eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo probiercze

Rządowy projekt ustawy - Prawo probiercze

projekt dotyczy: określenia zasad i warunków wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium RP, zasad i trybu przeprowadzenia badań i oznaczenia (prób) tych wyrobów, organizacji administracji probierczej i zasad nadzoru nad wykonaniem przepisów ustawy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3359
  • Data wpłynięcia: 2010-08-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: - Prawo probiercze
  • data uchwalenia: 2011-04-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 529

3359

Tab. 2. Dochody OUP planowane i wykonane za I półrocza w latach 2007 – 2009
I półrocze
Plan dochodów
wykonanie
% przekroczenia lub spadku
2007


% przekr. w odniesieniu do planu
K-w
3.400.000 4.084.020
+
20,12
Wwa
3.200.000 3.806.613
+
18,95
Suma 6.600.000
7.890.633
+
19,53
2008


% przekr. w odniesieniu do planu
K-w
4.000.000 4.630.935
+
15,77
Wwa
3.750.000
4.051.992
+ 8,05
Suma 7.750.000
8.682.927
+
12,04
2009


% spadku w odniesieniu do planu
K-w
4.500.000 3.480.604
-
22,70
Wwa
4.000.000 2.712.343
-
32,20
Suma 8.500.000
6.192.947
-
27,15

W I półroczu 2009 r. obserwowany był ponad 20 % spadek liczby wyrobów zgłaszanych do
badania i cechowania. Przyjmując utrzymanie tempa spadku w II półroczu, szacuje się (na
podstawie symulacji przygotowanych przez okręgowe urzędy probiercze w Warszawie i
Krakowie), iż dochody administracji probierczej mogą wynieść 12,3 mln zł w 2009 r., czego
wynikiem byłoby saldo na poziomie + 1,8 mln zł.

Tab. 3. Dochody OUP na przestrzeni lat 2007 – 2009
rok
Plan dochodów wykonanie
% przekroczenia lub spadku
2007


% przekr. w odniesieniu do planu
K-w
6.800.000 8.263.118
Wwa
6.400.000 7.851.806
+
22,68
Suma 13.200.000
16.114.924
+
22,08
2008

% przekr. w odniesieniu do planu
K-w
8.000.000 9.030.937
+
12,89
Wwa
7.500.000
7.955.166
+ 6,07
Suma
15.500.000 16.986.103
+ 9,60
2009*

% spadku w odniesieniu do planu
K-w
9.000.000 7.000.000
-
22,20
Wwa
8.000.000 5.300.000
-
33,70
Suma 17.000.000
12.300.000
-
27,70
* symulacja wykonania dochodów w 2009 r. w oparciu o wykonanie za I półrocze 2009 (spadek
związany z załamaniem rynku, przy zachowanych progach masy).

II. Wpływ podwyższenia progu dla srebra na dochody administracji probierczej – symulacja
Na podstawie symulacji przygotowanej przez okręgowe urzędy probiercze w Warszawie i
Krakowie, szacuje się, że w roku 2010 dochody administracji probierczej (przy założeniu
wprowadzenia nowej regulacji) ukształtują się na poziomie 10,4 mln zł. Przy założeniu utrzymania
wydatków na poziomie z roku 2009 saldo dochodów i wydatków ukształtowałoby się na poziomie
– 100 tys. zł.


112
Tab. 4. Dochody i wydatki administracji probierczej w latach 2008 – 2010 (prognoza)

Rok Dochody
Wydatki
Różnica
PLN
PLN
PLN
2008 17.000.000
10.500.000
+6.500.000
2009 12.300.000
10.500.000
+1.800.000
2010



Au -1,0g



10.400.000
10.500.000
- 100.000
Ag-8,0g

Symulacje przewidywanych spadków dochodów opracowano w oparciu o wnikliwe analizy
przeprowadzone we wszystkich obwodowych urzędach probierczych z uwzględnieniem ich
specyfiki, tj.:

udziału ilości i masy wyrobów ze złota do ilości i masy wyrobów ze srebra;
średniej masy jednostkowej wyrobu ze złota i wyrobu ze srebra w poszczególnych
asortymentach;
liczności partii w zgłaszanych pozycjach.
Podstawą poniższych obliczeń były dane z symulacji dochodów na rok 2009, tzn. w symulacji
dochodów na rok 2010 przyjęto identyczny poziom wyrobów zgłaszanych do badania i cechowania
jak w 2009 r. Prognoza oparta została na założeniu, że po gwałtownym załamaniu zgłoszeń
wyrobów w 2009 r., będącym efektem spowolnienia gospodarczego, rok 2010 będzie pod tym
względem rokiem stabilizacji. Wraz z poprawą sytuacji gospodarczej należy oczekiwać wzrostu
liczby wyrobów zgłaszanych do badania i cechowania (poziom ten jest bardzo wrażliwy na ogólną
koniunkturę gospodarczą), a co za tym idzie wzrost dochodów administracji probierczej.


Tab. 5. Prognoza masy zgłoszonych wyrobów i dochodów administracji probierczej w roku
2010
Au

Ag
Plan
Wykon.
Wzrost/ Wzrost/
(masa-g)
(masa-g)
dochod.
dochod.
spadek
spadek
PLN
PLN
PLN
%
2009


Au -1g
Ag – 5g
OUP-Kw 4.400.000

24.000.000
9,0mln
7,0mln
-2,0mln
-22,20
OUP-Wwa 2.200.000
30.000.000
8,0mln
5,3mln
-2,7mln
-33,70
Suma 6.600.000
54.000.000
17,0mln
12,3mln
-4,7mln
-27,70
2010


Au – 1g
Ag – 8g
OUP-Kw 4.400.000

14.000.000
9mln
6,0mln
-3,0mln
-33,33
OUP-Wwa 2.200.000
21.000.000
8mln
4,4mln
-3,6mln
-45,00
Suma 6.600.000
35.000.000
17mln
10,4mln
-6,6mln
-39,00


113
UPROSZCZENIE STRUKTURY ADMINISTRACJI PROBIERCZEJ
Projektowane uproszczenie struktury administracji probierczej nie będzie miało wpływu na finanse
państwa. Obwodowe urzędy probiercze nie są w pełni samodzielnymi jednostkami, gdyż zgodnie z
regulaminami organizacyjnymi Okręgowych Urzędów Probierczych, obsługę obwodowych
urzędów probierczych np. pod względem finansowo-księgowym, administracyjnym czy kadrowym
zapewniają urzędy okręgowe (w Warszawie i Krakowie). Samodzielność obwodowych urzędów
probierczych ma jedynie charakter ustrojowy i wyraża się jedynie tym, że obsługują odrębny organ
administracyjny – naczelnika. Zastąpienie obwodowych urzędów probierczych wydziałami
zamiejscowymi okręgowych urzędów nie wpłynie natomiast zasadniczo na inne aspekty ich
działalności, w szczególności organizacyjne i finansowe, a zmiany organizacyjne nie pociągną za
sobą dodatkowych kosztów.


TWORZENIE PUNKTÓW PROBIERCZYCH U PRZEDSI BIORCÓW
Projekt ustawy – Prawo probiercze wprowadza jedynie możliwość tworzenia punktów
probierczych u przedsiębiorców przez zainteresowane podmioty. Dlatego niecelowe jest
szacowanie skutków wprowadzenia możliwości tworzenia tych punktów u przedsiębiorców, gdyż
nie jest możliwe określenie, jakie będzie zainteresowanie ich powstawaniem. Należy podkreślić, że
punkty probiercze mogą być tworzone jedynie na wniosek podmiotu wprowadzającego wyrób do
obrotu. Z dotychczasowych dyskusji na ten temat z administracją probierczą i producentami
wynika, że taka możliwość w najbliższym czasie nie będzie wykorzystywana. W przypadku
utworzenia punktu probierczego przez przedsiębiorcę podmiot tworzący punkt będzie ponosił
koszty związane z zakupem specjalistycznego sprzętu i jego utrzymaniem.

07_04zb
114
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia ………………………….
w sprawie szczegółowych wymagań, trybu zgłaszania, metod badania i oznaczania
wyrobów z metali szlachetnych

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia ………... - Prawo probiercze (Dz.U. Nr …, poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe wymagania, tryb zgłaszania, metody badania i oznaczania cechą probierczą
wyrobów oraz wzory cech probierczych;
2) opisy i wizerunki cech probierczych;
3) wzory świadectw badania;
4) zasady oznaczania wyrobów znakiem MET.
§ 2. Badanie i oznaczenie wyrobu cechą probierczą następuje na podstawie zgłoszenia.
§ 3.1. Zgłoszenie wyrobu do badania i oznaczenia cechą probierczą następuje ustnie do
komputerowego rejestru zgłoszeń.
2. Zgłoszenie wyrobu do badania i oznaczenia cechami probierczymi może nastąpić na
podstawie karty identyfikacyjnej wydawanej przez urzędy probiercze, w których podczas
przyjmowania wyrobów i ich wydawania stosuje się kody kreskowe.
3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, powinno obejmować w szczególności:
1) imię i nazwisko zgłaszającego lub nazwę firmy;
2) adres zgłaszającego lub firmy;
3) numer PESEL lub numer paszportu zgłaszającego albo nadane w okręgowych urzędach
probierczych numery ewidencyjne znaków imiennych lub importerów;
4) liczbę, masę i asortyment zgłaszanych wyrobów;
5) opis ewentualnych uszkodzeń wyrobów.



1)
Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).


4. W przypadku gdy masa elementów niebędących metalami szlachetnymi przekracza
połowę masy wyrobu, w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 2, należy odrębnie podać masę tych
elementów oraz masę metalu szlachetnego.
5. W rejestrze zgłoszeń wpisuje się dane, o których mowa w ust. 3, które powinny być
potwierdzone własnoręcznym podpisem zgłaszającego na wydruku z rejestru. Zgłaszający
powinien dodatkowo podać deklarowaną próbę wyrobu oraz zalecenia co do postępowania z
wyrobami podczas badania i cechowania.
§ 4. 1. Pisemne potwierdzenie przyjętego zgłoszenia wyrobu zawierające nadany kolejny
numer i stwierdzenie daty wpływu, wydawane jest zgłaszającemu po okazaniu dokumentu
stwierdzającego tożsamość oraz po uiszczeniu opłaty .
2. Odbiór wyrobu następuje na podstawie pisemnego potwierdzenia, o którym mowa w ust.1,
oraz po okazaniu dokumentu stwierdzającego tożsamość.
§ 5. 1. Terminy zgłaszania większych partii wyrobów uzgadnia się z dyrektorem urzędu
probierczego.
2.
Termin odbioru wyrobów ustala się w porozumieniu ze zgłaszającym podczas
przyjmowania wyrobów.
§ 6. 1. Do badania wyrobów stosuje się:
1) metody analityczne:
a) metodę kupelacji - dla stopów złota,
b) metodę wagową - dla stopów platyny i palladu,
c) metodę potencjometryczną, metodę Volharda i metodę Gay Lussaca - dla stopów srebra;
d) metodę atomowej spektrometrii emisyjnej z plazmą wzbudzoną indukcyjnie (ICP - AES) -
dla stopów złota, srebra, platyny i palladu;
2) metodę przybliżoną na kamieniu probierczym.
2. Pomocniczo, przy przeprowadzaniu badania, może być stosowana metoda fluorescencji
rentgenowskiej oraz pomiar gęstości.
§ 7. 1. Wyroby nowo wytworzone badane są metodami analitycznymi.
2. Wyroby pojedyncze używane badane są metodą przybliżoną na kamieniu probierczym.
3.
W razie trudności w określeniu próby wyrobu pojedynczego używanego metodą
przybliżoną na kamieniu probierczym wyrób bada się, za zgodą zgłaszającego, jedną z metod
analitycznych.
§ 8. 1. W przypadku wyrobów nowo wytworzonych pobierane są ze zgłoszonej partii
wyrobów próbki metalu szlachetnego, niezbędne do wykonania analiz i reprezentatywne dla
stopu, z którego wykonana jest dana partia wyrobów.
2. Liczba pobranych próbek uzależniona jest od liczby, masy i rodzaju stopów, z których
wykonana jest zgłaszana partia wyrobów.
3. W przypadku dołączenia do partii nowych wyrobów próbek stopu, z których wykonano
wyroby, można poddać analizie te próbki bez potrzeby niszczenia gotowych wyrobów po
wykazaniu metodą przybliżoną na kamieniu probierczym lub innymi metodami pomocniczymi,
że próbka pochodzi z tego samego stopu.
2
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: