Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
§ 4. Przyjmuje się, że nie występują zjawiska nieprawidłowe, jeżeli wielkość badana nie
wykracza poza obliczone granice przedziału.
54
UZASADNIENIE
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 47 ustawy z dnia
………. r. o kierujących pojazdami. (Dz. U. Nr …., poz. ….). W projekcie rozporządzenia
określono szczegółowy zakres, warunki i tryb przeprowadzania kontroli przez organy
sprawujące nadzór nad ośrodkami szkolenia kierowców.
Dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu szkolenia kandydatów na kierowców i
kierowców przez ośrodki szkolenia kierowców konieczne jest między innymi sprawowanie
właściwego nadzoru i kontroli przez starostów. Aby nadzór przebiegał właściwie i był
jednolicie prowadzony w poszczególnych powiatach, konieczne jest określenie, w drodze
rozporządzenia, zakresu i przebiegu oraz elementów, z których będą się składały czynności
kontrolno – nadzorcze wykonywane przez upoważnionych pracowników starostwa. Ważnym
elementem właściwego nadzoru będzie również określenie procesu postępowania z
dokumentacją związaną z przebiegiem kontroli. Określono w projekcie bardzo szczegółowo
proces postępowania z dokumentacją co pozwoli w trackie procesu przeprowadzania kontroli
przez osoby prowadzące nadzór uniknięcie nieprawidłowości.
Dotychczasowy nadzór wykonywany przez starostów nad ośrodkami szkolenia kierowców
można ocenić jako niezadowalający. Aby przeciwdziałać temu stanowi rzeczy w projekcie
rozporządzenia określono:
-
obowiązki starosty w zakresie wykonywania nadzoru;
- jednostki i służby zobowiązane do współpracy ze starostą w zakresie wykonywania
nadzoru;
-
przesłanki do przeprowadzenia kontroli ośrodka szkolenia kierowców, z
wykorzystaniem analizy statystycznej osiąganych przez ośrodek wyników;
- zakres prowadzonej kontroli;
- uprawnienia i obowiązki osób przeprowadzających kontrolę.
Klamrą spinającą wymienione zagadnienia i wymagania będzie rozszerzenie zakresu danych
przetwarzanych przez Centralną Ewidencję Kierowców. Wśród nich znajdą się dane
ośrodków szkolenia kierowców oraz instruktorów i wykładowców. Będą one skolerowane z
danymi kierowców (dotyczyć to będzie wypadkowości i naruszeń przepisów), którzy
ukończyli w tych ośrodkach szkolenie. W ten sposób starosta będzie mógł w prowadzonej
przez siebie analizie statystycznej uwzględnić „wynik pracy” ośrodków i poszczególnych
instruktorów i wykładowców, typując podmioty wobec których należy przeprowadzić w
pierwszej kolejności kontrolę ich działania.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Przedmiotowy projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
55
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje przedmiotowy akt normatywny:
1. Starostwa;
2. Ośrodki szkolenia kierowców.
2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
-
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawie
-
Sekretariat transportowców NSZZ „Solidarność”, Warszawa
-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego, Ostrowiec w.
-
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Stobno
-
Polski Związek Motorowy - Zarząd Główny
-
Liga Obrony Kraju
-
Polski Związek Automobilowy
-
Instytut Transportu Samochodowego
-
Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego
-
Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców
-
Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców
-
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców
-
Polskie Stowarzyszenie Motorowe
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Proponowana regulacja nie wpływa na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowana regulacja nie wpływa na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
9-03-dg
56
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………. 2010 r.
w sprawie warunków i trybu przekazywania staroście przez administratora centralnej
ewidencji kierowców informacji o naruszeniach przepisów ruchu drogowego przez
osoby szkolone w ośrodku szkolenia kierowców w okresie 2 lat od dnia uzyskania przez
nie prawa jazdy określonej kategorii
Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia ……….. o kierujących pojazdami (Dz.
U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki i tryb przekazywania staroście przez administratora
centralnej ewidencji kierowców informacji o naruszeniach przepisów ruchu drogowego przez
osoby szkolone w ośrodku szkolenia kierowców w okresie 2 lat od dnia uzyskania przez nie
prawa jazdy określonej kategorii.
§ 2.
1. Administrator centralnej ewidencji kierowców przekazuje staroście informacje
o naruszeniach przepisów ruchu drogowego przez osoby szkolone w ośrodku szkolenia
kierowców, który znajduje się w ewidencji przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia
kierowców właściwej dla danego starosty.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, administrator centralnej ewidencji kierowców
przekazuje wyłącznie w stosunku do osób które posiadają prawo jazdy określonej kategorii
przez okres nie dłuższy niż 2 lata.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 przekazuje się w zakresie wszystkich ośrodków
szkolenia kierowców wpisanych do ewidencji właściwego starosty.
§ 3. Informację, o której mowa w § 2, administrator centralnej ewidencji kierowców
przekazuje:
1) w formie elektronicznej – przy użyciu zewnętrznego interfejsu systemu
informatycznego centralnej ewidencji kierowców;
2) w formie papierowej – przy wykorzystaniu formularza stanowiącego załącznik do
rozporządzenia;
3) w innej formie – w przypadku kiedy zostało to uzgodnione indywidualnie z
organem.
§ 4. Informację, o której mowa w § 3 pkt 1, administrator centralnej ewidencji kierowców
udostępnia na bieżąco za pośrednictwem zewnętrznego interfejsu systemu informatycznego
1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
centralnej ewidencji kierowców w formacie odpowiadającym formularzowi określonemu w
załączniku do rozporządzenia.
§ 5. Informacje w formie, o której mowa w § 3 pkt 2, administrator centralnej ewidencji
kierowców przekazuje staroście w przypadku awarii systemu informatycznego, braku
możliwości elektronicznego dostępu do danych przez danego starostę lub na pisemny wniosek
starosty. W tym przypadku informacja jest przekazywana co najmniej raz na 6 miesięcy.
§ 6. Informacje w formie, o której mowa w § 3 pkt 3, przekazuje się staroście w okresach i w
zakresie z nim ustalonym, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu
MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
2