Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
Wydanie projektowanego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 13 ust. 6 ustawy z dnia …… o publicznym transporcie
zbiorowym (Dz. U. Nr , poz. ).
Zgodnie z przepisami ustawy organizator publicznego transportu zbiorowego ma
obowiązek opracować plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego,
zwany dalej „planem transportowym”, w zakresie swojej właściwości. Minister właściwy do
spraw transportu jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w zakresie
międzywojewódzkich i międzynarodowych pasażerskich przewozów kolejowych, a podstawę
do organizowania tych przewozów stanowi plan transportowy, który minister sporządza i
ogłasza w drodze rozporządzenia.
Dotychczas zadanie ministra właściwy do spraw transportu ograniczało się do
dofinansowywania ze środków budżetu państwa przynoszących straty przewozów
międzywojewódzkich i międzynarodowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie ma
pełnego wpływu na ich organizowanie i funkcjonowanie.
Zgodnie z § 1 projektu rozporządzenia plan transportowy określa część tekstową,
część graficzną oraz uzasadnienie. Natomiast załączniki do projektu rozporządzenia określają
zawartość poszczególnych części planu.
Załącznik nr 1 określa część tekstową obejmującą:
1) sieć komunikacyjną, na której planowane jest wykonywanie międzywojewódzkich i
międzynarodowych przewozów pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej;
dla każdej linii komunikacyjnej tworzącej sieć komunikacyjną podane są stacje
początkowa i końcowa, długość linii oraz jej przebieg; opis ten zostanie sporządzony
odrębnie dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych;
2) zasady organizacji rynku przewozów; opis obejmuje wskazanie trybu wyboru
operatora, który będzie wykonywał określone przewozy, wymagania dotyczące
oznakowania taboru, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób
niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej;
3) pożądane wymagania jakości świadczonych usług przewozowych, w tym minimalne
wymagania dotyczące:
11
- informowania podróżnych w zakresie przewozów i sprzedaży biletów,
- punktualności przewozów,
- taboru co do wyposażenia, rozwiązań technicznych, w tym uwzględniających
potrzeby osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej,
- obsługi podróżnych, bezpieczeństwa podróżowania, z uwzględnieniem osób
niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej,
- dworców, w tym w zakresie ich dostosowania do obsługi osób niepełnosprawnych i
osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Załącznik nr 2 - część graficzna planu przedstawia mapę obejmującą terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem strefy transgranicznej, na którą naniesiono
określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia sieć komunikacyjną. Taka forma opisu sieci
komunikacyjnej umożliwia szybkie uzyskanie czytelnych informacji na temat przewozów
organizowanych przez ministra właściwego do spraw transportu.
Załącznik nr 3 stanowi uzasadnienie wskazanych przez ministra właściwego do spraw
transportu linii komunikacyjnych, na których będą zorganizowane międzywojewódzkie i
międzynarodowe pasażerskie przewozy kolejowe o charakterze użyteczności publicznej.
Uzasadnienie obejmuje następujące elementy:
9) ocenę i prognozy potrzeb przewozowych,
10)
stan zagospodarowania przestrzennego oraz ustalenia koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju,
11) sytuację społeczno-gospodarczą kraju,
12) wpływ transportu na środowisko,
13) potrzeby
zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w
szczególności potrzeby osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności
ruchowej,
14) potrzeby wynikające z kierunku polityki państwa,
15) rentowność linii komunikacyjnych,
16) potrzeby zapewnienia właściwego stanu higieniczno-sanitarnego.
Uzasadnienie planu będzie wskazuje przede wszystkim czym kierował się organizator
przewozów, przyjmując określone w planie transportowym rozwiązania, jakie kryteria
zadecydowały o dokonanych wyborach oraz jakie potrzeby uznano za priorytetowe.
12
Projektowane
rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Projektowane
rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
13
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Projekt rozporządzenia oddziałuje na:
− jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
− przedsiębiorców wykonujących usługi w zakresie regularnych przewozów osób w
transporcie kolejowym,
− ministra właściwego do spraw transportu w zakresie organizacji publicznego
transportu zbiorowego w międzywojewódzkich przewozach pasażerskich w
transporcie kolejowym.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
1. Marszałków województw (wszystkich),
2. PKP
S.A.,
3. PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.,
4. PKP Intercity S.A.,
5. PLK
S.A.,
Projekt zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście życie rozporządzenia wpłynie na budżet państwa. Wykonywanie na
określonych w planie transportowym liniach komunikacyjnych przewozów
niezbędnych ze społecznego punktu widzenia przez operatora, wybranego w trybie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, będzie wymagało
dofinansowania tych przewozów z budżetu państwa w zakresie, w jakim przewozy te
będą przynosić stratę.
14
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ nie skutkuje zmianami zasad
dofinansowywania kolejowych przewozów pasażerskich międzywojewódzkich i
międzynarodowych. Jednakże w zakresie, w jakim przewozy pasażerskie będą
zorganizowane przez ministra właściwego do spraw transportu, a jednocześnie będą
zaspakajać potrzeby lokalnych społeczności, nie będzie potrzeby planowania
przewozów na danych liniach komunikacyjnych przez jednostki samorządu
terytorialnego.
Wdrażanie planu transportowego, w tym w szczególności zadania związane z
organizowaniem przewozów będą stanowiły dodatkowe, nowe obowiązki komórki w
Ministerstwie Infrastruktury właściwej w sprawach transportu kolejowego. Nałożenie
na departament dodatkowych zadań będzie wymagało wzmocnienia kadrowego i
utworzenie nowego stanowiska pracy realizującego zadania związane z wdrożeniem
planu transportowego.
b) rynek pracy
Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu rozporządzenia na rynek pracy, natomiast
stabilność zasad wykonywania usług przewozowych w zakresie określonym w planie
transportowym pozwolą przewoźnikom na stabilizację wielkości zatrudnienia;
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia będzie miał pozytywny wpływ na rozwój regionalny, poprzez
poprawę dostępności publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i
międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym oraz poprawę
jakości usług przewozowych poprzez określenie wymagań w tym zakresie;
e) środowisko naturalne
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na środowisko naturalne.
02/55rch
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik