eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze

- projekt przewiduje, że wniosek o ogloszenie upadlości, zgłoszony przez wnioskodawcę reprezentowanego przez adwokata lub radcę prawnego, nieodpowiadający wymogom określonym w ustawie lub nienależycie oplacony, będzie zwracany bez wezwania do jego uzupełnienia. jeżeli w terminie tygodnia od doręczenia zarzadzenia o zwrocie, wniosek zostanie uzupełniony i należycie oplacony, będzie wywoływał skutek od daty pierwotnego wniesienia

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3170
  • Data wpłynięcia: 2010-06-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze
  • data uchwalenia: 2010-10-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1509

3170

jednostki faktycznej możliwości ochrony swych praw, w
tym także obarczania
konsekwencjami nieprofesjonalnego zastępowania przez fachowego pełnomocnika.
4. Konsultacje
Projekt ustawy w pierwotnym brzmieniu został skonsultowany z Krajową Radą
Sądownictwa, Ministrem Sprawiedliwości, Pierwszym Prezesem Sądu Najwyższego
i Ministrem Spraw Zagranicznych. Wskazane wyżej organy nie zgłosiły uwag do projektu.
Jednocześnie Krajowa Rada Radców Prawnych przedstawiła opinię, zgodnie z którą
wykonanie omawianego wyroku zamiast na modyfikacji brzmienia art. 28 ustawy mogłoby
polegać na jego uchyleniu. Zabieg ten umożliwiałby stosowanie na podstawie art. 35 ustawy,
przepisów ogólnych dotyczących kontroli wymogów formalnych wniosku o ogłoszenie
upadłości tj. przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Ustawa powoduje skutki finansowe dla budżetu państwa w zakresie kosztów
wzywania wnioskodawców o uzupełnienie lub opłacenie wniosków oraz zwracania pism, które
nie zostały należycie opłacone. Powstałe z tego tytułu koszty są trudne do oszacowania. Jak
jednak wskazało Ministerstwo Sprawiedliwości, ewentualne zwiększone w 2010 r. wydatki w
tym zakresie, zostaną poniesione przez sądy powszechne w ramach zaplanowanego budżetu w
drodze wewnętrznych przesunięć w planach finansowych.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 7 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-969/10


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze
(przedstawiciel wnioskodawcy: senator Piotr Zientarski)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada zmianę art. 28 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. –
Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361 i Nr 191,
poz. 1484). Proponowana zmiana jest związana z wykonaniem obowiązku
dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10
listopada 2009 r. (sygn. akt P 88/08, Dz. U. Nr 191, poz. 1484). Wyrok TK
stwierdza niezgodność art. 28 ust. 1 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze
z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie odnoszącym
się do dłużnika niekorzystającego z pomocy adwokata lub radcy prawnego.
Projekt przewiduje, że wniosek o ogłoszenie upadłości, zgłoszony przez
wnioskodawcę reprezentowanego przez adwokata lub radcę prawnego,
nieodpowiadający wymogom określonym w ustawie lub nienależycie opłacony,
będzie zwracany bez wezwania do jego uzupełnienia. Jeżeli w terminie tygodnia
od doręczenia zarządzenia o zwrocie, wniosek zostanie uzupełniony i należycie
opłacony, będzie wywoływał skutek od daty pierwotnego wniesienia.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Odnosząc się do przedmiotu regulacji projektu (prawo upadłościowe) w
prawie Unii Europejskiej należy wskazać rozporządzenie Rady (WE) nr
1346/2000 z dnia 29 maja 2000 r. w sprawie postępowania upadłościowego (Dz.
Urz. WE L 160 z 30.6.2000 r., str. 1, ze zmianami, Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne rozdz. 19, t. 1, str. 19).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1346/2000 ma zastosowanie do
zbiorowych postępowań przewidujących niewypłacalność dłużnika, które
obejmują całkowite lub częściowe zajęcie majątku dłużnika oraz powołanie
zarządcy. Reguluje kwestie właściwości w zakresie wszczynania postępowań
upadłościowych oraz wydawania orzeczeń bezpośrednio na podstawie
postępowań upadłościowych i ściśle związanych z takimi postępowaniami.
Zawiera też przepisy dotyczące uznawania orzeczeń oraz prawa właściwego
(art. 1 ust. 1 oraz motyw 6 rozporządzenia). Zagadnienie, którego dotyczy
projekt – określenie terminu wszczęcia postępowania upadłościowego –
pozostawione jest regulacjom państw członkowskich UE.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i
naprawcze nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.








Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski


2

Warszawa, 7 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-970/10


Pan


Bronisław Komorowski


Marszałek Sejmu


Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i
naprawcze (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Piotr Zientarski) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt ustawy zakłada zmianę art. 28 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. –
Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361 i Nr 191,
poz. 1484). Proponowana zmiana jest związana z wykonaniem obowiązku
dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10
listopada 2009 r. (sygn. akt P 88/08, Dz. U. Nr 191, poz. 1484). Wyrok TK
stwierdza niezgodność art. 28 ust. 1 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze
z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie odnoszącym
się do dłużnika niekorzystającego z pomocy adwokata lub radcy prawnego.
Projekt przewiduje, że wniosek o ogłoszenie upadłości, zgłoszony przez
wnioskodawcę reprezentowanego przez adwokata lub radcę prawnego,
nieodpowiadający wymogom określonym w ustawie lub nienależycie opłacony,
będzie zwracany bez wezwania do jego uzupełnienia. Jeżeli w terminie tygodnia
od doręczenia zarządzenia o zwrocie, wniosek zostanie uzupełniony i należycie
opłacony, będzie wywoływał skutek od daty pierwotnego wniesienia.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych




Michał Królikowski
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: