Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych
- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad dopuszczania do wykonywania zawodu rzecznika patentowego na terytorium RP przez obywateli państw członkowskich UE;- znowelizowanie przepisów dotyczących kompetencji rzeczników patentowych, zasad wykonywania zawodu oraz rejestru kancelarii patentowych;- uregulowanie zasad naboru i prowadzenia aplikacji rzecznikowskiej;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3110
- Data wpłynięcia: 2010-05-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych
- data uchwalenia: 2010-09-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1308
3110
usprawnienie postępowania dyscyplinarnego. Postępowanie to obejmuje: postępowanie
wyjaśniające, postępowanie przed Sądem Dyscyplinarnym i Odwoławczym Sądem
Dyscyplinarnym oraz postępowanie wykonawcze. Za stronę postępowania uznaje się również
poszkodowanego.
W sprawach nieuregulowanych w ustawie o rzecznikach patentowych,
w części dotyczącej postępowania dyscyplinarnego, stosować się będzie odpowiednio
przepisy postępowania karnego (art. 1 pkt 40 projektu).
Wprowadzono również przepis przejściowy, zgodnie z którym do wszczętych
i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy postępowań dyscyplinarnych stosuje się
przepisy dotychczasowe (art. 4 projektu).
Projekt przewiduje 3-miesięczne vacatio legis.
Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Gospodarki. Podmioty o charakterze lobbingowym, wymienione w rejestrze podmiotów
wykonujących zawodową działalność lobbingową, mogły zgłosić zainteresowanie pracami
nad tym projektem. adne zgłoszenia w tym trybie do Ministerstwa Gospodarki nie wpłynęły.
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega obowiązkowi notyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych. (Dz. U. z 2002 r. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja oddziałuje na rzeczników patentowych, aplikantów rzecznikowskich oraz osoby
świadczące usługi z zakresu pomocy w sprawach własności przemysłowej w państwach
członkowskich UE. Obecnie zawód rzecznika patentowego w Polsce wykonuje 950 osób,
przy czym liczba ta systematycznie wzrasta.
2. Konsultacje społeczne
Założenia do ustawy były poddane konsultacjom społecznym z Polską Izbą Rzeczników
Patentowych, Stowarzyszeniem Ochrony Własności Przemysłowej, Zrzeszeniem Rzeczników
Patentowych Prowadzących Kancelarie, Stowarzyszeniem Polskich Wynalazców
i Racjonalizatorów, Polskim Związkiem Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów,
Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, których wynik został uwzględniony przy
opracowywaniu projektu ustawy.
Projekt ustawy był na bieżąco konsultowany z Polską Izbą Rzeczników Patentowych
reprezentującą wszystkich rzeczników patentowych, niezależnie od ich przynależności do
innych stowarzyszeń i zrzeszeń. W toku dalszych prac, obok uzgodnień międzyresortowych,
ww. projekt został skonsultowany z organizacjami społecznymi, tj. Polską Izbą Rzeczników
Patentowych, Stowarzyszeniem Ochrony Własności Przemysłowej, Zrzeszeniem Rzeczników
Patentowych Prowadzących Kancelarie, Stowarzyszeniem Polskich Wynalazców
i Racjonalizatorów, Polskim Związkiem Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów,
Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, Polską Konfederacją Pracodawców
Prywatnych, Konfederacją Pracodawców Polskich, Business Centre Club, PRO MARK
Polskim Stowarzyszeniem Wytwórców Produktów Markowych, Instytutem Marki Polskiej.
Uwagi do projektu zgłosili: Polska Izba Rzeczników Patentowych, Zrzeszenie Rzeczników
Patentowych Prowadzących Kancelarie, Stowarzyszenie Ochrony Własności Przemysłowej,
Polski Związek Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów oraz Federacja Stowarzyszeń
Naukowo-Technicznych.
Uwzględniono uwagi dotyczące:
– konieczności upoważnienia Krajowej Rady Rzeczników Patentowych do
10
szczegółowego określania zasad i kontroli wypełniania obowiązku dokształcania –
art. 1 pkt 9 projektu,
– konieczności wskazania przez podmioty świadczące usługi transgraniczne adresu dla
doręczeń w Polsce - art. 19d ustawy, art. 1 pkt 14 projektu,
– doprecyzowania
treści art. 28b – art. 1 pkt 18 projektu,
– sprecyzowania treści art. 62 ust. 2 – art. 1 pkt 38 projektu,
– możliwości reklamy usług rzeczników patentowych – uwzględniono częściowo, art. 1
pkt 11 projektu.
Nie uwzględniono natomiast uwag wykraczających poza zakres przyjętych założeń,
a także ze względu na wypływający z art. 15 ust. 2 lit. b dyrektywy 2006/123/WE zakaz
narzucania przepisami krajowymi form wykonywania zawodu, uwagi dotyczącej możliwości
wykonywania zawodu rzecznika patentowego na podstawie umowy cywilno-prawnej.
Przedmiotowy projekt został umieszczony na stronie internetowej Urzędu Patentowego,
w celu umożliwienia zainteresowanym podmiotom zgłoszenia opinii na jego temat. W tym
trybie nie wpłynęły do Urzędu Patentowego żadne uwagi.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie będzie oddziaływała na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowana regulacja będzie miała wpływ na rynek pracy poprzez ustalenie prawa do
wykonywania zawodu rzecznika patentowego w Polsce, a także do świadczenia w Polsce
transgranicznej pomocy w sprawach własności przemysłowej, przez obywateli państw
członkowskich Unii Europejskiej. Precyzyjna ocena, na ile proponowana regulacja wpłynie
na wzrost liczby osób świadczących usługi z zakresu pomocy w sprawach własności
przemysłowej w Rzeczpospolitej Polskiej, będzie możliwa dopiero po wejściu
11
projektowanych przepisów w życie. Niemniej z uwagi na czysto specjalistyczne pole
działalności zawodowej, potrzebę biegłej znajomości polskiego prawa, a także znajomości
języka polskiego, szacować można, iż na listę rzeczników patentowych wpisać się może
kilkudziesięciu obywateli państw członkowskich. Podobna ilość osób zagranicznych
podejmować będzie świadczenie usług transgranicznych.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja będzie miała wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Usprawnienie wykonywania
zawodu rzecznika patentowego przyniesie efekt w postaci zwiększenia proinnowacyjnych
zachowań przedsiębiorców, a także może wpłynąć na umocnienie pewności obrotu
i rozpatrywanie sporów powstałych na tle naruszeń praw wyłącznych (patentów).
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. ródła finansowania
Ustawa nie powoduje wydatków po stronie budżetu państwa. Zmiana regulacji dotycząca
kosztów aplikacji rzecznikowskiej będzie miała wpływ na wydatki aplikantów
rzecznikowskich.
Program aplikacji uchwala Krajowa Rada Rzeczników Patentowych, jednak ramowy zakres
programu ustalony jest w przepisach rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 maja
2002 r. w sprawie przeprowadzenia konkursu o wpis na listę, organizacji szkolenia, wzoru
listy i legitymacji aplikantów rzecznikowskich (Dz. U. Nr 56, poz. 505), zgodnie z którym
szkolenie aplikanta obejmuje:
– wykłady i ćwiczenia w wymiarze co najmniej 500 godzin,
– wykonywanie prac i zadań praktycznych zleconych przez patrona w wymiarze co
najmniej 300 godzin,
12
– praktykę w Urzędzie Patentowym RP w wymiarze co najmniej 50 godzin.
Przykładowo szczegółowy program jednej z ostatnich aplikacji rzecznikowskich
przyjęty przez Krajową Radę Rzeczników Patentowych obejmował 555 godzin wykładów i
ćwiczeń, 300 godzin prac i zadań praktycznych oraz 100 godzin praktyki w Urzędzie
Patentowym. Zatem łącznie zajęcia realizowane w ramach aplikacji obejmowały 955 godzin.
Kalkulacja kosztów aplikacji pozostawała w ścisłym związku z programem aplikacji i była
sporządzana w oparciu o doświadczenia wcześniejszych edycji aplikacji z uwzględnieniem
przewidywanego wzrostu kosztów. Koszt poprzedniej aplikacji został skalkulowany na
poziomie 5 000 zł za semestr. Program realizowany był przez sześć semestrów. Kalkulacja
kosztów obejmowała następujące pozycje:
– koszt egzaminu konkursowego,
– koszt Studium Podyplomowego Prawa Własności Przemysłowej,
– wynagrodzenia
wykładowców,
– wynagrodzenia osób prowadzących praktyki,
– koszt opracowania i publikacji materiałów dydaktycznych,
– wynajem
sali,
– udział aplikantów w konferencjach i seminariach organizowanych przez Izbę w czasie
trwania aplikacji,
– koszty pośrednie związane z funkcjonowaniem biura Polskiej Izby Rzeczników
Patentowych.
Koszt jednej godziny aplikacji wynosił 31 zł, podczas gdy dla porównania koszt jednej
godziny w grupach ćwiczeniowych zbliżonego tematyką dwusemestralnego podyplomowego
Studium Ochrony Własności Intelektualnej prowadzonego przez Wydział Prawa
i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego wynosił 29 zł. Koszt aplikacji rzecznikowskiej
nie odbiegał więc od opłat, jakie są przewidziane za udział w powszechnie dostępnych
studiach podyplomowych i nie stanowił bariery w dostępie do zawodu.
Aplikacja jest realizowana w systemie weekendowym, co powoduje wzrost stawek
wypłacanych wykładowcom i osobom zapewniającym obsługę administracyjną. Aplikacja
jest realizowana w warunkach rynkowych i wynagrodzenia płacone wykładowcom lub koszty
wynajmu sal są ustalane przez rynek. Przekraczająca 100 osób grupa aplikantów wymaga
13