eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawodawstwa krajowego do zmian, które zostały wprowadzone w prawodawstwie wspólnotowym w zakresie rynków owoców i warzyw, chmielu, tytoniu, suszu paszowego, zbóż, lnu i konopi uprawianych na włókno oraz uporządkowanie przepisów krajowych w zakresie rynków zbóż oraz lnu i konopi włóknistych, a także w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3424
  • Data wpłynięcia: 2010-09-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-10-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1486

3424

ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 13. Traci moc ustawa z dnia 20 grudnia 2002 r. o organizacji niektórych
rynków rolnych (Dz. U. Nr 240, poz. 2059, z późn. zm.5)).

Art. 14. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


1) Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji
niektórych rynków rolnych, ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii i ustawę
z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170,
poz. 1217, Nr 171, poz. 1225 i Nr 208, poz. 1541, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 214,
poz. 1346 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 31, poz. 206.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505
oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 95, poz. 792 i Nr 97, poz. 799.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 66, poz. 469 i Nr 120, poz. 826,
z 2007 r. Nr 7, poz. 48 i Nr 82, poz. 558, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 63, poz. 520, Nr 92, poz. 753
i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 143, poz. 962.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40 i Nr 96, poz. 959,
z 2005 r. Nr 14, poz. 115 i Nr 141, poz. 1182, z 2008 r. Nr 52, poz. 303 oraz z 2009 r. Nr 98, poz. 817.
09/17rch

35
U Z A S A D N I E N I E

Projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku
chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw ma
na celu dostosowanie prawodawstwa krajowego do zmian, które zostały wprowadzone
w prawodawstwie wspólnotowym w zakresie rynków owoców i warzyw, chmielu,
tytoniu, suszu paszowego, zbóż, lnu i konopi uprawianych na włókno, oraz
uporządkowanie przepisów krajowych w zakresie rynków zbóż oraz lnu i konopi
włóknistych, a także w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.
Zmiany w ustawie z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców
i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
Projektowana ustawa wprowadza zmiany w ustawie z dnia 19 grudnia 2003 r.
o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu
paszowego (Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w tym
dodaje do niej przepisy dotyczące rynku lnu i konopi uprawianych na włókno.
W związku z powyższym proponuje się zmienić tytuł wyżej wymienionej ustawy przez
dodanie do niego rynku lnu i konopi uprawianych na włókno (art. 1 pkt 1 projektu
ustawy).
Rynki owoców i warzyw
Ustawa w dotychczasowym brzmieniu nie zawiera obowiązku prowadzenia rejestru
wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw, uznanych organizacji
producentów owoców i warzyw i ich zrzeszeń oraz ponadnarodowych organizacji
producentów owoców i warzyw i ich zrzeszeń. Natomiast Komisja Europejska
w swoich wnioskach po przeprowadzeniu kontroli funkcjonowania systemu
dofinansowania produkcji pomidorów przeznaczonych do przetwórstwa wskazała na
konieczność prowadzenia takiego rejestru. W związku z tym w ustawie został
wprowadzony przepis art. 2b regulujący kwestie związane z prowadzeniem przez
marszałka województwa takiego rejestru (art. 1 pkt 3 projektu ustawy). Proponuje się,
aby rejestr ten był jawny i zawierał w szczególności nazwę, siedzibę
i dane teleadresowe wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw, uznanych
organizacji producentów owoców i warzyw i ich zrzeszeń oraz ponadnarodowych
organizacji producentów owoców i warzyw i ich zrzeszeń, datę wydania decyzji,
aktualną liczbę członków, nazwę grupy produktów, ze względu na które grupa
producentów lub organizacja i ich zrzeszenie otrzymała decyzję
o wstępnym uznaniu lub uznaniu oraz dane osób upoważnionych do reprezentowania
grupy lub organizacji i ich zrzeszenia.
Konieczność nadania nowego brzmienia pkt 2 w art. 3 ust. 2 ustawy (art. 1 pkt 4
projektu ustawy) dotyczącego zakresu informacji, jakie marszałkowie województw są
obowiązani przekazywać, corocznie, ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych,
wynika z opracowania przez Komisję Europejską nowego zakresu informacji, jakie
mają być przekazywane corocznie przez państwa członkowskie w zakresie
funkcjonowania i finansowania wstępnie uznanych grup producentów oraz uznanych
organizacji producentów owoców i warzyw. Marszałkowie województw i dyrektorzy
oddziałów regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR),
w ramach wykonywania obowiązków wynikających z ustawy dysponują jedynie
informacjami niezbędnymi do sporządzenia tego raportu. Jednocześnie, w związku
z poszerzeniem zakresu sprawozdań przekazywanych Komisji Europejskiej, konieczne
jest pozyskanie nowego zakresu informacji od wstępnie uznanych grup producentów
oraz uznanych organizacji producentów owoców i warzyw. Wyżej wymienione
podmioty powinny być obowiązane do przekazywania tych informacji marszałkowi
województwa właściwemu ze względu na ich siedzibę. Następnie marszałkowie
województw przekazują je zbiorczo do ministra właściwego do spraw rynków rolnych.
Po opracowaniu zebranych informacji oraz uzupełnieniu ich o dane dostarczone przez
Prezesa ARiMR, są one przekazywane Komisji Europejskiej. Obecnie zasada
przekazywania informacji do marszałków województw funkcjonuje jedynie
w odniesieniu do organizacji producentów. Powinna być stosowana również do
wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw.
W obowiązującym stanie prawnym wniosek o wydanie decyzji o wstępnym uznaniu za
grupę producentów oraz uznaniu za organizację producentów zawiera w szczególności
informacje o liczbie członków oraz wartości produktów wytworzonych przez członków
grupy lub organizacji producentów i sprzedanych w roku poprzedzającym rok złożenia
wniosku.

2
W art. 26 i 53 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r.
ustanawiającego przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) nr 2200/96,
(WE) nr 2201/96 i (WE) nr 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw (Dz. Urz. UE L
350 z 31.12.2007, str. 1, z późn. zm.) określono dwa okresy odniesienia, na postawie
których można obliczyć wartość produkcji sprzedanej przez członków wstępnie uznanej
grupy producentów lub uznanej organizacji producentów owoców i warzyw. Okres ten,
w ramach wytycznych zawartych w art. 53 rozporządzenia nr 1580/2007, może
dookreślić państwo członkowskie. Realizacja tego upoważnienia dla państwa
członkowskiego (w zakresie ustalenia dwunastomiesięcznego okresu odniesienia)
została wykonana w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia
4 stycznia 2005 r. w sprawie wskaźników redukcji, sposobów określania wartości
owoców i warzyw sprzedanych oraz okresów referencyjnych stosowanych przy
określaniu wartości owoców i warzyw sprzedanych (Dz. U. Nr 11, poz. 82). Jednakże
obowiązek ten został wykonany w odniesieniu do nieobowiązującego obecnie
rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie
wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw (Dz. Urz. WE L 297, str. 1, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 20, str. 55, z późn. zm.).
W związku z tym projektowana ustawa dostosowuje przepisy ustawy dotyczące
wskazania okresów odniesienia, na postawie których można obliczyć wartość produkcji
sprzedanej przez członków wstępnie uznanej grupy lub uznanej organizacji
producentów owoców i warzyw, do upoważnień zawartych w przepisach
wspólnotowych (art. 1 pkt 5 i 7 projektu ustawy).
Z uwagi na problemy z interpretacją art. 5 ust. 1 ustawy w zakresie terminu składania
przez grupę producentów wniosku o zatwierdzenie przez marszałka województwa
zmian do planu dochodzenia do uznania, proponuje się rozróżnienie terminów składania
przez grupę producentów takiego wniosku w zależności od charakteru wprowadzanych
zmian (art. 1 pkt 6 projektu ustawy). Jeżeli zmiana miałaby dotyczyć tylko przesunięcia
w czasie realizacji inwestycji bez zmiany jej zakresu i sposobu finansowania, możliwe
byłoby złożenie takiego wniosku do końca okresu rozliczeniowego, którego dotyczy
zmiana. W pozostałych przypadkach można byłoby wnioskować o zmiany na
3 miesiące przed końcem okresu rozliczeniowego. Oznaczałoby to, że grupa składa
wniosek o wydanie decyzji o zatwierdzenie zmian w realizowanym planie dochodzenia

3
do uznania na 3 miesiące przed końcem okresu rozliczeniowego zatwierdzonego
w planie dochodzenia do uznania.
Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem przepisu upoważniającego, o którym mowa
w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, minister właściwy do spraw rynków rolnych określa,
w drodze rozporządzenia, warunki wypowiedzenia członkostwa w organizacji
producentów oraz okres, w którym występujący z organizacji producentów nie będzie
mógł przystąpić do wstępnie uznanej grupy producentów. Konieczne jest dostosowanie
tego przepisu do art. 38 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 1580/2007, polegające na dodaniu
zastrzeżenia, iż członek występujący z organizacji producentów nie będzie mógł
przystąpić do wstępnie uznanej grupy producentów w zakresie grupy lub grup
produktów, w odniesieniu do których dane podmioty zostały uznane lub wstępnie
uznane (art. 1 pkt 8 lit. a projektu ustawy).
W ustawie zawarto upoważnienie dla dyrektora oddziału regionalnego ARiMR do
wydawania decyzji m.in. w sprawach przyznania rekompensaty finansowej z tytułu
nieprzeznaczenia owoców i warzyw do sprzedaży i corocznego rozliczania środków
finansowych w ramach tej rekompensaty. Jednocześnie rozporządzenie nr 1580/2007
stanowi, iż rozliczenie działań zapobiegających kryzysom, do których zalicza się
stosowanie mechanizmu nieprzeznaczenia owoców i warzyw do sprzedaży, jest
finansowane w ramach funduszu operacyjnego. W związku z powyższym nie jest
zasadne wydawanie oddzielnej decyzji administracyjnej dotyczącej corocznego
rozliczania środków finansowych w ramach wyżej wymienionej rekompensaty
finansowej i dlatego przepisy art. 9 ust. 1 pkt 5, 6a i 7 ustawy powinny zostać uchylone
(art. 1 pkt 9 lit. a tiret pierwsze projektu ustawy). W związku z uchyleniem wyżej
wymienionych przepisów należy odpowiednio dostosować inne przepisy ustawy w tym
zakresie (art. 1 pkt 9 lit. c – g, pkt 10 lit. a, pkt 11 lit. a i b projektu ustawy).
Ponadto w art. 9 ust. 1 ustawy (art. 1 pkt 9 lit. a tiret drugie projektu ustawy) proponuje
się dodać pkt 13, w którym wskazano właściwość dyrektora oddziału regionalnego
ARiMR do wydawania decyzji w sprawie zawieszenia zatwierdzenia programu
operacyjnego realizowanego przez organizację producentów lub zrzeszenie organizacji
producentów, jeżeli podmioty te nie przekażą lub przekażą nieprawidłowe informacje
dotyczące swojej działalności, do których przekazania są zobligowane na mocy
przepisów rozporządzenia nr 1580/2007.

4
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: