Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowana zmiana rozporządzenia obejmuje zakresem regulacji organy Państwowej
Inspekcji Sanitarnej oraz osoby zobowiązane do prowadzenia rejestru zakażeń
szpitalnych i czynników alarmowych i sporządzania raportów o bieżącej sytuacji
epidemiologicznej.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zmiany rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom (w ramach konsultacji
społecznych) z:
1. Konsultant Krajowy w dziedzinie Chorób Zakaźnych;
2. Konsultant Krajowy w dziedzinie Epidemiologii;
3. Konsultant Krajowy w dziedzinie Mikrobiologii Lekarskiej;
4. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego w Warszawie;
5. Państwowy Zakład Higieny w Warszawie;
6. Rada Sanitarno–Epidemiologiczna przy Głównym Inspektorze Sanitarnym;
7. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych;
8. Naczelna Rada Lekarska;
9. Okręgowa Izba Lekarska;
10. Naczelna Rada Diagnostów Laboratoryjnych;
11. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
12. Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia;
13. Sekretariat Ochrony Zdrowia KK – Niezależny Samorządny Związek Zawodowy
„Solidarność”;
14. Federacja Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej RP;
15. Forum Związków Zawodowych;
16. Rada Krajowa Federacji Konsumentów;
17. Konfederacja Pracodawców Polskich;
18. Konfederacja Polskich Pracodawców Prywatnych;
21
19. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Higienistek Dyplomowanych Medycyny Szkolnej;
20. Polskie Stowarzyszenie Pielęgniarek Epidemiologicznych;
21. Polskie Towarzystwo Zakażeń Szpitalnych;
22. Polskie Towarzystwo Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych;
23. Stowarzyszenie Epidemiologów Polskich.
Projekt zostanie również opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków regulacji
po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
7. Wpływ na zdrowie ludzi.
22
Proponowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na zdrowie ludzi. Odpowiednio
wcześnie prowadzona profilaktyka i monitoring na zakażeniami szpitalnymi będzie
dawał gwarancję prawidłowości i skuteczności prowadzenia działań zmierzających do
zapobieżenia występowania zakażeń i chorób zakaźnych. Natomiast w przypadku
zagrożenia będzie umożliwiał podejmowanie kroków zgodne z najnowszą wiedzą
medyczną, co zwiększy bezpieczeństwo zdrowia ludzi. Podejmowane działania pozwolą
uniknąć lub ograniczyć skutki występowania zakażeń szpitalnych.
8. Wpływ na środowisko
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
02/20zb
23
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie kwalifikacji członków zespołu kontroli zakażeń szpitalnych
Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia .......................... 2008 r. o zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr …., poz. …..) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa kwalifikacje wymagane od członków zespołu kontroli
zakażeń szpitalnych, zwanego dalej "zespołem", działającego w szpitalu, w zakładzie
opieki zdrowotnej, w którego skład wchodzi szpital bądź w zakładzie karnym lub
areszcie śledczym w skład którego wchodzi szpital.
§ 2. 1. Lekarz pełniący funkcję przewodniczącego zespołu:
1) posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w wykonywaniu zawodu;
2) posiada tytuł specjalisty II stopnia lub rozpoczął specjalizację II stopnia w jednej z
następujących dziedzin medycyny:
a) epidemiologia lub higiena i epidemiologia,
b) mikrobiologia lub mikrobiologia lekarska,
c) choroby zakaźne,
d) zdrowie publiczne;
3) posiada tytuł specjalisty II stopnia lub rozpoczął specjalizację II stopnia inną niż
wymienione w pkt. 2 oraz co najmniej 2-letnie doświadczenie w zakresie pracy
w zespole kontroli zakażeń szpitalnych.
2.
Lekarz przed objęciem funkcji przewodniczącego zespołu lub w ciągu
12 miesięcy od jej objęcia jest obowiązany odbyć kurs specjalistyczny w zakresie
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).