eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora

projekt ustawy dotyczy zwiększenia jawności informacji dotyczących aktywności gospodarczej i społecznej parlamentarzystów, zachowania jednoznaczności wymagań stawianych parlamentarzystom i czytelności informacji umieszczanych w Rejestrze Korzyści

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2851
  • Data wpłynięcia: 2009-12-07
  • Uchwalenie:

2851


Druk nr 2851

Warszawa, 4 grudnia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Marszałek Senatu



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowny Panie Marszałku,

Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Panu Marszałkowi podjętą przez Senat
na 45. posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2009 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy


- o zmianie ustawy o wykonywaniu
mandatu posła i senatora

wraz z projektem tej ustawy. W załączeniu przesyłam również informację
Komitetu Integracji Europejskiej o pozostawaniu projektu ustawy poza obszarem
prawa Unii Europejskiej.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Zbigniewa Szaleńca do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.

Z poważaniem

(-) Bogdan Borusewicz
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 3 grudnia 2009 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu
mandatu posła i senatora
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
Jednocześnie upoważnia senatora Zbigniewa Szaleńca do reprezentowania Senatu w
pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
Art. 1.
W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2003 r.
Nr 221, poz. 2199, z późn. zm.1)) art. 35a otrzymuje brzmienie:
"Art. 35a. 1. Tworzy się Rejestr Korzyści, zwany dalej "Rejestrem".
2. W Rejestrze ujawniane są korzyści uzyskiwane przez posłów, senatorów i ich
małżonków, poza korzyściami:
1) uzyskiwanymi na podstawie niniejszej ustawy;
2) podlegającymi ujawnieniu w oświadczeniu o stanie majątkowym, o którym
mowa w art. 35.
3. Do Rejestru należy zgłaszać informacje o:
1) darowiźnie o wartości przekraczającej 50% minimalnego wynagrodzenia za
pracę ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679,
z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314);
2) faktach materialnego wspierania działalności publicznej posła lub senatora;
3) wyjeździe zagranicznym, jeśli jego koszt nie został pokryty przez posła,
senatora lub ze środków Kancelarii Sejmu lub Kancelarii Senatu;
4) udziale w organach osób prawnych wówczas, gdy z tego tytułu pobiera się
wynagrodzenie;
5) innej korzyści o wartości większej niż 50% minimalnego wynagrodzenia za
pracę.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1202
i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 48, poz. 446 i Nr 169, poz. 1414, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 oraz z 2009 r.
Nr 144, poz. 1177.
2
4. Przy podawaniu informacji posłowie i senatorowie są obowiązani zachować
największą staranność i kierować się swoją najlepszą wiedzą.
5. Wszystkie informacje o faktach objętych Rejestrem należy zgłosić nie później
niż w ciągu 30 dni od dnia ich zaistnienia.
6. Rejestr jest jawny i podawany do wiadomości publicznej w formie zapisu
elektronicznego. Rejestr dla posłów prowadzi Marszałek Sejmu, a dla
senatorów Marszałek Senatu.".
Art. 2.
Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu wyodrębnią zgłoszenia złożone przez posłów i senatorów
do dnia wejścia w życie ustawy w zapisach elektronicznych Rejestrów Korzyści prowadzonych
odpowiednio dla posłów i dla senatorów.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Przedstawiany projekt zmiany ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
dotyczy przepisów odnoszących się do Rejestru Korzyści. Celem inicjatywy jest usunięcie
wątpliwości pojawiających się w toku realizacji tych przepisów oraz ich dostosowanie
do otoczenia prawnego. Przedstawiany projekt nowelizacji zmierza do zachowania
lub zwiększenia:
1) jawności informacji dotyczących aktywności gospodarczej i społecznej
parlamentarzystów,
2) jednoznaczności wymagań stawianych parlamentarzystom,
3) czytelności informacji umieszczanych w Rejestrze Korzyści.
Uznano, że użyteczność Rejestru Korzyści zależy m.in. od tego, aby nie dublował
on informacji umieszczanych w innych dokumentach lub powszechnie dostępnych. Z tego
względu w przepisie art. 35a ust. 2, definiującym istotę tej instytucji, proponuje się –
w stosunku do dotychczasowego brzmienia – dodać zastrzeżenie, iż nie należy do Rejestru
wpisywać informacji o korzyściach:
- uzyskiwanych przez parlamentarzystów na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu
posła i senatora,
- podlegających ujawnieniu w oświadczeniu majątkowym.
W skład korzyści uzyskiwanych na podstawie ustawy wchodzą m.in. uposażenia,
diety, możliwość korzystania z darmowych (tj. finansowanych z budżetu państwa) przelotów
i przejazdów na obszarze kraju, możliwość korzystania z przesyłek poselskich (senatorskich),
zakwaterowania w hotelu poselskim itd. Wartość tych korzyści jest podawana do wiadomości
publicznej m.in. poprzez umieszczenie odpowiednich kwot w ustawie budżetowej
(w częściach Kancelarii Sejmu i Senatu) i poprzez ustawowe określenie wysokości uposażeń
i diet w funkcji kwoty bazowej. Kwoty te są również często przypominane w mediach.
Ponadto płatności na rzecz parlamentarzysty są przez niego corocznie ujawniane
w oświadczeniu majątkowym. Podobnie – w oświadczeniu majątkowym – parlamentarzyści
aktywni zawodowo lub gospodarczo (przedsiębiorcy) corocznie ujawnianą swoje przychody
oraz podstawowe składniki majątku. Wpisywanie przychodów z działalności gospodarczej,
wynagrodzeń, uposażeń, diet do Rejestru Korzyści stanowiło powielanie danych,
umieszczanych w oświadczeniu majątkowym. Wydaje się, że nawet obowiązek bieżącego
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: