Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- projekt dotyczy ujednolicenia warunków wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz zapewnienia wysokiego poziomu ich bezpieczeństwa. Ponadto nowelizacja dotyczy wzrostu konkurencyjności sektora paszowego, a w rezultacie uproszczenia przepisów technicznych oraz uchylenia niektórych nadmiernie rozbudowanych przepisów administracyjnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3358
- Data wpłynięcia: 2010-08-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1511
3358
podstawie określeń zawartych we wskazanych dyrektywach, odesłaniami do
określeń zdefiniowanych w rozporządzeniu nr 767/2009.
Przepisy tych dyrektyw nie zdefiniowały jednak takich pojęć jak „zwierzęta”,
„zwierzęta gospodarskie” i „zwierzęta domowe”, dlatego w ustawie zastosowano
terminologię u ytą w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 3 pa dziernika 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spo ycia
przez ludzi (Dz. Urz. WE L 273 z 10.10.2002, str. 1, z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 37, str. 92, z pó n. zm.). Przepisy rozporządzenia
nr 767/2009 definiują natomiast pojęcia „zwierzęta wykorzystywane do produkcji
ywności” i „zwierzęta domowe”, których zakres odpowiada zakresowi pojęć
„zwierzęta gospodarskie” i „zwierzęta domowe”.
Dodatkowej zmiany wymaga art. 6 ustawy ze względu na potrzebę modyfikacji
przepisu upowa niającego zawartego w ust. 2 pkt 2 tego artykułu.
Zmiana 1 w ustawie dotycząca odnośnika nr 2 do ustawy wynika z konieczności
przywołania w ust. 1 tego odnośnika rozporządzeń Unii Europejskiej, które
wykonuje projektowana ustawa, oraz uchylenia w ust. 2 tego odnośnika dyrektyw
Unii Europejskiej, które wdra a ustawa w jej obowiązującym brzmieniu, a które
zostały zastąpione przez regulacje zawarte w tych rozporządzeniach.
Zmiana 2 w ustawie polega na wskazaniu w art. 1 pkt 1, e ustawa określa
właściwość organów w zakresie higieny i urzędowej kontroli pasz oraz dodatków
stosowanych w ywieniu zwierząt określonych w przepisach rozporządzenia
nr 767/2009. Pozostałe akty prawne Unii Europejskiej, które wykonują lub wdra ają
przepisy ustawy, zostały wskazane w zmienianym odnośniku nr 2 do ustawy, gdy
przywoływanie tych aktów nie jest związane z potrzebą zmiany zakresu
przedmiotowego ustawy.
Zmiana 3 w ustawie wynika przede wszystkim z konieczności zastąpienia
zdefiniowanych na podstawie postanowień dyrektyw odnoszących się do
materiałów paszowych i mieszanek paszowych określeń „materiały paszowe”,
„mieszanka paszowa”, „mieszanka paszowa pełnoporcjowa”, „mieszanka paszowa
13
uzupełniająca” i „mieszanka paszowa dietetyczna” odesłaniem do tych określeń,
które zostały zdefiniowane w rozporządzeniu nr 767/2009. Ponadto ze względu na
zdefiniowanie w rozporządzeniu nr 767/2009 pojęcia „zwierzęta wykorzystywane do
produkcji ywności”, które odpowiada zakresowi pojęcia „zwierzęta gospodarskie”
zawartemu w rozporządzeniu nr 1774/2002 oraz pojęcia „zwierzęta domowe”, które
odpowiada zakresowi pojęcia „zwierzęta domowe” zawartemu w rozporządzeniu
nr 1774/2002, nie jest ju uzasadnione posługiwanie się terminologią występującą
w rozporządzeniu nr 1774/2002. Nale y przy tym zwrócić uwagę, e w dniu
4 marca 2011 r. wejdzie w ycie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 1069/2009 z dnia 21 pa dziernika 2009 r. określające przepisy sanitarne
dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do
spo ycia przez ludzi, i
uchylające rozporządzenie (WE) nr
1774/2002
(rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE
L 300 z 14.11.2009, str. 1), które zastąpi rozporządzenie nr 1774/2002. Z tego te
względu jest uzasadnione równie uchylenie definicji terminu „zwierzęta”, gdy
termin ten został zdefiniowany w ustawie, przez odesłanie do definicji zawartej
w rozporządzeniu nr 1774/2002. Jednocześnie, ze względu na fakt, e
w rozporządzeniu nr 767/2009 nie zdefiniowano tego pojęcia uznano, e
definiowanie tego pojęcia w ustawie, nawet przez odesłanie do rozporządzenia
nr 1069/2009, jest zbędne.
Zmiana 4 w ustawie wynika przede wszystkim z konieczności zmiany upowa nienia
zawartego w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy. Przepis ten miał na celu zawarcie w akcie
wykonawczym regulacji, zgodnie z którą wielkość dostaw produkcji pierwotnej pasz,
o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 183/2005, nie mo e
przekraczać wielkości zbioru tych pasz uzyskanego w skali roku przez ich
producenta. Jednocześnie regulacja ta miała na celu wskazanie, e dostawy,
o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 183/2005, mogą być
przeznaczone dla gospodarstw poło onych na obszarze województwa, w którym
znajduje się gospodarstwo prowadzące produkcję pierwotną pasz lub dla
gospodarstw poło onych na obszarach sąsiadujących z nim województw, je eli
będą wykorzystywane w tych gospodarstwach. Prawodawca unijny nie zdefiniował
zawartych w art. 2 rozporządzenia nr 183/2005 pojęć „niewielka ilość” oraz „poziom
lokalny”, pozostawiając ich określenie władzom krajowym poszczególnych państw
14
członkowskich, co wymaga zmiany art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy. Konsekwencją zmiany
brzmienia ust. 2, jest zmiana ust. 1.
Zmiana 5 w ustawie ma na celu przede wszystkim harmonizację prawa krajowego
z przepisami rozporządzenia nr 767/2009. Przepisy rozporządzenia nr 767/2009
ustanawiają zasadę umieszczania informacji o materiałach paszowych
wchodzących w skład mieszanki paszowej, zgodnie z którą informacje
o materiałach paszowych zamieszcza się w porządku malejącym według ich
udziału wagowego w mieszance paszowej, natomiast dobrowolne jest
zamieszczanie dokładnych danych dotyczących procentowego udziału materiału
paszowego w mieszance paszowej, z
wyjątkiem przypadków wymienionych
w art. 17 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 767/2009. Jednak e, z uwagi na fakt, e
został zachowany margines tolerancji podawania na etykiecie zawartości
materiałów paszowych w mieszance paszowej w wysokości wynoszący +/ –15 %
nabywca ma prawo wystąpienia do podmiotu odpowiedzialnego za etykietowanie
z wnioskiem o podanie dokładnego udziału procentowego materiału paszowego
w mieszance paszowej.
Celem wprowadzanej zmiany w art. 7 ust. 1 ustawy jest ustanowienie właściwego
organu (powiatowego lekarza weterynarii), u którego nabywca paszy będzie mógł
uzyskać informację o udziale materiałów paszowych w mieszance paszowej,
w przypadku odmowy przez wytwórcę paszy udzielenia tej informacji.
Zmiana wprowadzona w art. 7 ust. 2 ustawy ma na celu umo liwienie powiatowemu
lekarzowi weterynarii zatwierdzanie zakładów, których działalność polega na
obni aniu poziomu substancji niepo ądanych w paszach, zgodnie z przepisami
rozporządzenia nr 183/2005, do których odsyła załącznik VIII rozporządzenia
nr 767/2009
wprowadzający wymóg jednoznacznego etykietowania pasz
zanieczyszczonych oraz zamieszczania na etykiecie paszy numeru
identyfikacyjnego zakładów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie
detoksykacji.
Ponadto zmiana w art. 7 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy dotyczy wykreślenia z tego
przepisu art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 183/2005, bowiem zgodnie z tym
przepisem podmiot działający na rynku pasz w celu prowadzenia dalszej
15
działalności był obowiązany do zło enia u powiatowego lekarza weterynarii
oświadczenia o spełnieniu warunków określonych w tym rozporządzeniu w terminie
do dnia 1 stycznia 2008 r.
Zmiana 6 w ustawie ma charakter porządkowy.
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 183/2005, podmioty działające na rynku pasz
powiadamiają właściwy organ o wszystkich kontrolowanych przez nie zakładach
prowadzących działalność na jakimkolwiek etapie produkcji, przetwarzania,
przechowywania, transportu lub dystrybucji pasz, w celu wpisania tych zakładów do
odpowiedniego rejestru. Powiatowy lekarz weterynarii jest organem właściwym do
rejestracji zakładów zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 183/2005 lub zatwierdzania
zakładów zgodnie z art. 13 tego rozporządzenia. Przywołana regulacja art. 31 ust. 1
lit. b rozporządzenia nr 882/2004 obejmuje więc tak e zakłady rejestrowane lub
zatwierdzane zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 183/2005, z tego względu
odsyłanie do tego przepisu w art. 11 ustawy jest zbędne.
Zmiana 7 w ustawie polegająca na uchyleniu pkt 3 w ust. 1 w art. 12 ustawy jest
związana z faktem, e nadzór nad wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem pasz
sprawuje Inspekcja Weterynaryjna. W związku z tym, e Inspekcja Weterynaryjna
realizuje równie przepisy rozporządzenia nr 882/2004, zasadne jest, aby Główny
Lekarz Weterynarii, który posiada informacje o przekazywaniu zadań Inspekcji
Weterynaryjnej na rzecz innego organu kontrolnego, informował w zakresie,
o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia nr 882/2004, bezpośrednio Komisję
Europejską. Zmiana ta upraszcza procedury stosowane w tym zakresie.
Zmiana polegająca na dodaniu pkt 7 w ust. 1 w art. 12 ustawy polega na przyznaniu
kompetencji wynikających z przepisów art. 10 ust. 2, 3 i 6 oraz art. 26 ust. 1 lit. b
rozporządzenia nr 767/2009 ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa.
Zmiana 8 w ustawie dotycząca dodania pkt 9 w ust. 1 w art. 13 ustawy jest
konsekwencją uchylenia pkt 3 w ust. 1 w art. 12 ustawy.
Natomiast zmiana polegająca na dodaniu pkt 9 w ust. 1 w art. 13 jest konsekwencją
zmiany art. 11 ust. 3 i 4 ustawy wprowadzonej art. 3 ustawy z dnia 19 lutego
2010 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych
innych ustaw.
16
Zmiana 9 w ustawie ma na celu zharmonizowanie przepisów krajowych
z przepisami rozporządzenia nr 767/2009.
Zmiany w art. 15 w ust. 1 ustawy wymaga pkt 1 ustawy, poniewa materia w nim
określona jest uregulowana w decyzji 2004/217/WE dotyczącej substancji, którymi
obrót lub których stosowanie w ywieniu zwierząt jest zabronione, a która zostanie
uchylona przepisami rozporządzenia nr 767/2009. Przedmiotowy zakres powy szej
decyzji jest obecnie regulowany w art. 6 rozporządzenia nr 767/2009,
wprowadzającym zakaz stosowania w ywieniu zwierząt pasz, których
wprowadzanie na rynek lub stosowanie w ywieniu zwierząt jest ograniczone lub
zabronione, a wykaz tych materiałów został zawarty w załączniku III do tego
rozporządzenia.
Zmiana w art. 15 w ust. 1 w pkt 2 ustawy jest konsekwencją regulacji zawartej
w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 767/2009, który określa, jakie są wymagania
w zakresie bezpieczeństwa pasz wprowadzanych do obrotu.
Zmiana ust. 4 w art. 15 ustawy polegająca na uchyleniu upowa nienia do
określenia wykazu substancji zabronionych jest konsekwencją uchylenia pkt 1
w ust. 1 w art. 15 ustawy.
Ponadto w związku ze zmianą wprowadzoną w ust. 4 w art. 15 ustawy wydawane
rozporządzenia nie będą wymagały ich podpisania „w porozumieniu” przez ministra
właściwego do spraw środowiska oraz ministra właściwego do spraw zdrowia.
Celem wprowadzenia zmiany w tym zakresie jest skrócenie procesu legislacyjnego
umo liwiającego implementowanie przepisów dyrektyw w bardzo krótkich
terminach (4 – 6 miesięcy) wskazanych w przepisach Unii Europejskich.
Jednocześnie nale y zauwa yć, e w przewa ającym zakresie sprawy przekazane
do uregulowania w akcie wykonawczym nale ą do zakresu działania ministra
właściwego do spraw rolnictwa.
Jednocześnie uchylenia wymaga ust. 5 w art. 15 ustawy, co wynika z wejścia
w ycie rozporządzenia nr 396/2005. Po wejściu w ycie ustawy obowiązywały
jeszcze przez pewien czas przepisy dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/363/EWG
i
90/642/EWG. Regulacje zawarte w tych dyrektywach zostały ostatecznie
zastąpione przepisami rozporządzenia nr 396/2005, tak więc wprowadzana zmiana
jest konsekwencją wejścia w ycie rozporządzenia nr 396/2005.
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3358
› Pobierz plik