eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa

- projekt przewiduje rozszerzenie katalogu zadań Agencji Nieruchomości Rolnych. Agencja miałaby realizować zadania wynikające z polityki państwa, w szczególności w zakresie wspierania działań mających na celu pomoc byłym pracownikom państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i członkom ich rodzin w przezwyciężaniu wykluczenia społecznego, w szczegolności wspieranie przedsięwzięć zwiększających samodzielność oraz podnoszących kwalifikacje i wykształcenie oraz uporządkowanie w zakresie własności i stanu technicznego zasobu mieszkaniowego byłych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2819
  • Data wpłynięcia: 2009-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 233, poz. 1382

2819


Druk nr 2819

Warszawa, 18 listopada 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o gospodarowaniu
nieruchomościami rolnymi Skarbu
Państwa
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Stanisława Steca.

(-) Romuald Ajchler; (-) Anita Błochowiak; (-) Tomasz Garbowski;
(-) Witold Gintowt-Dziewałtowski; (-) Henryk Gołębiewski; (-) Izabela
Jaruga-Nowacka; (-) Jan Kochanowski; (-) Janusz Krasoń; (-) Wacław
Martyniuk; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Tadeusz Motowidło; (-) Artur
Ostrowski; (-) Sylwester Pawłowski; (-) Wojciech Pomajda; (-) Stanisław
Stec; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Ryszard Zbrzyzny.
USTAWA
z dnia………………………… 2009 r.
o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi skarbu państwa

Art. 1
W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu
nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. 2007 nr 231, poz. 1700 z
późniejszymi zmianami), wprowadza się następujące zmiany:

W art. 6 ust. 1, dodaje się pkt. 8 i 9, w brzmieniu:
„8) wspierania działań mających na celu pomoc byłym pracownikom państwowych
przedsiębiorstw gospodarki rolnej i członkom ich rodzin w przezwyciężaniu
wykluczenia społecznego, a w szczególności wspieranie przedsięwzięć
zwiększających samodzielność oraz podnoszących kwalifikacje i wykształcenie,
9) uporządkowania w zakresie własności i stanu technicznego zasobu
mieszkaniowego byłych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej.”

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie w ciągu 14 dni od daty ogłoszenia.











UZASADNIENIE
Od kilku lat znane są problemy środowiska byłych pracowników Państwowych
Gospodarstw Rolnych. Mimo, że likwidacja pgr-ów miała miejsce przed rokiem 1995, to

następstwa niedobrych decyzji Państwa do dziś skutkują dramatami znaczącej części
środowiska i utrwalają obszary obywateli drugiej kategorii. Nieprzerwanie postępuje
pauperyzacja regres cywilizacyjny i kulturowy, a co najgorsze - pojawiło się zjawisko
dziedziczenia biedy i wykluczenia społecznego. Dotychczas nie wprowadzono systemowego
rozwiązania dotyczącego transferu środowiska byłych pracowników pgr-ów do innych
obszarów aktywności zawodowej, mimo że byli grupą porównywalną, a nawet nieco większą
od pracowników kopalń węgla kamiennego. Naturalne procesy rozwijającej się gospodarki
wolnorynkowej nie tylko nie doprowadziły do absorpcji byłych pracowników pgr, ale wręcz
potęgowały ich problemy, bo posiadane umiejętności w nowych warunkach okazały się
zupełnie nieprzydatne.
aden podmiot nie prowadzi odpowiedniej statystyki, ale według szacunków Związku
Byłych Pracowników PGR nie mniej niż 100.000-130.000 osób, byłych pracowników pgr i
członków ich rodzin znajduje się w obszarze wykluczenia społecznego. Zjawisko to
występuje we wszystkich rejonach, gdzie funkcjonowały PGR-y, przy czym największa skala
ma miejsce województwach: Warmińsko-Mazurskim, w Zachodniopomorskim, Lubuskim i
Wielkopolskim. Byli pracownicy pgr z uwagi na rozproszenie, niski poziom wykształcenia,
wysoką stopę bezrobocia i zubożenie nie są w stanie sami sobie pomóc. Nawet potężna pula
środków w funduszach unijnych przeznaczona na wyrównywanie szans i walkę ze
zjawiskiem wykluczenia bez pomocy finansowej, w postaci zabezpieczenia środków na
"udział własny", a przede wszystkim opracowania i poprowadzenia odpowiednich
programów, realnie nie trafi nigdy do tej grupy. Innym ważnym obszarem koniecznej
ingerencji państwa są byłe mieszkania zakładowe. W pierwszych latach funkcjonowania
AWRSP dokonała wielu sprzedaży - niekiedy z naruszeniem prawa, a często bez
elementarnej logiki. Zdarzały się, np. sprzedaże budynków "po obrysie", bez dróg
koniecznych, zbiorników bezodpływowych na ścieki, itp. Państwo i samorządy majątkiem
tym się nie zajmują, a właściciele mieszkań nie mając tytułu prawnego do tych urządzeń mają
rozliczne kłopoty. Bardzo poważna liczba mieszkań pozostała w majątku oddanym w
wieloletnie dzierżawy i dziś po wielu latach zaniechania bieżących remontów przestają
nadawać się do użytkowania, ciągle pozostając w zasobie Skarbu Państwa. Wiele rodzin
zajmuje lokale w obiektach zabytkowych, które mogłyby znaleźć nabywców, gdyby były
wolne od lokatorów. Wiele mieszkań i całych budynków sprzedano, w złym stanie
technicznym, powodując pułapki dla nabywców, którzy pozostając bez pracy nie są w stanie
doprowadzić ich do należytej kondycji. W Sejmie V Kadencji Komisja Rolnictwa i Rozwoju
Wsi w ramach prac nad nowelizacją ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu
Państwa, przyjęła jednomyślnie dezyderat numer X do Prezesa Rady Ministrów, który
zawierał wypracowany kompromis odnośnie finansowania opisanych celów. Skrócenie
kadencji Sejmu przerwało dokończenie tych prac. W obecnej kadencji Sejmu, udało się
wprowadzić w życie "Program Pomocy rodowiskom Popegeerowskim", który de facto może
służyć jedynie naprawie błędów popełnionych przy sprzedaży nieruchomości i to tylko
wtedy, gdy ich właścicielem jest samorząd lub spółdzielnia mieszkaniowa. Program ten to
krok w dobrym kierunku tyle, że jest on skierowany do podmiotów znajdujących się w
relatywnie lepszej sytuacji. Przy obecnie obowiązujących przepisach prawa wiele więcej nie
da się jednak zrobić.
Dlatego wnioskodawcy proponują zmianę ustawy o gospodarowaniu
nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa aby umożliwić Agencji Nieruchomości Rolnych
wspieranie działań, które mają pomóc byłym pracownikom przedsiębiorstw gospodarki
rolnej.
Skutki finansowe projektu ustawy szacowane na ok. 100 mln zł rocznie winny być
pokryte ze wzrostu cen ze sprzedaży użytków rolnych będących w dyspozycji Agencji
Nieruchomości Rolnych.
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w rozumieniu
art. 34 ust 3 Regulaminu Sejmu RP.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 30 listopada 2009 r.
BAS-WAL-2469/09



Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi
Skarbu Państwa (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Stanisław Stec)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47) sporządza
się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do wprowadzenia zmian do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 19
października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu
Państwa (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700, z późn. zm.). Wnioskodawcy
proponują rozszerzenie katalogu zadań Agencji Nieruchomości Rolnych,
poprzez dodanie do niego dwóch nowych punktów. Zgodnie z projektowanym
brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 8 i pkt 9 ustawy agencja ta miałaby realizować
zadania wynikające z polityki państwa, w szczególności w zakresie 1)
wspierania działań mających na celu pomoc byłym pracownikom państwowych
przedsiębiorstw gospodarki rolnej i członkom ich rodzin w przezwyciężaniu
wykluczenia społecznego, w szczególności wspieranie przedsięwzięć
zwiększających samodzielność oraz podnoszących kwalifikacje i wykształcenie
oraz 2) uporządkowania w zakresie własności i stanu technicznego zasobu
mieszkaniowego byłych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej.
Projektowana ustawa ma wejść w życie w ciągu 14 dni od daty jej
ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt pozostaje poza zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt nie reguluje kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.

4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu
nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: p.o. Szefa Kancelarii Sejmu


Lech Czapla







Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, rolnictwo, pomoc społeczna
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: