Poselski projekt ustawy o państwowych egzaminach prawniczych
- projekt ma na celu uregulowanie warunków przystępowania do państwowych egzaminów prawniczych I i II stopnia, zasady przeprowadzania tych egzaminów, uprawnienia przyslugujące po ich zdaniu oraz zasady wykonywania podstawowych czynności prawniczych przez doradców prawnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3351
- Data wpłynięcia: 2010-05-21
- Uchwalenie:
3351
państwowego egzaminu prawniczego I stopnia, o którym mowa w art. 24 ust. 5 ustawy z
dnia … o państwowych egzaminach prawniczych, ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej
informację o liczbie miejsc na aplikację notarialną w poszczególnych izbach.
§ 5. Liczba miejsc na aplikację notarialną, ogłoszona zgodnie z § 4, ulega zwiększeniu
przez wpisanie na listę aplikantów notarialnych osób, które na skutek rozpoznania odwołań
od wyniku państwowego egzaminu prawniczego I stopnia uzyskają z tego egzaminu liczbę
punktów, która zapewniłaby im wpis na listę aplikantów notarialnych w danej izbie; przepis
art. 71 § 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
§ 6. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób
zwiększania zaproponowanej przez Krajową Radę Notarialną liczby miejsc na aplikację
notarialną w poszczególnych izbach, biorąc pod uwagę, że liczba miejsc w poszczególnych
izbach ma być ustalana w stosunku do liczby notariuszy powołanych na obszarze tych izb.”;
5) uchyla
się art.71c - 71k;
6) w art. 72:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Aplikacja notarialna rozpoczyna się dnia 1 stycznia każdego roku i trwa 2 lata,
ma na celu przygotowanie aplikanta do wykonywania zawodu notariusza i obejmuje co
najmniej: prawo cywilne materialne i postępowanie cywilne, prawo rodzinne i opiekuńcze,
prawo gospodarcze, prawo spółek handlowych, prawo pracy i ubezpieczeń społecznych,
prawo finansowe i podatkowe, prawo administracyjne materialne i postępowanie
administracyjne, postępowanie sądowoadministracyjne, prawo Unii Europejskiej, prawo
konstytucyjne, prawo o ustroju sądów, trybunałów i prokuratury, samorządu adwokackiego,
radcowskiego, notarialnego oraz organów kontroli państwowej i ochrony prawa działających
w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady wykonywania zawodu notariusza.”,
b) po § 1 dodaje się § 1a i 1b w brzmieniu:
„§ 1a. W trakcie aplikacji notarialnej przeprowadza się co najmniej 2 kolokwia z
zakresu prawa cywilnego materialnego i postępowania cywilnego.
§ 1b. W komisji przeprowadzającej kolokwia, o których mowa w § 1a, uczestniczy
przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości. Rada izby notarialnej powiadamia na 45 dni przed
terminem kolokwium Ministra Sprawiedliwości o terminie i miejscu jego przeprowadzenia.”;
7) uchyla się art. 74 – 74b,
8) art. 74c otrzymuje brzmienie:
„74c. Pracownikowi przysługuje prawo do płatnego urlopu, w wymiarze 30 dni
kalendarzowych, na przygotowanie się do państwowego egzaminu prawniczego II stopnia
oraz zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w celu uczestniczenia w
państwowym egzaminie prawniczym I i II stopnia.”;
9) uchyla się art. 74d – 74i;
10) w art. 76
a) § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Asesorem notarialnym może być osoba, która uzyskała pozytywny wynik
państwowego egzaminu prawniczego II stopnia w zakresie pełnym lub profilowanym ze
specjalizacją notarialną i przedstawi oświadczenie notariusza o gotowości zawarcia z nią
umowy o pracę.”,
b) po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
„§ 2a. Asesorem notarialnym może być także osoba, która uzyskała pozytywny wynik
państwowego egzaminu prawniczego II stopnia w zakresie profilowanym ze specjalizacją
adwokacko-radcowską oraz w okresie 5 lat łącznie przez okres co najmniej 3 lat wykonywała
wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z czynnościami
wykonywanymi przez notariusza w kancelarii notarialnej, na podstawie umowy o pracę lub
umowy cywilnoprawnej i przedstawi oświadczenie notariusza o gotowości zawarcia z nią
umowy o pracę.”.
Art. 66. W ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r.
Nr 24, poz. 199, z późn. zm.12)) po art. 14i dodaje się art. 14ia – 14ir w brzmieniu:
„Art. 14ia. 1. Centrum prowadzi aplikację legislacyjną, zwaną dalej „aplikacją”.
2. Nadzór programowy nad aplikacją sprawuje Prezes Centrum.
Art. 14ib. 1. Celem aplikacji jest przygotowanie aplikanta do należytego wykonywania
zawodu legislatora.
2. Zajęcia na aplikacji trwają 3 semestry, po 5 miesięcy każdy.
Art. 14ic. Aplikantem legislacyjnym, zwanym dalej „aplikantem”, może być osoba,
która uzyskała pozytywny wynik państwowego egzaminu prawniczego I stopnia, o którym
mowa w rozdziale 4 ustawy z dnia … o państwowych egzaminach prawniczych (Dz. U. Nr ..,
poz. ..) albo osoba skierowana na aplikację na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 21
listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) lub art. 71 ust. 1 ustawy z
dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86,
poz. 953, z późn.zm.3)).
Art. 14id. 1. Prezes Centrum:
1) powołuje i odwołuje kierownika aplikacji;
2) powołuje i odwołuje zastępcę kierownika aplikacji, w porozumieniu z kierownikiem
aplikacji;
12) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717,
z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 1204, z
2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z
2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, 1277.
3) ustala limit przyjęć na aplikację, wskazując w ramach limitu liczbę miejsc
przeznaczonych dla:
a) osób, skierowanych na aplikację na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 21
listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr
157, poz. 1241) oraz art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o
pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z
późn.zm.10)),
b) osób, które zgłosiły się do odbycia aplikacji
- z tym że liczby miejsc przeznaczonych dla osób, o których mowa w lit. a i b nie
mogą być mniejsze niż 40 % limitu przyjęć na aplikację;
4) ustala i ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej Centrum:
a) termin
rozpoczęcia aplikacji,
b) termin
składania wniosków o wpis na listę aplikantów legislacyjnych,
c) termin przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej na aplikację;
5) prowadzi
listę aplikantów legislacyjnych;
6) zatwierdza program aplikacji, plan zajęć, listę wykładowców oraz listę patronów
wyznaczonych aplikantom.
2. Ustalając limit przyjęć na aplikację, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, Prezes Centrum
uwzględnia potrzeby urzędów oraz warunki organizacyjne i finansowe aplikacji.
3. W przypadku gdy liczba osób skierowanych lub zgłoszonych na aplikację będzie
mniejsza niż liczba miejsc określona na podstawie ust. 1 pkt 3 lit. a albo b, Prezes
Centrum może dokonać – w ramach limitu – zmian w podziale liczby miejsc.
Art.14ie. 1. Do wniosku o wpis na listę aplikantów legislacyjnych dołącza się:
1) skierowanie do odbycia aplikacji – w przypadku osób, o których mowa w art. 14id
ust. 1 pkt 3 lit. a;
2) zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku państwowego egzaminu
prawniczego I stopnia – w przypadku osób, o których mowa w art. 14id ust. 1 pkt
3 lit. b;
3) oryginał dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej
Polskiej i uzyskania tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych
uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej albo jego urzędowy odpis albo
poświadczoną notarialnie kopię oryginału lub urzędowego odpisu dyplomu;
4) życiorys.
2. Wniosek o wpis na listę aplikantów legislacyjnych składa się do Prezesa Centrum
w terminie, o którym mowa w art. 14id ust. 1 pkt 4 lit. b.
3. O wpisie na listę aplikantów decyduje:
1) rozmowa kwalifikacyjna, potrzeby urzędu kierującego na aplikację oraz staż
pracy - w przypadku osób, o których mowa w art. 14id ust. 1 pkt 3 lit. a,
2) liczba punktów uzyskanych z państwowego egzaminu prawniczego I stopnia –
w przypadku osób, o których mowa w art. 14id ust. 1 pkt 3 lit. b,
- oraz limit przyjęć na aplikację, określony zgodnie z art. 14id ust. 1 pkt 3.
Art.
14if.
Rozmowę kwalifikacyjną na aplikację przeprowadza komisja kwalifikacyjna
w składzie:
1) Prezes Centrum albo wskazana przez niego osoba;
2) kierownik
aplikacji;
3) zastępca kierownika aplikacji.
Art. 14ig. 1. Przedmiotem zajęć są:
1) prawo
konstytucyjne;
2) teoria
państwa i prawa;
3) filozofia
prawa;
4)
wybrane zagadnienia prawa cywilnego i administracyjnego;
5)
procedura prawodawcza;
6)
standardy tworzenia prawa w państwie prawnym;
7)
metodyka pracy legislacyjnej;
8)
wybrane problemy legislacyjne podstawowych gałęzi prawa;
9)
prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii
Europejskiej;
10) orzecznictwo
Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe.
2. Po drugim semestrze aplikacji przeprowadza się kolokwium.
Art. 14 ih. Kierownik aplikacji:
1) przygotowuje projekt programu aplikacji;
2) opracowuje szczegółowy plan zajęć;
3) zapewnia dobór wykładowców i patronów;
4) wyznacza patronów aplikantom.
Art. 14 ij. 1. Kierownikowi aplikacji i jego zastępcy przysługuje wynagrodzenie.
2. Prezes Centrum ustala miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe dla:
1) kierownika aplikacji - w wysokości do 70 % przeciętnego wynagrodzenia w drugim
kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227), zwanego dalej „przeciętnym
wynagrodzeniem”;
2) zastępcy kierownika aplikacji - w wysokości do 60 % przeciętnego wynagrodzenia;
3) patronów - w wysokości do 40 % przeciętnego wynagrodzenia.
3. Kierownikowi aplikacji, zastępcy kierownika aplikacji, wykładowcom oraz
członkom komisji kwalifikacyjnej i komisji egzaminacyjnej przysługuje zwrot kosztów
podróży i noclegów w wysokości określonej w przepisach dotyczących należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce
sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
4. Obsługę administracyjną aplikacji, naboru na aplikację oraz egzaminu kończącego
aplikację zapewnia Centrum.
Art. 14ik. 1. Aplikant odbywa aplikację pod kierunkiem patrona.
2. Patronem może być osoba, która posiada wyższe wykształcenie prawnicze, co
najmniej 5 letni staż pracy związanej z legislacją oraz aktualnie wykonuje pracę związaną z
legislacją.
3. Patron może sprawować opiekę nad nie więcej niż dwoma aplikantami.
4. Do obowiązków patrona należy zapoznanie aplikanta z podstawowymi zadaniami
legislacji. Patron w szczególności:
1) wyznacza zadania legislacyjne, polegające na przygotowaniu stanowiska prawno –
legislacyjnego do projektu aktu prawnego, przygotowaniu założeń do projektu aktu
prawnego oraz projektu aktu prawnego;
2) kontroluje postępy w stosowaniu zasad techniki prawodawczej;
3) służy pomocą w wyjaśnianiu wątpliwości aplikanta związanych z problemami
legislacyjnymi;
4) po zakończeniu szkolenia sporządza opinię o aplikancie, zawierającą informację o
postępach aplikanta oraz o jego przydatności do zawodu legislatora.
5. Za sprawowanie opieki nad aplikantem patronowi przysługuje wynagrodzenie.
Art. 14il. 1. Do obowiązków aplikanta należy:
1) systematyczne
uczęszczanie na zajęcia;
2) sporządzanie pod kierunkiem patrona projektów stanowisk prawno -
legislacyjnych oraz założeń do projektów aktów prawnych i projektów aktów
prawnych;
3) uczestnictwo w kolokwium.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3351
› Pobierz plik