Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych
projekt dotyczy: zmiany terminologii, doprecyzowaniu postępowania detektywa ze zgromadzonym w toku postępowania danymi osobowymi, nałożenia obowiązku sporządzenia notatki z czynności czy to zniszczenia czy przekazania innym danych osobowych, przeprowadzenia przez Komendanta Głównego Policji egzaminu dla osób ubiegających się o licencję
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3017
- Data wpłynięcia: 2010-04-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych
- data uchwalenia: 2010-11-26
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 6, poz. 17
3017
Wpływ z opłat za egzaminy:
za jeden dwudniowy egzamin – 10 476,93 zł,
za 4 egzaminy dwudniowe – 41 907,72 zł.
Przewidywany dochód:
przy jednym dwudniowym egzaminie – 1 132,61 zł,
przy 4 egzaminach – 4 530,44 zł (jest to kalkulacja dla 68 osób).
Dla pełnego porównania wpływu z opłat za egzaminy, kosztów egzaminów i dochodu
(planowanych) z egzaminów organizowanych na nowych warunkach z egzaminami
przeprowadzonymi w 2008 r. należałoby przyjąć dla obliczeń tę samą liczbę osób
przystępujących do egzaminów, tj. 70 osób (tyle osób zdawało w porównywanym 2008 r.).
Z tego względu przy założeniu, że do egzaminu dwudniowego będzie przystępowało 35 osób,
dla obliczeń porównawczych jednego dnia egzaminu należałoby przyjąć wpływy i koszty
obliczone dla średniej – 17,5.
W związku z powyższym kalkulacja finansowa 4 dwudniowych egzaminów dla 70 osób
przedstawia się następująco:
wpływ z opłat za egzaminy – 43 140,30 zł,
łączny koszt egzaminów – 37 416,28 zł,
uzyskany dochód – 5 724,02 zł.
Należy mieć jednak na uwadze fakt, iż precyzyjne określenie czasu trwania egzaminu nie
jest możliwe, w związku z czym, dla celów szacunkowych, przyjęto ośmiogodzinny dzień
pracy komisji egzaminacyjnej. Może się jednak okazać, że egzamin nie będzie trwał
zakładanych 8 godzin, lecz krócej. Wynika to ze zmiany zasad przeprowadzania egzaminu.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami egzamin rozpoczyna się od części pisemnej
i niezależnie od uzyskanego wyniku zdający przystępuje do części ustnej. Natomiast projekt
nowelizacji ustawy nie przewiduje możliwości przystąpienia przez zdającego do części ustnej
11
bez zaliczenia z wynikiem pozytywnym części pisemnej. Również liczba osób
przystępujących do egzaminu jest b. szacunkowa.
Zatem przedstawione dane liczbowe mają charakter szacunkowy i mogą ulec zmianie.
Wyliczenia wskazują (niezależnie od liczby osób zdających egzamin, jak i wysokości
średniego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej) niewielką
nadwyżkę wpływów do budżetu państwa.
Koszty
związane z prowadzeniem egzaminu centralnego nie będą obciążać budżetu
państwa i nie będą stanowić podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki. Będą one
pokrywane z części 42 – Sprawy wewnętrzne, dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne
i ochrona przeciwpożarowa.
Gdyby pozostawiono dotychczasową opłatę za egzamin, to dochód budżetu państwa
wynosiłby 73 353,52 zł (przy kalkulacji dla 68 osób).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Ustawa nie będzie miała znaczącego wpływu na rynek pracy, bowiem liczba
przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych
w skali państwa jest niewielka (obecnie ok. 300 przedsiębiorców, natomiast liczba
detektywów nie przekracza 500).
Uchylenie przesłanki uniemożliwiającej ubieganie się o licencję detektywa osób
zwolnionych dyscyplinarnie z Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biura Ochrony Rządu, wojska, prokuratury, sądu lub
innego urzędu administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym, w ciągu ostatnich 5 lat, nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
Nie były prowadzone statystyki wg kryteriów niespełnienia wymogów do ubiegania się
o licencję, o których mowa w art. 29 ustawy, jednak w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej
głównym powodem nieuzyskania licencji był negatywny wynik egzaminu (z innych państw
członkowskich UE brak było wystąpień o uznanie kwalifikacji lub przystępujących do
egzaminu).
12
W przypadku gdy osoba, która została zwolniona dyscyplinarnie, uzyska licencję, nie będzie
to miało wpływu na konkurencyjność, nie można też na tej podstawie przewidywać, że
miałoby to wpływ na jakość usług detektywistycznych.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorców, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorców,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo publiczne
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na bezpieczeństwo publiczne, ponieważ
zasady wykonywania działalności w zakresie usług detektywistycznych nie ulegają zmianie.
11/04-kt
13
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia .............................
w sprawie trybu wnoszenia opłaty za egzamin osoby ubiegaj cej si o wydanie licencji
detektywa, jej zwrotu oraz stawek wynagrodzenia egzaminatorów i członków zespołu do
przygotowania pytań i zadań praktycznych na egzamin
Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych
(Dz. U. z 2002 r. Nr 12, poz. 110, z późn. zm.2) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Opłatę za egzamin osoby ubiegającej się o wydanie licencji detektywa, zwaną dalej
„opłatą za egzamin” wnosi się na rachunek bankowy Komendy Głównej Policji.
2. W przypadku nieprzystąpienia do egzaminu z usprawiedliwionej przyczyny leżącej po
stronie wnioskodawcy, Komendant Główny Policji wyznacza ponownie miejsce
i termin egzaminu. W tym przypadku wnioskodawca nie ponosi dodatkowych kosztów
z tytułu przystąpienia do egzaminu.
3. Wnioskodawcy, który nie przystąpił do egzaminu z usprawiedliwionej przyczyny leżącej
po stronie wnioskodawcy i wycofał wniosek, przysługuje – na jego wniosek - zwrot
wniesionej opłaty po potrąceniu kosztów związanych z przelewem.
4. Zwrotu opłaty za egzamin organ dokonuje w terminie 14 dni od dnia wycofania wniosku
przez wnioskodawcę na rachunek bankowy przez niego wskazany.
5. W przypadku gdy egzamin nie odbędzie się lub zostanie przerwany z przyczyn
niezależnych od wnioskodawcy, opłata egzaminacyjna zostaje zaliczona na poczet egzaminu
przeprowadzonego w terminie późniejszym.
§ 2.
Opłata za egzamin obejmuje:
1) stawki wynagrodzenia przewodniczącego i pozostałych członków komisji
egzaminacyjnej;
2) stawki wynagrodzenia członków zespołu do przygotowania pytań i zadań
praktycznych;
3) koszty organizacyjno-techniczne egzaminu, w szczególności koszty: wynajmu sali na
egzamin, materiałów piśmienniczych i biurowych, wysyłki przesyłek poleconych do
członków komisji i kandydatów na egzamin, biletów na dojazd członków komisji
egzaminacyjnej.
§ 3.
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002r. Nr 238, poz. 2021, z 2003 r. Nr 124, poz.
1152, z 2004 r. Nr 121, poz. 1265 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 .
2
1. Stawkę wynagrodzenia przewodniczącego komisji egzaminacyjnej ustala się
w wysokości 3% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
w ostatnim kwartale roku poprzedniego ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” za
godzinę udziału w pracach komisji.
2. Stawki wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej ustala się w wysokości 2%
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w ostatnim kwartale
roku poprzedniego ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” za godzinę udziału w pracach
komisji
3. Stawki wynagrodzenia dla każdego z członków zespołu przygotowującego pytania
i zadania praktyczne ustala się w wysokości 5 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej w ostatnim kwartale roku poprzedniego ogłaszanego przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski” za każdy opracowany zestaw pytań i zadań praktycznych.
§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia3).
MINISTER
SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
W POROZUMIENIU:
MINISTER FINANSÓW
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z
dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wnoszenia opłaty za egzamin osoby ubiegającej się o wydanie licencji
na usługi detektywistyczne, jej wysokości oraz stawek wynagrodzenia egzaminatorów (Dz. U. Nr 186, poz.
1558), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia .......... r. o zmianie ustawy o usługach
detektywistycznych (Dz. U. Nr ...., poz. ....).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3017
› Pobierz plik