eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy

projekt ustawy dotyczy likwidacji niektórych barier biurokratycznych wynikających z Kodeksu pracy, które stanowią przeszkodę dla pracodawców w trakcie zatrudniania pracowników (dot. badań wstępnych)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3397
  • Data wpłynięcia: 2010-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks pracy
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 36, poz. 181

3397


Druk nr 3397

Warszawa, 5 sierpnia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-142-2010



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Kodeks pracy.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska.


Zastępca Przewodniczącego
Komisji


(-) Adam Szejnfeld



projekt


USTAWA
z dnia ………….. 2010 r.
o zmianie ustawy - Kodeks pracy

Art. 1. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z
późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 229 § 1 pkt 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Badaniom wstępnym nie podlegają jednak osoby przyjmowane ponownie do pracy u
danego pracodawcy na to samo stanowisko lub na stanowisko o takich samych
warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej w ciągu 30 dni po
rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą.”;

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.



UZASADNIENIE


Przedmiotem projektu nowelizacji jest likwidacja niektórych barier biurokratycznych
wynikających z Kodeksu pracy, które stanowią przeszkodę dla pracodawców w trakcie
zatrudniania pracowników. Na utrudnienia te nierzadko wpływa niedostosowanie przepisów
prawnych do zmieniających się warunków na rynku pracy. Niewątpliwie, zadaniem
racjonalnego ustawodawcy jest tworzenie prawa efektywnego, to znaczy takiego, które będzie
przestrzegane przez obie strony stosunku pracy. Pracodawcy są traktowani w prawie pracy
jako podmioty profesjonalne, obciążone określonymi wymogami związanymi z zatrudnianiem
pracowników. Jako wykonawcy tych obowiązków muszą być przekonani, że faktycznie służą
one ochronie pracowników, a jednocześnie, że są niezbędne w procesie zatrudniania.
Należy wskazać, że w Kodeksie pracy ciągle istnieją przepisy tworzące dla
pracodawców niepotrzebne bariery biurokratyczne. Uchylenie bądź modyfikacja tych
regulacji nie spowoduje zmiany modelu stosunków pracy w Polsce, a może przyczynić się do
lepszego funkcjonowania norm prawa pracy. Od dawna zwraca się uwagę na zbytnie
rozbudowanie regulacji kodeksu pracy. Nadmierne obciążenia biurokratyczne nie służą
budowaniu nowego ustroju pracy w naszym kraju. Analizowane przepisy są indyferentne
wobec prawa wspólnotowego oraz konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy.
Analiza
propozycji
zmiany:
Obowiązek przeprowadzania badań lekarskich przez pracowników: art. 229 k.p.

Na podstawie obowiązującej regulacji pracodawca jest zobowiązany skierować
pracownika na wstępne badania lekarskie nawet wówczas, gdy w ciągu kilku dni od
rozwiązania poprzedniej umowy o pracę zatrudnia go ponownie na tym samym stanowisku
pracy. Ze względu na brzmienie art. 229 § 2 k.p. (w przypadku niezdolności do pracy
trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą, pracownik podlega ponadto kontrolnym
badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym
stanowisku) można zasadnie postulować, aby badaniom lekarskim podlegali pracownicy,
których stosunek pracy ustał w ciągu 30 dni od ponownego zatrudnia na tym samym
stanowisku pracy. Nowe brzmienie przepisu byłoby zgodne z regułami systemu prawa pracy
oraz funkcją analizowanego przepisu. Warto zauważyć, że niektórzy autorzy sugerują właśnie
taką wykładnię obowiązujących przepisów. Ich zdaniem, obowiązek poddania się wstępnym
badaniom lekarskim dotyczy wyłącznie pracowników, których okres przerwy w zatrudnieniu
wynosi dłużej niż 30 dni.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel projektowanego aktu normatywnego

Głównym celem zmiany legislacyjnej zaproponowanej w projekcie ustawy jest
likwidacja barier administracyjnych wynikających z kodeksu pracy. W obecnym stanie
prawnym przedsiębiorcy skrępowani są w swojej działalności poprzez istnienie regulacji,
które nakładają na nich nieuzasadnione zobowiązania, obowiązek stosowania
biurokratycznych procedur bądź stawiające ich w sposób nieuzasadniony w pozycji
asymetrycznej w porównaniu z sytuacją prawną ich pracowników. Zmiana legislacyjna
zaproponowana przez niniejszą ustawę ma temu przeciwdziałać.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny

Proponowana zmiana wpływa na sytuację pracodawców oraz pracowników
w rozumieniu przepisów prawa pracy.
3. Wpływ projektowanego aktu prawnego na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Wprowadzenie zmiany zaproponowanej w projekcie ustawy spowoduje zwiększenie
efektywności przedsiębiorstw, co znajdzie bezpośrednie przełożenie w zwiększeniu wpływów
budżetowych.
4. Wpływ projektowanego aktu na rynek pracy

Wprowadzenie proponowanej w projekcie ustawy zmiany powinno wpłynąć
pozytywnie na rynek pracy. Zaproponowana zmiana nie spowoduje zmiany modelu
stosunków pracy w Polsce, a może przyczynić się do lepszego funkcjonowania norm prawa
pracy.
5. Wpływ projektowanego aktu prawnego na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Zmiana zaproponowana w ustawie wpłynie na uelastycznienie stosunków prawa pracy
i umożliwi zwiększenie wydajności pracy, a to z kolei będzie miało bezpośrednie przełożenie
na wzrost konkurencyjności polskich pracodawców na arenie krajowej i międzynarodowej.
Postulowana zmiana ograniczy także koszty zatrudniania pracowników ponoszone przez
pracodawców.
6. Wpływ projektowanego aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny

Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 12 sierpnia 2010 r.
BAS-WAPEiM-1477/10

Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska) z prawem Unii
Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy

Przedstawiony komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks
pracy przewiduje zmianę zdania drugiego w art. 229 § 1 pkt. 2 Kodeksu pracy.
Zmiana polega na rezygnacji ze wstępnych badań lekarskich osób ponownie
przyjmowanych do pracy u danego pracodawcy na to samo stanowisko lub na
stanowisko o takich samych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o
pracę zawartej w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej
umowy o prace z tym pracodawcą.
Ustawa
ma
wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.


II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy

Prawodawstwo Unii Europejskiej w zakresie prawa pracy, a w
szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy jest bardzo bogate. W kontekście
proponowanych zmian trzeba wskazać dyrektywę Rady 89/391/EWG z dnia 12
czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy
bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy preambule
zaznaczono, iż dyrektywa nie zezwala na zmniejszenie osiągniętego już stopnia
ochrony w poszczególnych państwach członkowskich. Podkreślono także, że
dyrektywa nie powinna powodować administracyjnych, finansowych i
prawnych ograniczeń, które stanowiłyby czynnik uniemożliwiający tworzenie i
rozwój małych i średnich przedsiębiorstw.

1 Dz.U. WE L 183 z 29.6.1989 r., s. 1, ze zm., Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne Rozdział 5, tom 1 s. 349,
ze zm.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: