Poselski projekt ustawy o formach opieki nad dziećmi w wieku do 5 lat
- projekt określa rodzaje form opiekuńczo-edukacyjnych przewidywanych dla dzieci, które nie ukończyły 5 roku życia i których choćby jeden rodzic lub opiekun prawny nie przebywa na urlopie wychowawczym. Projekt zawiera przepisy regulujące organizację form opiekuńczo-edukacyjnych, w tym warunki ich tworzenia, prowadzenia i finansowania oraz kwalifikacje osób realizujących działalność form opiekuńczo-edukacyjnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3398
- Data wpłynięcia: 2008-08-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
- data uchwalenia: 2011-02-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 45, poz. 235
3398
3) wysokość opłaty za kurs
- mając na uwadze jakość kształcenia opiekunów oraz dostępność do sytemu szkoleń.
8. Minister właściwy do spraw rodziny w porozumieniu z ministrem zdrowia i
edukacji określi w drodze rozporządzenia skład, tryb powoływania komisji, kwalifikacje
i wynagrodzenie członków komisji oraz organizację pracy komisji, biorąc pod uwagę
zapewnienie sprawnego działania komisji.
Rozdział 3
Nadzór i certyfikaty jakości
Art. 37.1. Nadzór nad formami opiekuńczo-edukacyjnymi sprawują:
1) wójt, burmistrz lub prezydent miasta,
2) wojewoda,
3) minister właściwy do spraw rodziny
- każdy w zakresie swoich kompetencji.
2. Nadzorowi organów o których mowa w ust 1 pkt 1. podlega w szczególności:
1) przestrzeganie praw dziecka
2) zapewnienia dziecku odpowiednich warunków bytowych, opieki pielęgnacyjnej oraz
edukacyjnej.
3) przestrzeganie przepisów określających zasady funkcjonowania danej formy
edukacyjno – opiekuńczej.
Art. 38. 1. Właściwy ze względu na miejsce prowadzenia formy opiekuńczo – edukacyjnej
wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje podmiotom określonym w art. 8 certyfikaty
jakości, upoważniające do rozpoczęcia określonej w ustawie działalności opiekuńczo-
edukacyjnej oraz potwierdzenia uzyskania certyfikatu jakości, o którym mowa w art. 9 ust 3
pkt 9.
2.
Właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta może powierzyć wydawanie
certyfikatów jakości, o których mowa w ust. 1 organizacjom pozarządowym, których
przedmiotem działalności jest praca z dziećmi.
3. Minister właściwy do spraw rodziny w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór certyfikatu jakości oraz
warunki, jakie powinny spełniać osoby, ubiegające się o niego, mając na uwadze kwalifikacje
personelu, warunki pobytu i bezpieczeństwa dzieci w każdej z placówek opisanych w art. 2
ust. 1 z osobna oraz gwarancje właściwej opieki nad dziećmi.
Dział IV
PRZEPISY ZMIENIAJ CE, PRZEJŚCIOWE I KO COWE
Rozdział 1
Przepisy zmieniające i przejściowe
Art. 39. W ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) w art. 4 w ust. 1 po pkt 11 dodaje się
pkt 11a w brzmieniu:
„ 11a) działalności w zakresie opiekuńczo-wychowawczej nad dziećmi w wieku do lat 5;”.
10
Rozdział 2
Przepisy końcowe
Art. 40. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002
r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz.1188 i Nr 170, poz. 1660,
z 2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524.
11
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o formach opieki nad dziećmi w wieku do 5 lat wychodzi
naprzeciw zasadzie, w myśl której każde dziecko ma bezwarunkowy dostęp
do opieki i edukacji. W teorii już dzisiaj w Polsce każde dziecko ma prawo
do edukacji przedszkolnej w swojej gminie, zgodnie z regułą równego dostępu
do edukacji dla każdego dziecka niezależnie od miejsca zamieszkania,
zamożności, wykształcenia i statusu zatrudnienia rodziców. Do takiego
standardu należy dążyć w praktyce. Obecnie organami mogącymi prowadzić
poszczególne formy edukacji wśród najmłodszych może być:
- samorząd lokalny,
- administracja państwowa ( urzędy, wyższe uczelnie),
- organizacja pozarządowa,
- osoba prywatna,
- instytucje prywatne ( banki, zakłady pracy, instytucje handlowe).
Największym problemem jest egzekwowanie opisanego obowiązku
równego dostępu od samorządów. Dlatego też zdaniem wnioskodawców rząd,
samorząd, organizacje pozarządowe i rodzice wspólnie powinni uzgodnić
zarówno ilość godzin gwarantowanej opieki, zasady odpłatności, jak i czas
dochodzenia do tego standardu. Przedmiotowy projekt stanowi zestaw
propozycji obejmujących różne formy opiekuńczo-edukacyjne odnoszące się
dzieci w wieku do 5 lat w zależności od ich wieku, rozwoju osobistego oraz
miejsca zamieszkania, aby w sposób pełny i kompleksowy zapewnić jak
najlepsze warunki opieki. Poza określeniem rodzaju
form
opiekuńczo-
edukacyjnych oraz zasad ich tworzenia i funkcjonowania projekt szczegółowo
określa ich organizacje.
Projekt ustawy definiuje 6 rożnych form opieki nad dziećmi:
1) grupa żłobkowa – jako zorganizowana forma opiekuńczo-
wychowawcza mająca na celu umożliwienie dzieciom w wieku od 16
tygodni do 3 roku życia dostępu do opieki i edukacji , w której zajęcia
prowadzą kwalifikowani opiekunowie oraz nauczyciele realizujący
program pracy dydaktycznej odpowiedni do możliwości rozwojowych
dzieci
2) świetlica dziecięca – zorganizowana forma opiekuńczo – edukacyjna
mająca na celu umożliwienie dzieciom dostępu do kilkugodzinnej
opieki oraz wczesnej edukacji w czasie, gdy rodzice lub opiekunowie
pracują, w której zajęcia prowadzą wykwalifikowani opiekunowie oraz
konsultanci
3) grupa zabawowa – zorganizowana forma edukacyjna, mająca na celu
umożliwienie dzieciom w wieku poniżej 3 lat dostępu do wczesnej
edukacji , w której zajęcia prowadzą odpowiednio przygotowani
rodzice lub opiekunowie pod stałą kontrolą konsultanta.
4) dzienny rodzic – zorganizowana forma opiekuńczo- edukacyjna dla
maksimum 5 dzieci w wieku 1-3 lata mająca na celu umożliwienie
dzieciom dostępu do regularnej opieki oraz wczesnej edukacji w której
zajęcia prowadzą odpowiednio przygotowani opiekunowie.
5) grupy sobotnio-niedzielne - zorganizowana forma opiekuńczo –
edukacyjna mająca na celu umożliwienie dzieciom dostępu do opieki z
elementami wczesnej edukacji ,w czasie weekendu w przypadku, gdy
rodzice pracują, w której zajęcia prowadzą przygotowani opiekunowie
6) mikro grupa przedszkolna - zorganizowana forma edukacyjna dla
maksimum 5 dzieci, mająca na celu umożliwienie dzieciom w wieku
3-5 lat dostępu do edukacji przedszkolnej w której zajęcia prowadzi
nauczyciel realizujący program podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz rodzice wypełniający zadania zlecone przez
nauczyciela.
Każda z poniżej opisanych form może istnieć jako odrębny byt lub być
częścią jakiejś większej instytucji. I tak np. jest możliwe stworzenie przedszkola
z kilkoma grupami przedszkolnymi i przy nim w innych miejscowościach np.
ośrodków przedszkolnych, lub dołączenie do istniejącego przedszkola grupy
żłobkowej lub grupy zabawowej. Ośrodki przedszkolne mogą być
organizacyjnie przy szkołach (tak jak w tej chwili grupy dla sześciolatków) lub
innych instytucjach dla których organem prowadzącym jest samorząd lokalny
(np. dom Kultury). W oczywisty sposób grupy żłobkowe, świetlice i grupy
przedszkolne mogą być tworzone przez zakłady pracy. Opisane formy
opiekuńczo-edukacyjne przeznaczone są dla dzieci do lat 5, których choćby
jeden rodzic lub opiekun prawny nie przebywa na urlopie macierzyńskim, o
którym mowa w przepisach Kodeksu pracy. Ponadto, według propozycji
wnioskodawców wymienionymi formami opieki mogą być objęte wszystkie
dzieci, których przynajmniej jeden opiekun prawny jest:
- osobą posiadającą obywatelstwo polskie mającą miejsce zamieszkania i
przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na osiedlenie się,
zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich,
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony udzielonego w związku z
okolicznością, o której mowa w art. 53 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 128, poz. 1175, z późn. zm.), zgody na
pobyt tolerowany lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej
statusu uchodźcy, albo
- osobą mającą miejsce zamieszkania i przebywającą na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej obywatelom państw członkowskich Unii