eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 czerwca 2008 r. i wprowadzenia stosowania przepisów ruchu drogowego na wybranych drogach wewnętrznych położonych w nowo utworzonych oznakowanych strefach ruchu, doprecyzowania przepisów dotyczących usuwania pojazdów na koszt właściciela oraz realizacji konieczności przekazywania Komisji UE informacji o emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2816
  • Data wpłynięcia: 2010-02-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1018

2816

(odpady), przekazanych do stacji demontażu i wskazanych we wniosku o udzielenie
dofinansowania.
Ponadto powiaty będą ponosiły koszty związane z kierowaniem przez właściwych starostów
wniosków do sądów w celu orzeczenia o przepadku pojazdów pozostawionych
i nieodebranych w ustawowym terminie.
Obecnie nie jest możliwe dokładne wyliczenie zmian poziomu dochodów oraz
wydatków jednostek samorządu terytorialnego, bowiem zgodnie z art. 130a ust. 6 projektu
rady powiatów będą miały kompetencje do corocznego ustalania wysokości opłat, na
obszarze danego powiatu, z uwzględnieniem maksymalnych stawek określonych w art. 130a
ust. 6a. Nie jest jednak możliwe podanie kwot stanowiących dochody j.s.t., bowiem nie jest
znana liczba przypadków usunięcia pojazdów oraz przypadków usunięcia i nieodebrania
pojazdów w ustawowym terminie po wejściu w życie niniejszej ustawy (należy zauważyć, że
do art. 130a włączono przepis, na podstawie którego możliwe będzie odholowanie pojazdu,
na koszt właściciela, pozostawionego na miejscu przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych
oraz odholowanie pojazdu z miejsc oznaczonych znakiem wskazującym, że pojazd zostanie
usunięty na koszt właściciela. Zmianom uległ także przepis art. 130a ust. 1 pkt 3 dotyczący
zasad odholowania pojazdu przekraczającego wymiary, dopuszczalną masę całkowitą lub
nacisku osi).
Wzrost obciążenia pracą sądów powszechnych, związany z nowymi zadaniami
określonymi w niniejszym projekcie będzie zrekompensowany przez wzrost zatrudniania
w wymiarze sprawiedliwości w 2010 r. W związku z powyższym wejście w życie
projektowanej regulacji nie będzie skutkowało dodatkowymi kosztami w tym zakresie.
Wejście w życie ustawy spowoduje powstanie kosztów dla Skarbu Państwa
związanych z pokryciem opłat przechowywania (pozostawienia na parkingu strzeżonym)
powstałych po upływie 6-miesięcznego terminu od dnia usunięcia pojazdu do dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy, wobec pojazdów których ten 6-miesięczny termin upłynął po dniu
11 czerwca 2009 r. (tj. po dniu wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
3 czerwca 2008 r. sygn. akt P 4/06 a przed dniem wejścia w życie ustawy).
Na podstawie danych otrzymanych od wojewodów za rok 2009 szacunkowe koszty
miesięcznego przechowywania pojazdu obliczonego dla pojazdów o masie do 3,5 t wynoszą
374 zł. W 2009 r. w skali całego kraju odnotowano 3554 szt. pojazdów usuniętych

20
i nieodebranych w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia (według stanu na dzień 1 listopada
2009 r.).
Wejście w życie projektowanej regulacji w zakresie zmian dotyczących danych
przekazywanych do centralnej ewidencji pojazdów (art. 1 pkt 4 – 8 projektu) spowoduje
powstanie kosztów z tytułu rozbudowy Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji
Pojazdów i Kierowców obsługującego CEP i CEK oraz dostosowania tego systemu do
komunikacji z podmiotami zagranicznymi. Wstępny koszt związany z projektowaną zmianą
oszacowano na kwotę 2 mln zł. Koszty te zostaną pokryte z Funduszu – Centralna Ewidencja
Pojazdów i Kierowców.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało większego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Można jednak
przewidywać zwiększenie zapotrzebowania na usługi świadczone przez przedsiębiorców
w zakresie projektowania inżynierii ruchu drogowego i wykonawstwa infrastruktury
oznakowania dróg.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Nowelizacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.

6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został poddany konsultacjom z partnerami społecznymi, w tym
z organizacjami społecznymi zrzeszającymi osoby niepełnosprawne oraz przekazany do
zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego i Krajową Radę
Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Komisję Kodyfikacyjną Prawa
Cywilnego. Projekt został również przekazany do zaopiniowania Krajowej Radzie
Sądownictwa. Projekt uwzględnia uwagi zgłaszane przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa

21
Cywilnego. Uwagi zgłaszane przez Krajową Radę Sądownictwa zostały uwzględnione bądź
stały się bezprzedmiotowe w wyniku zmian wprowadzonych na skutek uwag innych
podmiotów, z którymi konsultowany był projekt.
Projekt został uzgodniony na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego w dniu 26 sierpnia 2009 r.

Uwagi do projektu zostały zgłoszone przez Polskie Stowarzyszenie Osób
Niepełnosprawnych, które oprotestowało fakt, iż na terenie zamkniętych osiedli
mieszkaniowych przepisy ustawy nie będą stosowane, a służby porządkowe nie będą
reagować. Dlatego też zdecydowano pozostawić w ustawie „strefę zamieszkania”

w dotychczasowym kształcie.
Zgłaszane były również inne uwagi – dotyczące obowiązku używania kasków
i kamizelek odblaskowych przez rowerzystów. Kwestie te, jako leżące poza zakresem
przedmiotowym projektu, nie zostały uwzględnione.

W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt został umieszczony
w
Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji. aden z podmiotów zajmujących się działalnością
lobbingową nie zgłosił uwag do projektu.

7. Notyfikacja
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.

8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Niniejsza regulacja w zakresie zmian projektowanych w art. 1 pkt 4 – 8 jest zgodna
z prawem Unii Europejskiej, pozostałe zmiany nie są objęte zakresem regulacji prawnych
Unii Europejskiej.

02/07rch

22
TABELA ZBIE NO CI


TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych
innych ustaw
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach
zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów
dostawczych (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 1)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
3)
Treść przepisu UE
Koniecz Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
-ność
(*)
uwzględnienia w
wdrożenia
projekcie przepisów

wykraczających poza
T / N
minimalne wymogi
prawa UE (**)
Art. 2
„1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie
T Art.
80b
„w ust. 1a pkt 1 lit. u i lit. v - gromadzi się
ust.1 i
do pojazdów silnikowych kategorii M1,
ust. 1b
wyłącznie dla samochodów osobowych
ust. 2
określonych w załączniku II do dyrektywy
pkt 4
rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium
2007/46/WE („samochody osobowe”), które
ustawy - Wspólnoty Europejskiej, których nie rejestrowano
rejestruje się we Wspólnocie po raz pierwszy i
Prawo o wcześniej poza terytorium Wspólnoty lub które
których nie rejestrowano wcześniej poza
ruchu
były zarejestrowane po raz pierwszy poza
terytorium Wspólnoty („nowe samochody
drogo -
terytorium
osobowe”).
wym
Wspólnoty w okresie krótszym niż trzy miesiące
2. Nie uwzględnia się wcześniejszej rejestracji
(Prd)
przed rejestracją na terytorium Wspólnoty.”
poza terytorium Wspólnoty, której dokonano
w okresie krótszym niż trzy miesiące przed
rejestracją we Wspólnocie.”
Art. 8
„Do dnia 28 lutego 2011 roku każdego roku,
Art.
80c
„Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji
ust. 2
począwszy od roku 2011, każde z państw
ust. 7a,
mogą być udostępniane podmiotom zagranicznym
członkowskich ustala i przekazuje Komisji
(Prd)
w celu wypełnienia postanowień ratyfikowanych
informacje wymienione w części B załącznika

przez Rzeczpospolitą Polską umów
II w odniesieniu do poprzedniego roku

międzynarodowych, wykonania aktu prawa
kalendarzowego. Dane przekazuje się zgodnie

stanowionego przez organizację międzynarodową,
z formatem określonym w części C załącznika

której Rzeczpospolita Polska jest członkiem. Tryb
II.”

i sposób udostępniania danych określają

ratyfikowane przez Rzeczpospolitą Polską umowy

międzynarodowe, akty prawa stanowionego przez

organizację międzynarodową, której

Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub

porozumienia zawarte pomiędzy właściwymi

ministrami państw członkowskich Unii

Europejskiej.”


Art. 80d
„1) dla podmiotów, o których mowa w art. 80c
ust. 1 pkt ust. 1 – 3 i ust. 7a – nieodpłatnie”
1(Prd)
Zał II
„Dla roku kalendarzowego rozpoczynającego
T Art.
80b:


Część – się 1 stycznia 2010 r. i dla każdego następnego
ust. 1 pkt „markę, typ, model, wariant i wersję,”
A ust. 1 roku kalendarzowego państwa członkowskie
1 lit. a

ewidencjonują następujące szczegółowe


informacje w odniesieniu do każdego nowego
ust. 1a

samochodu osobowego zarejestrowanego na
pkt 1:

ich terytorium:
lit. l
„rodzaje paliwa,”
a) producent;


b) jego typ, wariant i wersja;
lit. p
„p) wartości uśrednione emisji CO2 dla każdego
c) jego indywidualny poziom emisji CO2 (w

rodzaju paliwa z wymienionych w lit. l,”
g/km);


d) jego masa (w kg);
lit. t
„nazwę producenta”
e) jego rozstaw osi (w mm) oraz


f) jego rozstaw kół (w mm).”
lit. u
„rozstaw osi”


lit. v
„rozstaw kół (wartość maksymalna, średnia i
(Prd)
minimalna),”
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)

Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art.
„Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji mogą być Zaproponowany przepis dotyczący udostępniania danych z centralnej
100c
udostępniane podmiotom zagranicznym w celu wypełnienia ewidencji kierowców jest zmianą analogiczną do regulacji wprowadzanej
ust. 6
postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z
(Prd)
umów międzynarodowych, wykonania aktu prawa
2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) w celu umożliwienia wykonania

2
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: