eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o broni i amunicji

Komisyjny projekt ustawy o broni i amunicji

- określenie zasad posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej broni i amunicji, jej nabywania i zbywania, przechowywania, noszenia, przenoszenia, używania, przywozu i wywozu za granicę, prowadzenia rejestru broni oraz funkcjonowania strzelnic;- uchylenie ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3426
  • Data wpłynięcia: 2010-02-15
  • Uchwalenie:

3426

Warszawa, 24 września 2010 r.

BAS-WAPEiM-262/10

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o broni i amunicji
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek Wikiński) z prawem Unii
Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o broni i amunicji jest kompleksową regulacją określającą
zasady posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej broni i amunicji, jej
nabywania i zbywania, przechowywania, noszenia, przenoszenia, używania,
przywozu i wywozu za granicę, prowadzenia rejestru broni oraz funkcjonowania
strzelnic (art. 1 projektu). Ustawa ma uchylić i zastąpić obowiązującą obecnie
ustawę z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz.
525, ze zmianami). Celem projektu ustawy jest zmiana zasad dostępu do broni
oraz dostosowanie polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej.
Ustawa ma wejść w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia
ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Kwestia dostępu do broni regulowana jest dyrektywą Rady 91/477/EWG
z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz.
Urz. WE L 256 z 13.9.1991 r., s. 51, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdział 13, tom 11, s. 3). Dyrektywa ta została znowelizowana dyrektywą
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/51/WE z dnia 21 maja 2008 r.
zmieniającą dyrektywę Rady 91/477/EWG w sprawie kontroli nabywania i
posiadania broni (Dz. Urz. UE L 179 z 8.7.2008 r., s. 5). Zgodnie z art. 2 ust. 1
dyrektywy 2008/51/WE powinna ona zostać implementowana do krajowych
porządków prawnych państw członkowskich do dnia 28 lipca 2010 r. W dalszej
części opinii wszelkie odniesienia do dyrektywy będą dotyczyć dyrektywy
91/477/EWG, z uwzględnieniem wprowadzonych zmian.


2
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Uwaga ogólna
Szczegółową ocenę zgodności komisyjnego projektu ustawy o broni i
amunicji z prawem Unii Europejskiej należy poprzedzić zastrzeżeniem, iż
dyrektywa przewiduje harmonizację minimalną. Zgodnie z art. 3 dyrektywy,
państwa członkowskie mogą w swym ustawodawstwie uchwalić przepisy
surowsze niż przewidziane w dyrektywie, z zastrzeżeniem praw przyznanych
osobom mającym miejsce zamieszkania w państwach członkowskich,
określonych w art. 12 ust. 2 dyrektywy (przepis ten dotyczy przewożenia broni
przez myśliwych i strzelców sportowych). Ocena, czy dany przepis projektu jest
łagodniejszy, taki sam, lub surowszy niż właściwy przepis dyrektywy nie jest
jednak oczywista. Dyrektywa, a w ślad za nią projekt ustawy, dzieli broń na
cztery kategorie. Dostęp do broni i zasady jej posiadania uzależnione są od
zakwalifikowania danej broni do konkretnej kategorii. Jednak opisy tych
kategorii, umieszczone w dyrektywie i w projekcie ustawy, różnią się od siebie.
Różnice te wynikają z odmiennego sposobu – w dyrektywie i w projekcie –
zdefiniowania poszczególnych rodzajów broni, zwłaszcza odmiennej
terminologii. Różnice w sposobie definiowania rodzajów broni nie muszą
oznaczać niezgodności projektu z dyrektywą, jednak powodują wątpliwości
dotyczące prawidłowej implementacji dyrektywy.

Uwagi szczegółowe
do art. 6)
Podział broni i amunicji na kategorie A, B, C i D jest
powtórzeniem podziału dokonanego na gruncie dyrektywy. Odpowiednie
zaklasyfikowanie rodzajów broni palnej do właściwej kategorii jest kluczowe
dla oceny zgodności projektu z dyrektywą 91/477/EWG. Doprecyzowanie
poszczególnych kategorii broni i amunicji znajduje się w projektowanym art. 7
ustawy. Należy w tym miejscu poczynić zastrzeżenie, że ze względu na
odmienną terminologię stosowaną w dyrektywie oraz w projekcie ustawy mogą
pojawić się wątpliwości dotyczące prawidłowej implementacji aktu prawa Unii
Europejskiej.

do art. 7)
do kategorii A) Artykuł 6 dyrektywy 91/477/EWG wprowadza
wymóg podjęcia przez państwa członkowskie wszelkich właściwych czynności
(podkr. sporządzającego opinię) w celu zakazania nabywania i posiadania broni
palnej i amunicji sklasyfikowanej w kategorii A. Wykaz broni zakwalifikowanej
do kategorii A znajduje się w Załączniku I do dyrektywy. Zobowiązanie
państwa członkowskiego do podjęcia wszelkich właściwych czynności w celu
zakazania nabywania i posiadania takiej broni palnej i amunicji oznacza
konieczność objęcia zakresem przedmiotowym art. 7 ust. 1 projektu ustawy w
zw. z art. 3 dyrektywy 91/477/EWG przynajmniej wszystkich kategorii

3
niedozwolonej broni palnej określonych w kategorii A Załącznika II do
dyrektywy.
Wprowadzenie w art. 7 ust. 1 pkt 5 dodatkowego wymogu, aby pociski
były wykonane albo zawierały rdzeń wykonany z materiału o twardości
większej niż 50 HRC (warunek nieprzewidziany w Załączniku I do dyrektywy
91/477/EWG; w punkcie II.A.4 Załącznika mowa jest ogólnie o amunicji z
pociskami penetrującymi) może prowadzić do nieprawidłowej implementacji
dyrektywy.

do kategorii B), C) i D)
Kategorie te są opisane w dyrektywie w inny
sposób niż w projekcie ustawy, co powoduje wątpliwości dotyczące
prawidłowej transpozycji dyrektywy.

do art. 17)
Przepis ten dotyczy Europejskiej Karty Broni palnej (EKB), o
której mowa w art. 1 ust. 4 dyrektywy 91/477/EWG. Należy zwrócić uwagę, że
Załącznik II do dyrektywy 91/477/EWG przewiduje sześć obligatoryjnych
sekcji tego dokumentu. Art. 17 ust. 4 pkt 6 projektu przewiduje ogólne
informacje o wymogach państw członkowskich Unii Europejskiej dotyczących
zezwoleń na wwóz lub przewóz przez terytorium tych państw broni palnej. W
punkcie f) Załącznika II do dyrektywy podana została obligatoryjna treść
oświadczeń zamieszczonych w EKB. Treść ta powinna zostać umieszczona w
EKB wydawanych na podstawie projektowanej ustawy. Można jednak uznać, że
przewidziana w dyrektywie treść zostanie uwzględniona w rozporządzeniu
ministra właściwego o spraw wewnętrznych, wydanym na podstawie
projektowanego art. 17 ust. 6 ustawy.


do art. 11 i art. 17) Przepis art. 11 ust. 5 projektu ustawy przewiduje
rejestrację w Centralnej Ewidencji Broni i Posiadaczy numeru ewidencyjnego
PESEL albo numeru REGON posiadacza broni. Przepis art. 17 ust. 4 projektu
także przewiduje zamieszczanie w Europejskiej Karcie Broni palnej numeru
ewidencyjnego PESEL albo numeru REGON posiadacza broni palnej. Ponieważ
projekt nie zabrania wydawania pozwoleń na broń cudzoziemcom (jest jedynie
wymóg posiadania miejsca zamieszkania na terenie RP), warto zwrócić uwagę,
że proponowane przepisy mogą ich dyskryminować (i w konsekwencji naruszać
art. 18 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), gdyż cudzoziemcy nie
posiadają numeru PESEL. Nie wiadomo czy w praktyce stosowania ustawy, w
przypadku cudzoziemców stosowne rubryki byłyby pozostawiane puste, czy też
prowadziłoby to do dyskryminowania cudzoziemców. Dla uniknięcia
wątpliwości można oba wskazane przepisy uzupełnić o zwrot: „o ile dana osoba
go posiada” lub zwrot równoważny.


4
IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o broni i amunicji ma na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej, a w szczególności implementację dyrektywy Rady
91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i
posiadania broni, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/51/WE. Wątpliwości – zwłaszcza ze względu na użytą terminologię i
sposób opisu – co do zgodności z dyrektywą budzi prawidłowość
zaklasyfikowania poszczególnych broni do kategorii A, B, C i D, co może
oznaczać niewłaściwą implementację art. 6 i 8 dyrektywy 91/477/EWG w zw. z
Załącznikiem I do dyrektywy.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski






Warszawa, 24 września 2010 r.
BAS–WAPEiM–263/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o broni i amunicji
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek Wikiński) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu

Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o broni i amunicji jest kompleksową regulacją określającą
zasady posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej broni i amunicji, jej
nabywania i zbywania, przechowywania, noszenia, przenoszenia, używania,
przywozu i wywozu za granicę, prowadzenia rejestru broni oraz funkcjonowania
strzelnic (art. 1 projektu). Ustawa ma uchylić i zastąpić obowiązującą obecnie
ustawę z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz.
525, ze zmianami). Celem projektu ustawy jest zmiana zasad dostępu do broni
oraz dostosowanie polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej, w
szczególności do postanowień dyrektywy Rady 91/477/EWG z dnia 18 czerwca
1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz. Urz. WE L 256 z
13.9.1991 r., s. 51, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 13, tom 11,
s. 3) zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/51/WE z
dnia 21 maja 2008 r. zmieniającą dyrektywę Rady 91/477/EWG w sprawie
kontroli nabywania i posiadania broni (Dz. Urz. UE L 179 z 8.7.2008 r., s. 5).
Projekt ustawy o broni i amunicji implementuje do prawa polskiego
przepisy wymienionych dyrektyw (z zastrzeżeniem wątpliwości dotyczących
prawidłowego zaklasyfikowania rodzajów broni do poszczególnych kategorii).
Należy uznać, że opiniowany projekt jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski


strony : 1 ... 9 . [ 10 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: