijająca przeszkoda w wykonywaniu zadań i kompetencji zaistnieje przed
złożeniem ślubowania przez wójta. A przypadki takie, chociażby ciężka i przewlekła
choroba wójta, mogą zaistnieć.

W takim przypadku wójt poprzedniej kadencji z mocy art. 29 ust. 1 jest
umocowany do pełnienia swojej funkcji nadal, pomimo, iż nie posiada on już
legitymacji społecznej do sprawowania mandatu, a sytuacja ta może nie mieć
charakteru przejściowego lecz przerodzić się w pewien stan „trwały”.
Obecnie
ujęte w ustawie regulacje prawne nie regulują takich nadzwyczajnych
przypadków, co w efekcie doprowadzić może do sytuacji że gminą w dłuższym
okresie czasu rządzić będzie osoba nie mająca mandatu społecznego do sprawowania
tej funkcji, często też będąca konkurentem wójta, który wygrał w wyborach.
Dla
zapobieżenia temu proponuje się wprowadzenie zmian legislacyjnych
objętych niniejszą nowelizacją, które zakładają, że w takich przypadkach władzę w
gminie przejmuje osoba niezależna wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów
maksymalnie do czasu wyboru nowego wójta.

Projekt przewiduje dodatkowo, iż nie złożenie przez wójta ślubowania w terminie
3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów będzie równoznaczne z odmową
złożenia ślubowania, co skutkować będzie wygaśnięciem mandatu oraz koniecznością
zarządzenia wyborów przedterminowych. Identycznie 3 miesięczny okres na
ukonstytuowanie się zarządów w powiecie i województwie przewidują obowiązujące
obecnie pozostałe samorządowe ustawy ustrojowe. W proponowanym przez projekt 3
miesięcznym terminie wójt będzie miał możliwość złożyć ślubowanie przed radą
gminy na sesji zwoływanej przez przewodniczącego rady albo komisarza wyborczego.
Jeżeli np. rada pomimo zwołania sesji się nie zbierze na posiedzeniu lub z innych
przyczyn nie będzie możliwe złożenie ślubowania wobec rady, wójt będzie miał
możliwość złożenia ślubowania na piśmie wobec mieszkańców gminy (w drodze
obwieszczenia lub inny sposób zwyczajowo przyjęty).
W
świetle tego, co podniesiono wyżej zaproponowana zmiana ustawowa wydaje
się w pełni uzasadniona i konieczna. Ponadto pozostaje ona bez znaczenia dla
przepisów unijnych i nie rodzi skutków finansowych dla budżetu Państwa.

Warszawa, 28 lutego 2011 r.
BAS-WAPEiM-444/11

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Adam Żyliński)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym przewiduje
zmianę regulacji dotyczącej wyznaczania osoby przejmującej zadania i
kompetencje wójta w sytuacji, gdy wójt doznał przemijającej przeszkody w
sprawowaniu swojej funkcji.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

II.

Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo UE nie reguluje spraw objętych opiniowanym projektem ustawy.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt nie jest objęty zakresem regulacji prawa UE.

IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym nie
jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: