Poselski projekt ustawy o formach opieki nad dziećmi w wieku do 5 lat
- projekt określa rodzaje form opiekuńczo-edukacyjnych przewidywanych dla dzieci, które nie ukończyły 5 roku życia i których choćby jeden rodzic lub opiekun prawny nie przebywa na urlopie wychowawczym. Projekt zawiera przepisy regulujące organizację form opiekuńczo-edukacyjnych, w tym warunki ich tworzenia, prowadzenia i finansowania oraz kwalifikacje osób realizujących działalność form opiekuńczo-edukacyjnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3398
- Data wpłynięcia: 2008-08-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
- data uchwalenia: 2011-02-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 45, poz. 235
3398
godzinowym, który prowadzi podmiot właściwy dla tej formy opiekuńczo – edukacyjnej.
4. Wzór karty rejestrowej sporządza organ nadzorczy nad funkcjonowaniem tej formy
opiekuńczo – edukacyjnej.
Art. 25.
1. Minister Pracy i Polityki Społecznej określi w drodze rozporządzenia szczegółowe
wymagania w zakresie: przestrzegania zasad bezpieczeństwa w miejscu spotkań grupy
zabawowej.
2. Minister Pracy i Polityki Społecznej określi w drodze rozporządzenia szczegółowe
wymagania w zakresie: niezbędnych artykułów sanitarnych w postępowaniu
profilaktycznym, przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie i poza terenem
prowadzenia grupy zabawowej, zasad przyprowadzania i odbierania dziecka z grupy
zabawowej pod uwagę potrzebę zapewnienia dziecku opieki, bezpieczeństwa i
wszechstronnego rozwoju.
3. Minister Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Ministrem
Infrastruktury właściwym do spraw budownictwa określi w drodze rozporządzenia
wymagania, jakim powinno odpowiadać pod względem lokalowym, technicznym i
sanitarnym pomieszczenia i urządzenia miejsca spotkań grupy zabawowej uwzględniając
konieczność zapewnienia odpowiedniej jakości opieki nad dziećmi.
Rozdział 5
Dzienny rodzic
Art. 26.
Dzienny rodzic jest formą opieki prowadzoną dla maksimum 5 dzieci w wieku od 1 do 3
roku życia, mającą na celu umożliwienie tym dzieciom dostępu do regularnej opieki oraz
wczesnej edukacji, w której zajęcia prowadzą opiekunowie.
Art.27.
1. W ramach formy opiekuńczo – edukacyjnej „dzienny rodzic” wykonywana jest
działalność opiekuńcza i edukacyjno - wychowawcza prowadzona odpowiednio do wieku
dzieci.
2. Do podstawowych zadań tej formy opiekuńczo – edukacyjnej należy, w szczególności:
1) zapewnienie dziecku warunków bytowych zbliżonych do warunków
domowych, zgodnie z jego potrzebami;
2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej,
z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
3) prowadzenie zajęć edukacyjno – wychowawczych zapewniających właściwy do
wieku rozwój psychomotoryczny dziecka.
Art.28.
W formie opiekuńczo – edukacyjnej „dzienny rodzic” jeden opiekun może opiekować się
7
grupą do 3 dzieci. Jeśli w grupie znajdują się dzieci powyżej 2 lat, opiekun może
opiekować się grupą do 5 dzieci.
Art. 29.
1. Dziecko może korzystać z formy „dziennego rodzica” do 40 godzin tygodniowo.
2. Dziecko może przebywać pod opieką w formie „dzienny rodzic” nie dłużej niż 6
godzin na dobę.
3. Godziny przebywania każdego dziecka zapisywane są w rejestrze godzinowym, który
prowadzi podmiot właściwy dla tej formy opiekuńczo – edukacyjnej.
4. Wzór karty rejestrowej sporządza organ nadzorczy nad funkcjonowaniem formy
opiekuńczo – edukacyjnej.
Art. 30.
1. Minister Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia określi w
drodze rozporządzenia szczegółowe wymagania w zakresie: niezbędnych artykułów
sanitarnych w postępowaniu profilaktycznym, przestrzegania zasad bezpieczeństwa na
terenie i poza terenem wykonywania formy opiekuńczo-edukacyjnej „dzienny rodzic”,
zasad przyprowadzania i odbierania dziecka biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia
dziecku opieki, bezpieczeństwa i wszechstronnego rozwoju.
2. Minister Pracy i Polityki Społecznej określi w drodze rozporządzenia szczegółowe
wymagania w zakresie: niezbędnych artykułów sanitarnych w postępowaniu
profilaktycznym, przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie i poza terenem
prowadzenia formy opiekuńczo – edukacyjnej „dzienny rodzic”, zasad przyprowadzania i
odbierania dziecka z grupy sobotnio-niedzielnej biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia
dziecku opieki, bezpieczeństwa i wszechstronnego rozwoju.
3. Minister Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Ministrem
Infrastruktury określi w drodze rozporządzenia wymagania jakim powinny odpowiadać
pod względem lokalowym, technicznym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia miejsca
realizacji formy opiekuńczo-edukacyjnej „dzienny rodzic” uwzględniając konieczność
zapewnienia odpowiedniej jakości opieki nad dziećmi.
Rozdział 6
Grupy sobotnio-niedzielne
Art. 31.
Grupa sobotnio-niedzielna jest formą opieki mającą na celu umożliwienie dzieciom
w wieku od 3 roku życia do lat 5, dostępu do opieki z elementami wczesnej edukacji w
czasie weekendu, w przypadku, gdy rodzice dziecka wykonują pracę w czasie weekendu,
w której zajęcia prowadzą opiekunowie.
8
Art. 32.
1. Grupa sobotnio-niedzielna jest placówką wykonującą działalność opiekuńczą i
edukacyjną odpowiednią do wieku dzieci.
2. Do podstawowych zadań grupy sobotnio-niedzielnej należy, w szczególności:
1) zapewnienie dziecku warunków bytowych zbliżonych do warunków
domowych, zgodnie z jego potrzebami;
2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej,
z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
3) prowadzenie zajęć edukacyjno – wychowawczych uwzględniających,
zapewnienie właściwego do wieku rozwoju psychomotorycznego dziecka.
Art. 33.
1. W grupie sobotnio-niedzielnej jeden opiekun przypada na 8 dzieci.
2. Dziecko nie powinno przebywać w grupie sobotnio-niedzielnej częściej niż 2 weekendy
w miesiącu.
3. Godziny przebywania każdego dziecka zapisywane są w rejestrze godzinowym, który
prowadzi podmiot właściwy dla tej formy opiekuńczo – edukacyjnej.
4. Wzór karty rejestrowej sporządza organ nadzorczy nad funkcjonowaniem formy
opiekuńczo – edukacyjnej.
Art. 34.
1. Minister Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej
określi program zajęć metodyczno – dydaktycznych oraz zakres informacji objętych
rocznym planem pracy, mając na uwadze wiek dziecka i jego rozwój.
2. Minister Pracy i Polityki Społecznej określi w drodze rozporządzenia szczegółowe
wymagania w zakresie: niezbędnych artykułów sanitarnych w postępowaniu
profilaktycznym, przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie i poza terenem
prowadzenia grupy sobotnio – niedzielnej, zasad przyprowadzania i odbierania dziecka z
grupy sobotnio-niedzielnej biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia dziecku opieki,
bezpieczeństwa i wszechstronnego rozwoju.
3. Minister Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Ministrem
Infrastruktury określi w drodze rozporządzenia wymagania jakim powinno odpowiadać pod
względem lokalowym, technicznym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia grupy sobotnio-
niedzielnej uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniej jakości opieki nad dziećmi.
Rozdział 7
Mikro grupa przedszkolna
Art. 35.
1. Mikro grupa przedszkolna jest formą opieki mającą na celu umożliwienie dla
maksymalnie 5 dzieci, w wieku od 3 do 5 roku życia dostępu do edukacji przedszkolnej,
w której zajęcia prowadzi nauczyciel realizujący program podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz rodzice wypełniający zadania zlecone przez
nauczyciela.
9
2. Miko grupa przedszkolna tworzona jest dla dzieci, które mają utrudniony dostęp do
placówek przedszkolnych.
3. W ramach mikro grupy przedszkolnej przyjeżdżający nauczyciel prowadzi zajęcia i
pozostawia dzieciom materiał do wykonania.
Art. 36.
1. Mikro grupa przedszkolna jest placówką wykonującą działalność opiekuńczą,
wychowawczą i edukacyjną odpowiednią do wieku dzieci.
2. Do podstawowych zadań mikro grupy dziecięcej należy, w szczególności:
1) zapewnienie dziecku warunków bytowych zgodnie z jego potrzebami;
2) prowadzenie zajęć edukacyjno – wychowawczych zapewniających właściwy do
wieku rozwój psychomotoryczny dziecka w oparciu o roczny plan pracy.
Art. 37.
1. Mikro grupa przedszkolna może liczyć nie więcej niż pięcioro dzieci.
2. Zajęcia w ramach mikro grupy przedszkolnej obywają się 2 razy w tygodniu w
wymiarze 3-4 godzinnym.
3. Godziny przebywania każdego dziecka zapisywane są w rejestrze godzinowym, który
prowadzi podmiot właściwy dla tej formy opiekuńczo – edukacyjnej.
4. Wzór karty rejestrowej sporządza organ nadzorczy nad funkcjonowaniem formy
opiekuńczo – edukacyjnej.
Art. 38.
1. Minister Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej
określi program zajęć edukacyjno – wychowawczych oraz zakres informacji objętych
rocznym planem pracy, mając na uwadze wiek dziecka i jego rozwój.
2. Minister Pracy i Polityki Społecznej określi w drodze rozporządzenia szczegółowe
wymagania w zakresie: niezbędnych artykułów sanitarnych w postępowaniu
profilaktycznym, przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie i poza terenem
prowadzenia mikro grupy przedszkolnej, zasad przyprowadzania i odbierania dziecka z
mikro grupy przedszkolnej, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia dziecku opieki,
bezpieczeństwa i wszechstronnego rozwoju.
3. Minister Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem zdrowia i Ministrem
Infrastruktury określi w drodze rozporządzenia wymagania, jakim powinno odpowiadać
Pod względem lokalowym, technicznym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia mikro
grupy przedszkolnej uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniej jakości
opieki nad dziećmi.”;
10
3) Dział III otrzymuje brzmienie:
„Dział III
ORGANIZACJA I FINANSOWANIE FORM OPIEKI
Rozdział 1
Funkcjonowanie form opiekuńczo – edukacyjnych
Art. 39.
1. Formy opiekuńczo – edukacyjne dla dzieci, które nie ukończyły 5 roku życia określone
w art. 3 działają na terenie gminy właściwej ze względu na miejsce funkcjonowania
odpowiedniej formy opiekuńczo – edukacyjnej.
2. Organizatorami form opiekuńczo – edukacyjnych dla dzieci, które nie ukończyły 5 roku
życia są podmioty określone w art. 5.
3. W każdej gminie funkcjonuje przynajmniej jedna z form opiekuńczo – edukacyjnych
wymienionych w art. 3.
4. Gminy mogą zlecać wykonywanie form opiekuńczo – edukacyjnych dla dzieci, które
nie ukończyły 5 roku życia jako realizację zadań publicznych, na zasadach określonych w
przepisach o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział 2
Opiekunowie, konsultanci, nauczyciele
Art. 40.
1. Opiekunem w formie opiekuńczo-edukacyjnej dla dzieci, które nie ukończyły 5 roku
życia
może być osoba która, która ukończyła szkołę medyczną przygotowującą do pracy w
zawodzie opiekunki dziecięcej lub pielęgniarki albo studia pedagogiczne o specjalności
opiekuńczo-wychowawczej lub ukończyła kurs na opiekunów lub też uzyskała
za granicą wykształcenie w podanym zakresie uznane za równorzędne w Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Kurs dla kandydatów na opiekunów kończy się egzaminem.
3.Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu kursu jest złożenie egzaminu
z wynikiem pozytywnym przed komisją powołaną przez wojewodę.
4. Kurs jest odpłatny.
5. Organizacją kursu i wydawaniem zaświadczeń zajmuje się wojewoda.
6. Kurs organizowany jest, co najmniej 4 razy w roku.
7. Kurs obejmuje:
1) elementy pierwszej pomocy;
2) podstawy higieny dziecka;
3) elementy pedagogiki wczesnodziecięcej oraz elementy pedagogiki przedszkolnej
z metodyką
4) elementy pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej:
11