eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"

projekt ustawy dotyczy wykonania postanowień Porozumienia zawartego 9 grudnia 2008 r. między Ministrem Infrastruktury a województwami oraz uchwały nr 256/2008 Rady Ministrów z 2 grudnia 2008 r. w sprawie wniesienia przez PKP SA do spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. aportem zapleczy technicznych do obsługi taboru na pokrycie straty bilansowej spółki Przewozy Regionalne z lat ubiegłych w kwocie 1 188 mln zł

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2967
  • Data wpłynięcia: 2010-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe"
  • data uchwalenia: 2010-05-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 108, poz. 686

2967

ta ma na celu zapewnienie, iż PKP SA przeznaczy te środki na spłatę ciążącego na Spółce
zadłużenia.
Zadłużenie PKP SA wynikające z gwarancji lub poręczeń Skarbu Państwa wynosi obecnie
ok. 5,6 mld zł. W związku z tym konieczne jest zagwarantowanie w umowie zawartej przez
ministra właściwego do spraw transportu z PKP SA, iż Spółka ta przeznaczy środki uzyskane
z Funduszu Kolejowego tytułem wykupu przez Skarb Państwa objętych przez PKP SA
udziałów w PR, w związku z wniesieniem nieruchomości, oraz sprzedaży akcji PLK SA na
uregulowanie zobowiązań związanych z gwarancjami lub poręczeniami Skarbu Państwa.
Przewiduje się, że w umowie Spółka zostanie zobowiązana do przekazania całości środków
uzyskanych z Funduszu na ten cel.
Artykułem 2 dotyczącym zmiany ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP są wprowadzane trzy
zmiany do tej ustawy.
Pierwsza to zmiana art. 17 ust. 4. Według dotychczasowego brzmienia tego przepisu
czynności związane z tworzeniem spółek, a także z wnoszeniem do tych spółek wkładów
niepieniężnych było zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ponieważ zakończono już proces tworzenia spółek zwolnienie, o którym mowa, może być
w odniesieniu do aportów traktowane jako pomoc publiczna. Zmieniono zatem brzmienie
ust. 4, pozostawiając takie zwolnienie tylko w odniesieniu do zarządcy infrastruktury, tj. PKP
PLK SA, który jest naturalnym monopolistą i z tego względu nie zachodzi obawa udzielenia
niedozwolonej pomocy publicznej.
Artykuł 2 pkt 2 projektu jest przepisem regulującym kwestię wniesienia przez PKP SA
aportu w postaci nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie
działalności przewozowej, tj. zapleczy techniczno-eksploatacyjnych do PR, nabycia przez
Skarb Państwa udziałów w kapitale zakładowym PR od PKP SA oraz objęcia tych udziałów
przez samorządy województw. Przystępując do procesu usamorządowienia spółki PR w roku
2008 uzgodniono trójstronnie, tj. Minister Infrastruktury, PKP SA i samorządy województw,
że Spółka zostanie wyposażona w nieruchomości niezbędne do obsługi i utrzymania taboru
kolejowego (zaplecza). Znalazło to wyraz w Porozumieniu zawartym w dniu 9 grudnia
2008 r. między Ministrem Infrastruktury a województwami oraz uchwale nr 256/2008 Rady
Ministrów z dnia 2 grudnia 2008 r.
Artykuł 3 stanowi, że środki finansowe PKP SA pochodzące ze sprzedaży Skarbowi Państwa
udziałów PR lub akcji PKP PLK SA nie będą podstawą do naliczenia 15 % w celu
8
przekazania do Funduszu Własności Pracowniczej, gdyż nie jest to prywatyzacja spółek
w rozumieniu ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Jeżeli chodzi o akcje PKP PLK SA
będące własnością PKP SA i Skarbu Państwa, to są one niezbywalne zgodnie z art. 15 ust. 8
ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji (…), poza jednym wyjątkiem, że akcje PKP SA
mogą być zbywane wyłącznie na rzecz Skarbu Państwa (art. 15 ust. 8a ustawy). Szczególnie
należy podkreślić, iż ustawa wyklucza prywatyzację tej Spółki. Sprzedaż udziałów PR na
rzecz Skarbu Państwa w celu przekazania samorządom ma ścisły związek
z usamorządowieniem spółki PR i trudno uznać ten proces za prywatyzację. Natomiast
Fundusz Własności Pracowniczej został utworzony w celu zapewnienia pracownikom PKP
udziału w procesie prywatyzacji.
Art. 4 zawiera przepis przejściowy umożliwiający dokonanie zmian w zatwierdzonym przed
dniem wejścia w życie ustawy Programie rzeczowo-finansowym wykorzystania środków
Funduszu Kolejowego w celu dostosowania do przepisów niniejszej ustawy.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy
został udostępniony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w tym trybie.
Przedmiotowy projekt ustawy nie stanowi podstawy prawnej udzielania pomocy publicznej,
o której mowa w art. 107 ust. 1 TFUE.

9

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Projektowana zmiana ustawy oddziałuje na samorządy województw, PKP SA, zarządcę
infrastruktury kolejowej PKP PLK SA oraz na Spółkę Przewozy Regionalne sp. z o.o.

2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przekazany do konsultacji z:
– PKP SA,
– PKP PLK SA,
– Spółką Przewozy Regionalne,
– samorządami województw,
– Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego,
– związkami zawodowymi działającymi w PKP i PR,
– Związkiem Pracodawców Kolejowych.
Dotychczas pozytywną opinię o projekcie ustawy zgłosiły samorządy 6 województw
(dolnośląskiego, opolskiego, pomorskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego
i wielkopolskiego).
W dniu 24 lutego 2010 r. projekt ustawy był przedmiotem posiedzenia Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego, która wydała pozytywną opinię.
Ponadto uwagi zgłosiły spółki: PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Przewozy Regionalne sp.
z o.o., które nie mogły być uwzględnione. PKP PLK SA podniosła kwestię rozszerzenia
zakresu zadań finansowanych z Funduszu Kolejowego, skutkującego zmniejszeniem
środków na dofinansowanie infrastruktury kolejowej. Natomiast PR wnioskowała
o obligatoryjne pokrycie ze środków Funduszu Kolejowego strat bilansowych tej Spółki,
jakie powstały jeszcze przed usamorządowieniem (przedmiotowy projekt ustawy
przewiduje taką możliwość, ale jest to rozwiązanie fakultatywne).
Dotychczas nie wpłynęły uwagi od innych podmiotów.

10
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Regulacje ustawowe będą miały wpływ na budżety samorządów województw, gdyż
samorządy otrzymają z Funduszu Kolejowego w 2012 r. dodatkowo do 150 mln zł na
współfinansowanie zadań własnych w zakresie organizowania regionalnych przewozów
pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy będzie wpływał na przyspieszenie uniezależnienia spółki PKP PLK SA od
PKP SA Wprowadzenie zmiany tworzącej podstawę prawną do wykorzystania środków
z Funduszu Kolejowego na nabycie przez Skarb Państwa akcji PKP PLK SA od PKP SA,
w celu zwiększenia udziału Skarbu Państwa w kapitale zakładowym PKP PLK SA
umożliwi szybsze wydzielenie spółki PKP PLK SA z Grupy PKP.
Wniesienie do spółki PR aportem zapleczy technicznych do obsługi taboru wpłynie na
poprawę sytuacji finansowej tej spółki, poprzez ograniczenie kosztów wynikających
z zakupu usług zewnętrznych związanych z obsługą taboru.
Ponadto środki uzyskane przez PKP SA z tytułu zbycia na rzecz Skarbu Państwa udziałów
i akcji PKP PLK SA zwiększą płynność finansową PKP SA.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Dodatkowe środki z wpływów do Funduszu w roku 2012 w kwocie do 150 mln zł
przeznaczone dla samorządów województw na współfinansowanie zadań własnych
województw w zakresie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich
wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych powinno skutkować
rozwojem kolejowych pasażerskich przewozów regionalnych w województwach (np.
uruchamianie nowych połączeń, poprawą jakości usług przewozowych).

11
7. Ocena pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt nie jest sprzeczny z prawem UE.


03_12zb
12
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: