Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
„1) 5 lat – na wykonywanie przewozów regularnych specjalnych lub
międzynarodowych przewozów regularnych;”;
6) w art. 22 uchyla się ust. 1 i 1a;
7) art. 22a otrzymuje brzmienie:
„Art. 22a. Organy, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, mogą odmówić
wydania zezwolenia lub zmiany zezwolenia na wykonywanie przewozu
regularnego specjalnego w przypadku, gdy:
1)
wnioskodawca nie jest w stanie świadczyć usług będących
przedmiotem wniosku, korzystając z pojazdów pozostających w jego
bezpośredniej dyspozycji;
2)
wnioskodawca nie przestrzega warunków określonych w
posiadanym już zezwoleniu lub wykonuje przewozy niezgodnie z
posiadanym zezwoleniem.”;
8) w art. 41 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wydania zezwolenia, zmiany zezwolenia, przedłużenia ważności
zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia, wydania wtórnika zezwolenia
na wykonywanie przewozu regularnego specjalnego, przewozu
wahadłowego, przewozu okazjonalnego lub międzynarodowego przewozu
regularnego;”;
9) w art. 50:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego
transportu zbiorowego;”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dokumentów przewozowych określonych w ustawie z dnia 15
listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, a także dokumentów
związanych z wykonywaniem transportu drogowego lub
przewozów na potrzeby własne, o których mowa w art. 1;”;
10) w art. 80:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W ewidencji gromadzi się:
1) dane o przedsiębiorcach oraz o kierowcach:
a) imię i nazwisko lub oznaczenie przedsiębiorcy,
b) imię i nazwisko kierowcy,
51
c) adres zamieszkania lub siedzibę przedsiębiorcy oraz adres
zamieszkania kierowcy,
d) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL), a
w przypadku osoby
nieposiadającej tego numeru - nazwę i numer dokumentu
potwierdzającego tożsamość oraz nazwę organu, który wydał
ten dokument,
e) numer identyfikacji statystycznej REGON,
f) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji
działalności gospodarczej;
2) informacje dotyczące uprawnienia do wykonywania
przewozów:
a) rodzaj, zakres oraz datę uzyskania uprawnienia,
b) numer uprawnienia,
c) nazwę organu, który wydał uprawnienie;
3) informacje dotyczące stwierdzonych naruszeń, o których mowa
w art. 92 i art. 92a;
4) informacje o przeprowadzonych kontrolach, w trakcie których
nie stwierdzono naruszeń, o których mowa w art. 92 i art.
92a.”,
b) uchyla się ust. 2a,
c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Główny Inspektor udostępnia zainteresowanym organom uprawnionym
do wydawania licencji, zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych
specjalnych, zaświadczeń na wykonywanie przewozów drogowych na
potrzeby własne, zaświadczeń na wykonywanie publicznego transportu
zbiorowego lub potwierdzeń zgłoszenia przewozu, o których mowa w
przepisach o publicznym transporcie zbiorowym, dane i informacje, o
których mowa w ust. 2, dotyczące naruszeń dokonanych na obszarze
właściwości tych organów lub naruszeń dokonanych przez przewoźników,
którym organy te wydały dokumenty.”;
11) w art. 83 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Organy, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2, art. 18 ust. 1 pkt 1 oraz
w art. 33 ust. 8, są obowiązane przedstawiać ministrowi właściwemu do
spraw transportu, co najmniej dwa razy w roku, w terminach do dnia 15
52
stycznia oraz do dnia 15 lipca, informacje dotyczące liczby i zakresu
udzielonych licencji, zezwoleń i zaświadczeń na przewozy drogowe na
potrzeby własne oraz liczby wypisów z tych dokumentów, a także liczby
licencji w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.”;
12) w art. 87 w ust. 1 w pkt 2:
a) lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) przy wykonywaniu przewozu regularnego specjalnego i
międzynarodowego przewozu regularnego – odpowiednie
zezwolenie lub wypis z zezwolenia wraz z aktualnym rozkładem
jazdy i formularz jazdy, jeżeli są one wymagane,”,
b) dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) dokumenty wymagane w publicznym transporcie zbiorowym;”;
13) w art. 89 w ust. 1:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) upoważnieni pracownicy właściwego organu, o którym mowa w art.
18 ust. 1 - w odniesieniu do przewozów regularnych specjalnych i
międzynarodowych przewozów regularnych,
b) dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) strażnicy straży gminnych – w odniesieniu do publicznego transportu
zbiorowego.”;
14) w art. 92 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) o publicznym transporcie zbiorowym;”;
15) po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:
„Art. 95a. 1. Kto, będąc przedsiębiorcą:
1) nie zgłasza na piśmie organowi, który udzielił licencji, wszelkich zmian
danych, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, w terminie 14 dni od dnia
ich powstania,
2) nie zwraca licencji lub wypisów z licencji organowi, który udzielił
licencji w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu licencji
stała się ostateczna
- podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 zł.
2. Kary, o których mowa w ust. 1, nakłada w drodze decyzji
administracyjnej organ właściwy w sprawach udzielenia licencji.
3. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej, o której mowa w ust. 2,
53
przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego w stosunku do organu, który
karę nałożył w terminie 14 dni od dnia doręczenia przedsiębiorcy tej
decyzji.
6. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód
organu właściwego w sprawach udzielenia licencji.”;
16) uchyla się rozdział 11a „Przepisy karne”;
17) w załączniku do ustawy, w tabeli, po Lp. 2.9 dodaje się Lp.2a w
brzmieniu:
2a.
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z
NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH
PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO
2a.1. Wykonywanie regularnego przewozu osób bez wymaganego
zaświadczenia na wykonywanie publicznego transportu 6.000
zbiorowego albo potwierdzenia zgłoszenia przewozu w
publicznym transporcie zbiorowym
2a.2. Wykonywanie regularnego przewozu osób przez podmiot
posiadający zaświadczenie na wykonywanie publicznego 2.000
transportu zbiorowego albo potwierdzenie zgłoszenia
przewozu w publicznym transporcie zbiorowym, bez
obowiązującego rozkładu jazdy
2a.3. Wykonywanie regularnego przewozu osób z naruszeniem
warunków określonych w zaświadczeniu na wykonywanie
publicznego transportu zbiorowego albo potwierdzeniu
zgłoszenia przewozu w publicznym transporcie zbiorowym, 2.000
dotyczących:
500
1. dni
3.000
2. godzin odjazdu i przyjazdu
3. ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków
Art. 69. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z
2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 uchyla się:
a) pkt
19,
54
b) pkt 20;
2) w art. 9 w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich, która
przejmie, w celu dalszej eksploatacji, przewidzianą do likwidacji linię
kolejową lub odcinek linii kolejowej, jako wkład niepieniężny.”;
3) w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa zwolnieni są
zarządcy, których linie kolejowe są funkcjonalnie oddzielone od reszty
systemu kolejowego i przeznaczone do prowadzenia pasażerskich
przewozów aglomeracyjnych i wojewódzkich przewozów pasażerskich w
rozumieniu przepisów o publicznym transporcie zbiorowym oraz zarządcy
prywatnej infrastruktury kolejowej, która jest wyłącznie użytkowana przez
właścicieli do prowadzenia własnych przewozów towarowych.”;
4) w art. 25u ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Przepisy Umowy zbiorowej, o której mowa w ust. 1, stosuje się również
do czasu pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi
transgraniczne w ramach transgranicznych przewozów pasażerskich,
transgranicznych przewozów towarowych w odległości nie większej niż 15
kilometrów od granicy oraz przewozów między granicznymi stacjami
kolejowymi: Rzepin, Tuplice, Zebrzydowice.
3. Przez transgraniczne przewozy pasażerskie, o których mowa w ust. 2,
rozumie się wojewódzkie przewozy pasażerskie, o których mowa w
przepisach o publicznym transporcie zbiorowym realizowane w strefie
transgranicznej.”;
5) w art. 30:
a) ust. 2c otrzymuje brzmienie:
„2c. Zarządca dokonuje przydziału tras pociągów, o których mowa w ust.
2b, z uwzględnieniem pierwszeństwa połączeń międzywojewódzkich i
wynikającej z interesu podróżnych potrzeby skoordynowania z nimi
wojewódzkich przewozów pasażerskich, w rozumieniu przepisów o
publicznym transporcie zbiorowym.”,
b) ust. 5b otrzymuje brzmienie:
„5b. W uzasadnionych przypadkach, szczególnie ze względu na
konieczność uwzględnienia zmian wojewódzkich rozkładów jazdy dla
przewozu osób, zmiana rozkładu jazdy pociągów następuje o północy w
55
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei