Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy usprawnienia funkcjonowania instytucji kultury i efektywniejszego wykorzystywania środków przeznaczanych na działalność kulturalną i artystyczną, wprowadzenia podziału na instytucje artystyczne i inne instytucje kultury, wprowadzenia planów prac w ramach sezonu a nie roku kalendarzowego, zmian w zasadach zatrudniania artysty, dyrektorów instytucji kultury
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3786
- Data wpłynięcia: 2011-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 207, poz. 1230
3786
b) 15 lat pracy artystycznej w charakterze solisty wokalisty, muzyka grającego na
instrumentach dętych oraz artysty chóru
– z tym, że wysokość pierwszej nagrody jubileuszowej powinna wynosić 100 %
miesięcznego wynagrodzenia i zwiększać się po każdym 5-letnim okresie pracy
o 50 %, aż do osiągnięcia 200 % miesięcznego wynagrodzenia, a za lata pracy
powyżej wymienionych okresów wysokość nagrody będzie wynosić 300 %
miesięcznego wynagrodzenia,
2) pozostałym pracownikom (wszystkich) instytucji kultury przysługują nagrody
jubileuszowe w wysokości :
a) 75 % miesięcznego wynagrodzenia po 20 latach pracy,
b) 100 % miesięcznego wynagrodzenia po 25 latach pracy,
c) 150 % miesięcznego wynagrodzenia po 30 latach pracy,
d) 200 % miesięcznego wynagrodzenia po 35 latach pracy,
c) 300 % miesięcznego wynagrodzenia po 40 latach pracy
z dodaniem, że:
– do okresów pracy uprawniających do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie
poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych
przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia
pracownicze oraz że nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu
ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy oraz
– że w razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę
z tytułu niezdolności do pracy pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody
jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy licząc od dnia rozwiązania stosunku
pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
W odniesieniu do pracownika spełniającego warunki uprawniające do emerytury lub
renty z tytułu niezdolności do pracy, którego stosunek pracy ustał w związku
z przejściem na emeryturę lub rentę, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna
w wysokości :
2 6
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż
15 lat,
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia po przepracowaniu co najmniej 15 lat,
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia po przepracowaniu co najmniej 20 lat
oraz że do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy pieniężnej
w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza
się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli
z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego
zależą uprawnienia pracownicze – oraz z dodaniem zasady, że wysokość odprawy
oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za
urlop wypoczynkowy.
Projekt ustawy zawiera upoważnienie (art. 31d) dla ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia :
1) wykaz stanowisk pracy, z uwzględnieniem podziału na stanowiska pracowników
zatrudnionych w instytucjach artystycznych i w innych instytucjach,
2) warunki i sposób wynagradzania pracowników, w tym minimalnego poziomu
wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach pracy,
3) warunki przyznawania i wypłacania dodatku za wysługę lat,
4) warunki ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania,
5) warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy pieniężnej w związku
z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz jej
wypłacania.
Należy wyjaśnić, że dodatek za pracę w porze nocnej będzie nadal przysługiwał na
podstawie przepisów Kodeksu pracy – z tym, że w wysokości 20 % stawki
godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego według
odrębnych przepisów, a nie jak dotychczas określają to rozporządzenia Ministra
Kultury i Sztuki z dnia 31 marca 1992 r. i z dnia 23 kwietnia 1999 r.,
w wysokości 20 % godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, jeżeli
2 7
godzinowa stawka wynagrodzenia zasadniczego jest wyższa od stawki godzinowej
wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Pracodawcy będą jednak mogli
określić w regulaminach wynagradzania lub w zakładowych układach zbiorowych
pracy korzystniejsze warunki przyznawania tego dodatku od warunków określonych
w Kodeksie pracy.
Wydając rozporządzenie, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego powinien mieć na względzie w szczególności rodzaje realizowanych
zadań i charakter czynności wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy.
Ustawa zmieniająca stanowi, że z dniem wejścia w życie układu zbiorowego pracy lub
regulaminu wynagradzania dla pracowników instytucji kultury nie będą miały
zastosowania przepisy rozporządzenia wykonawczego. Jest to zgodne z zasadą
zdecentralizowania stanowienia uprawnień wynagrodzeniowo-świadczeniowych,
a ponadto zwiększa możliwość prowadzenia przez pracodawcę własnej, zakładowej
polityki płac.
17) Dotychczasowe przepisy dotyczące instytucji kultury prowadzących
w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury
Przepis art. 32 obecnie obowiązującej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej reguluje różne kwestie związane z zakresem działalności
wymienionych w nim przykładowo form organizacyjnych instytucji kultury. Przepis
ten budzi wiele wątpliwości. Reguluje kwestie, które bądź są już uregulowane
w innych przepisach ustawy, bądź nie wymagają regulacji. W obecnym stanie
prawnym utrzymanie art. 32 wydaje się pozbawione uzasadnienia, dlatego w projekcie
ustawy proponuje się uchylenie art. 32.
18) Wytyczne do rozporządzeń wykonawczych
Ustawa w obecnie obowiązującym brzmieniu zawiera szereg przepisów
upoważniających Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do wydania
rozporządzeń, jednakże brak jest odpowiednich wytycznych do ich wydania, co jest
niezgodne z przepisami Konstytucji RP.
2 8
Konieczne jest zatem uzupełnienie tych przepisów przez dodanie wytycznych
w ustawowych upoważnieniach do wydania rozporządzeń (art. 6a ust. 3, art. 7a ust. 3,
art. 7b ust. 3, art. 14 ust. 4 i art. 39 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej).
2.
Zmiany dotyczące ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej
W związku ze zmianą przepisu art. 15 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej, który ma bezpośrednie zastosowanie m. in. do dyrektora
muzeum będącego jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej, którym może
być funkcjonariusz Państwowej Straży Pożarnej, konieczne jest zachowanie możliwości
powoływania dyrektora tego muzeum na czas nieokreślony. Umożliwi to bowiem
odwołanie go, również ze względów wynikających z pragmatyki służbowej. W związku
z powyższym, proponuje się zmianę w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 i Nr 18, poz. 97 oraz
z
2010 r. Nr 127, poz. 857) tak, aby dyrektor muzeum będącego jednostką
organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej mógł być powoływany również na czas
nieokreślony.
3.
Zmiany dotyczące ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach
1) Łączenie muzeów z innymi formami organizacyjnymi działalności kulturalnej
Art. 5a ustawy o muzeach w obecnym kształcie jest anachroniczny i nie znajduje
uzasadnienia. Połączenie muzeów z innymi instytucjami kultury nie wpłynie także na
charakter niezarobkowy działalności muzealnej, a to z tego względu, że działalność
kulturalna ze swojej istoty nie jest nastawiona na zysk (art. 3 ust. 2 ustawy
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).
Proponuje się zatem zmianę art. 5a ustawy o muzeach polegającą na umożliwieniu
łączenia muzeów z innymi formami organizacyjnymi działalności kulturalnej, pod
warunkiem że takie połączenie odbędzie się bez uszczerbku dla dotychczasowych
zadań muzeum oraz po zaopiniowaniu przez Radę do Spraw Muzeów. Rozwiązanie to
jest spójne z koncepcją umożliwiającą funkcjonowanie instytucji łączących różne
formy prowadzenia działalności kulturalnej.
2 9
W przypadku muzeum, połączenie z inną instytucją kultury będzie możliwe tylko
wówczas, gdy nie spowoduje to uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań
i po zaopiniowaniu przez Radę do Spraw Muzeów.
W przypadku instytucji utworzonej w wyniku połączenia z muzeum pracownicy
zatrudnieni na stanowiskach związanych z działalnością muzealną będą spełniali
wymogi obowiązujące muzealników.
2) Statut muzeów
Obecnie obowiązujący art. 6 ust. 2 pkt 5 ustawy o muzeach powoduje wątpliwości
interpretacyjne, tzn. w praktyce statuty muzeów nie wskazują, zgodnie z art. 6 ust. 2
pkt 4 „sposobu uzyskiwania środków finansowych”, lecz „źródła finansowania”.
Proponuje się zatem wprowadzenie zmian w art. 6 ust. 2 pkt 5, który będzie
przewidywał wskazywanie w statucie muzeów źródeł finansowania, zamiast sposobu
uzyskiwania środków finansowych.
3) Wykaz muzeów w Polsce
Proponuje się zmianę obecnych przepisów rozdziału 2 ustawy o muzeach, tak aby
stworzyć i udostępnić publicznie wykaz wszystkich muzeów. W projekcie ustawy
zaproponowano umieszczenie tej informacji na stronie internetowej Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wykaz ten będzie zawierał nazwę, adres siedziby muzeum, organizatora/właściciela
muzeum, datę jego utworzenia oraz – w odniesieniu do muzeów rejestrowanych – datę
wpisu do państwowego rejestru muzeów. W związku z wprowadzeniem do systemu
prawnego powyższych propozycji należy wprowadzić zasadę polegającą na
przekazywaniu powyższych danych Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego
przez organizatora/właściciela. I tak w przypadku przekazywania informacji przez
organizatora/właściciela muzeum obecnie funkcjonującego, jak i nowo powstałego,
dane powinny być przekazane po raz pierwszy w terminie 3 miesięcy, natomiast
w przypadku zmiany którejkolwiek z danych, w terminie miesiąca.
3 0
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3786
› Pobierz plik
-
3786-001
› Pobierz plik
-
3786-002
› Pobierz plik
-
3786-003
› Pobierz plik
-
3786-004
› Pobierz plik