eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: wprowadzenia przepisów technicznych regulujących obszar gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych; wprowadzenia zakazu organizowania gier w Internecie (z wyjątkiem zakładów wzajemnych przez internet), określenia warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, wprowadzenia rejestracji gości w ośrodkach gier i audiowizyjnego systemu kontroli gier w kasynach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3860
  • Data wpłynięcia: 2011-02-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 779

3860

Zrezygnowano z wprowadzenia tego przepisu – był on związany z usuniętym
art. 179a ustawy – Prawo telekomunikacyjne.
h) art. 18 i 18a projektowanych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu
usług drogą elektroniczną w zakresie przekazywania na żądanie uprawnionych
podmiotów danych dotyczących usługobiorcy, który zamieścił lub
zmodyfikował treści przekazu poprzez sieci telekomunikacyjne (PTK Centertel,
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Związek Pracodawców Branży
Internetowej).
Uwaga została uwzględniona. Przepisy zostały usunięte z projektu.
i) art. 179a projektowanego w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne, który zakładał wprowadzenie Rejestru Stron i Usług
Niedozwolonych oraz utrudnianie dostępu za pomocą sieci Internet do stron
i usług wpisanych do tego rejestru (Helsińska Fundacja Praw Człowieka, PTK
Centertel, PKPP Lewiatan, Fundacja Panoptykon, Stowarzyszenie
Blogmedia24.pl, Polska Grupa Użytkowników Linuxa, Polska Izba
Komunikacji Elektronicznej). Zgłoszone uwagi zawierały przede wszystkim
wątpliwości dotyczące zgodności proponowanych rozwiązań z Konstytucją
i prawodawstwem wspólnotowym, ich efektywności oraz wysokich kosztów
wprowadzenia Rejestru.
Zrezygnowano z wprowadzenia tego przepisu.
j) art. 180d i 180g projektowanych w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne, wskazując, iż wykonywanie obowiązku nim przewidzianego
stanowić będzie dodatkowe koszty dla operatorów (PTK Centertel, PKPP
Lewiatan, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej).
Uwaga nie została uwzględniona. Dotychczas uprawnione służby w celu
realizacji swoich obowiązków ustawowych otrzymują dane od podmiotów na
koszt przedsiębiorcy. Takie też rozwiązanie przewidziane zostało w niniejszym
przypadku.
Ponadto zgłoszonych zostało szereg uwag dotyczących stosowania przepisów
ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (np. art. 23a, art. 23c,
art. 27 ust. 2, art. 28 ust. 2, art. 36 pkt 8a, art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o grach

35
hazardowych – PKPP Lewiatan; art. 23a ust. 3 ustawy o grach hazardowych – PTK
Centertel i przepisów przejściowych – Stowarzyszenie Menedżerów Firm
Działających w Zakresie Gier Losowych). Uwagi zostały przeanalizowane w toku
prac nad redakcją poszczególnych przepisów projektu.
Zgłoszono również szereg postulatów zmian legislacyjnych nieodnoszących się
bezpośrednio do zaproponowanych przepisów, lecz proponujących nowe,
nieprzewidziane przez projektodawcę rozwiązania, w tym:
– ograniczenie maksymalnej kwoty wydatkowanej przez podmiot na reklamę oraz
wprowadzenie jako warunku uzyskania zezwolenia na działalność przez Internet
posiadanie minimum 100 punktów przyjmowania zakładów wzajemnych
w Polsce (Związek Pracodawców Prowadzących Gry Losowe i Zakłady
Wzajemne),
– jednoznaczne
przesądzenie o dopuszczalności reklamy wizerunkowej wyłącznie
dla podmiotów działających w oparciu o zezwolenie, obniżenie stawki podatku
od gier dla firm bukmacherskich, wprowadzenie obowiązku wstępnej rejestracji
w „naziemnych” punktach bukmacherskich graczy zainteresowanych ofertą
internetową w celu weryfikacji pełnoletności graczy (Stowarzyszenie
Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich),
– wprowadzenie możliwości gier na automatach o niskich wygranych,
wprowadzenie jednoznacznego zakazu urządzania gier na automatach
wideoloterii, argumentując to istnieniem luki prawnej polegającej na tożsamości
technologicznej automatów do gry i automatów wideoloterii, skreślenie
przepisów art. 129 ust. 2, art. 135 ust. 2 i art. 138 ust. 3 oraz doprecyzowanie
art. 129 ust. 3 i art. 138 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, zmniejszenie
podatku od gier na automatach o niskich wygranych (Izba Gospodarcza
Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych).
Propozycje te nie znalazły akceptacji częściowo jako wykraczające poza zakres
przedmiotowej regulacji, częściowo jako w ogóle niezasadne – mogące powodować
podwójne regulacje, a częściowo jako pozostające w gestii podmiotów
urządzających gry hazardowe. Kwestia prowadzenia działalności w zakresie gier na
automatach o niskich wygranych została uregulowana ustawą z dnia 19 listopada
o grach hazardowych (przepisy przejściowe tej ustawy). Intencją projektodawcy nie

36
jest zmiana zasadniczych uregulowań tej ustawy, lecz uzupełnienie tej regulacji
o normy techniczne podlegające notyfikacji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zasadnicze zmiany w zakresie skutków finansowych wynikają z umożliwienia
urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet. W związku z tym przewiduje
się, że 7
podmiotów dotychczas organizujących zakłady wzajemne będzie
zainteresowanych rozwojem działalności i uzyskaniem zezwolenia na jej urządzanie
także przez sieć Internet. Przewiduje się, że podmioty te w roku 2010 będą składać
wnioski o uzyskanie stosownych zezwoleń. Na podstawie uzyskanych zezwoleń
możliwe będzie rozpoczęcie poszerzonej działalności już pod koniec 2010 roku. Od
roku 2011 może to wygenerować dodatkowe wpływy podatkowe w zakresie
standardowej działalności na poziomie ok. 52 mln zł rocznie. Powyższy szacunek
oparto o założenie możliwego wzrostu przychodów o ok. 50 % przychodów obecnie
uzyskiwanych przez podmioty prowadzące działalność w zakresie zakładów
wzajemnych.
W związku z Euro 2012 przewiduje się również możliwość przejściowego, do 30 %
wzrostu wpływów z podatku od gier z zakładów wzajemnych, z wyłączeniem
zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt. W latach 2013 –
2015 najprawdopodobniej rynek będzie się stabilizował, na poziomie zbliżonym do
roku 2011, w którym założono pełne wykorzystanie potencjału rynku, w tym także
wzrost liczby grających.
Ponadto sektor finansów publicznych uzyska również wpływy pozapodatkowe
w związku z opłatami za udzielone zezwolenia na prowadzenie działalności
w zakresie zakładów wzajemnych przez sieć Internet.
Ponadto wejście w życie zmiany art. 180d ustawy – Prawo telekomunikacyjne
skutkować będzie oszczędnościami dla budżetu sądów i prokuratury w granicach
około 2 – 3 mln zł rocznie. Wynika to ze zwolnienia sądów oraz prokuratur od
ponoszenia kosztów uzyskiwania od przedsiębiorców telekomunikacyjnych
informacji związanych ze świadczoną przez nich usługą. Powyższe dane zostały
opracowane na podstawie dotychczasowych wydatków ponoszonych przez ww.
instytucje w latach 2008 – 2009.

37


4. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej ustawy nie powinno wpłynąć zasadniczo na rynek
pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy powinien pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność gospodarki,
zwłaszcza w sferze urządzania legalnych gier hazardowych, w tym również niektóre
regulacje obciążające przedsiębiorców powinny odnieść pozytywny skutek
w obszarze urządzania gier i zakładów wzajemnych.
Spośród zmian, które mogą mieć największy wpływ na konkurencyjność
gospodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, należy wymienić
dopuszczenie możliwości urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet po
uzyskaniu zezwolenia w Polsce. Będzie to stanowiło znaczące ułatwienie dla
prowadzenia tej działalności i poszerzy możliwości rozwoju dla podmiotów
prowadzących działalność w zakresie zakładów wzajemnych.
Obowiązki utrzymywania zapasowych źródeł energii i instalacji
przeciwzakłóceniowych istnieją na mocy obowiązujących przepisów zarówno
odnośnie do kasyn gry, salonów gier na automatach, jak i salonów gry bingo
pieniężne, podobnie jak system trwałej rejestracji zapamiętywania danych
w automatach eksploatowanych obecnie w kasynach gry, salonach gier na
automatach czy punktach gier na automatach o niskich wygranych. Tym samym
wprowadzenie ich w nowelizacji nie będzie generować dodatkowych kosztów dla
przedsiębiorców i nie powinno wywierać na ich dalsze funkcjonowanie innych niż
dotychczas skutków.
Dodatkowe obciążenie dla podmiotów urządzających gry w kasynach gry może
wynikać z obowiązku zastąpienia (obecnego) wizyjnego systemu rejestracji gier
systemem audiowizyjnym i zobowiązania podmiotów do przechowywania zapisu
z takiego systemu przez okres 3 lat. Zaznaczyć jednak należy, że obowiązek ten
umożliwi podmiotom jednocześnie bardziej wnikliwe rozpatrywanie wątpliwości
związanych z rozstrzyganiem spornych wyników gry, jak również prowadzenie

38
kontroli w kasynach gry przez organy kontroli, co powinno mieć korzystny wpływ
również na usługi świadczone przez kasyno. Rozszerzenie wymogów dotyczących
wyposażenia ośrodków gier w system rejestracji gości w ośrodkach gier stanowić
będzie dodatkowy obowiązek dla salonów gry bingo pieniężne, których obecnie
obowiązek ten nie dotyczy. Wprowadzenie, w przypadku automatów do gier,
minimalnej zaprogramowanej wartości wygranej na poziomie 75 % może mieć
wpływ na wysokość przychodów podmiotów obsługujących takie automaty.
Wprowadzenie kryteriów, które powinien spełnić podmiot, aby mógł pełnić rolę
jednostki badającej w rozumieniu ustawy, powinno wpłynąć pozytywnie na
wiarygodność opinii takiej jednostki. Jednocześnie, ustalając jednakowe kryteria dla
wszystkich podmiotów gospodarczych z obszaru UE, ustawa umożliwia wszystkim
podmiotom spełniającym określone kryteria pełnienie roli jednostki badającej, co
powinno skutkować zwiększeniem liczby jednostek badających działających na
rynku. Korzystanie z usług jednostki akredytowanej, w celu wprowadzenia na rynek
urządzeń, powinno wpłynąć korzystnie na jakość oferowanych usług, a tym samym
na konkurencyjność przedsiębiorców.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie będzie miała istotnego wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

16-01-tg

39
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: