Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych
projekt dotyczy: zmiany terminologii, doprecyzowaniu postępowania detektywa ze zgromadzonym w toku postępowania danymi osobowymi, nałożenia obowiązku sporządzenia notatki z czynności czy to zniszczenia czy przekazania innym danych osobowych, przeprowadzenia przez Komendanta Głównego Policji egzaminu dla osób ubiegających się o licencję
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3017
- Data wpłynięcia: 2010-04-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych
- data uchwalenia: 2010-11-26
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 6, poz. 17
3017
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Regulacja oddziałuje na przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie usług
detektywistycznych, na osoby ubiegające się o licencję detektywa oraz członków komisji
egzaminacyjnych, w tym w szczególności Komendanta Głównego Policji wskazanego jako
organ przeprowadzający egzamin na licencję detektywa.
2. Konsultacje społeczne
Projekt został przekazany do zaopiniowania przez: Polską Izbę Ochrony Osób i Mienia,
Polski Związek Pracodawców Ochrona, Stowarzyszenie Detektywów Polskich oraz Polskie
Stowarzyszenie Licencjonowanych Detektywów, które do treści przedłożonego do
opiniowania projektu zmiany ustawy wniosły nieliczne uwagi, poza opinią Stowarzyszenia
Detektywów Polskich generalnie krytykującą obowiązującą ustawę i w związku z tym
wyrażającą niezadowolenie z niewielkich zmian przedstawionych w projekcie.
Projektowane zmiany dotyczące organizacji, formy i trybu egzaminowania na licencję
detektywa spotkały się z aprobatą.
Pozytywną opinię dla projektowanych zmian przedstawił w szczególności Polski Związek
Pracodawców Ochrona, wskazując, iż w projekcie znalazły się m.in. propozycje zgłaszane
przez ww. związek, tj. uwzględnienie w tematyce egzaminów przepisów regulujących zasady
wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych, włączenie do
składu komisji egzaminacyjnej przedstawiciela organizacji zawodowych zrzeszających
detektywów, ograniczenie wymagań zdrowotnych kandydata na detektywa wyłącznie do
zdolności psychicznej. Związek zasygnalizował jednocześnie, iż ustanowiona opłata za
egzamin wydaje się zbyt wysoka. W ostatecznym projekcie opłatę znacznie zmniejszono
(o 30 %).
W swoich opiniach ww. podmioty przedstawiły dodatkowe propozycje wykraczające
poza zakres zmian zawartych w projekcie, które nie zostały uwzględnione w projekcie,
a dotyczyły:
1) udostępnienia danych z baz prowadzonych m.in. przez Policję, urzędy skarbowe i inne
organy i instytucje,
6
2) nałożenia na instytucje rządowe i samorządowe obowiązku udzielania informacji
detektywom, z wyjątkiem stanowiących tajemnicę zastrzeżoną przepisami prawa,
3) potrzeby ustanowienia instytucji „asystenta detektywa” przybieranego przez detektywa do
wykonywania tzw. technicznych czynności przy wykonywaniu przez detektywa czynności
detektywistycznych.
W trakcie prac nad projektem rozważano uwzględnienie propozycji wskazanej w pkt 3, ale
nie udało się – także przy włączeniu ww. podmiotów społecznych do prac – określić zakresu
czynności, które mógłby wykonywać asystent detektywa.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt był
zamieszczony na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Nie odnotowano zgłoszeń zainteresowanych podmiotów.
Projekt został uzgodniony z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przewiduje się, że w świetle zaproponowanych zmian wejście w życie projektowanej
regulacji w związku z wprowadzanym obniżeniem opłaty za egzamin może skutkować
zmniejszeniem wpływów do budżetu państwa, natomiast ww. projekt nie będzie miał wpływu
na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Analiza wpływu proponowanej regulacji prawnej przewiduje, że zastąpienie egzaminów
organizowanych przez komendantów wojewódzkich Policji egzaminem centralnym
organizowanym przez Komendanta Głównego Policji przysporzy Policji
i MSWiA oszczędności.
Obecnie komendy wojewódzkie (Komenda Stołeczna) Policji organizują średnio w ciągu
roku łącznie 34 egzaminy (zgodnie z art. 30 ustawy). Do egzaminu przystępuje od 1 do
kilkunastu osób. Wprawdzie koszty są pokrywane z opłat wnoszonych przez osoby
przystępujące do egzaminów, ale w sytuacji, gdy do egzaminu przystępuje 1 lub 2 osoby,
a zdarza się to często, obciążenie finansowe i organizacyjne dla komend wojewódzkich
Policji jest znaczne.
W ocenie osób odpowiedzialnych za organizację egzaminów dotychczasowy sposób
przeprowadzania egzaminów jest nieekonomiczny, głównie z powodu konieczności
7
organizowania egzaminu nawet dla 1 osoby. Organizacja egzaminu jest dużym
przedsięwzięciem, angażującym nie tylko osoby ze składu komisji egzaminacyjnej, ale także
pracowników Policji z administracji, logistyki i finansów. W konsekwencji zaangażowany
jest „sztab” osób często dla jednej czy kilku osób przystępujących do egzaminu.
W 2008 r. komendanci wojewódzcy (Komendant Stołeczny) Policji zorganizowali
25 egzaminów, do których przystąpiło 70 osób ubiegających się o licencję detektywa.
Z tytułu opłat egzaminacyjnych wpłynęła łącznie kwota 102 097,63 zł.
Wynagrodzenia członków komisji – 46 314,95 zł,
koszty materiałów biurowych i przesyłek – 1 549,20 zł,
koszty delegacji – przyjęto kwotę – 22 500,00 zł.
Nie jest możliwe jednoznaczne określenie kosztów delegacji służbowych przedstawicieli
Komendanta Głównego Policji, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, szkół Policji
czy Ministra Edukacji Narodowej. Jest to związane z faktem, że w celu obniżenia kosztów
delegacji przedstawiciele Komendanta Głównego Policji oraz Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji często łączyli inne wyjazdy służbowe z uczestnictwem w komisjach
egzaminacyjnych, np. z kontrolami przedsiębiorców wykonujących koncesjonowaną
działalność gospodarczą (w przypadku przedstawiciela Ministra Spraw Wewnętrznych
i
Administracji koszty delegacji na egzamin wyniosły ok. 5
550 zł). Odnośnie do
przedstawiciela szkoły Policji należy wskazać, że w egzaminach brali udział, w zależności od
województwa, przedstawiciele szkół z Legionowa, Szczytna lub Piły. Natomiast
przedstawiciel Ministra Edukacji Narodowej był albo delegowany z Warszawy (do 3 komend
wojewódzkich Policji) albo z właściwego miejscowo kuratorium. Dla przedmiotowych
wyliczeń przyjęto założenie, że niższe koszty delegacji przedstawiciela szkoły Policji
rekompensują koszty delegacji przedstawiciela Ministra Edukacji Narodowej, którego koszty
delegacji dotyczą egzaminów organizowanych przez trzech komendantów wojewódzkich
Policji.
W związku z powyższym przyjęto średni koszt delegacji na ok. 300 zł. Obejmuje on
przejazd i nocleg oraz diety. Miejscowość, w której odbywa się egzamin (np. Szczecin,
Rzeszów, Wrocław), rozkład jazdy pociągów i godziny rozpoczęcia egzaminów powodują
konieczność przyjazdu delegowanych do składu komisji egzaminacyjnej w dniu
poprzedzającym egzamin, co z kolei wymusza korzystanie z noclegu. Przyjęto korzystanie
z (tańszej) resortowej bazy noclegowej, a dopiero w przypadku jej braku – korzystanie
z miejskiej bazy hotelowej.
8
Na szacunkową kwotę 300 zł składa się:
– nocleg (średnia cena w hotelu wynosi 150 – 220 zł, w bazie resortowej spraw
wewnętrznych 50 – 170 zł),
– bilet (PKP lub PKS) – cena zależy od odległości, ewentualnych przesiadek oraz
rodzaju środka komunikacji i mieści się w przedziale 30 – 120 zł,
– dieta (od 8 do 12 godzin – 11,50 zł, powyżej 12 godzin – 23 zł),
– ryczałt za przejazd w mieście (2 x 4,60 zł – 9,20 zł).
Z uwagi na zorganizowanie w 2008 r. 25 egzaminów koszty delegacji służbowych
przedstawicieli: Komendanta Głównego Policji, szkoły Policji i Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji stanowiły kwotę 22 500,00 zł.
W 2008 r. wpływ do budżetu wyniósł: 102 097,63 zł – 46 314,95 zł – 1 549,20 zł =
54 233,48 zł. Koszty delegacji, które pokryły organy delegujące przedstawicieli, to kwota
szacunkowa 22 500,00 zł, zatem dochód wyniósł 31 733,48 zł.
Odnośnie do planowanych egzaminów centralnych jako podstawę wyliczenia przyjęto
przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w II kwartale 2009 r., które
zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 sierpnia 2009 r.
w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2009 r. (M. P. Nr 52, poz. 747)
wynosiło 3 081,48 zł. Zatem każdy egzaminowany, wnosząc opłatę za egzamin w wysokości
20 % przeciętnego wynagrodzenia, musiałby zapłacić 616,29 zł. Jeżeli do egzaminu przystąpi
17 osób, to będzie on trwał 2 dni (przy ośmiogodzinnym dniu pracy i założeniu, że osoba
egzaminowana musi tego samego dnia przystąpić do egzaminu pisemnego i ustnego).
Przewidywane wynagrodzenie dla przewodniczącego komisji wynosi 3
%
ww. wynagrodzenia za godzinę pracy, a więc 92,40 zł. Natomiast wynagrodzenie dla każdego
z członków komisji wynosi 2 % wynagrodzenia, o którym mowa powyżej, za godzinę pracy,
co wynosi 61,60 zł.
Planowane wynagrodzenie dla każdego z członków zespołu przygotowującego pytania
i zadania egzaminacyjne wynosi 5 % wskazanego wyżej wynagrodzenia za przygotowany
zestaw pytań i zadań na każdy dzień egzaminu i wynosi 154,07 zł.
9
Przedstawione wyliczenie zakłada zorganizowanie egzaminu w Centrum Szkolenia Policji
w Legionowie. Gdyby jednak egzamin był organizowany w Warszawie, koszt jego
organizacji byłby niższy o koszt biletów (PKS, PKP lub przewoźników prywatnych).
Wynagrodzenia:
wynagrodzenie przewodniczącego komisji 739,20 zł/dzień x 2 dni = 1 478,40 zł,
wynagrodzenie członka komisji 492,80 zł/dzień x 2 dni = 985,60 zł (dla 5 członków
– 4 928 zł),
wynagrodzenie zespołu 154,07 zł x 2 zestawy = 308,14 zł (dla 3 członków zespołu
– 924,42 zł).
Razem wynagrodzenia:
za jeden dwudniowy egzamin – 7 330,82 zł,
za 4 dwudniowe egzaminy – 29 323,28 zł.
Koszty techniczne:
koszty przesyłek poleconych do osób zdających 5,50 zł x 17 = 93,50 zł,
koszty przesyłek poleconych do członków komisji 5,50 zł x 4 = 22 zł,
materiały piśmiennicze, biurowe ok. 300 zł,
bilet do i z Legionowa 9 zł (4,50 zł x 2) x 6 osób = 54 zł x 2 dni = 108 zł (przyjęto najniższą
cenę biletu, mając do wyboru kilka możliwości dojazdu),
koszt wynajmu sali na egzamin 400 zł x 2 = 800 zł,
koszt zapewnienia dla zdających i członków komisji (17 + 6) napojów (woda, herbata, kawa)
345 zł x 2 = 690 zł.
Razem koszty techniczne egzaminu:
za jeden dwudniowy egzamin – 2 013,50 zł,
za 4 dwudniowe egzaminy – 8 054,00 zł.
Koszty egzaminu
Łączny koszt egzaminu:
za jeden dwudniowy egzamin – 9 344,32 zł,
za 4 egzaminy dwudniowe – 37 377,28 zł.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3017
› Pobierz plik