eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 czerwca 2008 r. i wprowadzenia stosowania przepisów ruchu drogowego na wybranych drogach wewnętrznych położonych w nowo utworzonych oznakowanych strefach ruchu, doprecyzowania przepisów dotyczących usuwania pojazdów na koszt właściciela oraz realizacji konieczności przekazywania Komisji UE informacji o emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2816
  • Data wpłynięcia: 2010-02-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1018

2816


stanowionego przez organizację międzynarodową, której rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 443/2009 z dnia

Rzeczpospolita Polska jest członkiem. Tryb i sposób 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów

udostępniania danych określają ratyfikowane przez
osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz

Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe, akty prawa zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz. Urz. UE L

stanowionego przez organizację międzynarodową, której 140 z 05.06.2009, str. 1). Zagadnienie udostępniania danych

Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub porozumienia zawarte zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji

pomiędzy właściwymi ministrami państw członkowskich Unii kierowców potraktowano kompleksowo dlatego też postanowiono

Europejskiej.”
wprowadzić jednolite regulacje w stosunku do obu ewidencji. Za takim


rozwiązaniem przemawia również fakt iż zmiana w zakresie centralnej


ewidencji kierowców będzie wymagana ze względu na prace w UE
Art.
„1) dla podmiotów, o których mowa w art. 100c ust. 1, 2 i ust. 6 dotyczące wymiany danych o dokumentach stwierdzających posiadanie
100d
– nieodpłatnie;”
uprawnień do kierowania pojazdami. W związku z czym uwzględnienie w
ust. 1
projektowanej ustawie przepisów dotyczących centralnej ewidencji
pkt 1
kierowców pozwoli uniknąć opracowywania kolejnego projektu ustawy
(Prd)
nowelizującej ustawę – Prawo o ruchu drogowym.



Pozo-
Zmiany nie związane z prawem Unii Europejskiej, zostały wprowadzone
stałe
do zintegrowanego projektu zgodnie z dyspozycją Pana Macieja Berka
zmiany
Sekretarza Rady Ministrów, przekazaną przy piśmie z dnia 13 stycznia
2010 r. znak RM-10-166-09.

1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
02/46rch

3
Projekt.
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
oraz MINSTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI2)
z dnia .......................................................
zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. − Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U.
Nr 170, poz. 1393 oraz z 2008 r. Nr 179, poz. 1104) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 58 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Znak D-52 „strefa ruchu” oznacza wjazd do strefy ruchu. Znak D-53 „koniec strefy
ruchu” oznacza wyjazd ze strefy ruchu.”;
2) w załączniku do rozporządzenia:
a) w
części „ZNAKI DROGOWE PIONOWE”, w grupie „Znaki informacyjne” dodaje
się pkt 67 i 68 w brzmieniu:
„67) D-52 „strefa ruchu”,
68) D-53 „koniec strefy ruchu”.”,
b) w części „ZNAKI DROGOWE PIONOWE”, w grupie „Znaki informacyjne” dodaje
się rysunki D-52 i D-53:


D-52

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej − transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej − sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz.
1486, Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410, Nr 235, poz. 1701,
z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100,
poz.. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462, Nr 234, poz. 1573 i 1574 oraz z 2009 r.
Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323.


D-53
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER INFRASTRUKTURY


MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH
I ADMINISTRACJI


w porozumieniu:
MINISTER OBRONY NARODOWEJ

2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia zmieniający rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów
drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.) stanowi wykonanie delegacji zawartej
w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r.
Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów
drogowych
, nie zawierają przepisów określających znak drogowy „strefa ruchu”.
Celem projektowanych zmian jest wprowadzenie nowych znaków pionowych D-52
„strefa ruchu” i D-53 „koniec strefy ruchu” niezbędnych do ustanowienia strefy ruchu na
drogach wewnętrznych. Ustanowienie tej strefy rozszerza zastosowanie przepisów ustawy z
dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
na obszar wyznaczonej tymi znakami
strefy ruchu. Organy zarządzające ruchem w strefie ruchu, ustalając organizację ruchu na
drogach wewnętrznych są zobowiązane do oznakowania strefy ruchu znakami: D-52 i D-53
oraz innymi znakami zgodnie z wymaganiami przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) i jej przepisów
wykonawczych.
Wejście w życie rozporządzenia przyczyni się do dalszej poprawy bezpieczeństwa
ruchu drogowego, a tym samym do uniknięcia znacznych kosztów społecznych
i materialnych wynikających ze skutków ewentualnych wypadków.
Proponowana w projekcie rozporządzenia data jego wejścia w życie (60 dni od dnia
ogłoszenia) wynika z potrzeby zastosowania okresu przygotowawczego dla wykonania
oznakowania wprowadzanego niniejszym rozporządzeniem.
Przedłożony projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002
r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia będzie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
Rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie
Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r.
w sprawie znaków i sygnałów drogowych są zgodne z prawem Unii Europejskiej.

3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie oddziałuje na organy zarządzające ruchem oraz sprawujące nadzór nad
zarządzaniem ruchem na drogach, uczestników ruchu drogowego, zarządców dróg
i projektantów organizacji ruchu.
2. Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie zostanie przekazane w ramach konsultacji społecznych do
następujących podmiotów:
1. Klubu Inżynierii Ruchu „Klir”,
2. Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
3. Polskiego Kongresu Drogowego,
4. Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich,
5. Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych,
6. Ogólnopolskiej Izby Gospodarcza Drogownictwa,
7. Unii Metropolii Polskich,
8. Związku Powiatów Polskich,
9. Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
10. Stowarzyszenia na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
11. Instytutu Transportu Samochodowego,
12. Instytutu Badawczego Dróg i Mostów,
13. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
oraz zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego


Wdrożenie przepisów rozporządzenia nie będzie skutkować dodatkowymi wydatkami
dla budżetu państwa. Projektowane zmiany dają organom zarządzającym ruchem na
drogach wewnętrznych oraz zarządcom (właścicielom) terenu, na którym usytuowane są
te drogi, możliwość ustanowienia strefy ruchu.
Obciążenia finansowe będą dotyczyły właściwych zarządców (właścicieli) terenu, na
którym usytuowane są drogi wewnętrzne i będą wynikały z konieczności zastosowania
w organizacji ruchu na drogach wewnętrznych oznakowania strefy ruchu znakami: D-52
i D-53 oraz innymi znakami zgodnie z wymaganiami przepisów ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm.) i jej przepisów wykonawczych.

b) rynek pracy

Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
d) sytuację i rozwój regionalny

Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.
02/09rch

4
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: