Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
ZAŁ CZNIK Nr 2
WZÓR
.................................
(pieczęć urzędu marszałkowskiego)
ZAŚWIADCZENIE POTWIERDZAJ CE WPIS DO REJESTRU PRZEDSI BIORCÓW
PROWADZ CYCH PRACOWNI PSYCHOLOGICZN
nr .../...
nr rok
..............................................................
(firma przedsiębiorcy)
z siedzibą w .................................................
(miejscowość, ulica, nr domu i nr lokalu)
NIP: - - - *)
jest upoważniony do prowadzenia pracowni psychologicznej, o której mowa w art. 82
ustawy z dnia … 2009 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr …, poz. …), z siedzibą w
.....................................
...................... …..... …………………….......................................
(miejscowość) (data) (podpis i pieczęć marszałka województwa)
______
*) O ile taki posiada.
7
Uzasadnienie
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika z wprowadzenia nowej ustawy o
kierujących pojazdami. Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 87 ustawy z dnia ……….……….. r. o kierujących
pojazdami (Dz. U. Nr …, poz. …), zgodnie z którą minister właściwy do spraw zdrowia
zobligowany został do określenia, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowych warunków trybu, zakresu i sposobu przeprowadzania badań
psychologicznych oraz wydawania orzeczeń psychologicznych;
3) sposobu postępowania z dokumentacją związaną z przeprowadzonymi badaniami
psychologicznymi oraz wzory stosowanych dokumentów;
4) jednostki uprawnione do przeprowadzania tych badań;
5) wzoru zaświadczenia o wpis do ewidencji uprawnionych psychologów;
6) wzoru zaświadczenia o wpisie do rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię
psychologiczną;
7) szczegółowych warunków, jakie musi spełniać pracownia psychologiczna;
8) wysokości opłat:
a) za badanie psychologiczne,
b) za wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną,
c) za wpis do ewidencji uprawnionych psychologów.
Projekt został przygotowany na podstawie obowiązującego rozporządzenia Ministra
Zdrowia z dnia 1 kwietnia 2005 r. w sprawie badań psychologicznych kierowców i osób
ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz wykonujących pracę na
stanowisku kierowcy (Dz. U. Nr 69, poz.622).
Przedmiot projektowanego rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, z
dyrektywą 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w
sprawie praw jazdy.
Projektowana regulacja nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr
65, poz. 597).
8
4 60 3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na kierowców oraz osoby
ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
2. Konsultacje społeczne.
Projektowana regulacja zostanie skonsultowana z następującymi podmiotami:
1) Instytutem Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi;
2) Instytutem Medycyny Wsi w Lublinie;
3) Instytutem Medycyny Pracy i Zdrowia rodowiskowego w Sosnowcu;
4) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
5) Forum Związków Zawodowych;
6) Polskim Towarzystwem Psychologicznym;
7) Stowarzyszeniem Psychologów Transportu w Polsce;
8) Stowarzyszeniem Psychologów Praktyków;
9) NSZZ „Solidarność”;
10) Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych;
11) Naczelną Radą Lekarską;
12) Konfederacją Pracodawców Polskich;
13) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
14) Business Centre Club;
15) Krajową Izbą Gospodarczą;
16) Konsultantem Krajowym w dziedzinie Medycyny Pracy;
17) Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie;
18) „Porozumieniem Zielonogórskim” Federacja Związków Pracodawców Ochrony
Zdrowia w Zielonej Górze;
19) Federacją Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej;
20) Izbą Lecznictwa Polskiego;
21) Związkiem Pracodawców Służby Zdrowia w Łodzi
a ponadto zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
9
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z
2009 r. Nr 42, poz. 337), zamieszczona na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie projektowanych rozwiązań nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4-03-dg
10
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia ...........................2010 r.
w sprawie sposobu punktowania naruszeń przepisów ruchu drogowego oraz warunków
i trybu przekazywania informacji o niektórych naruszeniach
Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy z dnia .................... o kierujących pojazdami (Dz. U.
Nr ..... poz.......) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób punktowania i liczbę punktów odpowiadających naruszeniu przepisów
ruchu drogowego, o których mowa w art. 92 ustawy z dnia … o kierujących
pojazdami;
2) warunki i tryb przekazywania staroście informacji, o których mowa w art. 89 ust.
2, art. 93 ust. 2 lit. b i art. 97 ust. 2 ustawy z dnia … o kierujących pojazdami.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) "ustawie" - rozumie się przez to ustawę z dnia ..................... o kierujących
pojazdami;
2) "staroście" - rozumie się przez to również Prezydenta miasta stołecznego
Warszawy;
3) "pozwoleniu" - rozumie się przez to pozwolenie do kierowania tramwajem.
§ 2. 1. Do centralnej ewidencji kierowców, zwanej dalej "ewidencją", wpisuje się kierowcę,
który kierując pojazdem dopuścił się naruszenia przepisów ruchu drogowego, zwanego dalej
"naruszeniem".
2. Wykaz naruszeń przepisów ruchu drogowego i liczbę punktów odpowiadającą tym
naruszeniom określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Do ewidencji wpisuje się naruszenia
zgodnie z tym wykazem.
3. Jeżeli jeden czyn popełniony przez kierowcę narusza więcej niż jeden przepis ruchu
drogowego, w ewidencji uwidacznia się wszystkie naruszenia, przypisując każdemu
odpowiednią liczbę punktów, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6.
4. Jeżeli jeden czyn narusza dwa lub więcej znaków drogowych określonych kodem od C05
do C11 wymienionym w załączniku nr 1, w ewidencji wpisuje się to naruszenie, którego kod
ma mniejszy znacznik liczbowy.
5. W razie dopuszczenia się przestępstwa drogowego, określonego kodem A01 w załączniku
nr 1, naruszeniu, które stanowiło znamię przestępstwa, punktów nie przypisuje się.
6. Punkty za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, określonego w
załączniku nr 1 kodami A02 oraz A06 przypisuje się wówczas, gdy przyczyną zagrożenia
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).