eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

projekt dotyczy: prowadzenia rozwiązań, które zapewnią nieograniczony wgląd w aktualne dane rejestrowe, pozwolą także bezpłatnie uzyskiwać informacje i dokumenty spółek kapitałowych zgromadzonych w KRS. Oznacza to, że dokumenty (wyciągi, odpisy, zaświadczenia, itp.) wydawane przez Rejestr w postaci papierowej i elektronicznej będą miały jednakową rangę

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3657
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 851

3657

§ 3. 1. Składanie wniosków i dokumentów, o którym mowa w § 1 pkt 1, może być dokonane jedynie
za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez zarejestrowanego użytkownika. Zarejestrowanym
użytkownikiem powinna być osoba uprawniona do występowania w imieniu wnioskodawcy.
2. Składanie wniosków, o których mowa w § 1 pkt. 2 i 3 może być dokonane za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego przez zarejestrowanego lub nie zarejestrowanego użytkownika.
3. Adres systemu teleinformatycznego jest dostępny na stronach podmiotowych Ministerstwa
Sprawiedliwości w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 4. Wnioski wraz z załącznikami, o których mowa w § 1 pkt 1-3, wypełnia się na urzędowych
formularzach dostępnych pod adresem określonym w § 3 ust. 2 i opatruje podpisem elektronicznym.
§ 5. Dokumenty dołączone do wniosków, o których mowa w § 1 pkt 1, składa się w jednym
z formatów wskazanych w przepisach o minimalnych wymaganiach dla systemów teleinformatycznych
i opatruje się podpisem elektronicznym osoby uprawnionej do ich podpisania.
§ 6. Odpisy, wyciągi, zaświadczenia i informacje z rejestru oraz orzeczenia są doręczane drogą
elektroniczną w formacie pdf i opatrzone podpisem elektronicznym uprawnionego pracownika Centralnej
Informacji KRS bądź sądu rejestrowego.
§ 7. Kopie dokumentów z katalogu są przesyłane w postaci, w jakiej zostały złożone i opatrzone
podpisem elektronicznym uprawnionego pracownika sądu, który przesłał dany dokument do katalogu.
§ 8. W przypadku złożenia wniosku przez użytkownika zarejestrowanego system teleinformatyczny
potwierdza zamieszczenie odpisów, wyciągów, zaświadczeń, informacji z rejestru, orzeczeń oraz kopii
dokumentów z katalogu pod adresem, o którym mowa w § 3 ust. 3, ze wskazaniem daty zamieszczenia.

§ 9. 1. Odpisy, wyciągi i zaświadczenia oraz kopie dokumentów z katalogu uzyskane zgodnie z § 7
i 8 wykorzystywane są w postaci elektronicznej jeżeli możliwe jest posłużenie się dokumentem
elektronicznym we właściwym postępowaniu.
2. Dokumenty o których mowa w ust. 1 mogą być również wykorzystane, jeżeli w postępowaniu nie
ma możliwości skorzystania z dokumentu w postaci elektronicznej, przez podmioty, które je uzyskały
w postaci elektronicznej poprzez ich wydrukowanie i wykorzystanie w postaci wydruku.
3. W przypadku wskazanym w ust. 2 osoba przedkładająca wydruk dołącza do niego oświadczenie
o zgodności wydruku z otrzymanym odpisem.
§ 10. Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2006r. w sprawie
warunków organizacyjno-technicznych dotyczących formy wniosków i dokumentów oraz ich składania
do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną,
a także orzeczeń, odpisów, wyciągów, zaświadczeń, informacji i kopii dokumentów doręczanych
wnioskodawcom drogą elektroniczną przez sądy rejestrowe i Centralną Informację (Dz.U Nr 247, poz.
1813)
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …...


MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI

2

UZASADNIENIE 
                       
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej wprowadzonej w projekcie
ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym .Zgodnie z zaproponowanym art. 6
pkt. 3 projektu ustawy Minister Sprawiedliwości został zobowiązany do określenia w drodze
rozporządzenia warunków organizacyjno-technicznych dotyczących
formy
wniosków
i dokumentów oraz ich składania do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji drogą
elektroniczną, a także orzeczeń, odpisów, wyciągów, zaświadczeń, informacji i kopii dokumentów
doręczanych wnioskodawcom tą drogą oraz sposobu posługiwania się dokumentami wydanymi w
postaci elektronicznej. Jednocześnie zaznaczono w delegacji, by akt wykonawczy uwzględniał
potrzebę zapewnienia powszechnego i bezpośredniego dostępu do informacji z Rejestru i katalogu
oraz możliwość posługiwania się dokumentami wydanymi w postaci elektronicznej.
W związku z nowym brzmieniem treści upoważnienia ustawowego dla Ministra
Sprawiedliwości, odnośnie wytyczonego zakresu przedmiotowego podlegającego unormowaniu,
zmianie ulega tytuł przedstawionego projektu rozporządzenia.
Projekt uwzględnia treść art. 58 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), który nakłada obowiązek, by w terminie do
dnia 1 maja 2008 r. organy władzy publicznej umożliwiły odbiorcom usług certyfikacyjnych
wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej, w przypadkach gdy
przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru.
Ponadto projekt rozporządzenia znajduje oparcie w treści art. 78 § 2 k.c., który zrównuje
oświadczenia woli złożone w formie pisemnej i w formie elektronicznej oraz w art. 125 § 2 k.p.c.,
dopuszczającym możliwość wnoszenia pism procesowych na elektronicznych nośnikach
informatycznych, a także w odnoszącym się bezpośrednio do postępowania rejestrowego art. 6943 §
3 - § 5 k.p.c.
W paragrafach 3-5 projektu określono warunki organizacyjne i techniczne dotyczące formy
wniosków i dokumentów, które wnioskodawcy składają do sądów rejestrowych oraz Centralnej
Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną. Jednocześnie projekt w § 6 – 8,
określa formę odpisów, wyciągów, zaświadczeń i informacji z rejestru oraz orzeczeń doręczanych
wnioskodawcom, a także przesyłanych przez sądy rejestrowe lub Centralną Informację kopii
dokumentów z katalogu drogą elektroniczną, włącznie z potwierdzeniem zamieszczenia
powyższych pism pod adresem systemu teleinformatycznego i wskazaniem daty ich zamieszczenia.
Projekt § 9 stanowi wypełnienie delegacji ustawowej w zakresie sposobu i możliwości
posługiwania się dokumentami uzyskanymi drogą elektroniczną, uwzględniając jednocześnie
potrzebę zapewnienia powszechnego i bezpośredniego dostępu do informacji z Rejestru i katalogu.
W myśl powyższego przepisu odpisy, wyciągi i zaświadczenia oraz kopie dokumentów z katalogu
wykorzystywane są w postaci elektronicznej jeżeli we właściwym postępowaniu możliwe jest
posłużenie się dokumentem elektronicznym (§ 9 ust.1). Dotychczas przepisy ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym jedynie wydanym w formie papierowej odpisom, wyciągom, informacjom
i zaświadczeniom dawały moc dokumentów urzędowych. Obecnie zmieniana treść art. 4 ust. 3
ustawy nadaje moc dokumentów urzędowych wszelkim dokumentom wydawanym przez Centralną
Informację Krajowego Rejestru Sądowego, a więc i tym w postaci elektronicznej. W paragrafie 9
ust. 2 i 3 przewidziano sytuację kiedy w postępowaniu nie ma możliwości okazania dokumentu w
postaci elektronicznej przez podmiot, który go uzyskał. Wówczas osoba, która powołuje się na taki
dokument może wydrukować go i następnie wykorzystać w postaci wydruku. Z tym, że powinna
ona jednocześnie dołączyć oświadczenie o zgodności niniejszego wydruku z otrzymanym odpisem
dokumentu.

3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Projekt
oddziałuje na wszystkie osoby zainteresowane uzyskaniem dostępu drogą
elektroniczną do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji KRS. Regulacja pośrednio przyczyni
się do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej i zagwarantuje większe
bezpieczeństwo obrotu.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany do Pierwszego
Prezesa Sądu Najwyższego, Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa, Stowarzyszenia
Sędziów Polskich „Iustitia”, Stowarzyszenia Sędziów „Themis”, Krajowej Rady Radców Prawnych,
Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Notarialnej, Business Centre Club, Krajowej Izby
Gospodarczej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Polskich.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

Wdrożenie zapisów projektowanego rozporządzenia będzie skutkowało koniecznością
poniesienia łącznych kosztów w wys. ok. 500 000 złotych na modyfikację systemu informatycznego
obsługującego Krajowy Rejestr Sądowy. rodki są zaplanowane w budżecie MS na rok 2011r.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny.

Bez wpływu.

5. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

11/07rch

4
strony : 1 ... 5 . [ 6 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: