Rządowy projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z maja i czerwca 2010 r.
Rządowy projekt ustawy o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z maja i czerwca 2010 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3254
- Data wpłynięcia: 2010-07-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r.
- data uchwalenia: 2010-08-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 148, poz. 992
3254
Rozdział 5 Przepis końcowy
Ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia. Podlegać będzie jednak notyfikacji
w Komisji Europejskiej. Ze względu na znaczny zakres szkód wyrządzonych przez
powódź w 2010 r. i konieczność szybkiego udzielenia pomocy przedsiębiorcom
w odbudowie firm oraz wznowieniu działalności gospodarczej nie stosuje się vacatio
legis. Biorąc pod uwagę, że przepisy ustawy zawierają regulacje korzystne dla
przedsiębiorców, wejście w życie ustawy z dniem ogłoszenia nie narusza zasad
demokratycznego państwa prawa.
Projekt ustawy był udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej. W trybie art. 7
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), żaden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane przepisy oddziałują na przedsiębiorców, którzy ponieśli szkody w wyniku
powodzi z maja i czerwca 2010 r., prowadzących działalność gospodarczą na obszarze
jej wystąpienia.
Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został rozesłany do następujących partnerów społecznych:
Krajowa Izba Gospodarcza,
Związek Rzemiosła Polskiego,
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Business Centre Club,
Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług,
Konfederacja Pracodawców Polskich,
Polskie Stowarzyszenie Funduszy Pożyczkowych,
Związek Banków Polskich.
Nadesłane przez partnerów społecznych uwagi zostały w miarę możliwości
uwzględnione. Pozostałe rozbieżności dotyczą jedynie wysokości oferowanych
w ramach ustawy pożyczek oraz kwestii uwzględnienia banków jako podmiotów, które
obok funduszy pożyczkowych mogłyby udzielać tych pożyczek. Propozycja udziału
banków w realizacji wsparcia oferowanego w ramach tej ustawy nie została
uwzględniona, gdyż obecnie w Ministerstwie Gospodarki trwają prace mające na celu
uruchomienie wsparcia polegającego na umożliwieniu przedsiębiorcom, których straty
zdecydowanie przekraczają kwotę 50 tys. zł, uzyskiwania środków finansowych na
odbudowę utraconego lub zniszczonego w wyniku klęski żywiołowej majątku
przedsiębiorstwa, przez zaciąganie kredytów na preferencyjnych warunkach.
Propozycje zawarte w projekcie ustawy spotkały się także z pozytywną opinią bardzo
małych przedsiębiorców z rejonu Sandomierza w czasie spotkania w dniu 16 czerwca
10
2010 r. Jedyną powszechnie zgłaszaną uwagą była zbyt mała kwota udzielanej
pożyczki.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Decydujące znaczenie dla wydatków budżetu państwa będzie miał szacunek strat, jakie
ponieśli przedsiębiorcy, co nie jest jeszcze w pełni możliwe. Nie jest możliwe
zrekompensowanie przedsiębiorcom w roku 2010 pełnych poniesionych strat. Jednak
wszystkim poszkodowanym przedsiębiorcom, którzy spełniają warunki określone
w ustawie, zostaną przyznane umarzalne – po spełnieniu określonych w ustawie
warunków – pożyczki.
Wstępnie szacuje się na podstawie danych, które napłynęły od wojewodów do dnia
30 czerwca 2010 r., że jest ponad 1500 poszkodowanych przez powódź
przedsiębiorców, a wyliczone dotąd straty wynoszą ponad 400 mln zł. Kwoty te
zapewne będą wyższe, w miarę napływu kolejnych danych, także z województw, które
zostały najbardziej poszkodowane. W tym zakresie szacunków, niezbędne środki
budżetowe na pożyczki dla poszkodowanych przedsiębiorców powinny wynieść
ok. 85 mln zł. Szacuje się, że np. w województwie mazowieckim, w którym zgłoszono
ok. 50 poszkodowanych przedsiębiorców, niezbędne byłoby przeznaczenie na pożyczki
kwoty ok. 1,3 mln zł, przy szacowanej przeciętnej pożyczce w kwocie 26 tys. zł.
W szeregu województw liczba poszkodowanych przedsiębiorców oraz poniesione straty
są znacznie wyższe.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowana w projekcie ustawy pomoc dla przedsiębiorców umożliwi odtworzenie
utraconych w wyniku powodzi z maja i czerwca 2010 r. miejsc pracy, co zapobiegać
będzie negatywnym skutkom zarówno dla pracodawców, jak i pracowników oraz
będzie miało wpływ na rozwój lokalnych rynków pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane rozwiązanie pozwoli na odtworzenie utraconego przez przedsiębiorców
majątku przedsiębiorstwa oraz na wznowienie i dalsze prowadzenie działalności
gospodarczej.
11
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Proponowane regulacje będą miały wpływ na sytuację regionów, umożliwią szybszą
odbudowę gmin i miejscowości dotkniętych powodzią, zapewnią utrzymanie miejsc
pracy i dopływ podatków płaconych przez przedsiębiorców i ich pracowników.
02/07/BS
12
Ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia. Podlegać będzie jednak notyfikacji
w Komisji Europejskiej. Ze względu na znaczny zakres szkód wyrządzonych przez
powódź w 2010 r. i konieczność szybkiego udzielenia pomocy przedsiębiorcom
w odbudowie firm oraz wznowieniu działalności gospodarczej nie stosuje się vacatio
legis. Biorąc pod uwagę, że przepisy ustawy zawierają regulacje korzystne dla
przedsiębiorców, wejście w życie ustawy z dniem ogłoszenia nie narusza zasad
demokratycznego państwa prawa.
Projekt ustawy był udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej. W trybie art. 7
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), żaden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane przepisy oddziałują na przedsiębiorców, którzy ponieśli szkody w wyniku
powodzi z maja i czerwca 2010 r., prowadzących działalność gospodarczą na obszarze
jej wystąpienia.
Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został rozesłany do następujących partnerów społecznych:
Krajowa Izba Gospodarcza,
Związek Rzemiosła Polskiego,
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Business Centre Club,
Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług,
Konfederacja Pracodawców Polskich,
Polskie Stowarzyszenie Funduszy Pożyczkowych,
Związek Banków Polskich.
Nadesłane przez partnerów społecznych uwagi zostały w miarę możliwości
uwzględnione. Pozostałe rozbieżności dotyczą jedynie wysokości oferowanych
w ramach ustawy pożyczek oraz kwestii uwzględnienia banków jako podmiotów, które
obok funduszy pożyczkowych mogłyby udzielać tych pożyczek. Propozycja udziału
banków w realizacji wsparcia oferowanego w ramach tej ustawy nie została
uwzględniona, gdyż obecnie w Ministerstwie Gospodarki trwają prace mające na celu
uruchomienie wsparcia polegającego na umożliwieniu przedsiębiorcom, których straty
zdecydowanie przekraczają kwotę 50 tys. zł, uzyskiwania środków finansowych na
odbudowę utraconego lub zniszczonego w wyniku klęski żywiołowej majątku
przedsiębiorstwa, przez zaciąganie kredytów na preferencyjnych warunkach.
Propozycje zawarte w projekcie ustawy spotkały się także z pozytywną opinią bardzo
małych przedsiębiorców z rejonu Sandomierza w czasie spotkania w dniu 16 czerwca
10
2010 r. Jedyną powszechnie zgłaszaną uwagą była zbyt mała kwota udzielanej
pożyczki.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Decydujące znaczenie dla wydatków budżetu państwa będzie miał szacunek strat, jakie
ponieśli przedsiębiorcy, co nie jest jeszcze w pełni możliwe. Nie jest możliwe
zrekompensowanie przedsiębiorcom w roku 2010 pełnych poniesionych strat. Jednak
wszystkim poszkodowanym przedsiębiorcom, którzy spełniają warunki określone
w ustawie, zostaną przyznane umarzalne – po spełnieniu określonych w ustawie
warunków – pożyczki.
Wstępnie szacuje się na podstawie danych, które napłynęły od wojewodów do dnia
30 czerwca 2010 r., że jest ponad 1500 poszkodowanych przez powódź
przedsiębiorców, a wyliczone dotąd straty wynoszą ponad 400 mln zł. Kwoty te
zapewne będą wyższe, w miarę napływu kolejnych danych, także z województw, które
zostały najbardziej poszkodowane. W tym zakresie szacunków, niezbędne środki
budżetowe na pożyczki dla poszkodowanych przedsiębiorców powinny wynieść
ok. 85 mln zł. Szacuje się, że np. w województwie mazowieckim, w którym zgłoszono
ok. 50 poszkodowanych przedsiębiorców, niezbędne byłoby przeznaczenie na pożyczki
kwoty ok. 1,3 mln zł, przy szacowanej przeciętnej pożyczce w kwocie 26 tys. zł.
W szeregu województw liczba poszkodowanych przedsiębiorców oraz poniesione straty
są znacznie wyższe.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowana w projekcie ustawy pomoc dla przedsiębiorców umożliwi odtworzenie
utraconych w wyniku powodzi z maja i czerwca 2010 r. miejsc pracy, co zapobiegać
będzie negatywnym skutkom zarówno dla pracodawców, jak i pracowników oraz
będzie miało wpływ na rozwój lokalnych rynków pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane rozwiązanie pozwoli na odtworzenie utraconego przez przedsiębiorców
majątku przedsiębiorstwa oraz na wznowienie i dalsze prowadzenie działalności
gospodarczej.
11
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Proponowane regulacje będą miały wpływ na sytuację regionów, umożliwią szybszą
odbudowę gmin i miejscowości dotkniętych powodzią, zapewnią utrzymanie miejsc
pracy i dopływ podatków płaconych przez przedsiębiorców i ich pracowników.
02/07/BS
12