eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy dostosowania prawa krajowego do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenie (WE) w zakresie dotyczącym przepływu osób posiadających wizy długoterminowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3423
  • Data wpłynięcia: 2010-09-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1593

3423

członkowskim jako dokumenty pobytowe, o których mowa w art. 2 ust. 15 rozporządzenia
(WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiającego
wspólny kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny
Schengen) (Dz. Urz. UE L 105 z 13.04.2006, str. 1) – w Wykazie dokumentów pobytowych
zgodnie z art. 2 ust. 15 rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ
osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE C 247 z 13.10.2006, str. 1),
oraz w Aktualizacji wykazu dokumentów pobytowych, o których mowa w art. 2 ust. 15
rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego
wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny
Schengen) (Dz. Urz. UE C 198 z 22.08.2009, str. 9).
Mając na uwadze, że art. 18 Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do
Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. między Rządami Państw Unii Gospodarczej
Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego
znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Dz. Urz. UE L 239 z 22.09.2000, str. 19, z późn.
zm.) przewiduje możliwość wydawania wiz długoterminowych wyłącznie do roku oraz
zakłada konieczność zastępowania ich dokumentami pobytowymi przed upływem ważności
tych wiz, konieczne było wyraźne nadanie dokumentom wydawanym dotychczas na
podstawie ww. rozporządzenia statusu dokumentów pobytowych.
W projekcie rozporządzenia w załącznikach zostały określone nowe wzory
dokumentów dla szefów i członków personelu misji dyplomatycznych, kierowników urzędów
konsularnych i członków personelu konsularnego państw obcych oraz innych osób
zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów
międzynarodowych oraz członków rodzin.
W wyniku przeprowadzonej analizy niemalże wszystkich dokumentów wydawanych
przez państwa członkowskie Unii Europejskiej członkom personelu misji stwierdzono, że
wydawane przez polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych dokumenty odbiegają znacząco
in minus od standardów europejskich zarówno pod względem parametrów technicznych,
zabezpieczeń, walorów estetycznych, jak również w odniesieniu do ilości zawartych w nich
informacji.
W świetle rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób
przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 105 z 13.06.2006, str. 1, z późn.
zm.) akredytowani członkowie misji dyplomatycznych i przedstawicielstw konsularnych oraz
ich rodziny mogą wjeżdżać na terytorium państw członkowskich za okazaniem kart
wydawanych im przez ministerstwa spraw zagranicznych i dokumentu uprawniającego ich do
przekraczania granicy.
W związku z powyższym opracowano nowe wzory dokumentów, które będą nie tylko
potwierdzały pełnienie funkcji członków personelu misji dyplomatycznych i status członków
ich rodzin, ale również uprawniały do wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej oraz terytorium pozostałych państw Schengen.
Dokumenty te zawierają m.in.:

większą ilość informacji na temat ich posiadaczy (dodatkowo wprowadzono datę
i miejsce urodzenia posiadacza, informację na temat płci i obywatelstwa, miejsce
wydania oraz podpis), co w znacznym stopniu ułatwi członkom personelu
przedstawicielstw dyplomatycznych, kierownikom urzędów konsularnych i członkom
personelu konsularnego państw obcych oraz innym osobom funkcjonowanie w kraju

10
przyjmującym. Zdarzają się bowiem przypadki, kiedy to posiadacze obecnie
wydawanych dokumentów napotykają na utrudnienia przy dokonywaniu czynności
formalnych w bankach, w punktach operatorów telefonii komórkowej, czy też podczas
podróżowania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Dokumenty, które obecnie są
wydawane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, zawierają zbyt mało informacji,
aby zidentyfikować posiadacza dokumentu,

dodatkowy wpis informujący o podstawach prawnych przyznanych posiadaczom
legitymacji przywilejów, immunitetów i ułatwień,

dodatkową angielską wersję językową, dzięki czemu dokumenty będą bardziej czytelne
dla właściwych służb porządkowych, zwłaszcza dla funkcjonariuszy straży granicznych
państw członkowskich Unii Europejskiej, w związku z tym, że akredytowani członkowie
misji dyplomatycznych i przedstawicielstw konsularnych i członkowie ich rodzin mogą
za okazaniem legitymacji i dokumentu uprawniającego do przekraczania granicy
podróżować po terytorium państw Schengen.
Zakłada się również wprowadzenie – w miejsce wydawanego obecnie papierowego
dokumentu – karty z tworzywa sztucznego wykorzystywanej m. in. w dowodzie osobistym.
Karty te spełniają standardy europejskie i będą zawierać liczne elementy zabezpieczające
przed sfałszowaniem i podrobieniem. Jednym z elementów zabezpieczających będzie również
fotografia nanoszona na dokument w wersji elektronicznej, a nie jak obecnie wklejana do
dokumentu (co pozostaje ewenementem na skalę europejską).
Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest zobowiązane do akredytacji i wydawania
legitymacji następującym kategoriom członków misji dyplomatycznej i urzędów
konsularnych: szefom misji dyplomatycznej oraz członkom personelu misji dyplomatycznej
(przy czym zgodnie z art. 1c Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych z dnia
18 kwietnia 1961 r. (Dz. U. z 1965 r. Nr 37, poz. 232) wyrażenie „członkowie personelu
misji” oznacza członków personelu dyplomatycznego, personelu administracyjnego
i technicznego oraz personelu służby misji), kierownikom urzędów konsularnych oraz
członkom personelu konsularnego (przy czym zgodnie z art. 1h Konwencji Wiedeńskiej
o stosunkach konsularnych z dnia 24 kwietnia 1963 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 143, poz. 98)
wyrażenie „członkowie personelu konsularnego” oznacza urzędników konsularnych, poza
kierownikiem urzędu konsularnego, pracowników konsularnych i członków personelu
służby).
Członkowie rodzin ww. osób są odrębną kategorią osób zrównanych w prawach
z
szefami i członkami personelu misji dyplomatycznych, kierownikami urzędów
konsularnych i członkami personelu konsularnego państw obcych, gdyż ich status wynika
bezpośrednio z postanowień art. 37 Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych
oraz art. 53 ust. 2 Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach konsularnych, w związku z czym
przysługuje im również prawo do otrzymania legitymacji.
Legitymacji nie wydaje się natomiast członkom rodziny honorowego urzędnika
konsularnego, gdyż tym osobom nie przysługują jakiekolwiek ułatwienia, przywileje, ani
immunitety konsularne zgodnie z art. 58 Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach konsularnych.
Ze względu na doświadczenia zebrane w ostatnich latach uznano za konieczne zmianę
nazwy funkcjonującego dotychczas zaświadczenia na „legitymacja specjalna”, co będzie
stanowić ujednolicenie stosowanej w odniesieniu do przywołanych dokumentów terminologii.
Ww. legitymacja będzie wydawana osobom, którym władze Rzeczypospolitej Polskiej
przyznają ułatwienia, przywileje i immunitety w ograniczonym zakresie na podstawie

11
wiążących umów międzynarodowych lub powszechnie ustalonych zwyczajów
międzynarodowych. Są to w szczególności następujące kategorie osób:

członkowie personelu organizacji międzynarodowych akredytowanych
w Rzeczypospolitej
Polskiej,
którzy
na
mocy
wiążących Polskę umów
międzynarodowych korzystają z określonego w nich zakresu przywilejów i immunitetów,

członkowie personelu instytucji Unii Europejskiej z siedzibą w Rzeczypospolitej
Polskiej, takich jak np. Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na
Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (FRONTEX), którzy
korzystają z określonego zakresu przywilejów i immunitetów gwarantowanych
Protokołem o przywilejach i immunitetach Wspólnot Europejskich sporządzonego
w Brukseli dnia 8 kwietnia 1965 r.,

pracownicy Biura Gospodarczego i Kulturalnego Tajpej, które zostało utworzone na
podstawie umowy dwustronnej i posiada szczególny status prawnomiędzynarodowy,

nauczyciele w szkołach przy różnych ambasadach, w tym: Stanów Zjednoczonych
Ameryki, Wielkiej Brytanii, Francji, Japonii i Federacji Rosyjskiej,

prywatni służący członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów
konsularnych lub przedstawicielstw organizacji międzynarodowych,

pracownicy instytutów kultury, o ile przewiduje to umowa dwustronna.

Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie
dokumentów oraz wiz dla szefów i członków personelu misji dyplomatycznych, kierowników
urzędów konsularnych i członków personelu konsularnego państw obcych, innych osób oraz
statusu członków ich rodzin będą oddziaływać na szefów i członków personelu misji
dyplomatycznych, kierowników urzędów konsularnych i członków personelu konsularnego
państw obcych, innych osób zrównanych z nimi pod względem przywilejów i immunitetów
na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych oraz
członków ich rodzin, jak również na służby dyplomatyczne Rzeczpospolitej Polskiej oraz
Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Ze względu na zakres przedmiotowy regulacji projekt nie wymaga przeprowadzenia
konsultacji społecznych.

12
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt
rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia spowoduje skutki finansowe związane
z wprowadzeniem nowych wzorów dokumentów. Koszty te szacuje się na sumę około
100.000 zł w pierwszym roku, a w kolejnych latach około 50.000 zł rocznie. Powyższe
wydatki będą pokrywane z budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz
sytuację i rozwój regionalny.



09/53rch

13
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia ...............................

w sprawie wiz dla cudzoziemców


Na podstawie art. 48g ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
(Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


§ 1. Rozporządzenie określa:
1) oznaczenie wiz Schengen lub wiz krajowych, z wyłączeniem tranzytowej wizy
lotniskowej, o której mowa w art. 2 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks
Wizowy (kodeks wizowy) (Dz. Urz. UE L 243 z 15.09.09, str. 1), wizy Schengen
wydawanej w celu tranzytu oraz wiz wydawanych szefom i członkom personelu misji
dyplomatycznych, kierownikom urzędów konsularnych i członkom personelu
konsularnego państw obcych oraz innym osobom zrównanym z nimi pod względem
przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych
zwyczajów międzynarodowych oraz członkom ich rodzin;
2) wzór blankietu wizowego, o którym mowa w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach, zwanej dalej „ustawą”;
3) wzory formularzy wniosków o wydanie wizy krajowej lub przedłużenie wizy Schengen
lub wizy krajowej i wymogi dotyczące fotografii dołączanej do wniosku o wydanie wizy
krajowej lub wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub wizy krajowej;
4) sposób odnotowywania przyjęcia wniosku o wydanie wizy krajowej;
5) sposób przekazywania przez konsula Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców danych
z wniosku o wydanie wizy w przypadkach, o których mowa w art. 33 ust. 1 i art. 34 ust. 1
ustawy,
6) sposób przekazywania przez konsula, Komendanta Głównego Straży Granicznej
i ministra właściwego do spraw zagranicznych Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców
informacji o wydaniu wizy Schengen w przypadku, o którym mowa w art. 47 ust. 2
ustawy,
7) wzór stempla potwierdzającego złożenie wniosku o przedłużenie wizy Schengen lub
wizy krajowej;
8) sposób unieważniania naklejki wizowej wizy krajowej w przypadku, o którym mowa
w art. 40 ust. 2 ustawy;
9) sposób odnotowywania przez konsula, ministra właściwego do spraw zagranicznych,
komendanta placówki Straży Granicznej lub komendanta oddziału Straży Granicznej

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818
i Nr 165, poz. 1170, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 180, poz. 1112, Nr 216, poz. 1367, Nr 227, poz. 1505
i Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 95, poz. 790 oraz z 2010 r. Nr 81, poz. 531
i Nr …, poz. ….
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: