eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt określa m.in. w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej może jednocześnie posiadać status bezrobotnego; porządkuje kwestie ubezpieczenia wypadkowego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków niektórych zatrudnionych, nieprzysługiwania prawa do zasiłku osobom, które zarejestrowały się jako bezrobotni w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3312
  • Data wpłynięcia: 2010-07-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1725

3312

finansowanie części działań sieci EURES muszą uwzględniać okresy i terminy
wynikające z umów zawieranych między Rzecząpospolitą Polską a Unią Europejską
lub zawieranych między państwami Unii Europejskiej lub państwami Europejskiego
Obszaru Gospodarczego nienależącymi do Unii Europejskiej lub Szwajcarią a Unią
Europejską. Umowy te dotyczą przyznania krajom członkowskim środków unijnych,
w formie grantów, na realizację zadań sieci EURES na terenie tych państw. Okresy,
na jakie zawierane są umowy z Unią Europejską nie pokrywają się z latami
kalendarzowymi. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) rokiem
budżetowym jest rok kalendarzowy, co obowiązuje również podczas
gospodarowania środkami Funduszu Pracy. W związku z tym istnieje konieczność
doprecyzowania, że w odniesieniu do środków Funduszu Pracy przekazywanych do
wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy na podstawie wyżej wymienionych
porozumień obowiązują inne okresy i terminy rozliczeń niż te wynikające z ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
37) W art. 106b ustawy:
– uzupełniono przepis ust. 2 i określono, że rodzaje działań realizowanych przez
publiczne służby zatrudnienia i współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej,
inne niż projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
wydatki na realizację tych działań, które mogą być pokrywane

z Funduszu Pracy, regulują, obok umów zawieranych między organami
zatrudnienia a Unią Europejską, również porozumienia zawierane pomiędzy
ministrem właściwym do spraw pracy a samorządami województw lub powiatów.
Uzupełnienie przepisu jest konieczne z uwagi na potrzebę dookreślenia rodzaju
porozumienia stanowiącego podstawę przekazania przez ministra właściwego do
spraw pracy środków Funduszu Pracy do wojewódzkich lub powiatowych
urzędów pracy,


dodano ust. 4, który uzupełnia elementy, jakie powinny znaleźć się
w porozumieniach, zawieranych pomiędzy ministrem właściwym do spraw pracy
a samorządami województw lub powiatów, które to porozumienia stanowią
podstawę do zapewnienia finansowania z Funduszu Pracy części działań
publicznych służb zatrudnienia określonych w ustawie i współfinansowanych
15

 
z budżetu Unii Europejskiej innych niż projekty z Europejskiego Funduszu
Społecznego. Dotychczasowy przepis art. 106b regulował jedynie rodzaj działań
i wydatków na ich realizację. Konieczność uzupełnienia przepisu art. 106b
o dodatkowe elementy niezbędne do ujęcia w porozumieniach z samorządami
wynika z potrzeby wskazania faktu, że tryb i zasady udzielania i rozliczania
środków Funduszu Pracy przeznaczonych na finansowanie wyżej wymienionych
działań muszą uwzględniać okresy i terminy wynikające z umów zawieranych
między organami zatrudnienia a Unią Europejską. Umowy te dotyczą przyznania
krajom członkowskim środków unijnych w formie grantów, na realizację różnych
projektów publicznych służb zatrudnienia realizowanych na rzecz rozwoju rynku
pracy. Okresy, na jakie zawierane są umowy z Unią Europejską, nie pokrywają się
z latami kalendarzowymi. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy, co
obowiązuje również podczas gospodarowania środkami Funduszu Pracy.
W związku z tym istnieje konieczność doprecyzowania, że w odniesieniu do
środków Funduszu Pracy przekazywanych do wojewódzkich i powiatowych
urzędów pracy na podstawie wyżej wymienionych porozumień obowiązują inne
okresy i terminy rozliczeń niż te wynikające z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych.
38)  Zmiany w art. 108 ustawy:
– w ust. 1 w pkt 12 – zmiana ma na celu dostosowanie do aktualnego brzmienia
art. 45, w którym nie ma już mowy o finansowaniu kosztów wyżywienia,
– uchylenie pkt 20 jest konsekwencją uchylenia art. 59 ust. 3 ustawy,
– w ust. 1 pkt 38a – zmiana ma na celu umożliwienie sfinansowania kosztów
konferencji organizowanych przez ministra właściwego do spraw pracy dla kadry
publicznych służb zatrudnienia i Ochotniczych Hufców Pracy w celu promowania
osiągnięć i dobrych praktyk,
– w ust. 1 w pkt 41 – w związku z wejściem w życie znowelizowanych przepisów
ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych istnieje
konieczność stworzenia podstawy do udzielania wsparcia ze środków Funduszu
Pracy na finansowanie składek na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe,
16

 
wypadkowe i chorobowe za osoby wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia
27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, które zostały zatrudnione
w spółdzielni socjalnej,
– w ust. 1 w pkt 44 – zmieniona treść przepisu jednoznacznie reguluje możliwość
finansowania ze środków Funduszu Pracy kosztów obsługi wyodrębnionych dla
tych środków rachunków bankowych, których obowiązek utworzenia wynika
z obowiązujących przepisów lub zawartych z dysponentem Funduszu na ich
podstawie umów,
– w ust. 3 przewiduje się stworzenie podstawy do wydania rozporządzenia
w sprawie sposobu finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu
współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi, między
innymi pozwalającego starostom na zlecanie bankom i innym instytucjom
finansowym dokonywania z Funduszu Pracy wypłat świadczeń pieniężnych dla
bezrobotnych i innych uprawnionych osób.
Podstawę prawną do wydania aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 stycznia 2000 r. w sprawie szczegółowych
zasad finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu współpracy
organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi (Dz. U. Nr 3,
poz. 41) stanowiła delegacja zawarta w art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia
1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58,
poz. 514, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, określone w tym przepisie dotychczasowe
przepisy wykonawcze, m.in. przepisy powołanego wyżej rozporządzenia,
zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na
podstawie tej ustawy. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie ma jednak delegacji do wydania
takiego rozporządzenia.
Istotny pozostaje również fakt, że delegacji do wydawania, przez ministrów
nadzorujących państwowe fundusze celowe lub dysponujących nimi,
rozporządzeń normujących szczegółowe zasady gospodarki finansowej tych
17

 
funduszy celowych nie zawierają także przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych.

Zmiana w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(art. 2)

Zmiana w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
jest konsekwencją wprowadzenia możliwości zwrotu kosztów przejazdu na egzamin.
W związku z powyższym zasadne jest zwolnienie zwrotu takich kosztów (jakie
otrzymuje dana osoba od powiatowego urzędu pracy) od podatku dochodowego od osób
fizycznych.

Zmiany w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(art. 3) oraz w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym
z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (art. 4)

Zmiany w ww. ustawach mają na celu dostosowanie ich przepisów do zmian
wprowadzonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy w kwestii opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i na
ubezpieczenie wypadkowe za bezrobotnych otrzymujących stypendium w związku
z odbywaniem studiów podyplomowych.

Zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (art. 5)
Zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i
instytucjach rynku pracy, w brzmieniu wprowadzonym ustawą z dnia

19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
oraz o zmianie niektórych innych ustaw, od dnia 1 stycznia 2010 r. wysokość zasiłku
dla bezrobotnych jest uzależniona od długości okresu pobierania zasiłku.
Po upływie pierwszych trzech miesięcy posiadania prawa do zasiłku zasiłek wynosi 563
zł miesięcznie. W związku ze zróżnicowaną wysokością zasiłku dla bezrobotnych
18

 
zachodzi konieczność określenia wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne za
bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

W tym celu proponuje się przyjęcie za podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku kwoty zasiłku dla bezrobotnych
w wysokości przysługującej od pierwszego dnia czwartego miesiąca posiadania przez
bezrobotnego prawa do zasiłku dla bezrobotnych, tj. 563 zł.

Zmiany w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (art. 6)
1) W art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej
Inspekcji Pracy proponuje się uchylenie lit. a w pkt 3 ze względu na uchylenie
w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy art. 37 ust. 7, nakładającego na pracodawcę obowiązek poinformowania
powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu bezrobotnego lub o powierzeniu mu
wykonywania innej pracy zarobkowej.
2) Proponuje się umożliwienie realizacji zadań kontrolnych Państwowej Inspekcji
Pracy (PIP) we wszystkich podmiotach świadczących usługi z zakresu agencji
zatrudnienia. Obecnie obowiązujący przepis art. 13 ustawy z dnia 13 kwietnia
2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy nie daje PIP możliwości realizacji zadań
kontrolnych, w tym: przeprowadzania kontroli przestrzegania obowiązku dokonania
wpisu do rejestru agencji zatrudnienia oraz prowadzenia agencji zatrudnienia
zgodnie z warunkami określonymi w przepisach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, we wszystkich podmiotach.
Projekt w art. 5 w pkt 2 rozszerza krąg podmiotów objętych kontrolą PIP
i umożliwia jej realizację zadań kontrolnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3
lit. d i e ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy również
u przedsiębiorców jednoosobowych (niebędących pracodawcami) oraz
w podmiotach, o których mowa w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (m.in. jednostkach samorządu
terytorialnego, szkołach wyższych, stowarzyszeniach, fundacjach) świadczących
usługi w zakresie agencji zatrudnienia.

19

 
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: