eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

projekt ustawy dotyczy wykonania postanowień Porozumienia zawartego 9 grudnia 2008 r. między Ministrem Infrastruktury a województwami oraz uchwały nr 256/2008 Rady Ministrów z 2 grudnia 2008 r. w sprawie wniesienia przez PKP SA do spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. aportem zapleczy technicznych do obsługi taboru na pokrycie straty bilansowej spółki Przewozy Regionalne z lat ubiegłych w kwocie 1 188 mln zł

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2967
  • Data wpłynięcia: 2010-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe"
  • data uchwalenia: 2010-05-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 108, poz. 686

2967

Art. 2. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji
i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U.
Nr 84, poz. 948, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art.17 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Czynności związane z wnoszeniem wkładów do spółki
określonej w art. 15 zwalnia się od podatku od czynności
cywilnoprawnych.”;
2) po art. 20c dodaje się art. 20d w brzmieniu:
„Art. 20d. 1.
rodki ze zbycia akcji lub udziałów pomniejszone
o wpłatę zgodnie z art. 63 ust. 2 do Funduszu
Własności Pracowniczej, PKP SA przekazuje na
wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony
przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
2. rodki, o których mowa w ust. 1, wraz
z oprocentowaniem są przeznaczane na spłatę
zobowiązań PKP SA wynikających z:
1) obligacji, kredytów lub pożyczek, objętych
poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa;
2)
obligacji, kredytów lub pożyczek
przeznaczonych na spłatę poręczonych lub
gwarantowanych przez Skarb Państwa
zobowiązań PKP SA;
3) wykonania przez Skarb Państwa obowiązków
z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych za
zobowiązania PKP SA.
3. W przypadku wykonania przez PKP SA wszystkich
swoich zobowiązań, o których mowa w ust. 2,
pozostałe na rachunku środki mogą być
przeznaczone przez PKP SA na podniesienie
kapitału zakładowego w spółkach, utworzonych na
podstawie art. 14, 15 i 19, z przeznaczeniem na
rozwój tych spółek.”;
5
3) po art. 39 dodaje się art. 39a w brzmieniu:
„Art.
39a.
1. W 2010 r. PKP SA wniesie w formie wkładu
niepieniężnego do spółki Przewozy Regionalne
sp. z o.o., zwanej dalej „PR”, nieruchomości niezbędne
do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych
przewozów pasażerskich, określone uchwałą walnego
zgromadzenia PKP SA, według wartości skorygowanej
aktywów netto.
2. Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra
właściwego do spraw transportu, nabędzie ze
środków, o których mowa w art. 3b ust. 1 ustawy
z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym
(Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61 oraz z 2009 r. Nr 115,
poz. 966), od PKP SA udziały objęte w kapitale
zakładowym PR, w zamian za wniesiony wkład
niepieniężny, o którym mowa w ust. 1, w terminie
14
dni od dnia zarejestrowania podwyższonego
kapitału zakładowego w PR z tytułu wniesienia tego
wkładu.
3. Z dniem nabycia przez Skarb Państwa od PKP SA
udziałów w kapitale zakładowym PR, podlegają one
nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz samorządów
województw proporcjonalnie do liczby objętych przez
nie udziałów w PR zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 33u ust. 3 ustawy.
4. Minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie
po nabyciu przez Skarb Państwa udziałów w kapitale
zakładowym PR, w formie pisemnej, zawiadomi
zarządy województw o dniu objęcia przez samorządy
województw udziałów w kapitale zakładowym PR
i liczbie tych udziałów oraz informację o tym poda do
publicznej wiadomości w formie komunikatu
6
ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospo-
litej Polskiej „Monitor Polski”.”.

Art. 3. Do środków finansowych pochodzących ze sprzedaży Skarbowi
Państwa udziałów lub akcji, o których mowa w art. 3 ust. 3a i art. 3b ust. 1 ustawy,
o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się art. 63
ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 2.

Art. 4. Przyjęty przed dniem wejścia w życie ustawy Program rzeczowo-fi-
nansowy wykorzystania środków Funduszu Kolejowego zachowuje moc i może być
zmieniany w celu dostosowania do przepisów niniejszej ustawy.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154,
poz. 1802, z 2002 r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz. 63, Nr 80, poz. 720
i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157, poz. 1315
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 157, poz. 1119, z 2008 r. Nr 97, poz. 624, Nr 193,
poz. 1196 i Nr 206, poz. 1289 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33.


03_13zb
7
U Z A S A D N I E N I E


Niniejszy projekt ustawy stanowi wykonanie postanowień Porozumienia zawartego w dniu
9
grudnia 2008 r. między Ministrem Infrastruktury a województwami oraz uchwały
nr 256/2008 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2008 r. w sprawie wniesienia przez PKP SA
do spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o., zwanej dalej „PR”, aportem zapleczy technicznych
do obsługi taboru na pokrycie straty bilansowej PR z lat ubiegłych w kwocie 1 188 mln zł.
Przedmiotem projektu ustawy jest również stworzenie możliwości nabywania przez Skarb
Państwa ze środków Funduszu Kolejowego akcji PKP PLK SA od spółki PKP SA w celu
zwiększenia udziału Skarbu Państwa w kapitale zakładowym PKP PLK SA i docelowo
uniezależnienia tej spółki od Grupy PKP.
Ponadto zaprojektowano możliwość wypłacenia z wpływów do Funduszu w roku 2012 kwoty
do 150 mln zł samorządom województw z przeznaczeniem na współfinansowanie zadań
własnych województw w zakresie organizowania regionalnych kolejowych przewozów
pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych.
W związku z powyższym projekt ustawy zawiera przepisy zmieniające ustawę z dnia
16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61 oraz z 2009 r.
Nr 115, poz. 966) oraz ustawę z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji
i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84,
poz. 948, z późn. zm.).
Zgodnie z postanowieniami „Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku” (Strategii),
przyjętej przez Radę Ministrów w kwietniu 2007 r. oraz zmianami do Strategii przyjętymi
w lutym 2008 r., spółka PR została poddana procesowi usamorządowienia.
Usamorządowienie w rozumieniu Strategii polega na nieodpłatnym przekazaniu udziałów
spółki PR samorządom województw. Przesłanką do usamorządowienia spółki PR w myśl
Strategii było w szczególności stworzenie możliwości pełniejszego dostosowania potencjału
przewozowego do potrzeb lokalnych oraz integracji podmiotów zamawiających przewozy
(samorządy województw) i realizującego usługi przewozowe (spółka PR).
Było to przedsięwzięcie szczególnie ważne z punktu widzenia optymalizacji pracy systemów
transportowych w wymiarze poszczególnych województw. Dotychczas bowiem samorządy
organizowały i dofinansowywały przewozy regionalne, jednakże nie miały wpływu na sposób
organizacji podmiotu gospodarczego wykonującego te usługi.
Przekazanie udziałów PKP SA w spółce PR zostało dokonane w trybie i na zasadach
określonych w przepisach rozdziału 4c ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
i obejmowało dwa zasadnicze elementy:
– zbycie udziałów PKP SA w spółce PR na rzecz Skarbu Państwa w ramach spłaty
pożyczki udzielonej PKP SA,
– przeniesienie udziałów w spółce PR na rzecz samorządów województw.
Otrzymane od Skarbu Państwa 100 % udziałów spółki PR dało samorządom województw
narzędzie kontroli korporacyjnej i możliwość takiego ukształtowania jej organizacji, która
w
optymalny sposób uwzględniałaby potrzebę samorządów w zakresie organizowania
transportu publicznego na ich terenie.
W Porozumieniu zawartym w dniu 9 grudnia 2008 r. między Ministrem Infrastruktury
Cezarym Grabarczykiem a wszystkimi województwami ustalono, że pokrycie straty
bilansowej spółki PR z lat ubiegłych nastąpi m. in. przez podwyższenie kapitału zakładowego
w wyniku wniesienia do spółki PR aportem zapleczy technicznych do obsługi taboru oraz
innych nieruchomości.
Wniesienie tych nieruchomości do spółki PR spowoduje, że PKP S.A. obejmie dodatkowe
udziały w kapitale zakładowym tej spółki. Tak w celu zachowania idei usamorządowienia
spółki PR jest konieczne przeniesienie tych udziałów na rzecz samorządów województw za
pośrednictwem Skarbu Państwa w trybie i na zasadach określonych w art. 1 przedstawianego
projektu zawierającego zmiany przepisów ustawy o Funduszu Kolejowym. Przyjęcie tych
zmian, a w konsekwencji umożliwienie posiadania przez samorządy województw wszystkich
udziałów spółki PR jest więc elementem realizacji idei usamorządowienia określonej
w postanowieniach:
– „Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku”,
– przepisów
rozdziału 4c ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe”,
– Porozumienia zawartego w dniu 9 grudnia 2008 r. między Ministrem
Infrastruktury a wszystkimi samorządami województw.
2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: