Rządowy projekt ustawy - Prawo probiercze
projekt dotyczy: określenia zasad i warunków wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium RP, zasad i trybu przeprowadzenia badań i oznaczenia (prób) tych wyrobów, organizacji administracji probierczej i zasad nadzoru nad wykonaniem przepisów ustawy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3359
- Data wpłynięcia: 2010-08-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: - Prawo probiercze
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 529
3359
• w jakim stopniu ważne były dla kupujących następujące znaki: znak imienny, cecha
probiercza, oznaczenie próby?
Wyniki badania są następujące:
Ocena przez ankietowane osoby atrakcyjności różnych form lokowania oszczędności
Jedno z pytań w ankiecie dotyczyło oceny atrakcyjności różnych form lokowania oszczędności.
Badane osoby najczęściej odpowiadały, że warto inwestować w nieruchomości (stwierdziła tak
ponad połowa osób), a także w akcje oraz lokaty bankowe (uważała tak co piąta ankietowana
osoba). Odsetek wskazań na biżuterię oraz metale szlachetne nie przekraczał łącznie 5 % ogółu
odpowiedzi.
Wykres 1. Atrakcyjność różnych form lokowania oszczędności (odsetek wskazań).
Trudno powiedzieć, nie wiem
w ogóle nie warto lokować oszczędności
w coś innego
lokaty bankowe
antyki
biżuterię
kamienie szlachetne
metale szlachetne
dzieła sztuki
fundusze inwestycyjne
obligacje państwowe
akcje
nieruchomości
0
10
20
30
40
50
60 %
Struktura odpowiedzi na pytanie o to, w co warto inwestować oszczędności, różniła się
w zależności od wieku osoby odpowiadającej. Osoby młode zdecydowanie częściej niż starsze
odpowiadały, że warto inwestować w akcje. Odpowiedziało tak blisko 40 % osób w wieku od
18 do 24 lat, i co czwarta osoba w wieku od 25 do 34 lat. W grupie osób od 55 do 64 lat było to
14 %, zaś w grupie osób powyżej 65 lat 9 % osób. Osoby młode częściej niż starsze
wskazywały także na fundusze inwestycyjne jako na atrakcyjna formę lokowania oszczędności.
Starsze osoby natomiast dużo częściej niż osoby młodsze stwierdzały, że trudno im określić
w co lokować wolne środki finansowe. Atrakcyjność inwestowania w nieruchomości została
natomiast najbardziej doceniona przez osoby w wieku od 35 do 44 lat, co zapewne wiąże się
z tym, że jest to wiek w którym ludzie osiągają najwyższe dochody.
46
Charakterystyki ankietowanych osób takie jak wykształcenie czy miejsce zamieszkania
również miały wpływ na strukturę udzielanych odpowiedzi. Inwestycje w nieruchomości
zostały docenione przez osoby zamieszkujące w dużych miastach (powyżej 500 tys.
mieszkańców) – odpowiedziało tak ponad 60 % tych osób i było to o około 10 % więcej niż
w pozostałych grupach osób. Wynika to zapewne z rosnących cen mieszkań w dużych miastach
i z oczekiwań ankietowanych osób, że wzrost ten będzie trwał w dalszym ciągu. Mieszkańcy
dużych miast zdecydowanie częściej niż pozostałe osoby wskazywały również na obligacje
państwowe oraz fundusze inwestycyjne jako na atrakcyjną formę lokowania oszczędności
(uważało tak w przypadku obligacji 15 % mieszkańców dużych miast i 7 % mieszkańców wsi,
w przypadku funduszy inwestycyjnych odpowiednio 30 % i 10 % osób). Natomiast inwestycje
w kamienie szlachetne oraz biżuterię częściej były wskazywane przez osoby mieszkające na
wsi i w małych miasteczkach niż przez mieszkańców większych miast. Powyższe różnice
wynikają zapewne z mniejszego rozwoju sektora usług finansowych na obszarach wiejskich
i w mniejszych miejscowościach niż w dużych miastach i być może z bardziej tradycyjnego
podejścia do lokowania oszczędności przez osoby zamieszkujące pierwsze z wymienionych
terenów.
Pozostałe charakterystyki ankietowanych osób takie jak zamieszkiwane województwo, czy
miesięczny dochód miały już mniejszy wpływ na strukturę udzielanych odpowiedzi.
Cechy na jakie zwracaj uwagę ankietowane osoby przy zakupie biżuterii
Najważniejszą cechą na jaką ankietowane osoby zwracają uwagę oglądając biżuterię jest jej
estetyka oraz cena (stwierdziło tak odpowiednio 53 % oraz 55 % ankietowanych osób). Blisko
30 % ankietowanych stwierdziło, że nigdy nie ogląda biżuterii (był to co trzeci mężczyzna i co
czwarta kobieta). W grupie osób starszych (wieku powyżej 60 lat) odsetek takich osób był
zdecydowanie wyższy niż wśród osób młodszych i wynosił 60 %. Z kolei w grupie osób do 44
lat jedynie około 13 % osób odpowiedziało, że nie ogląda biżuterii.
Odsetek osób które stwierdziły, że nie oglądają biżuterii w grupie osób z wykształceniem
podstawowym wynosił ponad 50 %, wśród osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym
28 %, w grupie osób z wykształceniem średnim 15 %, zaś wśród osób z wyższym
wykształceniem niecałe 10 %.
47
Wykres 2. Najważniejsze cechy jakimi kierują się osoby przy wyborze biżuterii.
Jeśli zdarza się, że ogląda Pan(i) biżuterię w jakimś punkcie sprzedaży, na co zwraca Pan(i) uwagę ?
Trudno powiedzieć
Nigdy nie oglądam biżuterii
Na coś innego
Na wartość kamienia jubilerskiego
Na próbę stopu srebra, złota lub platyny
Na znak Urzędu Probierczego
Na markę, logo, znak wytwórcy
Na cenę
Na wagę wyrobu
Na estetykę wyrobu
0
10
20
30
40
50
60 %
Dla osób z wykształceniem podstawowym oraz zasadniczym zawodowym najważniejszą
rzeczą, na jaką zwracali uwagę, oglądając biżuterię była cena, natomiast dla osób
z wykształceniem średnim oraz wyższym była to estetyka wyrobu.
Atrybuty świadczące o jakości oglądanej biżuterii, takie jak marka, znak Urzędu Probierczego,
próba stopu czy wartość kamienia jubilerskiego były wskazywane dużo rzadziej niż dwie cechy
wymienione wcześniej tzn. cena i estetyka.
Dokonane przez ankietowane osoby zakupy wyrobów złotniczych (jubilerskich)
Co trzecia ankietowana osoba stwierdziła, że w ciągu ostatnich trzech lat kupiła wyroby
złotnicze (lub jubilerskie). Kobiety nieco częściej niż mężczyźni deklarowały, że dokonały
takiego zakupu. Duży wpływ na to, czy ankietowana osoba kupowała wyroby jubilerskie miał
wiek ankietowanych osób oraz wykształcenie – osoby młodsze, a także te z wykształceniem
średnim lub wyższym dużo częściej deklarowały dokonanie takiego zakupu.
48
Wykres 3. Czy w ciągu ostatnich 3 lat kupił(a) Pan(i) dla siebie lub dla kogoś wyrób/wyroby złotniczy(e) lub jubilerski(e)?
Tak
Nie
Nie pamiętam
% 100
80
60
40
20
0
18-24 lat
25-34
35-44
45-54
55-64
65 lat i
więcej
Grupy społeczno-zawodowe w których odsetek osób, które dokonały zakupu wyrobów
złotniczych był najwyższy to: osoby pracujące na własny rachunek, studenci oraz kadra
kierownicza, inteligencja. Najrzadziej takie wydatki ponosili emeryci, renciści oraz robotnicy
niewykwalifikowani.
Wykres 4. Czy w ciągu ostatnich trzech lat kupił(a) Pan(i) dla siebie
lub dla kogoś wyrób/wyroby złotniczy(e) lub jubilerski(e) ?
tak
nie
nie pamiętam
Gospodynie domowe i inni
Bezrobotni
Uczniowie i studenci
Emeryci
Renciści
Pracujący na własny rach.
Rolnicy
Robotnicy niewykwalifik.
Robotnicy wykwalifikowani
Pracownicy fiz.- umysł.
Prac.umysł.niż.szczebla
Kadra kier.,inteligencja
%
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Na to, czy dana osoba zakupiła wyroby jubilerskie wpływ miał zarówno dochód przypadający
na osobę w gospodarstwie domowym jak również ocena własnych warunków materialnych.
Zdecydowana większość osób (ponad 90 %) spośród tych, które nabyły wyroby złotnicze
(jubilerskie) zrobiła to w kraju.
Miejsce, w którym dokonano zakupu wyrobów złotniczych (jubilerskich)
Najpopularniejszym miejscem, w którym ankietowane osoby dokonywały zakupu wyrobów
złotniczych był sklep jubilerski (stwierdziło tak 85 % badanych osób). Na kolejnych miejscach
49
znalazły się: zakład jubilerski lub złotniczy (18 % wskazań), inny sklep (6,4 %), zakup od
osoby prywatnej (4,6 %), targowisko, bazar (3,5 %) oraz internet (2,1 %).
Ankietowane osoby były poproszone również o wskazanie, jak ważne podczas dokonywania
zakupu biżuterii są dla nich następujące charakterystyki:
nazwa marki, znak wytwórcy,
znak Urzędu Probierczego,
oraz oznaczenie próby stopu metalu.
Odpowiedzi wskazują, że spośród tych trzech cech najważniejszą jest oznaczenie stopy metalu,
na którą to cechę jako na bardzo ważną wskazało 36 % osób.
Wykres 5. Ocena ważności charakterystyk dotyczących wyrobów złotniczych.
nazwa marki, logo, znak wytwórcy
znak Urzędu Probierczego
oznaczenie próby stopu metalu
Bardzo ważne
Raczej ważne
Ani ważne, ani nieważne
Raczej nieważne
Zupełnie nieważne
Trudno powiedzieć
Nie dotyczy nigdy nie kupowałe(a)m i nie
przewiduję zakupu
0
5
10
15
20
25
30
35
40 %
4. Przeprowadzono także wywiady z przedsiębiorcami dotyczące ponoszonych przez nich
kosztów związanych z wypełnieniem obowiązków informacyjnych. Przedsiębiorcy byli
proszeni o przedstawienie orientacyjnych kosztów ponoszonych w związku z wypełnianiem
obowiązku administracyjnego, obejmujące koszty bezpośrednie (opłaty), koszty wynikające
z czasu poświęconego na przygotowanie i przekazania wyrobów do badania, koszty transportu
i inne. Przedsiębiorcy zostali również zapytani o potencjalną redukcję ponoszonych przez nich
kosztów wynikającą z podniesienia progów wagowych, od których uzależniony jest obowiązek
cechowania.
Wyniki badania zostały przedstawione w analizie problemów.
5. W celu analizy stanu polskiego wzornictwa oraz wskazania koncepcji wykorzystania
wzornictwa w rozwoju branży złotniczo-jubilerskiej i bursztyniarskiej jako czynnika
kształtującego markę firmy i zwiększającą się konkurencyjność na rynku, Ministerstwo
50