eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 czerwca 2008 r. i wprowadzenia stosowania przepisów ruchu drogowego na wybranych drogach wewnętrznych położonych w nowo utworzonych oznakowanych strefach ruchu, doprecyzowania przepisów dotyczących usuwania pojazdów na koszt właściciela oraz realizacji konieczności przekazywania Komisji UE informacji o emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2816
  • Data wpłynięcia: 2010-02-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1018

2816

przepis art. 130a z założenia nie ma charakteru karnego, pomimo że w praktyce dla
właściciela pojazdu jest dolegliwy (analogicznie jak zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
pojazdu - art. 132 P.r.d.). Należy więc stwierdzić, że nie ma potrzeby usuwania pojazdu
w sytuacji gdy może to skutecznie uczynić jego właściciel. Zgodnie z nowo projektowanym
art. 130a ust. 2a i 10g koszty rozpoczętej procedury usuwania pojazdu poniesie właściciel
pojazdu.

Projektowany art. 130a ust. 10c ma na celu wyeliminowanie przypadków, w których
z różnych przyczyn nie można ustalić właściciela pojazdu (np. pojazd jest kradziony i ma
usunięte bądź przebite numery; pojazd jest zarejestrowany na osobę, która przed kilkoma laty
go sprzedała i nie potrafi wskazać nabywcy).
Poniższa tabela przedstawia liczbę pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy
– Prawo o ruchu drogowym, które zostały przejęte na rzecz Skarbu Państwa na podstawie
orzeczenia naczelnika urzędu skarbowego.



Liczba orzeczeń wydanych przez Liczba spraw oczekujących
Lp.
Lata
naczelników urzędów
na wydanie orzeczenia
skarbowych o przepadku
przez naczelników
pojazdów na rzecz Skarbu
urzędów skarbowych
Państwa
o przepadku pojazdu
1 2004
3929
1397
2 2005
5422
1378
3 2006
7005
1495
4 2007
7650
1835
5 2008
7918
1773


Projekt zakłada również wprowadzenie przepisu nakładającego na właściciela pojazdu
obowiązku uiszczenia należności za usunięcie, przechowywanie, oszacowanie, sprzedaż lub
zniszczenie pojazdu, w przypadku gdy właściciel nie odbierze pojazdu z parkingu
w ustawowym terminie. W takim przypadku starosta w drodze decyzji administracyjnej

15
będzie nakładał obowiązek zapłaty tych należności. W razie niewykonania dobrowolnego
decyzji starosty obowiązek uiszczenia stosownych opłat będzie dochodzony w trybie
egzekucji administracyjnej przez naczelników urzędów skarbowych.
W projekcie uwzględniono także terminy przedawnień postępowania egzekucyjnego oraz
termin na wydanie decyzji przez starostę zapłaty kosztów usunięcia, przechowywania oraz
kosztów postępowania likwidacyjnego.
Groźba uiszczenia znacznych kwot pieniężnych i poddaniu ich późniejszej egzekucji
administracyjnej ma skłonić właściciela do odbioru pojazdu z parkingu po uiszczeniu
stosownych opłat. Projektowany przepis ma na celu zredukować liczbę pozostawionych
i nieodebranych pojazdów, co w konsekwencji wpłynie również na poprawę stanu środowiska
naturalnego, bowiem znaczną cześć pojazdów usuniętych i nieodebranych przez uprawnioną
osobę stanowią pojazdy zdekapitalizowane – przedstawiające niewielką wartość. Pojazdy
usunięte i nieodebrane w ustawowym terminie (które dodatkowo przejdą na własność powiatu
dopiero po prawomocnym orzeczeniu sądu) będą bowiem stanowić zagrożenie dla
środowiska naturalnego ze względu na możliwość przenikania do środowiska płynów
eksploatacyjnych oraz pozostawienia substancji stałych nieulegających biodegradacji.

Projektowany art. 130a ust. 10a dotyczy wykonania przepadku pojazdów będących
towarami niewspólnotowymi, których status celny powinien być uregulowany przez organ
celny. W projektowanym przepisie określono, że pojazd usunięty w trybie art. 130a ust. 1 lub
2 niezarejestrowany w żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej zostanie
przekazany naczelnikowi urzędu celnego w celu uregulowania jego sytuacji zgodnie
z przepisami prawa celnego.
Projekt przewiduje również zmiany w części pierwszej w księdze drugiej w tytule II
w dziale III w rozdziale 2a Kodeksu postępowania cywilnego polegające na dodaniu
oddziału 2 regulującego kwestie procedury sądowej dotyczącej przepadku pojazdów
usuniętych i nieodebranych w ustawowym terminie. Projekt zakłada, że sąd będzie orzekał
o przepadku pojazdów w trybie postępowania cywilnego w postępowaniu nieprocesowym na
wniosek starosty. W projektowanym art. 6106 § 3 określono, że sprawy dotyczące przepadku
pojazdów rozpatrywane będą na posiedzeniu niejawnym, chyba że sąd postanowi inaczej.
Projekt zakłada również zmiany upoważnienia ustawowego do wydania
rozporządzenia w sprawie rozciągnięcia stosowania przepisów ustawy o postępowaniu

16
egzekucyjnym w administracji (art. 174 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
egzekucyjnym w
administracji) w celu wprowadzenia zmian w ww. rozporządzeniu
umożliwiających rozciągnięcie przepisów likwidacyjnych na pojazdy, których przepadek
został orzeczony na rzecz powiatu.

IV. Zmiany w zakresie danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów
Projekt przewiduje także rozszerzenie zakresu danych gromadzonych w centralnej
ewidencji pojazdów, o następujące dane techniczne pojazdu:
1) wariant i wersja;
2) producent;
3) rozstaw osi;
4) rozstaw kół – ze wskazaniem, że gromadzeniu podlegają trzy wartości
dotyczące tej informacji: wartość maksymalna, średnia i minimalna.
Ponadto, zgodnie z projektem w ewidencji będą gromadzone informacje o każdym
rodzaju paliwa dla danego pojazdu oraz informacje dotyczące emisji CO2 dla każdego rodzaju
paliwa w danym pojeździe.
Data wejścia w życie ustawy będzie terminem początkowym dla gromadzenia danych
wprowadzanych niniejszym projektem. Wejście w życie projektu nie spowoduje konieczności
jednorazowego uzupełnienia dotychczas zgromadzonych danych o wszystkich pojazdach
o nowe atrybuty. Rozszerzony katalog danych będzie uwzględniany podczas rutynowego
przekazywania danych o pojeździe w związku z dokonywaniem czynności w organie
rejestrującym. Rozszerzenie katalogu danych przekazywanych i gromadzonych w centralnej
ewidencji pojazdów nie spowoduje wydłużenia terminu rejestracji pojazdów.
Dodatkowo projekt przewiduje możliwość udostępniania danych lub informacji
zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców
podmiotom zagranicznym. Możliwość udostępniania danych poza granice Rzeczypospolitej
Polskiej została ograniczona jedynie do przypadków, gdy konieczność podejmowania takich
działań wynikać będzie z: postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych, aktu prawa stanowionego przez organizację międzynarodową, której
Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub z porozumień zawartych pomiędzy właściwymi
ministrami państw członkowskich Unii Europejskiej.

17
Zgodnie z projektowaną regulacją udostępnianie danych będzie następowało w sposób
określony w aktach, z których wynikać będzie obowiązek samego udostępniania danych,
ponadto przyjęto, że udostępnianie danych będzie następowało nieodpłatnie.
Projektowane zmiany mają na celu zapewnienie pełnej realizacji obowiązków
nakładanych przez Unię Europejską na państwa członkowskie, związanych z koniecznością
przekazywania do Komisji informacji o emisji CO2 pojazdów po raz pierwszy
zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązek przekazywania
raportów o poziomie emisji CO2 pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium
Wspólnoty Europejskiej i nierejestrowanych wcześniej poza Wspólnotą nałożony został
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia
2009 r. określającym normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach
zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów
dostawczych (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 1).
W załączniku II do ww. rozporządzenia określono, w jaki sposób należy
przygotowywać i przekazywać informacje dotyczące monitorowania emisji CO2 dla nowych
samochodów osobowych. Zgodnie z tym załącznikiem, raport będzie opracowywany
z uwzględnieniem takich danych, jak: rozstaw osi, rozstaw kół pojazdu, masa pojazdu,
producent, typ, wariant i wersja pojazdu oraz indywidualny poziom emisji CO2 dla każdego
pojazdu. W związku z powyższym wszystkie dane, wprowadzane przedmiotowym projektem
są niezbędne do realizacji obowiązków nakładanych na RP przez Unię Europejską.



18
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa dotyczy kierowców, mieszkańców osiedli mieszkaniowych,
wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, organów powiatów, Policji, straży gminnej
(miejskiej), Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Granicznej, andarmerii Wojskowej,
osób prowadzących akcję ratowniczą, zarządców dróg, podmiotów zarządzających drogami
gminnymi, wewnętrznymi oraz wyznaczonych przez starostę jednostek usuwających pojazdy
oraz prowadzących parkingi strzeżone. Ze względu na rozszerzenie danych o pojeździe
gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów projektowana regulacja będzie miała wpływ
na działalność organów właściwych w sprawach rejestracji pojazdów z uwagi na fakt, że
podmioty te będą zobowiązane do przekazywania tych danych do ewidencji. Ponadto,
regulacja będzie miała wpływ na organ prowadzący centralną ewidencję pojazdów i centralną
ewidencję kierowców.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Nowe zadanie nałożone na powiaty zostanie sfinansowane z opłat za usunięcie
i przechowywanie pojazdu, stanowiących dochód własny powiatu. Maksymalne stawki tych
opłat określone są w art. 130a ust. 6a projektu. Na mocy projektowanego przepisu art. 130a
ust. 10g także koszty postępowania likwidacyjnego (tj. przechowywania, oszacowania,
sprzedaży lub zniszczenia pojazdu) ponosiła będzie osoba będąca właścicielem pojazdu
w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu lub posiadacz – solidarnie. Decyzję o zapłacie
tych kosztów będzie wydawał starosta.
Należy podkreślić, że projekt przewiduje również dofinansowanie powiatów ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie zbierania
pojazdów wycofanych z eksploatacji, nabytych przez powiaty w drodze przepadku własności.
Dofinansowanie powiatów w powyższym zakresie będzie następowało w formie dotacji, na
warunkach podobnych do dofinansowania gmin, w zakresie zbierania porzuconych pojazdów
wycofanych z eksploatacji. Powiat otrzyma kwotę proporcjonalną do liczby pojazdów, które
w dniu przejścia na własność powiatu w drodze przepadku własności stanowiły wraki

19
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: