Rządowy projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z maja i czerwca 2010 r.
Rządowy projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z maja i czerwca 2010 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3254
- Data wpłynięcia: 2010-07-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.
- data uchwalenia: 2010-08-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 148, poz. 992
3254
2) Przedsiębiorstwo zagrożone w rozumieniu pkt 9 – 11 Komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe
dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz.
UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 60, poz. 700
i 703, Nr 86, poz. 958, Nr 103, poz. 1100, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1315 i 1324, z 2001 r.
Nr 106, poz. 1150, Nr 110, poz. 1190 i Nr 125, poz. 1363, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676,
Nr 93, poz. 820, Nr 141, poz. 1179, Nr 169, poz. 1384, Nr 199, poz. 1672, Nr 200, poz. 1684 i Nr 230,
poz. 1922, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 96, poz. 874, Nr 137, poz. 1302, Nr 180, poz. 1759, Nr 202,
poz. 1957, Nr 217, poz. 2124 i Nr 223, poz. 2218, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 29, poz. 257, Nr 54,
poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 121, poz. 1262, Nr 123, poz. 1291, Nr 146, poz. 1546, Nr 171,
poz. 1800, Nr 210, poz. 2135 i Nr 254, poz. 2533, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 57, poz. 491, Nr 78,
poz. 684, Nr 143, poz. 1199, Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1419 i 1420, Nr 179, poz. 1484, Nr 180,
poz. 1495 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, Nr 107, poz. 723, Nr 136, poz. 970, Nr 157,
poz. 1119, Nr 183, poz. 1353, Nr 217, poz. 1589 i Nr 251, poz. 1847, z 2007 r. Nr 165, poz. 1169,
Nr 171, poz. 1208 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 141, poz. 888 i Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. Nr 3,
poz. 11, Nr 19, poz. 100, Nr 42, poz. 341, Nr 65, poz. 545, Nr 69, poz. 587, Nr 79, poz. 666, Nr 125,
poz. 1035, Nr 127, poz. 1052, Nr 157, poz. 1241, Nr 165, poz. 1316 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r.
Nr 57, poz. 352, Nr 75, poz. 473 i Nr 96, poz. 620.
07/19rch
10
Załącznik
do ustawy
z dnia
WZÓR
...................................................
(pieczęć organu)
Zaświadczenie
Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia ................ o wspieraniu przedsiębiorców
dotkniętych skutkami powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr …, poz. …) potwierdzam,
że przedsiębiorca
..........................................................................................................................…………………
………………………………………………………………………………………………..…
(nazwa/imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy)
……………………………………………………………………………………………………………………………………...
(numer REGON, NIP)
poniósł szkodę w wyniku powodzi z maja i czerwca 2010 r., która wystąpiła na terenie
................................................………………………………………………………..
(nazwa miasta/gminy)
................................................
(podpis organu)
07/20rch
U Z A S A D N I E N I E
Ogromna skala powodzi z maja i czerwca 2010 r., która objęła większą część obszaru
Polski (14 z 16 województw) i przyniosła poważne szkody, stwarza konieczność
wprowadzenia szczególnych rozwiązań prawnych pozwalających na zagwarantowanie
poszkodowanym niezbędnej pomocy oraz uproszczenia procedur związanych
z usuwaniem jej skutków.
Wśród poszkodowanych wskutek powodzi z maja i czerwca 2010 r. znaczną grupę
stanowią przedsiębiorcy, w szczególności mali, zatrudniający do 50 osób. W wyniku
powodzi stracili oni najczęściej cały majątek przedsiębiorstwa i mają dużo większe –
niż średnie i duże przedsiębiorstwa – trudności w odbudowie swoich firm i wznowieniu
działalności gospodarczej. Powodzią dotknięte zostały w dużej mierze tereny rolnicze,
na których najwięcej jest mikro- i małych firm, takich jak sklepy czy też warsztaty
usługowe, najczęściej o charakterze rodzinnym. Szkody ponoszone przez tego typu
firmy kwotowo nie są wielkie, jednak dla właścicieli są to straty nie do sfinansowania
bez pomocy z zewnątrz.
Małe przedsiębiorstwa często nie są ubezpieczone od następstw klęsk żywiołowych
i w sytuacji jej wystąpienia nie mogą liczyć na odszkodowanie wypłacane przez
ubezpieczyciela. Likwidacja takiej firmy to jednocześnie strata kilku miejsc pracy,
a często jedynego źródła dochodu całej rodziny. Jeżeli przedsiębiorstwo nie uzyska
pomocy na odbudowę, to jego właściciel i pracownicy bardzo szybko mogą stać się
beneficjentami pomocy społecznej i zasiłków dla bezrobotnych. Pomoc udzielana
wtedy będzie nie mniej kosztowna, a zdecydowanie mniej efektywna ekonomicznie.
Ustawa określa zasady udzielania pomocy dla mikro- i małych firm ponieważ dla firm
średnich i dużych proponowane są inne instrumenty wsparcia w czasie odbudowy po
powodzi z maja i czerwca 2010 r. Przedsiębiorstwa średnie i duże, zatrudniające ponad
50 pracowników, dbają o zabezpieczenie podstaw swojej działalności i są
w przeważającej większości ubezpieczone. Jednocześnie szkody, jakie ponoszą
w wyniku klęski są dużo większe i potrzebują innych instrumentów pomocy
(np. preferencyjnych kredytów).
Na obecnym etapie (szczególnie w świetle drugiej fali powodzi) nie jest możliwe pełne
oszacowanie zarówno ilości przedsiębiorstw dotkniętych skutkami powodzi, jak
i wielkości szkód, jakie ponieśli przedsiębiorcy; zbieranie tych informacji ciągle trwa.
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Pomocą objęci będą przedsiębiorcy prowadzący działalność na podstawie ustawy
o swobodzie działalności gospodarczej, prowadzący działalność wytwórczą, usługową
lub handlową, a także prowadzący gospodarstwa agroturystyczne. W wyniku powodzi
z maja i czerwca 2010 r. straty poniesione przez gospodarstwa agroturystyczne dotyczą
nie tylko upraw, ale także pokoi gościnnych i w tym zakresie powinny być traktowane
identycznie jak działające na danym obszarze bary i sklepy.
Projekt nie odwołuje się do żadnych definicji mikro- i małego przedsiębiorcy, nie bierze
pod uwagę żadnych innych wskaźników, a tylko ilość zatrudnianych w dniu
wystąpienia powodzi z maja i czerwca 2010 r. etatowych pracowników, aby w sytuacji,
gdy przedsiębiorca, który często stracił całą dokumentację finansową firmy, mógł
samodzielnie ocenić, czy pomoc na podstawie tej ustawy mu się należy. Pomocą objęci
zostaną także ci przedsiębiorcy, którzy przed wystąpieniem powodzi, zawiesili
działalność gospodarczą, np. prowadzą działalność sezonową.
Projekt przewiduje wsparcie przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
na obszarze gmin lub miejscowości określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 2 ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów
i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania
żywiołu (Dz. U. Nr 84, poz. 906). Indywidualna ocena przedsiębiorcy jego sytuacji nie
będzie miała wpływu na możliwość uzyskania pomocy.
Pomoc będzie polegała na udzieleniu przedsiębiorcy pożyczki, która na określonych
zasadach będzie w części lub w całości umarzana.
Wszyscy przedsiębiorcy, którzy zostali poszkodowani przez powódź z maja i czerwca
2010 r. (tak jak i wszyscy obywatele dotknięci tą klęską) mają prawo do uzyskania
pomocy. Projekt ustawy nie przewiduje żadnych innych warunków uzyskania pomocy
jak tylko faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej na terenach dotkniętych
powodzią i rzeczywiste poniesienie szkody w majątku trwałym lub obrotowym z tego
powodu. Odtworzeniu ze środków udzielanej pomocy nie podlega gotówka posiadana
w kasie. Kolejność składania wniosków, ani ich merytoryczne przygotowanie nie
2
będzie miało wpływu na przyznanie pomocy. Niezbędne środki do udzielenia pomocy
wszystkim kwalifikującym się przedsiębiorcom będą pochodzić ze środków rezerwy
celowej budżetu państwa przeznaczonej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk
żywiołowych.
Pomoc będzie skierowana na odbudowę tych firm, które przed wystąpieniem powodzi
nie były w stanie upadłości. Ma ona służyć odbudowie zdrowych ekonomicznie
przedsiębiorstw, a nie podtrzymywaniu działalności firm będących w kryzysie. Dlatego
pomoc będą mogli uzyskać ci przedsiębiorcy, którzy w dniu wystąpienia powodzi nie
spełniali kryteriów przedsiębiorcy zagrożonego i na których nie ciążył obowiązek
zwrotu wcześniej uzyskanej pomocy, która była przyznana niezgodnie z prawem lub ze
wspólnym rynkiem.
Pomoc udzielana przedsiębiorcy nie może pokrywać szkód, na pokrycie których
otrzymał on inne środki publiczne (np. otrzymał pomoc na odbudowę domu, w którym
jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą). Wykluczenie to nie dotyczy pomocy
udzielanej przez instytucje charytatywne.
Pomoc będzie udzielana przez wybrane fundusze pożyczkowe, z którymi minister
właściwy do spraw gospodarki podpisze umowy.
Rozdział 2 Zasady udzielania pożyczek
Pożyczka udzielana będzie do wysokości poniesionej szkody, lecz nie więcej niż 50 000
zł. Pożyczki udzielać będą fundusze pożyczkowe, ponieważ działają one na lokalnych
rynkach, znają lokalne potrzeby i uwarunkowania, i są w stanie uruchomić akcję
pożyczkową bezpośrednio na terenach dotkniętych powodzią z maja i czerwca 2010 r.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej kwota pożyczki nie będzie przekraczać
różnicy między wysokością poniesionych szkód a odszkodowaniem wypłaconym przez
ubezpieczyciela, w sytuacji gdy przedsiębiorca, w dniu wystąpienia powodzi, był
ubezpieczony od następstw klęsk żywiołowych. W przypadku gdy nie wykupił
ubezpieczenia pożyczka może pokryć pełną stratę (gdy wynosiła ona do 50 000 zł).
Przedsiębiorcy będą składać do wybranego funduszu pożyczkowego, wnioski
o udzielenie pożyczki w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Pożyczka
będzie mogła zostać udzielona określonemu przedsiębiorcy jeden raz.
3