Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: wprowadzenia przepisów technicznych regulujących obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych; wprowadzenia zakazu organizowania gier w Internecie (z wyjątkiem zakładów wzajemnych przez internet), określenia warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, wprowadzenia rejestracji gości w ośrodkach gier i audiowizyjnego systemu kontroli gier w kasynach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3860
- Data wpłynięcia: 2011-02-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 779
3860
ności i kompletności przechowywanych i udostępnianych
danych oraz możliwości ich uzyskiwania z podziałem na
zakłady wzajemne prowadzone na różnych stronach inter-
netowych i w ramach poszczególnych zezwoleń;
2) zakres danych, które podmiot urządzający zakłady wza-
jemne przez sieć Internet jest obowiązany archiwizować,
uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej kon-
troli i zapobiegania oszustwom oraz zapewnienia weryfika-
cji przestrzegania przez podmiot przepisów regulujących
ten rodzaj działalności.
Art. 15e. Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest
obowiązany przeprowadzać transakcje wynikające z tych zakła-
dów wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego prowa-
dzonego w:
1) banku krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r.
Nr 72, poz. 665, z późn. zm.2)), zwanej dalej „ustawą – Prawo
bankowe”;
2) oddziale banku zagranicznego w rozumieniu art. 4 ust. 1
pkt 20 ustawy – Prawo bankowe;
3) instytucji kredytowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy
– Prawo bankowe, prowadzącej działalność w formach okre-
ślonych w art. 48i tej ustawy.”;
4) art. 17 otrzymuje brzmienie:
„Art. 17. 1. Podmiot urządzający loterię pieniężną, loterię fantową, grę
bingo pieniężne lub grę bingo fantowe jest obowiązany za-
bezpieczyć losy lub inne dowody udziału w takiej grze oraz
kartony do gry bingo pieniężne lub gry bingo fantowe przed
sfałszowaniem oraz przedwczesnym odczytaniem wyniku
gry, w szczególności przed prześwietleniem, otwarciem lub
zdrapaniem farby ochronnej i zamknięciem lub ponownym
5
naniesieniem farby ochronnej bez naruszenia struktury papie-
ru.
2. Podmiot urządzający loterię pieniężną, loterię fantową i grę
bingo fantowe jest obowiązany zgłaszać pisemnie właściwe-
mu naczelnikowi urzędu celnego zamiar zniszczenia losów,
kartonów lub innych dowodów udziału w takiej grze co naj-
mniej na 7 dni przed planowanym terminem przeprowadzenia
tych czynności. Czynność zniszczenia podlega kontroli.
3. Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet
jest obowiązany zabezpieczyć stosowane dowody udziału
w zakładzie wzajemnym przed ingerencją osób nieuprawnio-
nych i zapewnić możliwość weryfikacji ich autentyczności.
4. Podmiot urządzający grę bingo pieniężne jest obowiązany
nabywać kartony używane do gry od przedsiębiorcy upoważ-
nionego przez ministra właściwego do spraw finansów pu-
blicznych.
5. Kartony do gry bingo pieniężne są produkowane przez przed-
siębiorcę, o którym mowa w ust. 4, według jednolitego wzoru
zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw finan-
sów publicznych.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi,
w drodze rozporządzenia, warunki produkcji i sprzedaży kar-
tonów do gry bingo pieniężne oraz treść kartonu, mając na
względzie ochronę interesów uczestników gry bingo pienięż-
ne oraz zapewnienie prawidłowości przebiegu takiej gry.”;
5) w art. 18 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W grach na automatach zaprogramowana wartość wygranych
w automacie nie może być niższa niż 75 %.”;
6) w art. 20 w ust. 8 dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:
„Informacje o wysokości wygranej albo przegranej są ujawniane także na
żądanie Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w ramach prowa-
6
dzonego postępowania sprawdzającego, o którym mowa w ustawie z dnia
5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182,
poz. 1228).”;
7) w art. 23 po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1c w brzmieniu:
„1a. Automat do gier powinien być wyposażony w system trwałej rejestra-
cji i zapamiętywania danych, który pozwala na ustalenie kwoty sta-
nowiącej podstawę opodatkowania podatkiem od gier i nie wpływa na
przebieg i rezultat gry.
1b. W przypadku zastosowania urządzeń lub systemów do odczytywania
danych na potrzeby wewnętrzne podmiotu eksploatującego automaty
i urządzenia do gier oraz systemów umożliwiających połączenie mię-
dzy automatami i innymi urządzeniami, urządzenia i systemy te nie
mogą mieć wpływu na przebieg i rezultat gry.
1c. Dopuszcza się łączenie automatów do gier wyłącznie w jednym kasy-
nie gry w system umożliwiający kumulowanie wygranych.”;
8) po art. 23 dodaje się art. 23a – 23f w brzmieniu:
„Art. 23a. 1. Automaty i urządzenia do gier, z wyjątkiem terminali
w kolekturach gier liczbowych służących wyłącznie do
urządzania gier liczbowych, mogą być eksploatowane przez
podmioty posiadające koncesję lub zezwolenie na prowa-
dzenie działalności w zakresie gier losowych lub gier na au-
tomatach oraz przez podmioty wykonujące monopol pań-
stwa, po ich zarejestrowaniu przez naczelnika urzędu celne-
go.
2. Rejestracja automatu lub urządzenia do gier oznacza do-
puszczenie go do eksploatacji. Rejestracji dokonuje się na
okres 6 lat.
3. Naczelnik urzędu celnego rejestruje automaty i urządzenia
do gier spełniające warunki określone w ustawie, na podsta-
wie opinii jednostki badającej upoważnionej do badań tech-
nicznych automatów i urządzeń do gier.
7
4. Odmowa rejestracji automatu lub urządzenia do gier
następuje w drodze decyzji.
5. Koszty rejestracji automatów i urządzeń do gier ponosi
podmiot urządzający gry.
6. Rejestracja wygasa z upływem okresu, na jaki została
dokonana, a także w przypadku wycofania z eksploatacji
automatu lub urządzenia do gier.
7. Naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, cofa rejestrację
przed jej wygaśnięciem, jeżeli zarejestrowany automat lub
urządzenie do gier nie spełnia warunków określonych
w ustawie.
Art. 23b. 1. Na pisemne żądanie naczelnika urzędu celnego, w przypadku
uzasadnionego podejrzenia, że zarejestrowany automat lub
urządzenie do gier nie spełnia warunków określonych
w ustawie, podmiot eksploatujący ten automat lub urządzenie
jest obowiązany poddać automat lub urządzenie badaniu
sprawdzającemu.
2. W żądaniu, o którym mowa w ust. 1, wskazuje się automat
lub urządzenie do gier podlegające badaniu sprawdzającemu,
jednostkę badającą przeprowadzającą badanie oraz podmiot,
któremu automat lub urządzenie ma być przekazane w celu
przeprowadzenia badania, i termin tego przekazania.
3. Badanie sprawdzające przeprowadza, na zlecenie naczelnika
urzędu celnego, jednostka badająca upoważniona do badań
technicznych automatów i urządzeń do gier, w terminie nie
dłuższym niż 60 dni od dnia otrzymania zlecenia.
4. Koszty badań sprawdzających nie powinny przekraczać śred-
nich stawek stosowanych za dany rodzaj badania.
5. W przypadku potwierdzenia w wyniku badania sprawdzają-
cego, że automat lub urządzenie do gier nie spełnia warunków
8
określonych w ustawie, koszty badania sprawdzającego ob-
ciążają podmiot eksploatujący ten automat lub urządzenie.
Art. 23c. Podmiot eksploatujący zarejestrowany automat lub urządzenie
do gier jest obowiązany informować pisemnie naczelnika
urzędu celnego o:
1)
zamiarze przemieszczenia automatu lub urządzenia do
innego miejsca eksploatacji – co najmniej na 7 dni przed
dokonaniem tej czynności;
2) zawieszeniu lub wycofaniu z eksploatacji automatu lub
urządzenia – w terminie 7 dni od dnia dokonania tej
czynności;
3)
zniszczeniu lub kradzieży automatu lub urządzenia
– w terminie 2 dni od dnia wystąpienia takiego zdarzenia.
Art. 23d. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi,
w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki rejestracji
i eksploatacji automatów i urządzeń do gier, uwzględniając
ochronę interesów uczestników gier i zabezpieczenie
wykonywania zobowiązań wobec budżetu państwa.
Art. 23e. 1. Właściwi w określonych w art. 23a – 23c sprawach rejestracji
i eksploatacji automatów i urządzeń do gier są wyznaczeni
naczelnicy urzędów celnych.
2. Właściwość miejscową ustala się według miejsca lokalizacji
ośrodka gier albo miejsca eksploatacji urządzenia do gier.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wyznaczy,
w drodze rozporządzenia, naczelników urzędów celnych
właściwych w sprawach rejestracji i eksploatacji automatów
i urządzeń do gier oraz określi obszary ich właściwości
miejscowej, uwzględniając potrzebę sprawnego
wykonywania zadań oraz rozmieszczenie terytorialne miejsc
eksploatacji automatów i urządzeń do gier.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3860
› Pobierz plik
-
3860-001
› Pobierz plik
-
3860-003
› Pobierz plik
-
3860-002
› Pobierz plik
-
3860-004
› Pobierz plik
-
3860-005
› Pobierz plik
-
3860-007.PDF
› Pobierz plik